۱۹۵۸۶۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

روس ها پيشتاز بازگشت به نفت ايران

انتشار خبر بازگشايي دفتر لوک اويل در ايران بعد از اعلام اجراي تهاتر نفت در برابر کالا و همچنين لغو قوانين تحويل سامانه دفاعي اس ۳۰۰ سومين خبري است که از جانب مقامات روسي در ارتباط با ايران مخابره مي شود.

خبرگزاری ایلنا: انتشار خبر بازگشايي دفتر لوک اويل در ايران بعد از اعلام اجراي تهاتر نفت در برابر کالا و همچنين لغو قوانين تحويل سامانه دفاعي اس ۳۰۰ سومين خبري است که از جانب مقامات روسي در ارتباط با ايران مخابره مي شود.

بلوک نفتي اناران در دماغه کوههاي زاگرس و در امتداد مرز ايران و عراق در شهرستان مهران و در خشکي واقع شده و بزرگترين ميدان مشترک نفتي ايران با نام آذر و همچنين ميدان چنگوله را در خود جاي داده و محدوده اي به مساحت ۴۸۱ کيلومتر مربع را در بر مي گيرد. با توجه به اينکه اين ميدان با مخزن نفتي (به درا) در کشور عراق مشترک بوده؛ توسعه آن اهميت ويژه اي براي ايران دارد هرچند طرف عراقي نيز اقدام چنداني در اين ميدان نداشته است.

نفت سنگين موجود در مخازن بنگستان اين ميدان حدود ۳۲ درجه API است و نفت در جاي آن به ميزان ۲/۵ ميليارد بشکه استاندارد تخمين زده شده است

بلوک اناران در سال ۱۳۷۹ طي برگزاري مناقصه‌اي بين المللي، براي انجام مطالعات زمين‌شناسي، تغيير خطوط لرزه‌نگاري و حفاري ۵ حلقه چاه شامل ۳ حلقه چاه اکتشافي و ۲ حلقه چاه توصيفي به شرکت نورسک هدرو نروژ به عنوان پيمانکار اوليه واگذارشد‎؛ شرکتي که در آن زمان پس از ادغام با شرکت استات اويل به شرکت استات اويل هيدرو تغيير نام داد.در قرارداد بلوک نفتي اناران، شرکت لوک اويل دومين شرکت بزرگ نفتي روسيه نيز ۳۵ درصد سهيم بود. (دفتر مرکزي کمپاني لوک‌اويل، در شهر مسکو قرار دارد و از نظر مالکيت ذخاير اثبات شده نفت و گاز پس از اکسان‌موبيل، دومين شرکت بزرگ نفتي جهان، محسوب مي‌شود.)

براساس قرارداد منعقده، پيمانکار موظف بود در محدوده ۳۰۰۰ کيلومتر مربعي بلوک اناران، عمليات برداشت، پردازش، تعبير و تغيير خطوط لرزه‌نگاري دو بعدي را در حدود ۸۰۰ کيلومتر، پردازش مجدد خطوط لرزه‌نگاري دو بعدي قديمي را به ميزان ۱۱۵۰ کيلومتر، حفاري ۳ حلقه چاه اکتشافي و دو حلقه چاه توصيفي و مطالعات زمين‌شناسي، ژئوفيزيکي و مخزن را انجام دهد.

با توجه به اينکه بلوک اناران در مناطق مرزي و عمدتا کوهستاني واقع شده و محدوده آن آلوده به ميادين مين و مواد منفجره عمل نکرده بود و به همين دليل ارتش به پاکسازي منطقه پرداخت. متعاقبا مطالعات زمين‌شناسي‏، ژئوفيزيک و حفاري ۲ حلقه چاه به اتمام رسيد. عمليات حفاري چاه اول به نام چاه آذر ۱ به دليل بروز مشکلات فراوان متوقف شد اما حفاري چاه شماره ۲ يا آذر ۲ موفقيت‌آميز بود و پس از محرز شدن وجود هيدروکربور در سازندهاي ايلام و سروک‏، ميدان نفتي آذر بين دو شهر دهلران و مهران در جنوب غربي استان ايلام، يک ميدان تجاري شناخته شد. سال ۱۳۸۷ پس از کنار رفتن شرکت نروژ از پروژه، برنامه‌ريزي براي توليد از اين ميدان آغاز شد ولي به دليل مشکلات فراوان در موعد مقرر به نتيجه نرسيد و سرانجام در۱۳۹۰‏، قرارداد توسعه ميدان نفتي آذر به پيمانکاران ايراني سپرده شد.

اما شرکت لوک اويل از سال ۲۰۰۳ کار روي اين ميدان را آغاز کرده بود با اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، اين شرکت روس نيز فعاليت‌هاي خود در ايران را متوقف کرد. واجيت علي اکبروف، رئيس لوک اويل هم در نوامبر ۲۰۱۴ گفته بود که اين شرکت قصد دارد تا در صورت امکان و لغو تحريم‌ها به ايران بازگردد. علي اکبروف اظهار کرده بود: در زمان حضور ما در ايران، ميدان نفتي اناران را در مرز ايران و عراق کشف کرديم و هم‌اکنون به همراه يک شرکت نروژي علاقه داريم تا به اين ذخيره نفتي بازگرديم زيرا از زيرساخت‌ها و شرايط زمين‌شناسي آن اطلاع داريم.

راويل مگانوف، معاون رئيس شرکت لوک اويل روز چهارشنبه ۲۶ فروردين ماه ۹۴ گفت که اين شرکت روس، دفتر نمايندگي خود در ايران را بازگشايي کرده است. مگانوف افزود: ما به دنبال آن هستيم تا بعد از لغو کامل تحريم‌ها عليه ايران در پروژه‌هاي اين کشور مشارکت کنيم. وي همچنين مشارکت در پروژه اناران را اولويت اول لوک اويل خوانده و البته تاکيد کرده که اين شرکت به حضور در ساير پروژه‌هاي نفتي ايران نيز علاقه‌مند است. معاون لوک اويل در اين خصوص توضيح داده که ما در حال مطالعه داده‌هاي زمين شناسي ساير پروژه‌هاي ايران نيز هستيم البته وزير نفت کشورمان نيز اعلام کرده که ما با چين و روسيه به همان نسبتي که در دوران تحريم با ما دوستي کرده اند همکاري خواهيم کرد.

بر اساس اين گزارش؛ انتشار خبر بازگشايي دفتر لوک اويل در ايران بعد از اعلام اجراي تهاتر نفت در برابر کالا و همچنين لغو قوانين تحويل سامانه دفاعي اس ۳۰۰ سومين خبري است که از جانب مقامات روسي در ارتباط با ايران مخابره مي شود.

شايان ذکر است؛ وزير نفت درباره اين که روسها ادعا کرده اند که تهاتر نفت ايران با کالاي روسي آغاز شده است، نيز گفت که چيزي براي تهاتر امضا نکرده ايم.

وي تاکيد کرده بارها گفته ام توافقي درباره تهاتر امضا نکرده‌ايم، يک چيزي امضا کرده ايم، اما عنوانش تهاتر نبوده است و حرفم هم درست است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج