۲۰۱۲۶۰
۶۱۲۹
۶۱۲۹
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

ای کی یو سان؛ مرد کوچک

ای کی یو سان، مرد کوچک را باید یکی از کارتون های نوستالژیک مخصوص بچه های دهه شصت نامید. این کارتون که بر خلاف دیگر کارتون های ساخته کمپانی های ژاپنی، شخصیت غربی ندارد، می کوشد تا به بچه ها طریقه فکر منطقی را یاد دهد.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک




برترین ها: تو که گفتی مرد شدی !! اما عجله نکن، یواش یواش مرد می شی. .. .

ای کی یو سان، مرد کوچک را باید یکی از کارتون های نوستالژیک مخصوص بچه های دهه شصت نامید. این کارتون که بر خلاف دیگر کارتون های ساخته کمپانی های ژاپنی، شخصیت غربی ندارد و چهره های شرقی در آن به کار رفته است، می کوشد تا به بچه ها طریقه فکر منطقی و صبوری در حل مشکلات را در لا به لای این مجموعه کارتون یاد دهد. ای کی یو سان، دانش آموز متفکر و کچلی است که برای هر کاری، با تفکر راه حل منطقی پیدا میکند. حتی برای مشکلات غیر قابل حلی که خیلی ها را نا امید کرده است. او می نشیند و دو دستش رو بالای سرش میگرداند و چهار زانو مینشیند و فکر میکند.. .. بعد از اندکی، جواب را می یابد.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک

او مادری دارد که بسیار دوستش دارد و برای اون احترام زیادی قائل است. دیالوگ هایی که بین مادر ای کی یوسان و وی در این کارتون میبینیم، بسیار محترمانه، زیبا و حاوی نکات بسیار مهم اخلاقی است که برای نسل کودک دهه شصت، آموزنده و جالب بود. دوبله زیبا، در کنار شخصیت پردازی جالب و روایت متفاوت داستان در هر قسمت، کارتونی جذاب و خاطره انگیز را به یادگار جوانان نسل امروز و کودکان دهه شصتی گذاشته است.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک

ای کی یو سان یا IKKYU-SAN در ۲۹۶ قسمت بین سال های ۱۹۷۵ و ۱۹۸۲ توسط استودیوی Toei Animation ژاپن و توسط هیدئو فوروساوا کارگردانی و ساخته شد. داستان ای کی یو سان، الهام گرفته از زندگی راهبی بودایی به نام ایکیو است که در معبد Ankoku در ژاپن اقامت داشت. این کارتون بارها از شبکه های سیما پخش و با استقبال گسترده مخاطبان کودک و نوجوان مواجه شد. بیش از ۷۰ قسمت از این مجموعه کارتونی خاطره انگیز در ایران دوبله و پخش شده است.

انیماتور این کارتون، یاسونوری ایشی و یوشینوری کانادا می باشد که با تکنیک سل انیمیشن این کار تولید شده است. کارتون ای کی یو سان، در برخی از قسمت ها به صورت دو یا سه بخش کوجک می باشد که توسط یک میان برنامه با تکنیک عروسکی جدا شده است.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک

ای کی یو در یک معبد مشغول به کار است. ما او را همواره در معبد در حال درس و عبادت و تفکر می بینیم. وی از هوش و نبوغ خود برای حل مسائل استفاده میکند و با ادب و متانت سخن می گوید و به دوستانش احترام می گذارد.

هوش و ذکاوت ای کی یو در این معبد به همگان اثبات میشود و همه مردم مسائل سخت زندگی خود را در حوزه های مختلف، حتی ریاضیات، در اختیار ای کی یو سان قرار میدهند تا با هوش خود، آن ها را حل کرده و راه حل هایی برای آن ها ارائه دهد. ای کی یو سان، در معبد به سختی زندگی میکند اما همواره تلاش میکند تا چهره ای موفق و سخت کوش و کمک حال دیگران را از خود نشان دهد.

ای کی یو همواره با دوستانش به این سو و آن سو میرود و همراه و مواظب و مراقب آن ها است. در این کارتون رفتار و نزاکت ژاپنی را ژاپنی ها به کودکان در سراسر جهان می آموزند و نشان می دهند. ای کی یو سان به ما یاد داد که با فکر کردن، منطقی رفتار کردن و صبوری کردن، می توان بر بسیاری از مشکلات چیره شد.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک

کارتون از نگاهی دیگر

ای کی یو سان به کودکان دهه شصت یاد داد که راه حل زندگی مسالمت آمیز، احترام به دیگران است. ای کی یو سان یاد داد که خلاقیت و نوآوری و تلاش برای خلق ایده های نو، با فکر و روی آوردن به نبوغ ذاتی هر فرد امکان پذیر است. همان پیام روی آوردن به صداقتی که در کارتون پینوکیو به کودکان منتقل میشود، اینجا جای خود را به تفکر کردن می دهد.

«ای کی یو سان» انیمیشن قوی و خوش‌ساختی است. هم به لحاظ ایده و اجرای سناریو و داستانی و هم به لحاظ ساختار بصری و کارتونی. پرداختن به زندگی نوآموزان خردسال معبد، به خودی خود ایده‌ای متفاوت است که به ذهن هر کسی نمی‌رسد. این بچه‌ها اساساً طور دیگری زندگی می‌کنند و مناسبات روزمره‌شان تفاوت‌ زیادی با زندگی کودکان دیگر ـ که اکثریت را هم تشکیل می‌دهند ـ دارد. پرداختن به این ایده‌ جالب توجه، نشان از ارزش و اهمیتی دارد که ژاپنی‌ها برای هویت بومی خود قائلند. و این نکته برای ما خیلی درس‌آموز است.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک

کارگردانی این مجموعه نیز استادانه است. دکوپاژ صحنه‌ها و اندازه نماها طوری دقیق کار شده که واقعاً از یک پویانمایی ساده‌ تلویزیونی بعید است. پلان‌ها مختصر و مفید هستند و طول و تفصیل بی‌دلیل ندارند. مثلاً وقتی موضوع سکانس، نگرانی شینسه از دستور غیرمنطقی ژنرال در خصوص اخراج اهالی ده است بدون شرح و تفصیل اضافی، بلافاصله چهره‌ شینسه کات می‌خورد به در یک خانه‌ روستایی که با شدت وحدت باز شده و سامورایی‌ها مردی را از خانه بیرون می‌اندازند. (به نقل از funiha.com)

اغلب نماهای این مجموعه همین‌طور خلاصه‌ شده و موجزند و عجیب این‌که با این وجود برای مخاطب کودک قابل درک و فهم هستند. کارگردانی صحنه‌ فکر کردن ای کی یو هم که جای خود دارد. ای‌کی‌یو به شکلی آیینی می‌نشیند، چشم‌هایش را می‌بندد و تمرکز می‌کند. دوربین موقع فکر کردن به‌چهره او نزدیک می‌شود. افکت صوتی مخصوص برنامه در لحظات تفکر ای کی یو هم این حرکت را همراهی می‌کند. همزمان، چهره‌ ای کی‌یو دیزالو می‌شود به تصاویری از موضوع اندیشه و مساله‌ای که باید حل شود… و دست آخر، باز شدن چشم‌های ای کی یو با آن افکت صوتی ویژه که نشان از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند تفکر دارد.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک

«ای کی‌یو، مرد کوچک» پویانمایی بی‌ادعا و ساده‌ای است که در عین حال، حرف‌های بزرگ می‌زند و آموزش‌های تربیتی مهمی به مخاطبش می‌دهد. نیاز اهل قدرت به اهل علم، ارزش و اهمیت علم‌جویی و تفکر، پرهیز از عافیت‌طلبی به بهانه‌ فعالیت علمی و فکری (ای کی‌یو فقط فکر نمی‌کند، کار هم می‌کند. با دستان کوچکش هیزم خرد می‌کند و…)، هوشمندی و شناخت موقعیت (ای کی‌یو با پنبه سر ژنرال را می‌برد نه با دشمنی و مخالفت بی‌اثر) و بالاخره، دلسوزی برای همنوع، کمک به نیازمندان و نجات مظلومان از ستم زورگویان، اینها برخی از مهم‌ترین آموزه‌های اخلاقی و تربیتی «ای کی‌یو، مرد کوچک» هستند.

ای کی یو سان؛ مرد کوچک
کتاب ای کی یو سان- نشر افق - ۱۳۸۵

تیتراژ کارتون ای کی یو سان



قسمتی از کارتون ای کی یو سان، مرد کوچک



متن موسیقی کارتون ای کی یو سان، مرد کوچک به زبان ژاپنی

Suki suki suki suki suki suki
Aishiteru
Suki suki suki suki suki suki
Ikkyuu-san

Tonchi ha azayaka da yo ikkyuu-hin
Dokyou ha manten da yo ikkyuu-hin
Itazura kibishiku ikkyuu-hin
Dakedo kenka ha karakkishi da yo
Sankyuu-hin

Aa Aa namusan da
Tonchin kanchin tonchin kanchin
Ki ni shinai ki ni shinai
Ki ni shinai ki ni shinai
Nozomi ha takaku hateshinaku
Wakaran chindomo tocchimechin
Tonchin kanchin ikkyuu-san

*Repeat

Ikkyuu-san

*Repeat

Kokoro ha yasashiku ikkyuu-hin
Otsumu ha kurikuri da yo ikkyuu-hin
Omeme ha kawaiku ikkyuu-hin
Dakedo kao ha zannen da yo
Sankyuu-hin
Aa Aa namisan da
Tonchin kanchin tonchin kanchin
Ki ni shinai ki ni shinai
Ki ni shinai ki ni shinai
Nozomi ha tooku kagirinaku
Wakaran chindomo tocchimechin
Tonchin kanchin ikkyuu-san

*Repeat

Ikkyuu-san
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج