۱۹۵۶۶۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

سرویس دیجیتال بخش فناوری پرتال برترین ها قصد دارد در ۵ شنبه های هر هفته، نگاهی داشته باشد به آخرین رویدادهای دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در هفته ای که گذشت.

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

برترین ها - علی محمد آقازمانی: سرویس دیجیتال بخش فناوری پرتال برترین ها قصد دارد در ۵ شنبه های هر هفته، نگاهی داشته باشد به آخرین رویدادهای دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در هفته ای که گذشت. این گزارش های اختصاصی تلاش می کند تا فضای ICT کشور و اتفاقات و رویدادهایی که در آن در حال وقوع هست را با نثری روان و ساده و خواندنی در اختیار جامعه مخاطبان سایت برترین ها قرار دهد. قطعا در این راه، نظرات و پیشنهادات بیننده گان عزیز سایت نیز می تواند هیات تحریریه سرویس دیجیتال پرتال را در ارائه گزارشات و محتواهای ارزنده در این حوزه، یاری کند.

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در هفته ای که گذشت، با اخبار و رویدادهای مختلفی همراه بود. قطع سیم کارت مشترکانی که اطلاعات هویتی ان ها نزد سرویس دهنده ها به صورت مجهول می باشد، در کنار صحبت های وزیر ارتباطات در خانه ملت یکی از موضوعات مهم در فضای آی تی ایران بود. واظعی این هفته اعلام کرد که وزارت ارتباطات فعلا هیچ گونه برنامه ای برای محدود کردن فعالیت در شبکه های اجتماعی در کشور ندارد. این اظهارات در حالی ارائه می شود که برخی شایعات از فیلتر شدن اینستاگرام و فیلترینگ هوشمند در فضای مجازی خبر می داد. به هر حال در ادامه، به بررسی اجمالی مهم ترین رودادهای ICT کشور در هفته سوم فروردین می پردازیم. به هر حال این هفته، نخستین هفته کاری رسمی کشور در سال جدید بود و انتظار می رود از هفته های آتی، اخبار داغ به فضای آی تی کشور راه یابد.

گپی با بورس بازان آنلاین

مراقب اطلاعات غیر موثق در تالارهای مجازی بورس باشید!

این هفته شاخص کل بورس ایران باز هم نتوانست سیز نزولی خود را که ۲ سال پیش آغاز کرده بود بهبود بخشد و در زیر ۷۰ هزار واحد متوقف شد. میلیون ها بورس باز ایرانی که هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ دقیقه بر روی پرتال اینترنتی بورس ایران tsetmc.com فعال بوده و به رضد لحظه ای و آنلاین قیمت سهام شرکت ها می پردازند، همواره شاهد کاهش قیمت ها در معاملات دیجیتالی بودند. ده ها پرتال اینترنتی رایگان و غیر رایگانی که در فضای مجازی برای مشاوره و تبادل اطلاعات میان فعالان اینترنتی بورس ایران راه اندازی شده است، محفل هایی غیر رسمی برای آگاهی از چند و چون بازار سرمایه می باشد.

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

از هفته آینده که دومین ماه سال ۱۳۹۳ آغاز میشود و فعالیت مذاکرات هسته ای نیز از سر گرفته میشود، بازار گرم شایعات در فضای مجازی بورس ایران شدت خواهد گرفت و به تبع آن، مخاطبان کم تجربه با استناد به چنین داده های منتشر شده، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می کنند. همواره بهترین راهبرد در بازار سرمایه، کسب اطلاعات از منابع معتبر و حفظ صبوری و پرهیز از شتابزده گی در خرید و فروش سهام در محیط آنلاین است. گفتنی است اکثریت معاملات در بازار سرمایه کشور از طریق دسترسی های انلاین کارگزاری ها در محیط مجازی در اختیار بیش از ۸ میلیون بورس باز ایرانی قرار گرفته است. در صورتی که قصد اشنایی با بازار سرمایه کشور را دارید به نشانی codal.ir مراجعه کنید.

کنفرانس بین المللی وب پژوهی در ایران

پژوهش در عرصه وب از دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد

پس از سال ها، روز گذشته در تهران نخستین کنفرانس بین المللی وب پژوهی با حضور کارشناسان و متخصصان این عرصه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. معاون وزیر ارتباطات از در اختیار داشتن ۸ میلیون پورت اینترنت در کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد این رقم همچنان رو به افزایش باشد. در این کنفرانس ۲ روزه، درباره مسائل مربوط به توسعه اینترنت، فضای کسب و کار مجازی و مسائل مربوطه به زیر ساخت های توسعه سرعت اینترنت و ارتقای ضریب نفوذ آن در کشور بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

اخرین اطلاعات درباره ۱۳۰ مقاله ارزنده و خواندنی ارائه شده در این گنفرانس بین المللی که با حضور متخصصان صاحب نام آلمانی نیز همراه شده است، در نشانی اینترنتی http://iranwebconf.ir/fa در دسترس می باشد. انتظار می رود مسائل مربوطه به پژوهش درعرصه وب ایران مخصوصا در عرصه جامعه اطلاعاتی کشور، بیش از قبل مورد توجه فعالان ICT ایرانی قرار بگیرد. گفتنی است یکی از ابتکارات این کنفرانس، انتشار مقالات پذیرفته شده در نشریه بین المللی IG می باشد.

قول های واعظی درباره پرتاب ماهواره و ساماندهی شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات از مجلس کارت زرد گرفت!

این هفته، هفته شلوغی برای وزیر ارتباطات و اطلاعات ایران بود. وی به مجلس رفت تا در صحن علنی مجلس، پاسخگوی پرسش های نماینده گان ملت باشد. وی درباره مسائل روز اینترنت کشور با نماینده گان صحبت کرد اما در نهایت نتوانست پژمان فر نماینده سوال کننده مجلس از خود را درباره وضعیت شبکه ملی اطلاعات ایران و هم چنین ظرفیت های پهنای باند در ایران قانع کند و ۹۹ نماینده از مجموع ۱۹۵ نماینده مجلس اظهار داشتند که از صحبت های جناب واعظی قانع نشده اند. واعظی را یازدهمین وزیر کابینه روحانی است که از زمان روی کارامدن دولت تدبیر و امید، از مجلس کارت زرد میگیرد. اما به هر حال جناب واعظی در این جلسه از هزینه باند داخلی از ۵۰۰ گیگابیت قبل از دولت یازدهم به ۲۴۰۰ گیگابیت و پهنای باند بین‌الملل از ۷۰ گیگابیت به ۱۷۰ گیگابیت خبر داد و اظهار امیدواری کرد وضعیت سخت افزاری توسعه اینترنت در کشور و همچنین اینترنت موبایلی که انتقاداتی را در پی داشته است در آینده نزدیک مرتفع شود. البته آقای وزیر، قیمت اینترنت در ایران را گران ندانست و از حمل قریب الوقوع مشکلات مربوط به کارگزاران روستایی خبر داد. این در حالی است که نماینده سوال کننده از ایشان معتقد بود که هزینه اینترنت در ایران، ۱۰ برابر قیمت واقعی است.

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

در اواسط این هفته، کتر محمود واعظی در حاشیه مراسم معارفه رییس سازمان فضایی اظهار داشت: ماهواره یکی از زیرساخت‌های اساسی شبکه‌های مخابراتی است که ما در بخش مخابرات علاوه بر استفاده از فیبر نوری و رادیو می‌توانیم از ماهواره‌ها به عنوان پشتیبانی ارتباطی استفاده کنیم. واعظی درباره طراحی و ساخت ماهواره ملی نیز اضافه کرد که در سال ۹۴ باز هم شاهد پرتاب ماهواره های ملی همانند سال های قبل خواهیم بود. گفتنی است، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در دیدار با مسئولان روسی، از گسترش همکاری های فضایی ایران و روسیه در سال جدید خبر داد که گویا تحویل سامانه پدافند هوایی S-۳۰۰ به ایران میتواند سراغاز این دوران طلایی باشد.

به هر حال همه فعالان آی تی در ایران امیدوارند که در سال همدلی دولت و ملت، توسعه دولت الکترونیک و فضای مجازی کشور به سمت شفافیت و ارتقای کمی و کیفی پیش برود تا پاسخگوی نیاز روز افزون جامعه اطلاعاتی جوان ایران باشد. گفتنی است، کارت زرد به اصطلاح قانع نشدن نماینده گان در زمان پاسخ وزرا به پرسش نماینده گان مجلس اطلاق میشود.

خبر خوش برای کارآفرینان دیجیتالی

حمایت از START-UP های ICT در ایران

در هفته ای که گذشت، شاهد برگزاری اولین جلسه کارگروه بررسی راهبرد گذاری در عرصه نحوه ارائه پشتیبانی دولتی از شرکت های کارآفرین نویا (استارت آپ) در مرکز ملی فضای مجازی کشور بودیم. این جلسه به جهت شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های جاری عملکرد شرکت‌های کارآفرین نوپا (استارت‌آپ) و رخدادهای مربوط به آن در کشور، بررسی چگونگی ساماندهی فضای کارآفرینی و طرح راهکارهای حمایتی کلان در جهت ارزش گذاری و حمایت از این فضا برگزار شد.

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

اطلاعات بیش تری از محتوای فعالیت های این کارگروه منتشر نشده است اما امیدواریم امسال شاهد ارتقای سطح رویکرد خلاقانه و مسئولانه به توسعه ظرفیت های کارآفرینی دیجیتالی (ICT-enabled Entrepreneurship) در کشور باشیم..امری که یک ضرورت غیر قابل انکار در اقتصاد مقاومتی و در راستای چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی باشد. اطلاعات تکمیلی در پرتال مرکز ملی فضای مجازی به نشانی majazi.ir قابل دسترس می باشد. مرکز ملی فضای مجازی زیر مجموعه شورای عالی فضای مجازی می باشد که اعضای ان توسط رهبر انقلاب تعیین می شود.

۲ اقدام نظارتی مهم در فضای ICT ایران

نظارت هوشمند بر خدمات تلفن همراه و دفاتر پیشخوان و نسل پنجم موبایل

این هفته در فضای آی تی کشور شاهد دو خبر در عرصه نظارتی و برخورد با متخلفان بودیم. یکی مربوط به هوشمند شدن ظرفیت های نظارتی بر خدمات تلفن همراه و دیگری برخورد جدی با خدمات دفاتر پیشخوان متخلف در سراسر کشور. جهت جلوگیری از از سو استفاده و تضییع حقوق مشترکین، سامانه دریافت پیشنهادات مشترکین برای کمیل نقاط فاقد پوشش و یا پوشش نامطلوب در شبکه سیار، تجهیز حوزه نظارت به ابزارهای تست پیشرفته جهت نظارت بر کیفیت ارائه خدمات در سطح شهرها، جاده ها و روستاها، فراهم کردن شرایط مشارکت دانشگاهها و شرکتهای بخش خصوصی برای ارتقاء امر نظارت بر کیفیت ارائه خدمات اپراتورها بخصوص در امر سرویس‌های ارزش افزوده شبکه موبایل، ساماندهی و نظارت دقیق بر مبادی فروش سیم کارتها به افراد حقیقی و حقوقی توسط وزارت اربتاطات در دستور کار قرار گرفته است.

وضعیت ICT ایران در هفته دوم اردیبهشت ماه

گفتنی است این هفته از پیاده¬‌سازی مرکز مدیریت ترابرد شماره¬‌های تلفن همراه، طراحی مدل عملیاتی تعرفه¬‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین مقررات مورد نیاز برای اپراتورهای دارای قدرت مسلط در بازار (SMP)، تدوین مقررات حاکم بر خدمت-‌دهندگان OTT، مطالعه و بررسی ویژگی¬های فناوری نسل پنجم تلفن همراه، مطالعه و بررسی اینترنت اشیاء و توسعه خدمات M۲M در حوزه تلفن همراه، اخباری به گوش رسید. علاوه بر این، این هفته خبر رسید که که معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از موضوع برخورد با دفاتر متخلف پیشخوان در سراسر کشور خبر داد. حال حاضر دفاتر پیشخوان خدمات دولت، از نظر قانونی فقط می‌توانند ۱۰ سیم‌کارت تلفن‌همراه را برای یک مشترک ثبت‌نام و فعال کرده و اطلاعات هویتی مالکان سیم‌کارت را به طور دقیق در سامانه مربوط به اپراتور ثبت کنند.

این موضوع از طریق اپراتورهای تلفن‌همراه (شرکت ارتباطات سیار ایران، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت رایتل) هم به کارگروههای استانی و هم به تمامی دفاتر فروش و دفاتر پیشخوان خدمات دولت ابلاغ شده است. ضابطه کردن فضای مجازی و برخوردبا سود جویان و متخلفان، نباید تنها به مبادی مشخص و معینی محدود گردد و قطعا انتظار جامعه اطلاعاتی ایران از مسئولان ذیربط، برخورد با متخلفان و سودجویان در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی می باشد که شاید تاثیرات غیر قابل جبرانی را بر روی حیثیت و امنیت خانواده ها بر جای بگذارد.

سرویس دیجیتال پرتال برترین ها، سال همراه با موفقیت را برای فضای مجازی ایران آرزو می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج