۲۰۰۸۳۶
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

روز جهانی کارگر برای نخستین بار در اواخر قرن ۱۹، توسط اصناف کارگری در کشور آمریکا آغاز شد.

سایت نیکو - خاطره فرامرزی: گروه‌های چپ‌گرا، حکومت‌ها و اصناف کارگری در سراسر دنیا، هرساله اولین روز ماه مه، روز جهانی کارگر را گرامی می‌دارند. در بسیاری شهرها، تظاهراتی صلح‌آمیز جهت احقاق حقوق کارگران به راه می‌افتد.

اما در برخی شهرها، معمولاً این روز، تبدیل به روز رویایی پلیس و گروه‌های خشونت‌طلب می‌شود.

روز جهانی کارگر برای نخستین بار در اواخر قرن ۱۹، توسط اصناف کارگری در کشور آمریکا آغاز شد. روز اول مه سال ۱۸۸۶، تظاهراتی با درخواست هشت ساعت کار روزانه برای کارگران در این کشور آغاز شد. سپس فریاد استمداد جویی کارگران آمریکایی به گوش دیگر کشورهای جهان نیز رسید و از آن به بعد، مردم سراسر دنیا، هرساله روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانی کارگر گرامی می‌دارند. هر چند در آمریکا، روز کارگر اولین دوشنبه ماه سپتامبر است.

باهم تصاویری از روز جهانی کارگر، در کشورهای مختلف دنیا را می‌بینیم.

ترکیه

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

برخورد پلیس و معترضان در روز جهانی کارگر در میدان تکسیم شهر استانبول.

کوبا

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

کوبایی‌هادر مقابل کاخ انقلاب شهر هاوانا، در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر که توسط رئیس‌جمهور این کشور رائول کاسترو و همتای ونزوئلایی اش، نیکلاس مدورو رهبری می‌شد، حضور گسترده‌ای بهم رساندند. در این مراسم، مردم پرچم کوبا و تصاویری از فیدل کاسترو، رهبر انقلابی این کشور و رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا هوگو چاوز، را در دست داشتند.

کره جنوبی

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

روز جمعه هزاران نفر در سئول، پایتخت این کشور برای سومین هفته متوالی در اعتراض به سیاست‌های دولت در فاجعه واژگونی قایق، که منجر به کشته شدن بیش از سیصد نفر شد، دست به اعتراض زدند.

فیلیپین

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

بیش از ۱۰.۰۰۰ کارگر و فعال حقوق کارگری در شهر مانیل پایتخت فیلیپین راهپیمایی کردند و عروسکی از رئیس‌جمهوری خود، بنینیو اکویینو سوم، را به نشانه اعتراض به دستمزد پایین کارگران و استخدام شش‌ماهه کارفرمایان برای نپرداختن مزایای کارگری، آتش زدند. حداقل مزد روزانه کارگران در مانیل، پس از افزایش ۱۵ پزویی آن، به مبلغ ۴۸۱ پزو معادل ۱۰.۸۰ سنت افزایش یافته است.

یونان

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

در آتن، پایتخت یونان بحران‌زده، ۱۳ هزار نفر با در دست داشتن پلاکاردها و درحالی‌که شعارهای ضد ریاضت اقتصادی سر می‌دادند، در سه تظاهرات مجزّا شرکت کردند. این تظاهرات صلح‌آمیز، در نهایت به خشونت کشیده شد.

آلمان

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

پلیس شهر برلین اعلام کرد که «شب والپورگیس»، راهپیمایی سنتی برلینی‌ها در روز ۳۰ آوریل، یک روز قبل از روز جهانی کارگر، آرام‌تر از سال‌های پیش بوده است. در شمال این شهر، چندین هزار نفر در مهمانی‌های خیابانی ضد سرمایه‌داری شرکت کردند. همچنین طبق گفته پلیس آلمان، تظاهرات روز جمعه برلین نیز در آرامش کامل برگزار شد. فعالان حزب سبز این کشور، در مرکز شهر برلین، مجسمه‌هایی از ادوارد اسنودن، جولیان آسانژ و چلسیا منینگ را برپا کردند. چپ‌گراهای آلمانی، این افراد را قهرمان‌هایی می‌دانند که توانستند در دستگاه امنیتی ایالات‌متحده نفوذ کنند و به مدارک نظامی دست یابند.

روسیه

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

در مسکو، ده‌ها هزار کارگر با وجود بارش باران در میدان سرخ این شهر گرد هم آمدند. به جای پرچم معروف سرخ‌رنگ داس و چکش حزب کمونیست شوروی، مسکویی‌ها در این مراسم، پرچم‌های آبی‌رنگ حزب کرملین و پرچم‌های سه رنگ روسیه را به اهتزاز درآوردند.

اسپانیا

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

حدود ده هزار معترض اسپانیایی، در زیر آسمان آفتابی شهر مادرید و با پلاکاردی با این مضمون که "هیچ راهی برای بیرون آمدن از بحران‌های اقتصادی وجود ندارد"، در راهپیمایی روز جهانی کارگر شرکت کردند.

برزیل

عکس: روز جهانی کارگر در سراسر دنیا

دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل، از سخنرانی سنتی خود به مناسبت روز جهانی کارگر دست کشید و تنها به انتشار یک پیام ویدئوی کوتاه بسنده کرد. این ویدئو مملو از اشاراتی به دستاوردهای کارگران تحت لوای رهبری روسف بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زیبا

      درود بر کار گران زحمتکش ......خدا قوت.....امیدوارم روزی برسه یکم اختلاسهای ایران کم بشه این بیچاره ها یکم سیر بشن الهی امین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج