۱۸۲۵۲۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

هکر ایرانی روی میز معامله ترکیه و آمریکا

آیا تحویل نیما، هکر متهم ایرانی از سوی پلیس ترکیه به آمریکا در راستای فشار سیاسی در پرونده فتح الله گولن شکل گرفته است؟

هکر ایرانی روی میز معامله ترکیه و آمریکا





روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: آیا تحویل نیما، هکر متهم ایرانی از سوی پلیس ترکیه به آمریکا در راستای فشار سیاسی در پرونده فتح الله گولن شکل گرفته است؟

روز گذشته روزنامه «دیلی صباح» چاپ کشور ترکیه یک خبر عجیب را به چاپ رساند و خیلی زود در صدر اخبار رسانه های فارسی زبان قرار گرفت. این روزنامه مدعی شده دولت ترکیه یک هکر ایرانی در این کشور را دستگیر کرده و به مقام های آمریکایی تحویل داده است.

آنگونه که از توضیحات این روزنامه پیداست، او در زمینه سرقت نرم افزار فعال بوده و متهم به کلاهبرداری کامپیوتری و سرقت میلیون ها دلار نرم افزار بوده است. گفته می شود دولت ترکیه او را در ماه فوریه تحویل مقامات آمریکا داده است.

روزنامه «دیلی صباح» همچنین گمانه زنی کرده که این تصمیم درکیه در پی افزایش فشارهای دیپلماتیک به دولت باراک اوباما برای استرداد فتح الله گولن، رهبر جماعت خدمت، به این کشور اتخاذ شده است.

به گزارش این روزنامه، نیما گلستانه که خبرگزاری تسنیم نام او را بازنشر کرده، یک دانشجوی 29 ساله، در 12 فوریه (23 بهمن) در استانبول به مقامات آمریکایی تحویل داده شد. گلستانه که پلیس بین الملل نیز «اخطار قرمز» درباره او صادر کرده بود به ورمونت آمریکا منتقل شد، جایی که قاضی یک دادگاه دستور بازداشتش را صادر کرده است. پلیس ترکیه این هکر را در دسامبر 2013 در منطقه توریستی سلطان احمد در استانبول دستگیر کرده بود.

هکر ایرانی روی میز معامله ترکیه و آمریکا

فتح الله گولن

بر اساس این گزارش پلیس بین الملل به درخواست اف بی آی، بازداشت این فرد را در دستور کار خود قرار داده بود. او در صورت اثبات جرم ممکن است با ۳۰ سال زندان مواجه شود.

نرم افزارهایی به قیمت ۴۰ تا ۸۰۰ هزار دلار

روزنامه «دیلی صباح» در ادامه مدعی شده دولت ترکیه پس از اینکه او را برای چندین ماه تحت بازداشت قرار داده بود در اقدامی ناگهانی تصمیم گرفت او را تحویل آمریکایی ها دهد تا شاید به اولت اوباما نشان دهد که دولت احمد داود اوغلو معاهدات استرداد متقابل را جدی گرفته و امیدوار است که آنها نیز مقابله به مثل کنند.

اسناد قضایی نشان می دهند گلستانه متهم است از راه دور به کامپیوترهای یک شرکت آمریکایی در ورمونت دسترسی یافته و یک نسخه کامل از نرم افزار این شرکت را بین آوریل ۲۰۱۲ تا می ۲۰۱۳ به سرقت برده است. این نرم افزار در تحلیل و طراحی آیرودینامیک مورداستفاده قرار گرفته و معمولا بین ۴۰ هزار تا ۸۰۰ هزار دلار قیمت دارد. در طرف دیگر دادگاهی در استانبول حکم بازداشت فتح الله گولن، رییس جنبش خدمت، که متهم به نفوذ به پلیس و قوه قضاییه به منظور سرنگون کردن دولت است را صادر کرده است. او اکنون ساکن ایالت پنسیلوانیا در آمریکا است.

فتح الله گولن کیست؟

از سال گذشته به دنبال ماجرای دستگیری رضا ضراب، فرزندان چند تن از وزیران کابینه اردوغان نخست وزیر ترکیه به همراه مدیرعامل هالک بانک و تعداد زیادی از افراد نزدیک به او به اتهام اختلاس مالی و رشوه که با واکنش شدید اردوغان و به عنوان طرح کودتای نرم علیه وی و کابینه اش همراه شد.

بیش از همه اسم «فتح الله گولن» و نیروهای تحت نفوذ او و اینکه این ماجرا توسط عوامل نفوذی وی در درون دستگاه قوه قضاییه ترکیه و نیروی پلیس این کشور با هدف سرنگون کردن دولت اردوغان و بستن پرونده سیاسی او و حزب اعتدال و توسعه صورت گرفته مطرح شد.

این در حالی است که پیش از آن از اردوغان و گولن به عنون دو دوست و متحد و حمایت های بی دریغ گولن و جماعت او از نخست وزیر و حزب حاکم صحبت می شد.

درباره او صحبت های مختلفی مطرح می شود و در واقع یکی از تاجران قدرتمند در عرصه طلا و نفت در جهان است. جالب اینکه در کلیه کشورهایی که گولن و گروه او اقدام به تاسیس مدارس ترک زبان کرده اند، فارغ از اینکه این کشور ترک زبان باشد یا نه، معادن طلا وجود دارد. فعالیت گولن به همین موضوع ختم نمی شود.

گفته می شود فتح الله گولن در چهل و هشت کشور از پنجاه کشور جهان که بیش از ۹۵ درصد طلا در جهان را تولید می کنند، فارغ از اینکه این کشور ترک زبان باشد یا نه، اقدام به تاسیس مدارس ترکی زبان کرده و متعاقب آن به این کشورها سیستم های پالایش فروخته است. در واقع سبک زندگی گولن در یکی از ایالت های معروف آمریکا و رسیدگی به امور تجاری چندین میلیارد دلاری در هر روز علامت سوال های بسیاری را با خود به همراه داشته است...

سفر به آمریکا به بهانه درمان

گولن در سال ۱۹۹۹ به بهانه درمان به آمریکار فت و از آن زمان در آنجا ساکن است. در سال های گذشته اردوغان از گولن به عنوان یکی از افراد بانفوذ در امور قضایی و پلیس های ترکیه نام برده که با نفوذ خود در سیستم قضایی ترکیه توانسته بود بسیاری از چهره های نزدیک به اردوغان را به پای میز محاکمه بکشاند. به همین دلیل است که اردوغان در یک سال گذشته تغییرات گسترده ای در این کشور به وجود آورده و بسیاری از افراد نزدیک به گولن را از مناصب دولتی کنار گذاشته است.

هکر ایرانی روی میز معامله ترکیه و آمریکا

رسانه های ترکیه مدعی شدند این تصویر متعلق به هکر متهم ایرانی است

معاوضه هکر ایرانی با فتح الله گولن؟

گمانه زنی روزنامه «دیلی صباح» چقدر صحت دارد و آیا واقعا دولت آمریکا قصد معاوضه گولن با هکر ایرانی را دارد؟ کارشناسان آگاه به مسائل ترکیه اعتقاد دارند چنین موضوعی دور از ذهن است و بعید به نظر می رسد چنین موضوعی صحت داشته باشد.

گفته می شود در ماه های اخیر دولت اردوغان برنامه های گسترده ای برای مبارزه با طرفداران گولن آغاز کرده و در رسانه های نزدیک همواره به آنها هشدار داده و از احتمال انتقال گولن به ترکیه خبر می دهد.

بنابراین کارشناسان پیش بینی می کنند که طرح موضوع معاوضه این هکر ایرانی با گولن نیز در همین راستا و برای هشدار به طرفداران او صورت گرفته است.

از طرف دیگر در گزارش این روزنامه ترکیه ای عنوان شده که فرد دستگیر شده به پلیس اف بی آی تحویل داده شده است. به گفته این روزنامه، کارشناسان عنوان می کنند پلیس اف بی آی معمولا به مواردی ورود پیدا می کند که مسائل امنیتی مهمی در آن دخیل نباشد و همچنین طبق گزارش نیز گفته شده که او به دلایل سرقت نرم افزاری و احتمالا مالی دستگیر شده است؛ بنابراین به نظر نمی رسد فرد بازداشت شده دارای چنان اهمیتی باشد که دولت آمریکا حاضر به معاوضه او با گولن شود و کارشناسان گمانه زنی می کنند انتشار این خبر در راستای فشار روانی بیشتر اردوغان روی مخالفان خود صورت گرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج