۲۰۶۲۶۹
۵۴۷۰
۵۴۷۰
پ

امروز در تاریخ

۳۰ اردیبهشت - ۲۰ مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۳۰ اردیبهشت برابر با ۲۰ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۳۰ اردیبهشت برابر با ۲۰ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۵۸۷ - ناخرسندی شاه ایران از حذف شعار آریانیسم در اسپانیا

هرمز چهارم شاه ایران از دودمان ساسانیان [پسر خسروانوشیروان] در ماه می سال ۵۸۷ میلادی پس از اطلاع از تصمیم پادشاه ویزیگُت Visigoth [ژرمن نژاد اسپانیا) مبنی بر کنار گذاردن شعار نژادی «آریانیسم»، از این کار ابراز ناخرسندی کرد و نظر خودرا در پیامی برای «رکارد Reccared» پادشاه تازه اسپانیا فرستاد. «رکارد ـ ۱» که در ۲۷ سالگی برجای پدر نشسته بود در ژانویه ۵۸۷ خواست شورای روحانیون کاتولیک اسپانیارا که پیشنهادکرده بود پادشاه از اِعمال برتری نژاد آرین که دودمان ویزیگُت های حاکم بر اسپانیا (هیسپانیا شامل همه شبه جزیره ایبریا ازجمله گالیسیا Galacia + جنوب شرقی فرانسه امروز و در آن زمان معروف به سِپتیمانیا Septimania) از آن نژاد بودند دست بردارد و رضای اکثریت اسپانیایی هارا با برافراشتن پرچم کاتولیسیسم [که برتری نژادی را تایید نمی کند] تامین کند. گُتیک (آرین) در لغت به معنای مردم خوب، نجیب زاده، عالی نسب و ... است که هیتلر در قرن ۲۰ دوباره آن را شعار قرارداد. گُت ها که ایرانیان آنان را از قدیم آلمان [آلمانی ـ نام یکی از قبایل ژرمن] می نامند پس از مهاجرت تدریجی از منطقه فرارود (تاجیکستان امروز) به اروپا، در این قاره به دو دسته تقسیم و به برانداختن حکومت های محلی دست زدند و در سال ۴۱۰ میلادی با تصرف شهر رُم و ویران ساختن آن به سلطه رومیان براروپای مرکزی و غربی پایان دادند.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
هرمز چهارم

مورّخان غرب در تفسیر اقدام هرمز چهارم نوشته اند؛ هرمز در آن سالها در دو سوی قلمرو خود سرگرم نبرد بود ـ در شرق با تُرکان و در غرب با رومیان (حکومت قسطنطنیه). در شرق، تُرکان حتی به شهر کرمان رسیده بودند که احساسات نژادی هرمز تحریک شده بود. بعلاوه، دولت قسطنطنیه رسما اقدام «رکارد» را تایید کرده بود که با این عمل برخشم هرمز افزوده بود. بنابراین، واکنش هرمز چهارم سیاسی بود نه درحقيقت نژادی.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
رکارد ـ ۱

سال بعد (سال 588 میلادی) ارتش ایران به فرماندهی ژنرال بهرام مهران (چوبین) تُرکان را شکست کامل داد، خاقان آنان را در منطقه بلخ کشت و از قلمرو ایران بیرون افکند. بخشی از این تُرکان در دوران حکومت خلفای اموی و عباسی به منطقه فرارود بازگشتند و ....

1310 - اختراع كفش دو لنگه

به نوشته مورخان تاريخ تمدن، ساخت کفش براي پاي چپ و پاي راست ـ جداگانه، از ماه مي در سال 1310 ميلادي متداول شد (هفتصد و سه سال پيش در اين ماه).

برخي از کرونيکلها اختراغ کفش دولنگه را در روز بيستم ماه مي 1310 ميلادي درج کرده و به حساب رويدادهاي اين روز گذارده اند. پيش از آن، کفش هاي هردو پا مشابه هم و يا به صورت مستقيم ساخته مي شد، به گونه اي که هرلنگه را مي شد براي هر دو پا استفاده کرد. رويه كفش هايي كه دو لنگه اش مشابه بود، عمدتا به صورت بافتني بود (گيوه) و يا تسمه اي، و تخت كفش سازها جدا از رويه سازها بودند.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۴۹۸ - شروع استعمار غرب در آسيا

وسكو دا گاما Vasco da Gama دريانورد پرتغالي بيستم ماه مي سال ۱۴۹۸ وارد «كاليكوتCalicut و امروزه Kazhikode واقع در ايالت کرالا Kerala» در جنوب غربي هند شد و با خود استعمار غرب را هم وارد قاره آسيا كرد كه ۵۱۳ سال است با چند بار تغيير لباس دادن هنوز ماندگار است. دا گاما هشتم ژوئيه سال ۱۴۹۷ پرتغال را با چهار كشتي به مقصد هند ترك كرده بود. وي پس از عبور از دماغه جنوب آفريقا (اميد نيك!) و اندك توقف در موزامبيك عازم هند شده بود. او فاصله ساحل شرقي آفريقا تا ساحل غربي هند را ظرف ۲۳ روز طي كرده بود. حاكم هندي منطقه برخورد بدي با او نداشت زيرا به نيات وي پي نبرده بود. دا گاما پس از يك بررسي، عزم بازگشت كرد و نهم سپتامبر سال ۱۴۹۹ به ليسبون رسيد و عنوان دريا سالاري گرفت. دولت پرتغال برپايه اطلاعاتي كه داگاما به دست آورده بود هيات ديگري را به هند فرستاد كه حكمران محل به اين هيات روي خوش نشان نداد. اين خبر كه به داگاما رسيد، خود با ۲۰ كشتي و عمدتا توپدار و صدها تفنگدار عازم هند شد و به ايجاد قرارگاه و مستعمره دست زد. داگاما بازهم به هند سفر كرد و ۲۴ دسامبر سال ۱۵۲۴ در همانجا درگذشت.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
Vasco da Gama

1506 - كريستوف كلمب در تنگدستي درگذشت

بيستم ماه مي 1506 كريستف كلمب (كريستوفر كلمبوس) كه راه استيلاي اروپائيان بر قاره آمريكا را باز كرد در ۵۵ سالگي در اسپانيا درگذشت. وي كه در سال ۱۴۹۲ در چارچوب رقابت اسپانيا و پرتغال در يافتن راههاي دريايي، در جهت غرب عازم هند بود به قاره ناشناخته آمريكا (ناشناخته براي ساکنان ساير قاره ها) رسيد و جزيره اي را كه امروز نيمي از آن جمهوري دومينيكن را تشكيل مي دهد و نيم ديگر هائيتي، «هيسپانيولا» ناميد و مقر حكومت اسپانيايي ها قرار داد و مقدمات بناي شهر «سانتو دومينگو» را در آن جزيره فراهم ساخت.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
كريستف كلمب

برخي مورخان نوشته اند: كلمب كه بعدا مورد بي مِهري پادشاه اسپانيا قرار گرفته بود در تنگدستي و انزوا از اين دنيا رفت. وي در ايتاليا به دنيا آمده بود.

1506 - زماني که جزيره سكوتره به دست پرتغالي ها افتاد

در مي سال 1506 دريانورد پرتغالي آلفونسو دوآلبوكرك جزيره «سكوتره» واقع در درياي عرب را تصرف كرد و سال بعد (سال 1507) با هدف تصرف جزيره ايراني هرمز در مدخل خليج فارس وارد آبهاي ايران شد تا ناظر بر راههاي دريايي اقيانوس هند باشد.

برخي از مورخان، تصرف سكوتره را آغاز استعمار آسيا نوشته اند. حال آنکه وسكو دا گاما Vasco da Gama دريانورد پرتغالي هشت سال پيش از آلبوکرک و بيستم ماه مي سال 1498 وارد «كاليكتCalicut» در جنوب غربي هند شده و با خود استعمار غرب را هم وارد قاره آسيا كرده بود.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير آلبوکرک

1837 - لوی اشتراوس Levi Strauss ساخت پارچه و لباس معروف به «بلو جین Blue Jeans» را در سانفرانسیسکو به ثبت داد. وی از یهودیان آلمانی بود که با خانواده اش به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده بود. لباس ساخته شده از بلو جین های اشتراوس به «لی وایز» معروف اند.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوی اشتراوس

1910 - الحاق رسمي شبه جزيره كره به ژاپن

در پي پيروزي ژاپن در جنگ با چين و روسيه، اين كشور، شبه جزيره كره را در سال 1907م، عملاً اشغال كرد و در 20 مه 1910م، آن را به طور رسمي به خاك خود ضميمه نمود و نام آن را به "چوزن" تغيير داد. اما مردم كره با استعمار ژاپن به مبارزه برخاستند. در زمان جنگ جهاني دوم، استقلال طلبان كره‏اي به اميد استقلال كشورشان در كنار متفقين با ارتش ژاپن جنگيدند. اما پس از پايان جنگ، كشور كره به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم شد. كره شمالي با حكومت كمونيستي تحت حمايت شوروي قرار داشت و كره جنوبي نيز از حمايت نظامي و مالي غرب، به ويژه امريكا برخوردار بود. اين تقسيم بندي در سال 1948 رسميت يافت.

1927 - نخستين پرواز بدون توقف ميان دو قاره آمريكا و اروپا

بيستم ماه مي سال 1927 «چارلز ليندبرگ» هوانورد آمريكايي در ميان استقبال بيش از يكصد هزار تن، پس از 27 ساعت پرواز و پيمودن عرض اقيانوس اطلس در پاريس فرود آمد.

وي 19 مي با يك هواپيماي يك موتوره به تنهايي از فرودگاهي در لانگ آيلند (واقع در ايالت نيويورك و مجاور شهر نيويورک) به پرواز در آمده بود و بدون توقف، هزاران مايل فاصله دو قاره را پرواز كرده بود. اين نخستين پرواز بدون توقف ميان آمريكا و اروپا بود.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز ليندبرگ

1330 - تاسيس "حزب زحمتكشان" با حمايت آمريكا در تهران

پس از تشكيل دولت دكتر مصدق، حضور برخي چهره‏ هاي بدنام گذشته در تركيب هيئت دولت، باعث اختلاف در صفوف جبهه ملي گرديد و باعث شد بعضي از اعضاي مهم آن از قبيل آيت‏ اللَّه كاشاني و دكتر مظفر بقايي از جبهه ملي كناره‏ گيري كنند. در اين ميان، دكتر مظفر بقايي، پس از كناره ‏گيري از جبهه ملي، حزب زحمتكشان را تشكيل داد و بسياري را به دور خودجمع كرد. اين حزب، معجوني از گروه‏هاي چماقدار و برخي روشنفكران بود كه با تشويق جدي دولت ايالات متحده آمريكا اعلام موجوديت كرد.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
مظفر بقايي

مقابله و رويارويي با حزب توده و جلوگيري از نفوذ كمونيسم در ايران، هدف مهم تاسيس اين حزب و دليل اصلي پشتيباني آمريكا از آن بود. در ادامه، حزب زحمتكشان، شعب خود را در ساير نقاط كشور نيز داير كرد و در آستانه كودتاي آمريكايي 28 مرداد 1332، در راستاي تحقق سياست‏هاي مداخله جويانه و استيلا طلبانه آمريكا، جهت سرنگوني دولت دكتر مصدق، به كار گرفته شد. لازم به ذكر است كه آيت‏اللَّه كاشاني هرچند از نظر عقيدتي و مذهبي با جبهه ملي و دكتر بقايي سنخيت كمي داشت ولي به دليل مصالح بالاتر مردم و كشور، حاضر شده بود تا با ديگر افراد ملي گرا، جبهه ملي را تاسيس كرده و از آن حمايت كند. از اين رو، همراهي آيت‏اللَّه كاشاني با اين جبهه، به معني تاييد عملكرد آنان نبود و مصالح والاي ملت مسلمان، مدنظر آن عالم مجاهد قرار داشت.

1983 - اعلام رسمی کشف ویروس HIV که موجب بیماری ایدز از طرف لوک مونتانیه در نشریه هفتگی ساینس.

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟

۲۰۰۲ - استقلال تیمور شرقی پس از ۲۳ سال حاکمیت اندونزی و ۳ سال قیمومت سازمان ملل از طرف پرتغال به رسمیت شناخته شد.

زادروزها

۱۷۹۹ - زادروز انوره دو بالزاک، نویسندهٔ فرانسوی و از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان دنیا،
۱۸۰۶ - زادروز جان استوارت‌میل فیلسوف و اقتصاددان انگلیسی

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
انوره دو بالزاک

۱۹۲۱ - زادروز ولفگانگ بورشرت، شاعر و نویسندهٔ آلمانی
۱۳۱۹ - زادروز احمدرضا احمدی، شاعر

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
خوزه موخیکا

۱۹۳۵ - زادروز خوزه موخیکا رئیس جمهور اروگوئه از سال ۲۰۰۹
۱۹۴۶ - زادروز شر خواننده و بازیگر آمریکایی ، برنده جایزه اسکار ، گولدن گلوب ، گرمی ، ایمی و جشنواره کن

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ایکر کاسیاس

۱۹۸۱ - زادروز ایکر کاسیاس فوتبالیست اسپانیایی
۱۳۴۹ - زادروز هنگامه قاضیانی، بازیگر ایرانی

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
هنگامه قاضیانی

درگذشت‌ها

۱۵۰۶ - درگذشت کریستف کلمب، دریانورد و کاشف ایتالیایی
۱۸۳۴ - درگذشت ماری ژوزف لافایت سیاستمدار و ژنرال فرانسوی

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
ورنر فون هایدنشتام

۱۹۴۰ - درگذشت ورنر فون هایدنشتام شاعر و نویسنده سوئدی
۱۹۴۷ - درگذشت فیلیپ لنارت فیزیکدان آلمانی مجاری الاصل ، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۰۵

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
فیلیپ لنارت

۱۹۸۹ - درگذشت جان هیکس اقتصاددان انگلیسی
۲۰۰۲ - درگذشت استفان جی گولد دیرین‌شناس، زیست‌شناس تکاملی و مورخ علم اهل آمریکا

30 اردیبهشت - 20 مِی؛ در تاریخ چه گذشت؟
پروانه وثوق

1392 - درگذشت پروانه وثوق دارای مدرک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی کودکان

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج