۱۹۹۳۱۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

گل‌محمدی: ذوب آهن باید به اوج بازگردد

یحیی گل محمدی، سرمربی جوان و موفق ذوب آهن در فصل چهاردهم لیگ برتر فوتبال به همراه تیمش در هفته‌های پایانی فصل اتفاقات خوبی را رقم زده است.

خبرگزاری ایسنا: یحیی گل محمدی، سرمربی جوان و موفق ذوب آهن در فصل چهاردهم لیگ برتر فوتبال به همراه تیمش در هفته‌های پایانی فصل اتفاقات خوبی را رقم زده است. پیروزی ۵ بر ۳ برابر نفت و دو بر صفر برابر فولاد که دو مدعی کسب عنوان قهرمانی هستند و تصاحب جایگاه پنجمی استقلال نشان می‌دهد که تفکرات این مربی در فوتبال ایران خوب جواب می‌دهد.

گل محمدی در روزهای پایانی فصل چهاردهم از همه چیز سخن گفت. از اینکه بالانشینی تراکتورسازی و نفت یعنی باید به جوان‌ها اعتماد کرد. از اینکه خوب است کارلوس کی‌روش در تیم ملی مانده ولی باید تعامل بیشتری بین او و سازمان لیگ به وجود آید و نیز از اینکه باشگاه‌ها مسئول رفتار و اخلاق بازیکنان جوان‌شان هستند و وقتی باشگاهی مدیر نداشته باشد بی اخلاقی بازیکنش طبیعی جلوه می‌کند.

*آقای گل محمدی ذوب آهن در نیم فصل دوم لیگ برتر روند روبه رشدی را طی کرد اما در دو هفته اخیر با پیروزی‌هایی که به دست آورد به نوعی حرکت انفجاری به سمت کسب سهمیه آسیا داشت. درباره وضعیت ذوب آهن در این روزها بگویید.

خدا را شکر از فولاد سه امتیاز گرفتیم. این بازی خیلی اهمیت داشت چون حتی اگر مساوی می کردیم امیدمان برای کسب سهمیه آسیا خیلی کم می‌شد. بازیکنان ما واقعا انگیزه زیادی داشتند و با جان و دل بازی کردند. موقعیت‌های زیادی خلق کردیم که دو تا از آنها گل شد و به حریف هم فقط یک فرصت گلزنی دادیم. در مجموع عملکرد تیم رضایتبخش بود. من مثل همیشه اول خدا را شکر می کنم و بعد از بازیکنانم تشکر می‌کنم. آنها در هوایی که ناگهان در روز بازی گرم شد جانانه بازی کردند و پیروز شدند.

*به نظر می‌رسد با وجود اینکه ذوب آهن از فولاد در جدول عقب‌تر است اما شرایطش به گونه‌ای است که می‌توان گفت شانسش برای رسیدن به سهمیه آسیا بیشتر است . این طور نیست؟

فولاد جدی ترین رقیب ما برای رسیدن به سهمیه آسیاست. انگیزه زیادی داریم که بازی‌های باقیمانده را با پیروزی پشت سر بگذاریم و بهترین عملکرد را با بهترین نتیجه همراه کنیم، هرچند ما ضمن پیروز شدن در بازی ‌های خودمان باید امیدوار باشیم که فولاد امتیاز از دست بدهد.

*شما جایی گفته بودید که دوست دارید نفت تهران قهرمان شود آیا این به خاطر است که نفت را به نوعی تیم خود می‌دانید؟

ابتدا باید بگویم که هر تیمی قهرمان شود صددرصد حقش بوده چون قهرمانی در لیگ کار سختی است. هر تیمی هم به جز نفت قهرمان شود به آن احترام می‌گذارم اما قلبا دوست دارم که نفت قهرمان شود. خاطرات خوبی با این تیم دارم و از اینکه می‌بینم شاگردانم پیشرفت می‌کنند خوشحال می‌شوم.

*یحیی گل محمدی سال قبل با وجود اینکه سهمیه آسیا را با نفت گرفته بود از این تیم جدا شد و به ذوب آهن آمد، امسال گفته می‌شود که در حالی‌که هنوز سرنوشت لیگ مشخص نشده می‌خواهید قراردادتان را تمدید کنید. هدف‌تان از ماندن در ذوب آهن چیست؟

هنوز قرارداد دوباره را امضا نکرده‌ام اما بحث‌های اولیه خوب پیش رفته و توافق من و باشگاه به مرحله نهایی رسیده است. ذوب آهن باشگاه هدف‌دار و ساختارمندی است. این باشگاه براساس برنامه کار می‌کند و نگاه مدیرانش فراملی و آسیایی است. ما می‌خواهیم در آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. این هدف بزرگ و خوب است و به ما انگیزه می‌دهد که بهتر کار کنیم. در چنین فضایی مربی هم انگیزه زیادی دارد که سازندگی کند و بازیکنان جوانی را تحویل فوتبال دهد. با توجه به این اهداف و امکانات باشگاه حساب کردم که می‌شود در ذوب آهن این هدف را دنبال کرد. در مجموع تمام هدف مجموعه این است که ذوب آهن به اوج برگردد و این شدنی است اما به زمان نیاز دارد. نمی شود طی یکی، دو سال این کار را انجام داد. من شرایط را در ذوب آهن خوب دیدم و احساس کردم که می‌توانیم کارهای بزرگتری در این تیم انجام دهیم. ان‌شاالله اگر توافق نهایی حاصل شود نقاط ضعف تیم را برطرف می کنیم و به هدف های بزرگتر می‌اندیشیم. البته جابجایی زیادی نخواهیم داشت.

*آیا برای رسیدن به این هدف و تکمیل خواسته‌ها قول‌هایی از باشگاه گرفته‌اید؟

توقعات ما منطقی و به جاست. نگاه مدیران باشگاه هم آسیایی است. بنابراین باید امکانات بهتری داشته باشیم و البته سخت افزارهایی را نیاز داریم که باشگاه قول داده فراهم کند. نوع نگاه مدیران ارشد ذوب آهن برای فراهم کردن امکانات لازم باعث می‌شود که شاهد پیشرفت‌های خوبی در این تیم باشیم. امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

*برخی می‌گویند ذوب آهن از نظر مالی هیچ مشکلی ندارد اما می‌دانید که در چند سال اخیر این باشگاه مشکلات مالی زیادی را تجربه کرده است. وضعیت باشگاه در فصل بعد از این نظر شما را نگران نمی‌کند؟

امسال با وجود اینکه باشگاه از نظر مالی نسبتا خوب تامین شد ولی خیلی از پول‌های باشگاه صرف برطرف کردن بدهی‌های سال‌های قبل شد. شاید حدود ۸ یا ۹ میلیارد تومان بدهی وجود دارد که باشگاه درصدد است ابتدا آن‌ها را برطرف کند. به همین دلیل هم آن طور که باید و شاید بازیکنان و کادرفنی پول نگرفته اند البته مدیران باشگاه قول داده‌اند که این مشکل را برطرف کنند، ما هم روی قول آن‌ها حساب می‌کنیم و مطمئن هستیم که به آن عمل می‌کنند.

*چند درصد از مبلغ قراردادتان را گرفته‌اید؟

مجموعا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد گرفته‌ایم. البته من درصد بیشتری گرفته‌ام اما کادر پزشکی و فنی و خیلی از بازیکنان بین ۵۵ تا ۶۰ درصد گرفته‌اند، ما خیلی روی مسائل مالی بحث نداریم باشگاه تعهداتی داشته که فعلا کمی در اجرای‌شان عقب مانده است اما مطمئن هستم که با پیگیری‌های آقای آذری و مساعدت هیات مدیره این مشکلات برطرف می‌شود. اساسا هدفم از بیان این نکته این بود که مردم فکر نکنند ذوب آهن شرایط مالی خیلی خوبی دارد. ما هم مثل سایر تیم‌ها مشکلاتی داریم اما با صبر زیاد بازیکنان و اطمینان آن‌ها به باشگاه از مشکلات عبور می‌کنیم. این اطمینان متقابل نقطه قوت تیم است.

*با توجه به گفته‌هایتان به نظر می‌رسد برای ذوب آهن برنامه چند ساله دارید. آیا این طور است؟

خیر! فعلا بحث بر سر تمدید یک ساله قرارداد است.

*اجازه بدهید کمی از ذوب آهن دور شویم. امسال دو تیم تراکتورسازی و نفت تهران به نوبت صدرجدول را از آن خود کردند و به احتمال بسیار زیاد یکی از این دو تیم جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. به نظر شما بالانشینی این دو تیم چه پیامی برای فوتبال ما دارد؟

امسال لیگ جذابی داریم. ۴-۵ تیم شانس قهرمانی دارند و در پایین جدول هم رقابت خوبی در جریان است. از نظر جدولی لیگ خوبی داشته‌ایم. اینکه نفت و تراکتور مدعی قهرمانی شده‌اند به ترکیب نسبتا جوان آن‌ها بازمی‌گردد. پیام این مساله به فوتبال ایران این است که باید به جوان‌ها اعتماد کنیم و مطمئن باشیم که استفاده از جوان‌ها جواب می‌دهد. اگر این اتفاق بیفتد سرمایه‌های فوتبال ایران از نظر کیفی و کمی بیشتر می‌شود، بنابراین باید به جوان‌ها اهمیت بیشتری دهیم. سوال خوبی را مطرح کردید، تیم ها و مربیان باید به این نتیجه برسند که به جوان‌ها بیشتر اعتماد کنند. تیم ملی از همین جوان‌ها تشکیل می‌شود پس اگر جوان‌های خوبی نداشته باشیم تیم ملی خوبی هم نخواهیم داشت.

*نظرتان درباره کیفیت فصل چهاردهم چیست؟ گفتید که این لیگ از نظر جدولی جذاب است اما آیا کیفیت بازی‌ها هم راضی کننده بوده است؟

لیگ امسال لیگ خوبی بود اما یک مشکل بزرگ داشت. امسال وقفه‌های زیادی داشتیم که البته چاره‌ای جز انجامش نداشتیم. تیم‌های ملی بزرگسالان و امید برنامه‌های خود را داشتند و سازمان لیگ مجبور بود که برنامه لیگ را با وقفه روبرو کند. من به سازمان لیگ خرده نمی‌گیرم اما امیدوارم برای فصل بعد برنامه‌ریزی خوبی انجام شود. اکنون فرصت کافی برای این کار وجود دارد. فصل چهاردهم را خردادماه آغاز کردیم و خرداد هم به پایان می‌بریم و این یعنی یک سال درگیر مسابقات بوده ایم. فکر نمی‌کنم این مساله در هیچ جای دنیا وجود داشته باشد. برنامه‌ای که کی‌روش و مربیان تیم امید ارائه می‌دهند باید طوری باشد که به لیگ ضرر نزند. وقفه‌های زیاد باعث می‌شود که پویایی لیگ از بین برود و اتفاقا همین مساله موجب می‌شود که تیم‌ها خیلی به جوان‌ها اعتماد نکنند و به دنبال استفاده از بازیکنان باتجربه باشند.

*پس معتقدید باید ارتباط و تعامل بیشتری بین مربیان ملی و سازمان لیگ صورت گیرد؟‌

باید تعامل خوبی وجود داشته باشد، وقفه‌های زیاد و طولانی نباید در لیگ وجود داشته باشد. تیم ملی از دل همین لیگ ساخته می‌شود . اگر لیگ پویا و خوبی نداشته باشیم، تیم ملی خوبی هم نخواهیم داشت. خصوصا از آقای تاج عاجزانه درخواست می‌کنم که برنامه سال بعد لیگ را طوری بچینند که درخور شأن لیگ برتر باشد و به کیفیت بازی‌ها کمک کند. هم مسئولان تیم ملی بزرگسالان و هم تیم امید باید به لیگ برتر بیشتر اهمیت بدهند.

*از اعتماد به جوان‌ها گفتید اما این مساله می‌تواند آفت‌هایی هم داشته باشد که به نوعی به کم‌کاری همه عناصر دخیل در فوتبال مربوط است. این روزها موارد زیادی دیده می‌شود که بازیکنان جوان رفتارهای ناشایست و غیراخلاقی در برخورد با بازیکنان حریف، داوران و حتی هواداران بروز می‌دهند. برای این مساله چه کار باید کرد؟

مهم‌ترین مساله این است که خود باشگاه‌ها باید به این مساله اهمیت دهند و نسبت به آن حساس باشند. بازیکنان جوان محصول باشگاه هستند و مدیران باشگاه باید برای آن‌ها وقت بگذارند. وقتی مدیریت ضعیف باشد این اتفاقات رخ می‌دهد البته ما مربیان هم در این زمینه نقش داریم و می‌توانیم بیشتر برای آن‌ها وقت بگذاریم و با ایشان حرف بزنیم. اما مرجع اصلی این مساله باشگاه است. وقتی باشگاهی داریم که معلوم نیست مدیرش کیست و ثبات در آن وجود ندارد و در گیر و دار مشکلات هم هست چندان غیرطبیعی نیست که چنین اتفاقاتی در آن رخ دهد. وقتی ضعف مدیریت وجود داشته باشد بروز این گونه رفتارها قابل پیش‌بینی است. اگر دقت کرده باشید باشگاه‌هایی که دارای ثبات مدیریتی و فنی هستند کمتر با چنین مسائلی دست به گریبان‌اند. وقتی مدیریت باشگاه ضعیف باشد این‌گونه مسائل طبیعی جلوه می‌کنند.

*و به عنوان سوال آخر می‌دانید که پس از کش و قوس‌های فراوان کارلوس کی‌روش در تیم ملی ماندگار شد و وزارت ورزش و جوانان هم رسما از حضورش حمایت کرد، این مساله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از اینکه کی‌روش در ایران ماند خوشحال شدم قبلا هم گفته‌ام که او بهترین گزینه برای تیم ملی است. امیدوارم این اتفاق خوبی که افتاده باعث پیشرفت فوتبال ایران شود اما باز هم تاکید می‌کنم که کی‌روش باید با سازمان لیگ تعامل بیشتری داشته باشد و برنامه‌ها را طوری تنظیم کند که لیگ با وقفه‌های زیاد روبرو نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج