adexo3
۲۰۰۷۳
۳ نظر
۵۳۱۱
۳ نظر
۵۳۱۱
پ

راهنمای سفر نوروزی

همه جای ایران سرای من است ۱

همان‌طور که از عنوان این مطلب پیداست، در این بخش، از نزديكي دشت كوير گذر می‌کنیم، دل به دل البرز می‌سپریم و جنگل هيركاني را پشت سر می‌گذاریم و به درياي مازندران نظر می‌کنیم.

همه جای ایران سرای من است 1

همه جای ایران سرای من است 1

مدت زمان: 3 تا 5 روز

برترین ها: همان‌طور که از عنوان این مطلب پیداست، در این بخش، از نزديكي دشت كوير گذر می‌کنیم، دل به دل البرز می‌سپریم و جنگل هيركاني را پشت سر می‌گذاریم و به درياي مازندران نظر می‌کنیم. برفراز تپه‌هاي تركمن‌صحرا قدم می‌زنیم و دوباره به سوي پايتخت سرازير خواهیم شد. البته بهترين زمان برای این سفر، ارديبهشت ماه است و برای طی کردن آن، حداقل ۳ روز وقت لازم است تا مسيري را بپيماييم كه هر ساعت رنگ ديگري از طبيعت را نشان‌مان خواهد داد و شگفتي‌هايش پرشمار است.


همه جای ایران سرای من است 1

جاده یلی بدراق

سربالايي پرپيچ و خم مسير، روح زائر را تشنه‌تر مي‌كند تا تمام قوايش را براي رسيدن به مقصود به كار گيرد. جاده‌اي كه از يلي‌بدراق به سمت مقبره خالد نبي مي‌رود، يكي از بكرترين مسيرهايي است كه مي‌توان در ايران سراغ گرفت. دسته‌هاي چندصدتايي پرنده‌هاي خوشرنگي كه بر روي تپه‌ها و به صورت دسته جمعي پرواز مي‌كنند و گاو و گوسفنداني كه فارغ بال به چرا مشغولند، صحنه‌اي بديع از طبيعت را به نمايش مي‌گذارد كه مي‌توان از آن‌ها لذت برد. صحنه‌اي كه آدمي را به مكاشفه در طبيعت وا‌ مي‌دارد. در نزديكي مقبره خالد نبي گورستان عجيبي قرار دارد كه قبرهايش در دو نوع مختلف ديده مي‌شوند. تاكنون تحقيق جامعي درباره قبرهاي اين گورستان انجام نشده و تقريبا نمونه آن در جاي ديگري از ايران ديده نمي‌شود. با كمي تحقيق بيشتر مي‌توان رابطه‌اي ميان اين قبرها و برخي از بناهاي آرامگاهي همچون ميل گنبد و... كه توسط فرزندان همان مغول‌ها در جاي جاي ايران ساخته شده، پيدا كرد.
بازدید از مقبره خالد نبي:
خالد نبي يكي از پيامبراني است كه به قولي دخترش به حضور پيامبر اسلام هم رسيده است. مقبره او و دو تن از يارانش بر بالاي بلندترين كوه منطقه واقع شده و براي تركمن‌ها و مردم محلي بسيار محترم و مقدس است.


همه جای ایران سرای من است 1
  • یلی بدراق
ناهار: بردن ساندويچ سرد و صرف آن در روستاي يلي بدراق. بازگشت به گنبد: بعد از صرف ناهار


همه جای ایران سرای من است 1
  • کلاله مینو دشت
محل استراحت شبانگاهی و صرف شام و صبحانه: هتل فرهنگيان گنبد كاووس


همه جای ایران سرای من است 1
  • گنبد کاووس


همه جای ایران سرای من است 1
  • آق قلا
حرکت: بعد از صرف صبحانه، سمت آق‌قلا


همه جای ایران سرای من است 1
  • کرد کوی


همه جای ایران سرای من است 1
  • بندر ترکمن
بازدید از اسکله و آبتنی در دریای مازندران، خرید از بازارچه مرزي. اگر دوست‌داشتید مسافرتتان بیشتر طول بکشد، مي‌توانید سوار بر قايق شده و در عرض 15 دقيقه به جزیره آشوراده بروید.


همه جای ایران سرای من است 1
  • بهشهر: كاخ شاه‌عباس
گردشگاهي زيبا كه اگر از دست بدهيد، ضرر كرده‌ايد. شاه‌عباس اين كاخ را براي مادرش كه از اهالي بهشهر بود، ساخت. اين‌جا يك نمونه عالي و منحصر به فرد از طراحي باغ ايراني است كه البته از باغ و كاخ چيزي جز خرابه باقي نيست، اما خاطره‌اش هنوز هست.

ناهار: نكا و حرکت به سوی تهران


همه جای ایران سرای من است 1
  • ایوانکی
صبحانه: رستوران‌هاي بين‌راهي در نزديكي ايوانكي


همه جای ایران سرای من است 1
  • تهران: ترافیک بازگشت
در غروب و در راه برگشتن، می‌توان در ميان مه غليظ، آخرين دم و بازدم‌هاي هواي پاك كوهستاني را در خاطرتان حفظ كنيد. در نزديكي بومهن، احتمالا گرفتار راه‌بندان خواهید شد.

زمان مناسب حرکت از تهران: ساعت 6 صبح از تهران به سمت سمنان


همه جای ایران سرای من است 1
  • ده نمک
بازدید از كاروانسراي شاه‌عباسي ده نمك


همه جای ایران سرای من است 1
  • سمنان: مسجد جامع، بازار و مسجد امام
مسجد امام سمنان آن قدر زيبا هست كه عكاسان را جذب و گردشگران را به خود مشغول كند و از طرفي مثل بسياري از آثار تاريخي مورد بي‌مهري واقع شده است. تيرچه‌هايي كه برای ايجاد سايه براي نمازگراران در روزهاي جمعه در صحن مسجد تعبيه شده، نماي صحن را از بين برده و حجره‌هاي طبقه دوم مسجد، كه احتمالا روزگاري محل استقرار طلاب بوده، كاربري انباري پيدا كرده‌اند و درشان باز است و مورد بي‌احترامي واقع شده‌اند.

حرکت از سمنان: پیش‌از ظهر


همه جای ایران سرای من است 1
  • دامغان: چشمه علي
چشمه علي زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد و ييلاق دامغان محسوب مي‌شود. آن‌جا به هواي دلپذير و چشمه‌ و چنار و كاخ قاجاري‌اش معروف است. متاسفانه شاخه‌هاي چنار كهنسالش شكسته شده و آب چشمه‌اش را آلوده کرده‌اند. درختانش را بريده و كاخش رو به ويراني و فراموشي می‌رود.


همه جای ایران سرای من است 1
  • گرگان
از برهوت کویر تا جنگل پر پشت در ۳ ساعت
این مسیر، راهی است که كمتر كسي به فكر انتخاب آن براي رفتن به گنبد كاووس مي‌افتد. مسيري كه به سوي ديباج و سفيد چاه و گلوگاه می‌رود. پيمودن اين مسير ۸۰ كيلومتري حدود سه ساعت وقت می‌گیرد و جاده مناسب نیست، اما شگفتي‌هاي مسير ارزش این ریسک را دارد. در اين مسير خلوت، به ارتفاعات می‌رسید و چنان محيط آرامي را در ميان تپه‌هاي سرسبز درك می‌کنید كه با كمي اغراق، می‌شود صداي تپش قلب پرنده‌ها را شنيد!از عجايب اين مسير، گورستان سفيدچاه است. گورستان سفيد چاه، در همان لحظه اول مي‌گيردت و هر لحظه به بهتي كه گرفتارش شده‌اي مي‌افزايد. گورستاني كه داستان‌هاي زيادي در موردش نقل مي‌شود و به قولي بيش از هزار سال قدمت دارد. شگفتي اين گورستان به قبرهاي منظم و نقش و نگار حكاكي شده بر روي آن‌هاست. زماني كه ارتفاعات و درختان جنگلي را پشت سر می‌گذارید، طبيعت شعبده‌ باز، نماي زيبايي از خليج گرگان را در مقابل چشمان‌مان به روي صحنه آورد. باورنكردني است. از كناره كوير تا ساحل دريا را در چند ساعت می‌توان پیمود و اكنون همه چيز فرح بخش بود. از گلوگاه به سمت گرگان و از آن‌جا بدون وقفه به سمت گنبد كاووس برانید.

حرکت به سمت گنبد کاووس: بعد از ظهر
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohammad

      واقعا زيبا

      پاسخ ها

      • همت رشیدی

        می خواهم متنی زیاد دربارهی این موضوع بنویسم.همه جای ایران سرای من است

    • احمدنجفی ازمشهد

      این مسیر، راهی است که كمتر كسي به فكر انتخاب آن براي رفتن به گنبد كاووس مي‌افتد!!!!!!!!!!!!
      این مسیر یعنی کدام مسیر.لطفا مطالب را درست بنویسید.مسیر کجا به کجا؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج