۳۳ نظر
۳۳ نظر

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

سایت لاپلاس: آیا حیاتی در گذشته در مریخ وجود داشته یا این که در آینده بوجود خواهد آمد؟

دوم این که آیا اگر شرایط زندگی وجود داشته، آیا حیاتی هم بوجود آمده یا خیر؟

و سوال سوم این که آیا اگر حیاتی هم بوجود آمده است، در حال حاضر هم به شکلی خاص دیده می شود یا خیر؟

اینها سوالاتی است که دکتر فیروز نادری از مدیران ارشد ایرانی ناسا قرار است در این مطلب پاسخ دهد.

در سال ۲۰۰۴ میلادی نشریه ساینس دست به انتخاب ۱۰ رویداد تاثیرگذار علمی بشر زد و در راس آن فهرست، کاوش‌های روباتیک سیاره سرخ فام مریخ توسط دو کاوشگر روح (Spirit) و فرصت (opportunity) که نشانه‌هایی از وجود آب را کشف کرده بودند، قرار داشت. در پشت این ماموریت حضور مدیریت برجسته یک شخص نمایان بود و او کسی نبود جز دکتر فیروز نادری از سرشناس‌ترین ایرانی‌های حال حاضر دنیا. او در ۲۶ اسفند ۱۳۲۴ در شیراز به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی خود را در شیراز و دوره متوسطه را در دبیرستان اندیشه تهران به اتمام رساند.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

سپس در سال ۱۹۶۴ به امریکا رفت و پس از تحصیلات کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی برق، در سال ۱۹۷۶ تحصیلات دکترای خود را در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به پایان رساند. پس از اتمام تحصیلات خود در سال ۱۹۷۶ به وطن بازگشت و فعالیت خود را در مرکز سنجش از دور ایران در تهران آغاز ‌کرد و پس از دو سه سال فعالیت، به دلیل نبود امکانات مورد نیاز برای بسط تحقیقات و پژوهش‌هایش کشور را به مقصد امریکا ترک کرد و در سال ۱۹۷۹، یعنی حدود ۳۶ سال پیش فعالیت خود را در ناسا آغاز کرد.

او در این مدت مشاغل فنی و مدیریتی متعددی را در زمینه ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش از دور اقیانوسی، رصدخانه‌های تحقیقاتی اختر فیزیک و اکتشاف مریخ و سایر اجرام منظومه شمسی بر عهده داشت. نادری از سال ۱۹۹۶ مدیر برنامه منشاء حیات ناسا بود. در سال ۱۹۷۹ به «آزمایشگاه پیشرانش جت» (JPL) پیوست و به عنوان مدیر آزمایشات پروازی علوم فضا و مدیر طرح تفرق‌سنج ناسا به کار پرداخت.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

او هم‌اکنون مدیریت‌ارشد برنامه‌ریزی استراتژیک JPL را برعهده دارد. وقتی این پست را پذیرفت، ناگهان ایمیل‌ها و پیام‌های بی‌شماری از سوی ایرانیان به سمت او سرازیر شد. خودش در این‌باره می‌گوید: «همان زمان بود که فهمیدم دنیا چقدر کوچک است. اما تا حدودی نگران شدم، چون می‌دیدم مسئولیتم به خاطر حساسیت‌های هموطنانم بیشتر شده است».

در سال 2000 میلادی دانشمندان بزرگ ناسا پس از دو بار ناکامی در هدایت و مدیریت پروژه اکتشافی مریخ تصمیم می‌گیرند که این پروژه ناموفق را متوقف کنند اما راه‌کارها و جدیت دکتر نادری باعث می‌شود که مدیریت این پروژه به او واگذار شود.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

در سال ۲۰۰۱ تیم تحت مدیریتش موفق شدند مدار گرد اودیسه را به مدار مریخ بفرستند و مریخ‌نورد «روح» و سپس «فرصت» در پنجم بهمن سال ۲۰۰۴ بر سطح مریخ فرود آمد. دکتر نادری در این‌باره می‌گوید: «روح» را به دریاچه‌ای فرستادیم که فکر می‌کردیم در آنجا بتواند شواهدی از وجود آب یا حیات قدیمی یافت کند. اما در این مورد تیر ما به خطا رفت! «فرصت» نیز به جایی که پیش‌بینی می‌شد حاوی مواد معدنی نظیر هماتیت باشد فرستاده شد که توانست با کشف هماتیت که نشان‌دهنده وجود آب در گذشته است، کمک بزرگی به ما بکند».

گفتنی است در سال 2009 مریخ‌نورد بسیار پیشرفته و بزرگی به نام MSL که از سوخت اتمی استفاده می‌کرد به همراه یک لابراتوار مجهز علمی به فضا پرتاب شد و در سال 2010 به سطح مریخ‌ رسید. آزمایشگاه سنگ و کانی به همراه 8 جز آزمایشگر دیگر آزمایشگاه این مریخ‌نورد را تشکیل می‌دهند. اگر این ماموریت با موفقیت همراه باشد قدم بعدی، جست‌وجوی مستقیم حیات در مریخ در سال‌های پس از آن و حوالی سال 2016 خواهد بود. این ماموریت، در پی پاسخ به سه سوال و هدف اصلی اجرایی گردیده است:

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

در نظر گرفتن شرایط مریخ در طول تاریخ. آیا حیاتی در گذشته در آن وجود داشته یا این که در آینده بوجود خواهد آمد؟

دوم این که آیا اگر شرایط زندگی وجود داشته، آیا حیاتی هم بوجود آمده یا خیر؟

و سوال سوم این که آیا اگر حیاتی هم بوجود آمده است در حال حاضر هم به شکلی خاص دیده می شود یا خیر؟

همه مریخ نوردهای آینده به قصد رسیدن به پاسخ این سوالات است که راهی مریخ می شوند.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

دکتر نادری در مورد سفر انسان به مریخ می‌گوید: «فرستادن انسان به مریخ به قدری مشکل و پیچیده خواهد بود که ارسال MSL و موفقیتش نیز نمی‌تواند پیش نیاز آن باشد. سه مرحله برای سفر به مریخ متصور است: پرتاب از زمین، هدایت از زمین تا مریخ و فرود در مریخ. بخش دوم این ماموریت آسان‌ترین قسمت آن خواهد بود و سختی آن فرود در مریخ و پرتاب از زمین است.

مشکل‌ترین فاز فرود در مریخ کند کردن سرعت فضاپیما است. در حال حاضر و در ماموریت‌های کنونی سپر حرارتی - چتر و موتورها می‌توانند سرعت را کاهش دهند. اما در زمانی که فضاپیمای حامل انسان بخواهد با ۲۰ تا ۲۵ برابر وزن و اندازه در سطح مریخ فرود آید کار کمی سخت‌تر خواهد شد. ما هنوز تکنولوژی مورد نیاز برای این کار را در اختیار نداریم.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

هنگامی که از وی این سوال همیشگی پرسیده شد که سفر انسان به مریخ در چه تاریخی قابل تصور است؟ تخمین هایی که هم اکنون وجود دارد سال های بین ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ را زمان احتمالی سفر انسان به مریخ در نظر میگیرد. با توجه به مشکلاتی که متذکر شدید چه زمانی را می توانیم برای این سفر در نظربگیریم؟ گفت:

با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و مالی که بر سر این راه وجود دارد به نظر نمیرسد تا نیمه این قرن بتوانیم تمامی امکانات این سفر را فراهم کنیم و باید تا دهه های آینده صبر کنیم. برای پاسخ به این پرسش باید به مقدمات پرتاب و تکنولوژی هایی که فعلا در اختیار داریم توجه کنیم. در ابتدا روی شاتل ها صحبت می کنیم.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

اما پروژه شاتل ها به دلیل قدیمی شدن فن آوری های ساخت و هزینه های سنگین و خطراتی که داشته اند در سال ۲۰۱۰ بازنشسته شدند! اما ناسا در حال تعیین جانشین هایی برای شاتل ها است این پرنده های جدید دیگر شبیه به شاتل ها نبوده و به پروگرس ها - فضا پیماهای روسی شباهت خواهند داشت که مکانیسمی شبیه به آنها دارند. در پروگرس ها مکان استقرار فضانوردان بالای موشک پرتاب کننده در نظر گرفته می شود که سیستم های جدید ناسا هم شبیه به آن خواهد بود. تاریخ شروع استفاده از این فضاپیماها سال ۲۰۱۴ در نظر گرفته شد.

این زمانی است که ناسا طبق زمانبندی های ماموریت های خود قصد دارد تا دوباره به ماه عزیمت کند ولی این بار دیگر شبیه به مسابقات فضایی دهه های اولیه عصر فضا که برای فتح ماه بین شوری و امریکا رقابت سختی بود جنگی بر سر فتح ماه نخواهیم داشت. تغیر پرتاب کننده ها و بالابر ها و همینطور سفر دوباره به ماه از مهمترین برنامه های ناسا طی دهه آینده خواهند بود. پس از این ما روی چگونگی سفر فضاپیماهای رفت و برگشت به مریخ و همینطور سفر انسان به سیاره سرخ برنامه ریزی می کنیم.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

همانطور که قبلا متذکر شدم ما سه مشکل بزرگ برای رسیدن به مریخ خواهیم داشت که پرتاب به مریخ - هدایت تا مریخ و فرود روی مریخ هستند اما یک مشکل دیگر هم هست! و آن هزینه های سنگین این ماموریت است که غیر قابل تصور خواهد بود. به طور مثال در زمان فرود اولین انسان به ماه با بودجه های کنونی نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دولت وقت ایالات متحده انجام شد تا امریکا برنده مسابقه فتح ماه با شوروی باشد مسابقه ای که سیاسی بود. این مبلغ هنگفت قسمت زیادی از هزینه های جاری دولت آن زمان را تشکیل میداد. ولی تخمین ما برای انجام سفر انسان به مریخ در حال حاضر رقمی بالغ بر ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار است !

مشکل سوم سلامت انسان در فضا و مریخ. سفر چند روزه به ماه و اقامت در آن از نظر فیزیولوژی بدن خطرات زیادی برای انسان نداشته و به مشکلی از این نظر بر نخوردیم.برنامه ای که حداکثر طی چند روز رفت و برگشت فضانوردان به ماه انجام میپذیرد. ولی سفر به مریخ کاملا متفاوت است. ما با تجهیزات کنونی حدود 7 ماه زمان لازم خواهیم داشت تا فاصله بین زمین تا مریخ را طی کنیم 7 ماه سفر در زمانی است که مریخ نزدیکترین فاصله را به ما داشته باشد.

زندگینامه دکتر فیروز نادری؛ از مدیران ارشد ناسا

در نظر بگیرید زمان برگشت هم باید در تاریخی باشد که دوباره مریخ نزدیکترین فاصله را به زمین داشته باشد تا همین ۷ ماه زمان برای رسیدن به زمین را صرف شود. پس از رسیدن به مریخ ۱۹ ماه طول خواهد کشید تا دوباره شرایط ایده عال برای بازگشت به زمین فراهم شود. یعنی فضانوردان زمانی در حدود ۱۴ ماه را در راه رفت و برگشت از مریخ هستند و ۱۹ ماه نیز باید در مریخ به سر برند. با این شرایط سخت میتوان در نظر گرفت که سفر انسان به مریخ نمی تواند طی یکی دو دهه آینده صورت گیرد.

دکتر نادری بارها مورد تقدیر قرار گرفته است که از آن‌ جمله می‌توان موارد زیر را نام برد: بالاترین نشان ناسا «مدال خدمات برجسته»، انتخاب به عنوان فرد موثر سال ایالات متحده، لیبرال پرایز 2004 که پیش از او به پاپ بندیکت شانزدهم اعطا شده بود و نشان افتخار الیس آیلند در سال 2005 که از برنده‌گان قبلی آن می‌توان به بیل کلینتون، هنری کیسینجر، باب هوپ، محمدعلی کلی و فرانک سیناترا اشاره کرد.

• پویا

مایه مباهات ایران هستند

پرچم بالاس

• سعید

با محسن افشانی هیچ فرقی نداره

به جا این حرفا بگو تا الان واسه مملکت خودش چیکار کرده؟!

• ناشناس

داره واسه بشریت کارمیکنه که مملکت خودش جزیی ازاین بشریته

• فوق دکتری دانشگاه آزاد هفو پلنگی

اون که میگه برا مملکت خودش چکار کرده؟ حتما باید اکابر بره چون متن ساده را نفهمید. میگه تو ایران برایش کار نبود آی کیو

• مهدی

باید دست کسانی که امکانات در اختیارش قرار دادن تا به اینجا برسه بوسید اگه تو ایران میموند باید شبها رو پشت بام میخوابید شهاب سنگها رو نگاه میکرد

• وحید

کاش برگرده یه کم به صنعت فضایی کشور خودمون کمک کنه تا امریکا :-(

بد

• ایمان

سلام ودرود بر شکا جناب دکتر فیروز نادری مغز و نابغه ی برجسته ی مهندسی برق بهترین دانشگاه معتبر جهان . شما با هوش فوق العاده توانستید در بهترین دانشگاه معتبر جهان مدارج علمی رو بگذرانید و هم اکنون مدیر ارشد ناسا هستید . تعظیم میکنیم در برابر هوش فراوان شما . نشان دادید که بهترین مغزای جهان و فرماندهان جهان همان مهندسان برق نابغه دانشگاهای معتبرند که با دختران پزشک ازدواج کردند .

• محبوب

مرحبا و آفرین
      بازهم ایرانی ها

• فرح

باعث افتخار هر ایرانی و جامعه جهانی است.

خدمتگزاران بشری جاودانه اند. راهشان پر رهرو باد.

باعث افتخاری دمت گرم

• حمید

• ایرجی

باعث افتخار ایران و ایل بزرگ قشقایی.درود بر دکتر نادری

خسته نباشی و خدا قوت

کارهای بزرگ این اقا باعث عوض شدن مسیر زندگی من شد و واقعا الگوی بسیار خوبی هستند. واقعا ایشون باعث افتخار کشورمون هستن به امید روزی که منم انقدر برای مردم شریف کشورم و کشور عزیزم ایران افتخار افرین باشم...

• نوشین بیژن نیا

باسلام یک شهاب سنگ به وزن 3کیلو و700گرم درشیرازهست که برای تحقیقات سازمان فضایی ناسا مفیداست لطفا بامن تماسی بگیرید وراهنمایی کنیدباتشکر

• بهمن

درود بر اقای نادری از قوم قشقایی

خداوند به شما سلامتی بده و درود بر شرف شما

اگه برگرده اول بايد اثبات كنه كه دار راستاي منويات حركت مي كنه!!!

• ف رستگار

هر جا باشند مهم نیست. مهم اینه که ایرانی هستند. ایرانی سربلند

• ف رستگار

هر جا باشند مهم نیست. مهم اینه که ایرانی هستند. ایرانی سربلند و پر افتخار.

• AMIR

جای تو بین بزرگانی است که جهان را متحول کردند ای کاش مملکت به کسی چون شما اهمیت می داد وامکانات قرار می داد

• حسن

من فکر میکنم ما اینور خورشید هستیم اونور خورشید کسی ندیده و به گمان من انور خورشی یه سیاره های دیکه هست که شبیه زمین هستش و موجودات فضای زندگی میکنند و از ما انسانها خیای پیشرفته هستن از نظر علم

• یاس

مرگ بر تو نادرى با اون اظهار نظرهایه مزخرفت در مورد مذهب و خدا...تو همه اینها رو مدیونه خدا هستى..ولى میگى من خدا و مذهب رو قبول ندارم .

مرگ بر خودت نادون،، مطمئن باش پرفسور نادری خدا رو از من وتو بهتر شناخته که دست به این کارهای بزرگ زده وگرنه خداشناسی فقط نماز وروزه اونم از روی عادت نیست

• علی

جناب آقای نادری جنابعالی باعث افتخار ایران هستید اما یک بقول شاهری ایرانی " کنون کار جهان را ساختی که به کار اسمان پرداختی " یعنی عده ی زیادی بدنیال زندگی روی زمین میگردند و برای ظان جان میدهند و شما در کیهان !

• فضانورد

• سهیل

من خودم ایرانی هستم و مدتی هم امریکا زندگی کردم

یه چیزی برام خیلی جالب ایرانی ها خیلی خود شیفته هستن
      فقط کافی یه جا یه ایرانی رو ببینن که یه مسئولیتی داشته باشه شروع میکنن به افسانه ساختن
      عزیز من، ما در دنیا بیشتر از دیگر کشور ها پررنگ نیستیم
      بیاین تو امریکا هزاران نفر رو نشونتون بدم که حتی اسم کشوری بنام ایران رو نشنیدن
      لطفا یخورده عاقلانه و منطقی فکر کنید
      این 4 تا ایرانی هم که اونطرف آب هستن مثل خیلی از کارکنان ناسا و سایر تشکیلات و سازمانای امریکا که از ملیت های مختلفی هستن مشغول به و کار گذران زندگی خودشون هستن و البته که آدمای موفقی هم هستند
      هر جایی در هر زمانی از هر ملیتی آدمهایی هستن که در زندگی در مقایسه با دیگران موفق محسوب میشن همین...!
      موفق باشین

• علی

درود بر این نابغه ایرانی

• نام

الکترونیک چه ارتباطی به هوافضا و پروژه های فضایی داره ؟

• مسعود