۲۰۹۰۴۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

طرح دولت ژاپن برای کاهش فشار کار کارمندان

در ژاپن، کشوری که فشار کار در موارد زیادی منجر به مرگ شده، دولت به فکر تصویب قانونی برای محدود کردن ساعات اضافه کاری است. ترویوکی یاماشیتا، یکی از نمونه های مشهوری است که نزدیک بود زندگی اش را به خاطر شدت کارش از دست بدهد.

طرح دولت ژاپن برای کاهش فشار کار کارمندان
هفته نامه تماشاگران امروز: در ژاپن، کشوری که فشار کار در موارد زیادی منجر به مرگ شده، دولت به فکر تصویب قانونی برای محدود کردن ساعات اضافه کاری است. ترویوکی یاماشیتا، یکی از نمونه های مشهوری است که نزدیک بود زندگی اش را به خاطر شدت کارش از دست بدهد.

او که شش سال پیش به عنوان مدیر فروش یک شرکت کار می کرد، به خاطر سفرهای کاری متوالی و بی خوابی های شبانه دچار خونریزی مغزی شد. پس از سه هفته مراقبت ویژه در بیمارستان، او توانست به زندگی برگردد ولی چشم هایش را از دست داد.

کارمندان ژاپنی زیادی حاضر می شوند با گذشتن از خانواده و سلامتی شان، ساعات زیادی را به کار اختصاص بدهند که در موارد زیادی به حمله قلبی، مرگ و خودکشی منتهی شده.

این اتفاق در ژاپن به قدری شایع است که با اصطلاح «کاروشی» به معنی مرگ بر اثر کار زیاد شناخته می شود. دولت ژاپن برای جلوگیری از این پدیده، ماه گذشته به شرکت ها اجازه داد که دستمزد بابت اضافه کاری بیش 40 ساعت را برای کسانی که سالانه بیش از 10.75 میلیون ین (80 هزار یورو) درآمد دارند، حذف کنند. این محدوده درآمد بیشتر شامل مشاوران و کارگزاران می شود.

پیشنهاددهنده این طرح که امیدوار است مجلس آن را تصویب کند، معتقد است که پرداخت ها باید براساس عملکرد و نه ساعات کار باشد. در این صورت آنها با پایان کار، اجباری برای ماندن در دفتر ندارند.

با وجود این، کارشناسان تردید دارند که این طرح در مرحله اجرا موفق شود و کارمندان باز هم مجبور باشند ساعات بیشتری کار کنند، بدون اینکه دستمزدی بابت آن به آنها داده شود. 22.3 درصد ژاپنی ها بیش از 50 ساعت یا بیشتر در هفته کار می کنند در حالی که این عدد در بریتانیا 12.7 درصد، در آمریکا 11.3 درصد و در فرانسه 8.2 درصد است. 16 درصد ژاپنی ها در سال 2013 از مرخصی استحقاقی شان استفاده نکرده اند چرا که از غیبت در محل کارشان احساس گناه می کنند.

ژاپنی ها به طور متوسط 9 روز در سال مرخصی می گیرند که معادل نیمی از مرخصی استحقاقی آنهاست. در همان سال 196 مرگ و خودکشی بر اثر فشار کار ثبت شده که گفته می شود این فقط بخشی از ماجراست. شیگرو واکی، استاد دانشگاه ریوکو می گوید: «تعداد کسانی که بر اثر شدت کار بیمار شده اند یا از دنیا رفته اند خیلی بیشتر است ولی اثبات آن، کار خیلی سختی است. با تصویب قانون جدید، روسای شرکت ها ساعات اضافه کار را ثبت نمی کنند و اثبات ماجرا سخت تر است.»

در میان موافقان تصویب این طرح جدید، مادری است که پسر 27 ساله اش در سال 2009 به خاطر فشار کار و ساعات زیاد اضافه کاری خودکشی کرد. او با یادآوری مرگ پسرش می گوید: «وقتی شرکت خبر مرگ او را اعلام کرد کاملا شوکه شدم. پسرم دیگر برنمی گردد ولی می خواهم سخنگوی سایر جوانان باشم.»

یاماشیتا که کار زیاد به قیمت از دست دادن بیماری اش تمام شده، از این سبک زندگی پشیمان است: «به قدری درگیر کار بودم که حتی بزرگ شدن فرزندانم را ندیدم. ای کاش زمان بیشتری را به خانواده ام اختصاص می دادم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج