۱۸۱۹۱۹
۴ نظر
۵۰۱۴
۴ نظر
۵۰۱۴
پ

۷ سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

مادلر و اسکالی، دو مامور FBI مرتب درگیر پرونده هایی می شوند که با عقل جور در نمی آیند. پرونده هایی که توجیه شان فقط در رخدادهای فراطبیعی یافت می شود.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون




مجله همشهری دانستنیها:

سریال The X-Files

مادلر و اسکالی، دو مامور FBI مرتب درگیر پرونده هایی می شوند که با عقل جور در نمی آیند. پرونده هایی که توجیه شان فقط در رخدادهای فراطبیعی یافت می شود. مادلر مامور ساده دل سخت کوشی است که به نمایندگی از قشر عامه به چیزهای عجیبی مثل بیگانه ها اعتقاد دارد و اسکالی از آن طرف خانم پزشک شکاکی است که با روش علمی به دنبال توضیح منطقی هر پدیده و ضدحال زدن به مادلر است. دلبستگی به سریال «پرونده های مجهول» این روزها بیشتر جنبه نوستالژیک دارد. خیلی از اتفاق های دنیای دهه نود دیگر آن ابهام را ندارند. اما پرونده های مجهول سال هاست که در فهرست های مختلف بهترین مجموعه های علمی- تخیلی قرار دارد.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

LOST

  • سرزمین گمشده موعود
  • سال های پخش: ۲۰۰۴-۲۰۱۰
  • خالقان: جفری لیبر- جی. جی. آبرامز- دیمن لیندلف
لاست یا گمشدگان در فهرست ده مجموعه برتر علمی- تخیلی جا دارد. گمشدگان مجموعه ای تلویزیونی است که ماجراهای آن براساس توسعه و تغییر شخصیت ها شکل می گیرد. عناصر محوی از علمی- تخیلی و رخدادهای فراطبیعی رنگی به ماجراهای مجموعه می دهند که حول سرنوشت بازماندگان سقوط پرواز مسافری ۸۱۵ اقیانوسیه در جزیره ای استوایی است هواپیمایی که بین سیدنی و لس آنجلس در پرواز است و به دلیل نامعلوم سقوط می کند و عده ای روی یک جزیره آوار می شوند. هر قسمت خط روایی زندگی یک شخصیت روی جزیره و بخشی از زندگی پیشین او را بیان می کند. جزیره گمشدگان خالی نیست. خرسی قطبی گاهی جان مسافران را تهدید می کند و گاهی هم هیولایی از دود ظاهر می شود که اولین قربانی اش کمک خلبان است.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

گروهی بدطینت هم در جزیره زندگی می کنند که آوارگان آنها را «دیگران» صدا می کنند. ماجرای سریال گمشدگان، مسافران و عزیزان شان و دیگران را در تقابل با هم نشان می دهد. جزیره ای که بعدها می بینیم در زمان و در مکان سفر می کند و هزار جور قصه در خودش دارد. آبرامز، خالق مجموعه، نمی تواند جلوی خودش را بگیرد و پای شرکتی شیطان صفت را به میان می کشد که جزیره هم از خود خواص عجیب تری نشان می دهد. مثلا بچه ای در آن به دنیا نمی آید و سرطان خود به خود در آن درمان می شود.

The Twilight Zone

  • یک کلاسیک علمی- تخیلی
  • سال های پخش: ۱۹۵۹-۱۹۶۴
  • خالقان: رادسرلینگ

«در طیف ابهام» (توایلایت زون) یکی از عجایب دهه پنجاه و شصت میلادی بود. مجموعه داستان های ناب شگفت انگیزی که هر قسمت یکی از درهای حیرت را روی تماشاگران باز می کرد. در قسمت اول مجموعه رادسرلینگ، خالق مجموعه، درباره قصه هایی می گوید که می شود آنها را تعریف کرد یا دید قصه هایی که هر کدام شان با افزودن عنصری از اعجاب وحشی ترین تخیلات بیننده را تا ناکجاآباد بلاتکلیفی رم می دهد.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

در یکی از قسمت ها تنهایی عجیب مردی را می بینیم که در یک آزمایش برای ناسا از درون خود دنیایی کامل ایجاد می کند و در دیگری بیگانه ای سه دست که پیشقراول حمله به زمین است و از فضایی سه چشم دیگری رودست می خورد. قصه زن و مردی که در شهری خالی بازیچه هوس موجودی عجیبند و قصه آخرین مرد روی زمین و هیولایی با دست بلوری، کانامیت های خوک نمای دمون نایت و مادربزرگ فلزی بردبری هم توی همین مجموعه تصویر می شوند. یکی از موفقیت های این مجموعه این بود که غول های نویسنده های دوران طلایی علمی- تخیلی برای نوشتن در این مجموعه سر و دست می شکستند. آن را از دست ندهید. هیچ کدام از عجیب تر از علم ها بعد از آن و حتی امروزی ها به پای آن نمی رسند. مجموعه ای از قصه هایی که در حوالی گرگ و میش ادراک رخ می دهند.

Star Trek: Original Series

  • رویای باورنکردنی عصر فضا
  • سال های پخش: ۱۹۶۶- ۱۹۶۹
  • خالقان: جین رودنبری

قرن بیست و سوم را جین رودنبری با ایده های نویسندگانی چون «ون وگت» و «اریک فرانک راسل» و «تئودور استورجن» و «رابرت شکلی» و «فردریک براون» این طور برای ما معرفی می کند: پس از کشف امکان سفر فراتر از نور، ملت های زمین در قالب فدراسیون متحد می شوند و قدرتی به نام «ناوگان فضا» (استار فلیت) ایجاد می شود. قوی ترین و مدرن ترین سفینه های استارفلیت، کشتی ای است به نام«انترپرایز».

ناخدا جیمز تایبریوس کرک، فرمانده رزم ناو فضایی انترپرایز است که در ماموریتی پنج ساله، به اقصی نقاط کهکشان رفته و با جنان اشکالی از حیات و چنان معضلاتی رو به رو می شود که حتی پس از پنجاه سال باورش که هیچ، تصورش هم برای انسان قرن 21 ناممکن است. در این سفر فضایی باورنکردنی، کرک از مصاحبت همیشگی فرمانده اسپاک، دورگه ای از سیاره ولکان و بونز مک کوی پزشک دمدمی مزاج سفینه بهرهمی برد.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

ید طولای این مجموعه که به پدر و مادرهای ما هم می رسد و آن را بهنام «پیشتازان فضا» به ما معرفی کردند، از آن قصه هایی دارد که امروزه مایه خنده به نظر می رسد. اما در طلوع عصر فضا، وقتی میلیاردها دلار فقط صرف رسیدن به فضا می شد و پا گذاشتن انسان روی ماه هنوز رویایی باورنکردنی بود، این ایده های دور از ذهن به تصویر کشیده شدند و بهت همگان را رقم زدند تا جایی که آرتور سی، کلارک فقید در سالگرد چهل سالگی این سریال گفته: «پیشتازان فضا که در چنان روزگاری در تاریخ بشری ظاهر شد، دورنمای تمدن های فضایی دوردست را بسیار عامه پسند ساخت.

قسمت بعد از قسمت، تصور رویارویی با تمدن های بیگانه و احترام گذاردن به تمامی اشکال حیات را که آن زمان هیچ محبوبیتی میان مردم نداشت، ارتقاء بخشید. این کار را هم بدون وعظ و خطابه و با حس شوخ طبعی خستگی ناپذیری انجام داد.»

Fringe

  • حاشیه یعنی همه چیز!
  • سال های پخش: ۲۰۰۸- ۲۰۱۳
  • خالقان: جی. جی. آبرامز- الکس کورتزمن- روبرتواورسی

فرینج یعنی حاشیه، یعنی حاشیه تعریف نشده و کاوش نشده دانش. جایی که علم را از گوشه چشم نگاه می کنی. «الیویا دانهام» مامور اف بی آی است که درگیر ماجرایی تعریف ناکردنی می شود و در دنبال کردن این ماجرا پایش به قلمروی مبهم حاشیه دانش می رسد. واحد جدید تعریف می شود و الیویا فرماندهی آن را بر عهده می گیرد. والتر بیشاب، دانشمندی که الیویا از دیوانه خانه بیرونش می کشد و پسرش و آسترید، دستیار الیویا در آزمایشگاهی در یکی از زیرزمین های متروکه دانشگاه هاروارد جمع می شوند و معماهایی را حل می کنند که رخ دادن شان هم باورنکردنی است.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

از مرد انفجاری بگیر تا زنی که حاملگی اش دو ساعت به طول می انجامد تا مارماهی هایی که درون بدن قربانیان شان رشد می کنند. ماجراهایی مثل اینها و کشف کردن بخشی از مغز والتر که به زور برداشته شده و کشیده شدن پای شرکتی عجیب به نام مسیو داینامیکز، الیویا و تیمش را تا جهانی موازی می برد که در آن با دوقلوهای همزادشان ملاقات می کنند. ماجراهای فرینج از معمای هفته در فصل های اول پیچیده تر می شود تا ج.ج. آبرامز بالاخره روی خودش را در لاست سفید می کند و پای بیگانه هایی بی زمان و سفر در زمان را هم به قصه باز می کند.

Futurama

  • سیمپسونز با طعم علمی- تخیلی
  • سال های پخش: ۲۰۰۸-۲۰۱۳
  • خالقان: مت گروئنینگ
در شب تحویل سال ۲۰۰۰، فیلیپ ج. فرای، سر کار رفته و پیتزایی را به نشانی ساختگی می برد. نشانی مرکز نگهداری به خواب رفتگان منجمد است و فرای بی نوا درست در لحظه تحویل سال، در یکی از محفظه های نگهداری افتاده و منجمد می شود. هزار سال می گذرد. تمدن چند بار تغییر می کند تا سرانجام در سال ۳۰۰۰ محفظه باز می شود و فرای در دنیایی بیدار می شود که شغل هرکس را تراشه ای که در بدنش کار گذاشته شده، تعیین می کند. تنها خویشاوند زنده او نوه به توان N برادرش است که پروفسوری پیر و دیوانه است به نام فارنزورث. پروفسور فارنزورث فرای، لیلا و روباتی به نام بندر را به عنوان خدمه جدید سفینه ترابری خود استخدام می کند و ماجرا از اینجا شروع می شود.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

این مجموعه انیمیشنی ساخته مت گروئنینگ، خالق انیمیشن معروف سیمپسونز است؛ او هوشمندانه در دنیای آینده، زمین متحدی را تصویر می کند که سر بریده ریچار نیکسون در بطری ترشی، رئیس جمهور آن می شود و مردمش تصویری عجیب از دنیای امروزند. هرچیزی که بگویید در این مجموعه عجیب و جذاب یافت می شود. روبات دزد، مینوتنت ها، سفری به انتهای زمان، ستاره نزدیک مرگ و بی شمار عجایب دیگر.

Battlestar Calactica

  • همه فرزندان زمین
  • سال های پخش: ۲۰۰۳- ۲۰۰۹
  • خالقان: رونالد دی. مور- دیوید ایک

داستان مجموعه تلویزیونی «ابررزم ناو گالاکتیکا» از آن داستان هاست که نمی دانی در چه زمانی و چه مکانی می گذرد. پنجاه سال از آخرین جنگ با سایلون ها گذشته که روبات هایی ساخته دست مستعمره نشنیان دوازده کلنی کوبول هستند. مستعمره نشینان همه از اعقاب مردم زمین هستند و زمین فراموش شده است. سایلون ها پس از شورش و جنگی خونین در اعماق فضا گم شده اند و از آنها خبری در دست نیست.

سفیر کبیر انسان ها که مثل هر سال به ایستگاه فضایی محل ملاقات های سالانه رفته، منتظر است تا باز هم یک روز معطل شود و خبری از سفیر سایلون ها نشود. اما این بار سایلون ها می آیند و موشکی با کلاهک هسته ای ایستگاه فضایی و سایلون های درون آن و سفیر کبیر حیرت زده را به ابری از غبار رادیواکتیو تبدیل می کند.

7 سریال علمی- تخیلی مهم تاریخ تلویزیون

سایلون ها با هنرمندی مامور مخفی جذاب و زیبای شان، رمز شبکه های دفاعی کلنی ها را به دست آورده اند و همه چیز را از کار انداخته و کلنی ها را بمباران می کنند. گالاکتیکا با چندین سفینه دیگر، در دل فضا، آخرین امید و آخرین خانه انسانیت می شود. انسان ها به دنبال افسانه زمین، در گریز مدام از سایلون ها، آواره فضا می شوند و داستانی شگرف و هیجان انگیز و دیوانه وار رقم می زنند.

مردم گالاکتیکا وکلنی های پرنده، در جهش های بی شمار، جنگ، دموکراسی، دیکتاتوری، حکومت نظامی، نسل کشی، تبعیض، عشق، مرگ، زندگی و نفرت را زنده در پانورامایی از هر فضایی تجربه می کنند که می توان تصور کرد. مجموعه ای پر از شخصیت های رنگارنگ و جذاب با ماجراهایی محیرالعقول و عجیب در انتظار شماست.

این سریال بازسازی نسخه اصلی بود که در سال ۱۹۷۹ روی آنتن رفت. ادامه ساخت سریال اصلی بعد از یک فصل به محاق رفت و طرفداران آن قدر به استودیو ABC نامه نوشتند تا بالاخره سریال برگشت، اما بودجه به شدت کاهش یافته چنان افتضاحی به بار آورد که فصل دوم بعد از ۱۰ قسمت جمع شد. ۲۴ سال زمان- بعداد اپیزودهای سریال اصلی- لازم بود تا سریال این بار از آنت SciFi به جعبه جادویی برگردد. این بار بودجه درست و فیلمنامه درست و درمانی پایش گذاشتند- هرچند مثل خیلی سریال های دیگر برخی معماهایش سرهم بندی شد- آن قدر که در بیشتر فهرست های جزو سه گزینه سریال های علمی- تخیلی برتر تمام دوران شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از بین این فیلم ها من فقط lost رو دیدم و به نظرم عالیه

    • پرند

      فرینج رو نبینید نصف عمرتون بر فناست :)

      عالی

      پاسخ ها

      • Sami

        اشتباه منفی زدم
        فرینج بهترین سریال تخیلی است که دیدم
        پیشنهاد می کنم ببینید

    • javad

      حتما و حتما سریال صد نفر رو ببینید خیلی خیلی قشنگه هرکی این سریال رو نبینه نصف عمرش بر فناس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج