۲۰۶۴۷۵
۳۷ نظر
۵۳۸۹
۳۷ نظر
۵۳۸۹
پ

۷ راهکار برای تسکین دندان درد

در زمانی که امکان مراجعه به دندان پزشک ندارید و درد دندان گرفتارتان کرده است با راهکارهای زیر می توانید امیدوار باشید که دردتان را تا حد ممکن کنترل کنید و تا زمان مراجعه برای درمان قطعی درد کمتری بکشید.

مجله دنیای سلامت: درد دندان شما ممکن است علل مختلفی داشته باشد. ممکن است شما در بین جلسات درمان یا بعد از تمام شدن درمان به درد دچار شوید. لذا دندان پزشک ممکن است برای کنترل درد شما، تمهیدات متفاوتی در هر مرحله درنظر بگیرد.

امروزه با وجود کلینیک ها و مراکز شبانه روزی احتمال اینکه در بیشتر ساعات شبانه روز دسترسی به درمان های اورژانس دندان پزشکی داشته باشید بسیار محتمل است . اما شرایطی وجود دارد که واقعا به یک دندان پزشک دسترسی ندارید یا امکان مراجعه برایتان به مراکز در دسترس ممکن نیست. در زمانی که امکان مراجعه به دندان پزشک ندارید و درد دندان گرفتارتان کرده است با راهکارهای زیر می توانید امیدوار باشید که دردتان را تا حد ممکن کنترل کنید و تا زمان مراجعه برای درمان قطعی درد کمتری بکشید.

7 راهکار برای تسکین دندان درد

1- داروهای خوراکی اولین و بهترین گزینه برای کنترل درد دندان شما هستند. به شرطی که منع مصرفی در مورد داروهای خوراکی ضددرد که به آن ها اشاره می شود، نداشته باشید. قرص های روی پیشخوان داروخانه ها (OTC) در کنترل دردهای دندانی موثرند. ایبوپروفن و استامینوفن شایع ترین و موثرترین این دسته از داروها هستند. برخلاف تصور عمومی که در مورد قرص دندان درد بودن مفنامیک اسید وجود دارد (و نسخه پیچ های داروخانه ها بیشتر به آن دامن می زنند) قرص یا شکل ژلاتینی/ کپسولی ایبوپروفن مناسب ترین دارویی است که می توانید به قیمت ارزان و بدون نسخه برای دندان درد ناغافل خود تهیه کنید.

قرص های ترکیبی ضددرد حاوی ایبوپروفن هم برای این منظور بسیار مناسبند. این داروها را می توانید با مصرف دو قرص یا کپسول شروع کنید و تا زمان مراجعه به دندان پزشک هر شش ساعت تا چهار ساعت یکبار ادامه دهید.

2- در دردهای نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع می شود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلندتر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید!

3- سعی کنید از تحریک حرارتی دندانتان زمانی که دردهای متناوب دارد خودداری کنید. بسیاری از اوقات دمای پایین یا بالا می تواند عامل محرک دندان درد باشد. اما مواردی هم وجود دارند که درد دندان فقط با سرما آرام می شود. در این حالت (Hot tooth) می توانید از کمپرس آب سرد یا یخ برای پایین آوردن دما در ناحیه و کاهش درد استفاده کنید!

4- اسپری های بی حس کننده، خمیردندان، قطره های گیاهی ضدرد و برخی داروهای گیاهی سنتی مانند گل میخک ممکن است در کنترل درد موثر باشند. سیر، عسل، فلفل، نمک، پونه، پوست انار، ریشه زنجبیل، برگ چای و موادی از این دست هم در قدیم برای تسکین دندان درد استفاده می شده اند. استفاده از این ها در موارد اورژانس ممکن است در تسکین درد شما موثر باشد هرچند که از نظر علمی کارآیی دقیق یا مکانیسم ضددرد این مواد اثبات نشده باشد، تا زمانی که اطمینان دارید سمی یا مضر نیستند می توانید از آن ها کمک بگیرید.

7 راهکار برای تسکین دندان درد

تانین موجود در چای و اوژنول میخک اثر مشخص ضددرد دارند ولی اثر آن ها به صورتی که شما می توانید استفاده کنید در منابع دندان پزشکی به اثبات نرسیده است. یادتان باشد که دندان درد شدید موجب نشود که به مواد شیمیایی و چیزهای عیجب و غریب مثل روغن ترمز (!)، اسید باطری و... متوسل شوید! سمیت این مواد ممکن است خطرناک باشد. خمیردندان می تواند در مواردی که حفره ایجاد شده است با قرارگرفتن روی حفره درد را کاهش دهد.

5- الکل، مواد مخدر یا سیگار راه های کنترل درد دندان نیستند. داروهای خواب آور و آرامبخش هم در صورتی که از سوی پزشک قبلا تجویز نشده باشند، برای استفاده در مواقع دندان درد مجاز نیستند. این مواد و داروها صرف نظر از اعتیادآور بودن، ممکن است اثرات مضر جبران ناپذیری داشته باشند.

6- قطع شدن درد به معنی عدم نیاز به مراجعه نیست. درد درواقع یک اخطار از سوی بدن در مورد آسیب یا احتمال آسیب می باشد. پس حتی در صورت قطع شدن درد، به دندان پزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شده و برای درمان قطعی آن اقدام شود. تاخیر در مراجعه علاوه بر تخریب بیشتر دندان و تحمیل هزینه های بیشتر مالی، درمان شما را پیچیده تر کرده و حتی ممکن است به از دست رفتن دندان شما منجر شود.

7- اگر داخل دندانتان حفره ا یجاد شده و درد دندانتان با حرارت یا برخورد غذا تحرک می شود، می توانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هیچکدوم از این روشها موثر نیست حتی امپول دگزا متازون هم تاثیری نداشت...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ژل دنتافورت خیلی موثره
        گیاهیم هست به سرعت دردو تسکین میده
        قیمتشم مناسبه
        فککنم 2یا3هزارتومن بیشتر نباشه

      • علیرضا

        من دندوم درد میکنه

    • فرح حاجيوندي

      كمي زنجبيل با نصف ليوان آب ولرم - دو سه مرتبه در دهان نگه داريد و معجزۀ زنجبيل را در تسكين درد دندان شاهد باشيد .

    • مسعود

      سلام هسته نباشی من دندان درد دارم از کشیدن میترسم چه کار باید انجام بدم

    • معصومه

      سلام دقیقا نه ماه پیش دندونام پر کردم هر چند وقت یک بار به مدت یک ماه هموناییکه پر کردم درد میکنن طوریکه در روز چهارتا ژلوفن میخورم. میشه بگید مشکلش چیه؟

    • بدون نام

      من دندونم درد گرفته وتوش نبض ميزنه يعني عصب كشي ميخواسته

    • بدون نام

      از قدیم گفتن دندونی که درد میکنه رو باید کشید

    • الهه

      ممنونم ازتون خوب بودراهکارامن ازدندون پزشکی درحدمرگ میترسم ونوبت میزنم امانمیرم باهمیناخودموداخل خونه درمان میکنم

    • بدون نام

      ممنون من از راه حل خمیردندان استفاده کردم اثر داشت دردش کم شد

    • هدایت

      دندان من شب ها درد میکرد و روزها بعضی وقتا درد میکرد میدونید که باید من چیکار کنم

    • امین علی 24 ساله

      وااای خدای من الهی کسی ب این درد میتلا نشه همه روشها رو امتحان کردم باز همونجوری دارن میتازن مخم سوت کشیده از درد خدای من کمک

    • افی

      سلام منم درد دندون دارم ولی مسکن میخورم یکم دردش اروم میشه باید بکشمش

    • اکبر

      سلام الان ساعت ۱ نصف شب مورخه ۱۷ اردیبهشت ۹۶ هستش دندون درد داره میکشه منو و به هیچ دارویی جواب نمیده دکتر برام دارو نوشته انگار نه انگار .....موندم چی کنم .....

    • آوا

      سلام توروخدا یه مسکن قوی معرفی کنید اینافایده نداره چشم از درد باز نمیشه

    • بدون نام

      قرص ریلایف هندی هر 8 ساعت یکی بخور فورا خوب میشی یا تکه بزار تو همون قسمت که پوسیده شده

    • سارا

      قرص ریلایف هندی بخور هر 8 ساعت یکی فورا خوب میشی

    • ماريا

      با سلام به همه دوستان، از اينكه ميبينيم و ميشنويم كه خيلي ها بخاطر پول نميتونن دندونهاشونو درمان كنند ،واقعا ناراحت ميشيم،بنظر من دوستان اول بايد قبل از پوسيدگي و قبل از اينكه كارد به استخون برسه حتما برين معاينه نزد دندانپزشك،كه با گرفتن يه عكس از سلامت دندونهاتون مطمئن بشين. دوم اينكه حتما برين بيمه تكميلي مثل ايران يا بيمه هايي اين چنيني كه قوي هستن و خودتون رو بيمه كنيد تمام اعمال جراحي ها و اعمال دندانپزشكي اونها رايگان هست .جزييات مبلغ بيمه رو نميدونم (فكر كنم ماهيانه ٥٠ تومن بشه) ولي واقعا ارزش داره .لطفا به حرفم گوش بدين پشيمون نميشين.من خودم كادر درماني هستم .

    • امید

      من همیشه دور دندونم دستمال میبندم خوب میشه مثل سردرد شدید که دستمال میبندن

    • ماندانا

      سلام
      مگه بیمه تحت پوشش قرار میده؟

    • نیما کبیری

      با سلام با تشکر از مطالبت خوبتون من برای سردرد و دندان دردم از قرص اکتوفن استفاده کردم که هیچ گونه عوارضی هم نداشت به شما هم پیشنهاد میکنم از این دارو استفاده کنید

    • بدون نام

      سلام اقای دکتر دندان اسیاب پایین بسیار درد میکند حتی چندتا قرص خوردم و امپول مسکن هم زدم اما اصلا دردش کم نمیشه دکتر هم رفتم گفت باید چهار روز قرص اموکسیسیلین بخوری بعد بیایی حالا از درد دندان اصلا هیچ کاری نمیتونم بکنم توروخدا یه راهی پیشنهاد بدید

    • نیما

      با سلام مرسي از مطالب سايتتون خيلي مفيد بود من از قرض اکتوپين استفاده ميکنم فقط ترجيحا با غذا بخوريد که مشکلات گوارشي پيدا نکنيد

    • بدون نام

      سیر خیلی خوبه

    • امید

      ویتامین سی خیلی مصرف کنید. در نگهداری لثه موثر است .لیمو ترش تازه .خوبه
      برای رفع عفونت چند روز پشت سر هم یک قاشق عسل و یک لیوان اب و اب لیمو ترش تازه را مخلوط کرده میل کتید .همیشه سر سفره بجای سالاد سبزیجات میل کنید

    • بدون نام

      روغن حنظله هم احساس میکنم مفیدباشه توگوگل سرچ کنین راجبش نوشته

    • بدون نام

      آخه دندان پزشک که ترس نداره

    • رضا

      چندتا از دندونام خرابه دارم کم کم درستش میکنم یکی یکی ولی برایه اولین روز اولین دندونم رو شروع کردم دکتر عصب کشی کرده وپاسمان کرده اومدم خونه الان ۴روزه شدید درد دارم رفتم پیشش کاری نتونست بکنه .واسه عکس نوشته نرفتم هنوز قرص هایی رو هم برام نوشت استفاده کردم بهتر نشد اصلأ راهنمایی کنید لطفأ

      پاسخ ها

      • فرشته

        سلام دوست عزیز ی دست دندون سالم خودت به اندازه ۸۰ میلیون بیشتر ارزش داره دندون تو چشمه وتو زیبایی چهرت موثره حتما رسیدگی کن کلی باید هزینه کنی تا ی عمر دندون سالم داشته باشی تا به همه ی دندونات سرایت نکرده پیشگیری کن برای خودت ارزش قائل باش

    • بدون نام

      من دارم از درد این دندون میمیرم ۳ تا نوافن خوردم ۱ ژلوفن ۱۰ دقیقه خوبه خوبه ۱۰ دقیقه بعدش مرگم جلو چشام میبینم کله صورتم دردر میاد

    • فرشته

      سلام خدا نصیب دشمن آدم نکنه دندون درد اخر درده خیلی بده امروز دندون درد شدیدی گرفتم قبلا شنیده بودم پوست انار خشک شده رو رو دندون بذارید دردش آروم میشه قبلا پوست انارو خشک کرده بودم تو لوازم عطاریم داشتم ی تیکه کوچیک گذاشتم رو دندونم بعد ۵ دقیقه ابی که رو آتیش ریختن خدارو شکر فعلا دردش ساکت شده حتما امتحان کنید .

    • فرشته

      سلام به همه دوستان
      اگه درد شدیدی دارین از ژل مسکن فوری دندان درد استفاده کنید طی 5 ثانیه معجزه میکنه البته فقط برای کاهش درد موثره و مسکن

    • ابد.

      درد

    • پریسا

      سلام من الان دندوناسیابم ترک خورده عفونت شدیدداره هرکاری که فکر شوبکنبدانجام دادم وای خوب نمیشه دردش دیگه خستم کرده بااین وضعیتی که من دارم کاریش نمیشه کرد

    • محمد

      دوستان من دندون ٧ پايينم درد ميكنه به شدت
      جالبه بدونيد اب يخ ميزارم روش يا داخل دهانم ميچرخونم سريع ساكت ميشه
      بهرحال كلي هم ليدوكايين و دنتول و ژلوفن و استامين فن و ... نقل و نبات ريختم تو بدنم اثر نداره
      فقط خواهش ميكنم خواهش ميكنم و بازهم خواهش ميكنم كه دندون عقلتون رو قبل از اينكه دندون هفتم اتون رو خراب كنه نسبت به كشيدنش اقدام كنيد كه مثل من بر به مشكلات بعدي و هزار ها داستان بعدش بر نخوريد
      ادم گاهي بايد خودخواه باشه
      خودمونو بخوايم

    • لیلا

      دندون قبلیمو عصب کشی کردم درد داشت واسه همه اینجوریه یا فقط واسه من اخه میخوام بغلیشم پرکنم خیلی میترسم از عصب کشی حاضرم بکشم ولی پر نکنم

    • نیاز

      وای خدا دارم میمیرم از دندون درد نصف دندونایه دیه طرفم درد میکنن من ژلوفنو سوراخ کردم ریختم رو پنپه گذاشتم رودندونم یعنی اب روی اتیشه حتما امتحان کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج