adexo3
۱۹۸۳۹۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

میمون‌ های فضانورد باز می گردند؟

رییس جدید پژوهشگاه هوافضا که از منتقدان جدی پروژه جنجالی اعزام انسان به فضا در دولت گذشته بوده و در مصاحبه ها و اظهارنظرهای قبلی خود برعدم اولویت سرمایه گذاری گزاف در چنین طرحی با توجه به نیازهای فوری کشور در حوزه ماهواره‌ها و دیگر فناوری‌های فضایی تاکید داشت از ادامه برنامه های پژوهشگاه در زمینه اکتشافات فضایی و برنامه های سرنشین دار خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: رییس جدید پژوهشگاه هوافضا که از منتقدان جدی پروژه جنجالی اعزام انسان به فضا در دولت گذشته بوده و در مصاحبه ها و اظهارنظرهای قبلی خود برعدم اولویت سرمایه گذاری گزاف در چنین طرحی با توجه به نیازهای فوری کشور در حوزه ماهواره‌ها و دیگر فناوری‌های فضایی تاکید داشت از ادامه برنامه های پژوهشگاه در زمینه اکتشافات فضایی و برنامه های سرنشین دار خبر داد.

دکتر فتح الله امی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه سیاست پژوهی مرکز ملی فضایی که به درخواست وی و به دعوت رییس مرکز ملی فضایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده است اظهار داشت: موضوع این جلسه بحث و بررسی پیرامون سیاست های کشور در حوزه اعزام فضانورد بود که طی آن کارشناسان و نخبگان فضایی کشور اذعان داشتند که این موضوع بایستی در پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم ادامه پیدا کند.

وی گفت: در این جلسه پیشینه عملکرد پژوهشگاه هوافضا در زمینه اکتشافات فضایی و به خصوص پروژه های سرنشین دار طی یک گزارش ارائه و اعلام شد که توانمندی های کافی جهت ادامه فعالیت در این حوزه وجود دارد.

رییس پژوهشگاه هوافضا افزود: موضوع اصلی مورد بحث در زمینه پروژه اعزام انسان به فضا زمان بندی این پروژه است و با توجه به اینکه در سندجامع توسعه هوافضای کشور یکی از اهداف کلان حوزه فضایی انجام ماموریت های سرنشین دار و قرار دادن انسان در مدار اعلام شده است، فعالیت در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

امی با اشاره به لزوم حمایت دولت و ایجاد همکاری های بین المللی در زمینه انجام ماموریت های سرنشین دار فضایی گفت: در سند جامع توسعه هوافضای کشور نیز به وضوع به انجام این برنامه با همکاری های بین المللی تاکید شده و با توجه به اتفاقات خوبی که در زمینه همکاری های بین المللی در حال رخ دادن است، این مهم دور از دسترس نیست.

رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم گفت: پروژه های سرنشین دار فضایی پیچیده و هزینه بر هستند ولی با تدابیری که ما در پژوهشگاه هوافضا داریم و به امید خدا با همکاری هایی که در آینده صورت خواهد گرفت در مدت زمان کارشناسی شده و با هزینه های معقولی این ماموریت را در چندین مرحله انجام خواهیم داد.

وی در عین حال تاکید کرد: اکنون بحث اعزام فضاپیمای سرنشین دار به زیر مدار و ارتفاع حدود ١٢٠ کیلومتری مطرح است، نه مدار.

امی افزود: طبق تعاریف بین المللی مرز هوا و فضا حدود ١٠٠ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و اگر یک وسیله از این مرز عبور کند به فضا و زیر مدار رفته است.

رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: اکنون کارشناسان پژوهشگاه در زمینه ارسال کاوشگرهای فضایی به زیر مدار تجربه بسیار خوبی دارند و قطعا از این ظرفیت در انجام پروژه های آتی استفاده خواهد شد.

امی با اشاره به این که فناوری فضایی جدای از برد تبلیغاتی که دارد، بسیار کاربردی است، گفت: فناوری فضایی می تواند برای مردم رفاه و امنیت ارمغان بیاورد و از طرفی پیشران سایر فناوری ها نیز است و در ایجاد اقتدار و غرور ملی نیز نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: اکنون راکت های کاوش فضایی نیز کاربردهای بسیار گسترده ای به جز انجام ماموریت های زیستی دارند و می توان از این کاربردها بهره برد.

رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: رویکرد کلی ما در پژوهشگاه هوافضا کاربردی است و از فناوری فضایی به عنوان ابزاری جهت تبلیغات و نمایش سیاسی استفاده نخواهیم کرد.

وی افزود: تصمیم گیری در زمینه انجام پروژه های سرنشین دار و اعزام فضانورد باید به شکل کاملا منطقی و با توجه به نیازهای کشور و در مدت زمان معقول انجام شود.

امی گفت: در هر صورت مباحث مربوط به علوم و اکتشافات فضایی در کشور نیازمند یک متولی است و با توجه به نظر اکثریت کارشناسان و نخبگان فضایی کشور و همینطور که در نخستین جلسه مرکز ملی فضایی تاکید شد، این متولی باید پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم باشد.

وی گفت: در صدد هستیم تا با ایجاد ارتباطات با نهادهای فضایی دیگر و دانشگاه های کشور که متاسفانه این تعامل در گذشته وجود نداشت، بتوانیم همکاری های مناسبی در تمامی حوزه های هوافضایی داشته باشیم و امیدواریم هم افزا عمل کنیم.

رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: مرکز ملی فضایی می تواند نقش بسیار خوبی در ایجاد هم افزایی و ممانعت از موازی کاری ها داشته باشد و همانطور که در حکم رییس جمهور آمده این مرکز می بایست به سیاست گذاری، برنامه ریزی، تصمیم سازی برای دولت و مراجع ذیربط و هماهنگی نهادهای مرتبط با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود بپردازد.

وی در همین رابطه افزود: ایده تشکیل چنین مرکزی را که نقش یک آژانس فضایی را دارد مدت ها قبل در جلسات خصوصی با مسوولان وقت مطرح کردم و خوشبختانه با تدبیر دولت این مرکز اکنون فعالیت خود را آغاز کرده است.

گفتنی است، نخستین جلسه شورای سیاست پژوهی مرکز ملی فضایی، اول اردیبهشت ماه با حضور رییس مرکز ملی فضایی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.

در این نشست که صاحب نظران، نخبگان، و مسوولان فضایی کشور به دعوت دکتر جهانگیر جُدَی رییس مرکز ملی فضایی معاونت علمی حضور داشتند، موضوع سیاست های فضایی کشور در زمینه ماموریت های سرنشین دار فضایی، مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه سوابق پژوهشی و مطالعات انجام شده پیشین، بررسی و گزارش وضعیت کنونی ارائه شد.

در پایان این جلسه، مقرر شد این شورا تا تدوین سیاست های مرتبط با موضوع ماموریت های سرنشین دار، زیست فضا و اکتشافات فضایی نشست های خود را با این موضوع ادامه دهد.

مرکز ملی فضایی با هدف هماهنگی، سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت با استفاده از ظرفیت های قانونی مربوط به مراکز عالی تحقیقاتی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در حوزه فضایی کشور، زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج