۱۹۸۸۷
۱۰ نظر
۵۰۹۸
۱۰ نظر
۵۰۹۸
پ

قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان/جدول

قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان/جدول

هفت صبح:


نام کشور

قیمت هر لیتر بنزین

ونزوئلا

۵ سنت

بحرین

۲۱ سنت

آذربایجان

۷۵ سنت

مالزی

۶۱ سنت

روسیه

۹۱ سنت

کانادا

۱ دلار و ۳۰ سنت

ژاپن

۱ دلار و ۹۱ سنت

انگلیس

۲ دلار و ۱۳ سنت

آلمان

۲ دلار و ۱۷ سنت

فرانسه

۲ دلار و ۲۸ سنت

هلند

۲ دلار و ۴۰ سنت

بنزین در مقیاس جهانی

برخلاف آنچه تصور می شود مردم کشورهای نفت خیز و دارنده ذخایر نفتی باید هزینه کمتری را در قبال خرید سوخت مصرفی خودروهای خود بپردازند اما آمارها نشان می دهد این تصور درست نبوده و ذخایر نفتی یک کشور تعیین کننده قیمت بنزین در آن کشور نیست. به عنوان مثال امارات به عنوان چهارمین کشور دارای ذخایر بزرگ نفتی در میان سایر کشورهای عربی منطقه، سومین کشور عربی است که قیمت بنزین در آن بالا است.

در این مقایسه کشورهای سوریه و تونس دو کشوری هستند که مصرف کنندگان آن با پرداخت هر لیتر بنزین به ترتیب 3/15 درهم، یعنی حدود 1620 تومان و 2/56 درهم در حدود 1320 تومان مقام اول و دوم را به عنوان گران ترین نرخ بنزین به خود اختصاص داده اند و پس از آن امارات با قیمت هر لیتر بنزین 5/1 درهمی در حدود 770 تومان دارای مقام سوم است. همچنین کشور عراق با قیمت هر لیتر بنزین 1/39 درهم در حدود 720 تومان، الجزایر با قیمت 1/1 درهم در حدود 565 تومان، مصر با قیمت 58/0 درهم در حدود 300 تومان، لیبی با قیمت 0/51 درهم در حدود 260 تومان و عربستان با قیمت 0/44 درهم در حدود 220 تومان به ترتیب رتبه های چهارم تا هشتم را دارا هستند. در این رتبه بندی نکته جالب توجه میزان ذخایر نفتی کشورهاست؛ مثلا کشور مصر که ذخایر نفتی آن کمتر از یک بیستم ذخایر نفتی امارات است قیمت بنزین در آن تقریبا 300 درصد کمتر از قیمت بنزین در کشور امارات است اما نکته حائز اهمیت در این مقایسه رتبه ایران است که با کمی محاسبه و درنظر گرفتن این که به عنوان هفتمین دارنده ذخایر نفتی جهان و دومین دارنده ذخایر گازی در جهان شناخته می شود قیمت بنزین در آن کمی بالا بوده و بعد از کشور امارات قرار می گیرد در حقیقت باید ایران را به عنوان چهارمین کشور در این لیست جای داد.

کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی به جهت در اختیار نداشتن ذخایر نفتی هزینه بنزین و در مجموع هزینه های تامین انرژی نسبت به سایر کشورها خصوصا کشورهای آسیایی که تولیدکننده نفت هستند بسیار بالاست اما این درحالی ست که مردم ساکن در این کشورها به واسطه داشتن سطح درآمدی مناسب، دغدغه چندانی برای تامین هزینه بنزین مصرفی خود را ندارند. جالب است بدانید در بین کشورهای اروپایی هلند با قیمت دو دلار و 40 سنت برای هر لیتر بنزین مقام اول و ایتالیا و دانمارک با قیمت دو دلار و 36 سنت برای هر لیتر دوم و فنلاند با دو دلار و 33 سنت مقام سوم را به لحاظ گران ترین بنزین در بین سایر کشورهای اروپایی دارا هستند. همچنین فرانسه با دو دلار و 28 سنت، آلمان 2 دلار و 17 سنت، پرتغال با دو دلار و 16 سنت و انگلیس با دو دلار و 13 سنت به ترتیب رتبه های چهارم تا هفتم را در اختیار دارند. نکته جالب توجه در بین کشورهای اروپایی قیمت پایین بنزین در بلغارستان بوده که با قیمت یک دلار و 74 سنت ارزان ترین بنزین اروپا را به مردم خود ارائه می کند.

کشورهای قاره آمریکا

با وجود اینکه اغلب کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی خود دارای منافع نفتی هستند و می توانند با تکیه بر همین اصل قیمت بنزین را در حد تعادل نگه دارند اما به نظر می رسد سیاست های این کشورها در شرایط کنونی فقط بر اصل واردات پایه گذاری شده و قصد استفاده از منابع داخلی خود را ندارند.

هرچند قیمت بنزین در این کشورها نسبت به کشورهای اروپایی در حد مناسب تری قرار دارد اما به نسبت درآمد ساکنان آنها هزینه بنزین برای آنها بالا است. در بین کشورهای آمریکایی برزیل با قیمت یک دلار و 53 سنت در هر لیتر عنوان نخست گران ترین بنزین را به خود اختصاص داده و بعد از آن اروگوئه با یک دلار و 52 سنت و شیلی با یک دلار و 36 سنت مقام های دوم و سوم را دارا هستند. همچنین قیمنت بنزین در کانادا یک دلار و 30 سنت به فروش می رسد و در خود ایالات متحده مردم برای هر لیتر باید 89 سنت پرداخت نمایند.

جالب است بدانید کشور بولیوی دارای ارزان ترین قیمت بنزین در بین سایر کشورهای حوزه آمریکا بوده و مردم آن بابت هر لیتر بنزین فقط 54 سنت می پردازند.

ارزان ترین و گران ترین بنزین جهان

جالب است بدانید ارزان ترین بنزین جهان در کاراکاس پایتخت ونزوئلا و آن هم فقط با قیمت پنج سنت بابت هر لیتر فروخته می شود و پس از آن کشورهای عربستان و لیبی رتبه های دوم و سوم را در اختیار دارند. همچنین در خصوص گران ترین قیمت بنزین جهان نیز باید گفت مردم کشور ترکیه با پرداخت دو دلار و 68 سنت بیشترین هزینه را با بت خرید بنزین پرداخت می کنند و بعد از آن کشورهای انگلیس و هنگ کنگ در رده های بعدی گران قیمت ترین بهای بنزین جهان قرار دارند.

تناسب بهای بنزین و قدرت خرید مردم

مقایسه قیمت بنزین نسبت به درآمد سرانه مردم نشان می دهد قدرت خرید مردم در نقاط مختلف جهان جهت خرید بنزین متفاوت است. هرچند آمار و ارقام به دست آمده گویای گران تر بودن قیمت بنزین در کشورهای اروپایی نسبت به سایر کشورهای جهان است اما سرانه درآمد مردم این کشورها نشان می دهد هزینه پرداختی آنها بابت بنزین رقم معقولی بوده و بررسی قیمت ها نمی تواند ملاک مناسبی برای گرانی یا ارزانی بنزین در یک منطقه باشد.



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بد نبود درامد معمول مردم بخصوص كارمندان درهر كشور نيز دراين مقايسه درنظر گرفته شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اين گزارش زماني درست بود كه دبير محترم ستون خط فقر و همچنين درآمد پايه ( حداقل دستمزد ) به تفكيك هر كشور را به اين ليست اظافه ميكرد .

    • امید

      ببخشید اولاً میانگین درامد هر ایرانی در سال رو چه جوری حساب کردین که شده 12میلون و 900 هزارتومان یعنی ماهانه 1میلیون و 75 هزارتومان ببخشید کجای این مملکت برای یک کارگر متخصص این مقدار حقوق میدن؟ بد نیست وقتی یک آماری میدید در موردش فکر کنید.
      ضمناً رک بگید دولت می خواهد بنزین رو بکن لیتری 1200 تومن .

    • امیر محمدعلی

      چجوری حساب کردید که میگید درآمد سالانه هر ایرانی!! 12900000 تومانه؟
      من خودم تو واحد حقوق و دستمزد یکی از معتبرترین دانشگاههای ایران هستم ولی این حقوقیه که یک کارمند با مدرک حداقل لیسانس و استخدام رسمی میگیره
      در ضمن با یه حساب سرانگشتی هم میشه فهمید که 700000 تومان چیزی معادل 5.5 درصد همین حقوقیه که اعلام شده نه کمتر از 2درصد!!!!!!!!!!!!!!!
      این آمارهارو از کجا درمیارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مثل اينكه يادتون رفته اولا توي كشورهاي اروپايي ترافيگك ندارن در ضمن حداقل حقوق 1500 يورو يعني معادل 2 هزار دلار است بقيه هم كه معلومه

    • بابايي

      با سلام و تشكر من به عنوان يك ايراني و يك فرهنگي بازنشسته اين در آمد سرانه در يك سال و نيم من مي باشد ،
      مي توانم خواهش كنم بگوييد :بر چه مبنايي درآمد سالانه ي هر ايراني را محاسبه كرده اند؟ با تشكر

    • akbar

      daramade unaram benevisid khaheshan

    • sosan

      چقدر دروغ حقوق یک گارگر متخصص به زور به6تا7میلیون در سال میرسد.(متخخخخخخخصصصصصص منظورمه ها)

    • امیر محمدعلی

      1- حقوق کارگران زحمتکش طبق اعلام وزارت محترم کار و امور اجتماعی برای سال 90 ، 3300000 ریال پایه و با جمع مزایا و کسورات حداکثر 4000000 ریال (ماهانه)
      2- حقوق بخشهای اداری شرکتها که معمولا" توافقی میباشد پایه 4000000 ریالو با جمع مزایاو کسورات حداکثر 5000000 ریال (ماهانه)
      3- حقوق کارکنان یپمانی ادارجات و سازمانهای دولتی با کلیه مزایا و کسورات حدود 6050000 ریال
      4- حقوق کارکنان رسمی و دائم دولتی با کلیه مزایاو کسورات حدود 10000000 ریال (که البته به لطف دولت آقای هاشمی رفسنجانی استخدام رسمی ادارجات دولتی ممنوع بوده و فقط از طریق آزمونهای سراسری و با جذب حداقلی ممکن پذیر میباشد.)
      حال به میزان مصرف و هزینه بنزین در ایران میپردازیم:
      اگر حداقل و حداکثر مصرف بنزین هر خودرو 5 و 10 لیتر باشد ، با کسر 2 لیتر سهمیه ماهانه به 3 و 8 تبدیل میشود که معادل ریالی آن برای یک ماه با احتساب بنزین یارانه ای 870000 ریال و 1920000 ریال میباشد.
      حالا درصد تشکیل دهنده هزینه بنزین و درآمد خانوارها با فرض یک خانواده 4 نفری و دریافت ماهانه یارانه به مبلغ 1820000 ریال قابل توجه میباشد:
      1- گروه یک به ترتیب 15 و 33 درصد
      2- گروه دو به ترتیب 13 و 28 درصد
      3- گروه سه به ترتیب 11 و 26.4 درصد
      4- گروه چهار به ترتیب 7 و 16.2 درصد
      خب حالا ببینید جزو کدوم دسته هستید و برای هزینه های بنزینتون برنامه ریزی کنید.
      ممنون

    • اسکندر

      ما تا جائیکه یادمون میاد توی کشورهای دیگه بنزین گالنی فروش میره که هر گالن 3/8 لیتر است که اگر مبلغ جدول را تقسیم کنید میبینید که همه جا کمتر از یک دلاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج