۲۰۸۱۸۷
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

کارآفرینی دیجیتالی

اینگونه بازاریابی اینترنتی موفقی داشته باشید

در این گفتار، به ارائه نکات کلیدی در موفقیت بازاریابی دیجیتالی به عنوان یک راهبرد مهم در کسب و کار آی تی محور اشاره شده است.

اینگونه بازاریابی اینترنتی موفقی داشته باشید




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

اینگونه بازاریابی اینترنتی موفقی داشته باشید

اگر خواننده دائم مطالب سلسه گفتارهای کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین ها باشید، تا کنون در 17 گفتار درباره اصول و شیوه های کلی راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق در فضای مجازی، مطالبی ارائه شد. در این هفده گفتار درباره اینکه راه اندازی سایت از چه مراحلی آغاز می شود، چه مسائل حقوقی و امنیتی باید در ان لحاظ شود و چه مسائل تکنیکی و عملیاتی به طور اجمالی باید در ان مد نظر قرار بگیرد، بحث و بررسی شد. در گفتار قبلی ، به موضوع بازاریابی اینترنتی به عنوان موتور محرک در توسعه کارآفرینی دیجیتالی اشاره کردیم و بیان شد که یک وب مستر موفق، باید بازاراب اینترنتی خوبی نیز باشد. در این گفتار، به ارائه نکات کلیدی در موفقیت بازاریابی دیجیتالی به عنوان یک راهبرد مهم در کسب و کار آی تی محور اشاره شده است.

اینگونه بازاریابی اینترنتی موفقی داشته باشید

نکته اول : اهميت سادگي

براي آن که بازاريابي تحت وب داشته باشيد، حتما نياز به داشتن دکتراي بازاريابي نداريد. حتي لازم نيست قبل از آن تئوري هاي مختلف بازارهاي گوناگون را بر اساس فلسفه هاي مختلف داشنمندان اين رشته بدانيد. شايد يکي از دلايل گشترش علاقمندي افراد به چنين رفتار اقتصادي در وب، سهولت در استفاده و به کار گيري اين نوع بازاريابي مي باشد که نه هزينه بر است و نه نياز به دانش و تخصص بالا دارد. هنگامي که با مردم بصورت رو در رو صحبت مي کنيد براي اينکه مورد تائيد واقع شويد، مدت زمان زيادي طول مي کشد تا حرفها، محصولات و قفسه اجناس را آماده کنيد. اما پشت کامپيوتر کسي اهميت نمي دهد. شما مي توانيد هزاران ويترين الکترونيکي (صفحات وب ) را در عرض مدت کوتاهي مشاهده و بررسي کنيد. بدون آن که هزينه اي پرداخت کنيد! پس آن بازاريابي وبي موفق است، که با کم ترين هزينه و فهم برترين روش هاي جست و جو و ارتباطات در اينترنت، به هدف نزديک شود. ساده گی و ساده بودن، یک اصل و برگ برنده است.

نکته دوم : کلبه هاي الکترونيکي

صفحه نيازمندي هاي روزنامه ها، هر روز شاهد آگهي هاي بلند و بالايي است که شرکتهاي مختلف براي جذب بازارياب خانم و آقا با تحصيلات مختلف ارائه مي کنند. اگر اندکي به صورت اجرايي در کار بازاريابي سنتي فعاليت کرده باشيد متوجه هستيد که چقدر بازاريابي حضوري يا به قولي بازاريابي غير الکترونيکي سخت و با دردسر است. حتي نوع لباس - صحبت - نشست و برخاست - ادبيات گفتاري شما مي تواند به عنوان مسئول بازاريابي شرکت بر روي خريدار تاثير بگذارد. کتاب هاي زيادي در مورد سازماندهي جلسات بازاريابي مديران بازاريابي با مشتريان داخلي و خارجي نوشته شده است که خود نشان از اهميت و سختي چنين رويکرد بازاريابي دارد. اما در شيوه هاي الکترونيکي شما از خيلي از تهديد ها در امان هستيد. اين را بايد در مقياس وسيع يک مزيت بالا تصور کنيد. در خانه ماندن و بازاريابي کردن، يکي از جنبه هاي کليه هاي الکترونيکي است که فوايد بسيار دارد.

نکته سوم : خود را آسان معرفي کنيد.

افرادي که در بخش هاي بازاريابي سنتي کار کرده اند مي دانند که هزينه DHL يک محصول نمونه به فلان کشور خارجي براي بررسي و برآورد فني چقدر تمام مي شود. حال اگر مرکزي قرار باشد اين عملکرد را سالانه ۱۰۰ بار انجام دهد چقدر بايد هزينه بگذارد. آنهم با ضريب عدم بازده بالا. قطعا کاهش روشهاي بازاريابي بدون استفاده از قابليت هاي الکترونيکي قابل اجتناب نيست. با استفاده از قابليت هاي وب مي توان به بهترين شکل ممکن در ارائه قابليت هاي فني و خدماتي سازمان نقش داشت که الگوهاي زير از آن جمله است.

ویدئوی زیر، به شما مانند یک کلاس درس، مبانی مهم در بازاریابی اینترنتی را آموزش میدهد. کافی است به دقت گوش کرده و نکته ها را یادداشت کنید.



الف- سايت اينترنتي

از بهترين روش هاي بازاريابي تحت وب است. در اين نوع بازاريابي سازمان با راه اندازي يک وب سايت اختصاصي از فعاليت هاي خود به چند زبان زنده دنيا بر اساس نياز سنجي هاي صورت داده از مخاطبان خود صورتي از فعاليت ها و محصولات خود را در سايت ارائه مي کند. موفق ترين شرکت هاي چند ملتي دنيا از سامسونگ گرفته تا جنرال موتورز به ارائه فرهنگ و اعتقادات ملي کشور هدف بازاريابي خود در راه اندازي سايت توجه خاص دارند. مثلا در راه اندازي سايت خود براي کشور هلند از رنگ نارنجي به همراه ادبيات خاص آن کشور در ارائه روزمه اي از فعاليت ها و توليدات استفاده مي کنند. اين مسئله نشان مي دهد در ساختار کلي بازاريابي سنتي تفاوت خاصي با بازاريابي تحت وب ندارد. لکن شيوه هاي ارائه و عرضه آن تفاوت مي کند.

براي شرکت هاي حمل و نقل : فروش آنلاين بليط - رزرو بليط - آخرين اخبار از ساعات حرکت در زمره تکنيک هاي اطلاع رساني و بازاريابي تحت وب قلمداد مي شود که تاثيرات مطلوبي بر روي روند اطلاع رساني گسترده و فراگير سازمان در نزد مخاطبان دارد. اين رفتارهاي الکترونيکي در آينده سهم بازارهاي مجازي را براي سازمان حفظ خواهد کرد. شبکه های اجتماعی را نمیتوان فراموش کرد. ابزارهای ارتباطی مانند وایبر و واتس آپ و تانگو و kik و اسکایپ، همه پل هایی به سمت مشتری شما هستند که از طریق وب سایت شما هدایت می شود. اینستاگرام و فیس بوک، همان پتانسیلی را دارند که رسانه های سنتی در اختیار شما قرار میدهند با تفاوت های بهتر و بیشتر. به آن ها فکر کنید و در دستور کار بگذارید.

هدف بازاريابي الکترونيکي فقط ارائه اطلاعات شرکت به مخاطب بر مبناي الگوهاي وب نيست. بلکه دريافت سريع و تحت وب نيازهاي اطلاعاتي و عملياتي شرکت و انتقال سريع و بهينه آن به رده هاي مديريتي از جمله ديگر برنامه هاي مديريت بازاريابي تحت وب است که بايد توجه خاصي به آن داشت

سايت اينترنتي سازمان مي تواند با ايجاد بخش سوال و جواب آنلاين بر مبناي کارگروه هاي خاصي که تعريف کرده است نيازهاي مخاطبان را دريافت و با دريافت نشاني e-mail آن ها و اعطاي يک کد شناسايي به مخاطب جواب هاي مربوط را در زمان مشخص به مخاطبان ارائه دهد. اين فرآيند باعث مي شود تا نظام دريافت پيشنهادات در سازمان حرکت دهنده نظام بازاريابي سازمان و ارتقاي حس مشتري مداري سازمان در نزد مخاطبان شود. اين نتايج مهم در قالب شيوه هاي الکترونيکي بازاريابي به راحتي و با برنامه اي اصولي قابل حصول است.

مسئله مهم ديگري که بايد در بخش سايت اينترنتي به آن اشاره کرد قابليت گفت و گوی مجازي مسئولان رده هاي اطلاع رساني و بازاريابي شرکت با مخاطب خاص است که بدون صرف هزينه هاي گزاف و حمل و نقل صورت مي گيرد. شما مي توانيد براي سخنراني سالانه يا ماهانه مدير بازاريابي يا اطلاع رساني شرکت در بخش خاص جلسه اي ترتيب داده و زمان جلسه را از طريق وب به مخاطبان اعلام کنيد و سپس مراسم را به صورت مستقيم در سايت خود بخش کنيد. حتي از سيستم CHAT تصويري نيز مي توانيد براي برقراري ارتباط با مخاطبان استفاده کنيد و سخنگوي مجازي (Virtual Spokesman) شرکت خود باشيد. به شما توصيه مي کنيم براي يک بار هم که شده اين روش را آزمايش کنيد!

ب: تبليغات تحت وب

اين که سايت شما هر اندازه تخصصي و مناسب جهت فعاليت هاي بازاريابي تحت وب طراحي و راه اندازي شود تنها يک بعد قضيه کامل شده است. بعد ديگر مربوط به شمار استفاده کنندگان از سايت است که خود مسئله مهمي است. براي ارتقاي شمار بازديدکنندگان سايت خود بايد بعد از تکميل فرايندهاي مخاطب شناسي و بازار هدف به تبليغات انلاين روي بياوريد. انچه در اين جا شايان ذکر است توجه به اين مهم است که تبليغات تحت وب براي سايت بازاريابي خود مهم تر از تبليغات سنتي در روزنامه ها و مجلات و بيلوبوردهاي سطح خيابان است.

چرا که شما در تبليغات الکترونيکي قصد جذب مخاطب براي سازمان بازاريابي تحت وب داريد و نيل به اين مهم با جذب کاربران اينترنتي از طريق آگهي در سايت هاي اينترنتي راحت تر است. زير کاربران وب بيش از ساير مخاطبان خياباني و يا روزنامه اي آنلاين هستند. توجه مي کنيد که بعضا شرکت هاي اتومبيل سازي دنيا در تبليغات تحت وب خود سايت هايي را انتخاب مي کنند که در مقاطع زماني خاص شديد ترين حجم بيننده را در اختيار دارند : مثل سايت اسکار - سايت جام جهاني فوتبال و امثالهم.

ج: تبليغات وبي

در تبليغات تحت وب سايت شما مي تواند مورد بازديد ميليون ها مخاطب از سراسر جهان قرار بگيرد. بدون آن که شما از شرکت خود خارج شده باشيد يا هزينه گزافي خرج کرده باشيد. تنها هزينه شما خريد bound width مناسب براي هاستينگ سايت است. از همه مهمتر از طريق تبليغات وب مي توانيد به TRACE کاربران ببردازيد و از اين راه طبقه بندي مخاطبان را از نظر کشوري و غيره انجام دهيد. کاري که در بازاريابي غير وبي خيلي سخت است.

مثلا با استفاده از کنتورهاي وب مي توانيد ملاحظه کنيد که مثلا چند درصد بيننده هاي سايت از کدام کشورهاي دنيا به بخش توليدات چوبي يا فلزي و... نسبت به بخش هاي ديگر رجوع کرده اند و چند درصد درخواست هاي خريد يا درخواست هاي اطلاعات تکميلي مربوط به اين بخش بوده است. همه اين موارد در طراحي Methodology بازاريابي اثر بخش و سودمند است و بايد توجه خاص به آن داشت.

فروش صدها ميليون دلاري سايت ياهو از طريق بازاريابي تحت وب در سال هاي اخير، نشان دهنده حجم اثر گذاري بالاي چنين رفتارهايي در جذب مخاطب بيشتر است.

براي تبليغات در وب (e-advertising) راه هاي ديگري هم هست که به اختصار عبارتند از :

۱. تبليغ محصولات و فعاليت هاي سازمان در سايت هايي با بيننده جهاني گسترده مثل : ياهو و msn

۲. تبليغ خدمات و فعاليت هاي سازمان در دايرکتوري هاي بازرگاني و صنعتي مشهور وب مانند : europages.com

۳. ارائه Banner فعاليت هاي سازمان در سايت هايي با بيننده بالا به صورت محلي به ۲ روش : پخش بنر يا کليک بر روي بنر

۴. تبليغ در موتورهاي جست و جوي اينترنتي مانند گوگل و ياهو به صورت خريد کلمات با کاربرد بالا (key words)

۵. معرفي سايت به موتورهاي جست و جو

نکته چهارم : صرفه جويي در وقت و هزينه

هزينه هاي بازاريابي سنتي با رويکردهاي بين المللي فقط از عهده توليد کنندگان قدر و سازمان هاي قدرتمند و گسترده بر مي آيد. درحقيقت فرآيند بازاريابي فرآيندي مدون و کلاسيک و مبتني بر سيستم هاي متنوعي است که اجرا و هدايت آن نيازمند صرف هزينه هاي ثابت و متغير مختلفي است. اما بازاريابي از طريق وب تا حد زيادي از اين متغيرها در امر بازاريابي فاکتور مي گيرد. خيلي از سازمان ها از گروه هاي ديگر خارج سازمان براي گسترش برنامه هاي بازاريابي خود استفاده مي کنند تا با اين کار هم نفوذ خود را بر بازار هدف بيش تر کنند و هم بتوانند با کمترين هزينه بيش ترين سود دهي و اثر بخشي لازم را در زمان معين کسب کنند.

در حقيقت حرکت سنجي و کار سنجي (Motion & Time Study) که فردريک تيلور فقيد در اوايل قرن بيستم به آن ها اشاره کرد در سيستم بازاريابي تحت وب مي بايد اجرا شود. حرکت سنجي در فرآيندهاي بازاريابي از طريق وب مي تواند بر اساس نوع فعاليت سازمان مختلف باشد. بسياري از سازمان هاي توليد کننده که به نوعي در مرحله (small business) مي باشند از طريق فاکتورهاي وب ايده هاي نويني را خلق کرده اند که ثمرات خوبي داشته است. مثلا گروه هاي فروش کتاب در اينترنت براي کساني که مي خواهند بازاريابي محصولات فرهنگي آن ها را در اينترنت بر عهده داشته باشند سيستمي نرم افزاري تعبيه کرده اند که از طريق اين سيستم امکان گسترش فعاليت هاي بازاريابي فروشندگان فراهم مي شود.

در اين سيستم يک کد خاص به شخصي که علاقمند به بازاريابي اينترنتي محصولات فرهنگي يک شرکت خاص مي باشد اعطا مي شود و وي اين کد را در سايت خود قرار ميدهد. اين کد به سايت اصلي فروش لينک شده است. هر کاربري که از طريق اين کد به سايت فروش راه يابد و خريدي انجام دهد درصدي از کل خريد به حساب دارنده سايتي مي رود که کاربر خريدار از آن طريق وارد بخش فروش محصولات فرهنگي در سايت مرجع شده است قابل مشاهده است که چنين رويکرد بازاريابي وبي گستردگي خاصي را به نظام بازاريابي سازمان اعطا کرده و هزينه هاي سر باري را که معمولا سازمان ها را از انجام فرآيندهاي بازاريابي منع مي کند کاهش مي دهد. در حالي که تا حد زيادي در وقت مسئولان امر بازاريابي سازمان صرفه جويي شده است.

نکته پنجم : ارزان بودن

اين که دقيقا بگوئيم هزينه بازاريابي از طريق وب چقدر است و تا چه اندازه سودآوري دارد و از چه فرمولي اقتصادي تبعيت مي کند غير ممکن است. اما بر اساس تجربه هايي که از تجارت هاي الکترونيک (e-commerce) و آموزش الکترونيکي (e-learning) کسب کرده ايم و اثر بخشي هاي غير قابل باور ان را در رده هاي مختلف کاري ملاحظه نموديم، اين استنتاج که بازدهي فعاليت هاي هدفمند تحت وب در قياس با هزينه هاي اوليه آن بسيار بيش تر است، سخن به گزاف نيست. کل هزينه هاي راه اندازي يک سايت مناسب با شاخص هاي مالتي مديا و جنبه هاي تخصصي ان در فرايند بازاريابي متوسط تحت وب بيش تر از ۵ هزار دلار هزينه نخواهد داشت. در حالي که با هزينه تبليغاتي کمتر از ۱ هزار دلار ديگر مي توانيم صدها هزار بيننده را براي مشاهده محصولات خود به سايت آورده و از طرق مختلفي که در نکته سوم به ان اشاره شد با ان ها صحبت کنيم.

نکته ششم : گسترده و نامحدود

يکي از برجسته ترين قابليت هاي بازاريابي تحت وب گستردگي و نامحدود بودن حيطه فعاليت است. همانطور که قبلا هم عنوان شد شما مي توانيد با استفاده و تربيت گروه هاي تخصصي بازاريابي در بازارهاي هدف مختلف ربات هاي بازاريابي شبکه اي خود را تقويت کرده و حيطه نظارت و اثر بخشي خود را در سطح نامحدود افزايش دهيد. مهم تر از همه توجه به اين مطلب است که بازاريابي از طيق وب با ۷۰۰ ميليون مخاطب از ۱۶۰ کشور دنيا در ميان بيش از ۳۳ ميليون سايت اينترنتي فعال وب با ان که کار خيلي ساده اي نيست اما وقت گير و هزينه بر نيز تلقي نمي شود. هميشه بايد بدانيم که يک موفقيت بزرگ و خارق العاده و فراگير فقط بر بالاي آسمان خراش هاي ۱۲۰ طبقه لوکس و توسط متخصصان برترين دانشگاه هاي غربي تحقق نمي يابد!

يک نت بوک کوچک متصل به اينترنت که بر روي دستان لاغر يک جوان هندي در جنوبي ترين محله دهلي نو قرار دارد مي تواند در دراز مدت نظام بازاريابي الکترونيکي که اين جوان بر روي محصولات خاص يک شرکت در اينترنت بايه ريزي کرده است به تحولات شگرفي مبدل گردد. يکي از مهمترين دلايل موفقيت فناوري اطلاعات هندوستان در سال هاي اخير حضور انلاين ها در وب و شناسايي بتانسيل هاي خدماتي در شرکت هاي غربي در حوزه نرم افزار و مهندسي در حوزه هاي مختلف مي باشد که با کمترين هزينه بيش ترين ارزش افزوده را ايجاد مي کند. اين ارزش افزوده در دنياي مجازي همانا از طريق بازاريابي تحت وب بيش از بيش ترقي خواهد کرد.

نکته هفتم : ايده ها و افکار نوين

در بازاريابي وبي نکته هاي زيادي از افرادي که نمي شناسيد فرا مي گيريد. وقتي در اتاق هاي کنفرانس چند مليتي قرار داريد هيچ کس از شخصيت و طرز برخورد و آداب و رسوم شما و حتي از مليت و توان علمي و اقتصادي شما آگاه نيست. فقط اين کلمات است که بدون هيچ تائيديه اي بين خريدار و فروشندگان رد و بدل مي شود و قطعا در اتاق هاي تخصصي تجاري و صنعتي که افراد خاص با ايده ها و اهداف معيني حضور دارند تجربه هاي خوبي مبادله مي شود که قطعا در حالت عادي دستيابي به چنين مباحث تجربي و کاربردي ميسر نيست يا هزينه بالايي مي طلبد.

مهم تر از همه وقتي شما مشتري خاصي را از طريق وب مي يابيد و مشغول مذاکره با وي مي شويد به دليل ان که اکثر ارتباطات از طريق نامه نگاري الکترونيکي است دقت در صحيت هاي طرفين نسبت به موارد مشابه سنتي بالا مي رود و تا حد زيادي از اتلافات گفتاري جلوگيري مي شود. علاوه بر اين شما متوجه خواهيد شد که نوع تمرکز خريد يا فروش فلان محصول در فلان کشور با فلان درصد رقباي خاص به چه صورت است و براي برخورد بايد چه شيوه اي را اتخاذ کنيد. اين ايده هاي نوين در الگوهاي سنتي بسيار سخت به دست مي ايد که بايد به ان توجه خاص داشت.

نکته هشتم : صبور باشيد

هيچ وقت هيچ کس رموز موفقيت خاص خود را به آساني و بدون هزينه به شما منتقل نخواهد کرد. اين اصل در تجارت و اقتصاد و صنعت و ورزش و همه مسائل زندگي بشري صادق است. چرا که دارنده فناوري خود براي خلق و کاربردي کردن ان هزينه و وقت بسياري را صرف کرده است و بالطبع هر کس به قولي خواهان طاووس است بايد به راستي جور هندوستان کشد... !

در بازاريابي وبي هم موفقيت ها و رموز ترقي خيلي آشکار نيست. هيچ راه حل آرماني و موثري توسط هيچ کتاب و جزوه اي تدوين نشده است که قراردادن متغيرها در اين فرمول ما را به جواب برساند. اين کار هم مانند کارهاي ديگر وقت و حوصله و برنامه و تدبير و نيروي انساني تربيت شده مي طلبد. مديريت بازاريابي تحت وب مسئله اي نيست که بخواهيم به سادگي از کنار ان بگذريم. همانطور که در ابتداي مطلب عنوان شد بازاريابي از طريق وب نيازمند فاکتورهاي بنيادين زيادي است که قبل از کار اجرايي بايد مشخص شود. مانند : نياز سنجي اطلاعاتي مخاطبان سازمان - تعيين بازارهاي هدف - تعيين الگوهاي بازاريابي تحت وب و غيره.

قبل از جواب دادن به اين موارد و قبل از تدوين دکترين بازاريابي تحت وب سازمان وتعيين نيروي انساني زبده و خلاق براي اين کار قطعا استارت کار بازاريابي تحت وب عملي اشتباه خواهد بود که فقط به بد نام کردن اين فرايند منجر خواهد شد. ما بايد همواره نتايج را بر اساس ميزان سعي و تلاش هدفمند خود دنبال کنيم و اين مورد براي فرايندهاي الکترونيکي نيز صادق است. درست است که ما در قياس با بازاريابي سنتي خيلي سريع تر و گسترده تر رفتار مي کنيم و محصولات ما در هر لحظه از سراسر جهان قابل مشاهده يا خريد است اما بايد توجه کرد که ما در صف بازاريابان اينترنتي از هم اکنون در رديف تازه وارد ها به شمار مي ائيم و بايد هزينه عدم ورود سريع و هدفمند را به اين بازار به نحوي برداخت کنيم !

چون خيلي ها قبل از ما خيلي از روش ها را امتحان کرده و با آزمون و خطا (Trial & error) به نتيجه رسيده اند يا بسياري از بازارها را با تغيير محصول و فرايندهاي بازاريابي فتح کرده اند. اما نبايد دل سرد شد. چرا که هنر بازاريابي تحت وب کشف بازارهاي ناشناخته در اقصي نقاط جهان است.

نکته نهم : مشابه سازي نکنيد

برخي از افراد علاقمند به بازاريابي الکترونيکي براي نيل به اهداف خود بر اساس روش هاي موفق ديگران در کسب و کار از طريق فرايندهاي الکترونيکي هستند. همواره بررسي و فهم و آناليز روش هاي منطقي يا تجربي ديگران کمک راهبردي به برنامه هاي کاري ما مي باشد و مي تواند خيلي از راه حل هاي مجهول را بر ما بگشايد. اما بايد توجه کرد که بازاريابي تحت وب يک مقوله محيطي و مبتني بر قابليت هاي محصولات و خدمات ما است و روش هاي خاص خود را مي طلبد. مشابه سازي کورکورانه و تطبيقي صرف نمي تواند کمک شاياني به بيشبرد اهداف ما بنمايد. مثلا اگر رقيب توليدي ما در فلان بازار از طريق آگهي الکترونيکي بر روي سايت رسمي فلان نمايشگاه در فلان کشور خاص به معرفي محصولات خود مي بردازد دليلي ندارد که شما نيز اين کار مشابه را انجام بدهيد.

نکته دهم : آناليز رقبا

اگر در حوزه کاري خود برنامه دقيق و منسجمي براي بازاريابي الکترونيکي در اختيار نداشته باشيد قطعا از فيدبک ها و توان مندي هاي به کار گرفته شده از سوي رقباي خود مطلع نخواهيد شد. در فرايند بازاريابي الکترونيکي تعيين الگويي براي تعقيب رقباي کاري سازمان و آناليز رفتارهاي سازماني e-marketing آنان از اهميت شاياني برخوردار است. اهميتي که مي تواند راه هاي زيادي را در مقابل سيستم بازاريابي شما قرار دهد. در فرايند آناليز عملکردي رقبا در امر بازاريابي الکترونيکي يافتن جواب هايي براي سوالات زير الزامي تلقي مي شود :

۱ براي بازاريابي فلان محصول / خدمات خاص چه روش هايي در نظر گرفته شده است ؟

۲ نوع ادبيات گفتاري و نوشتاري (در صفحات وب) براي ارائه محصول چگونه است ؟

۳ فرايند اطلاع رساني رقبا از چه شاخص هاي عمده (از نظر فراگيري و اثر بخشي ) برخوردار است ؟

۴ تغيير تاکتيک فرايند بازاريابي الکترونيکي رقبا در چه مواقعي (فصلي يا شرايطي ) حداکثر يا حداقل است؟

۵ بيش بيني چه ميزان نفوذ بر بازار هدف از طريق بازاريابي الکترونيکي توسط رقباي شما در مدت زمان خاص تصور مي شود؟

۶ آيا بازاريابي الکترونيکي رقيب به ارائه حجم گسترده اي از نمونه هاي محصول در بازارهاي مختلف منتهي مي شود؟

يافتن محدوده جواب هايي براي سوالات فوق خيلي سخت و طاقت فرسا نيست. کافي است شما در کنار واحد بازاريابي خود يک واحد تجسس ! (Investigation unite) هم داشته باشيد تا در جمع آوري اطلاعات به شما کمک کنند.

فیلیپ کاتلر از اساتید به نام بازاریابی در عصرامروز، در ویدئوی زیر به مطالب جالبی درباره بازاریابی نوین اشاره می کند که شنیدی هست.

https://www.youtube.com/watch?v=sR-qL۷QdVZQ

امید کردستانی، از مدیران ارشد گوگل، درباره موفقیت در کسب و کار انلاین مطالب خوبی البته به زبان انگلیسی در ویدئوی زیر ارائه کرده است. بررسی ان ها خالی از لطف برای کارآفرینان جوابی ایرانی نیست.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج