۲۰۹۳۹۵
۱۱۳ نظر
۹۵۴۹
۱۱۳ نظر
۹۵۴۹
پ

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

اگر قرار باشد چشم هایتان را ببندید و نام یا شعر این آهنگ‌ها را در ذهن مرور کنید احتمالا برخی نام‌ها در ذهن تان روشن خاموش می‌شوند. اگر چشمان تان را بسته اید حالا نوبت باز کردن آن‌ها و خواندن گزارش پیش روست.

مجله آهنگ ایده آل - آبتین کیان: چه مخاطب موسیقی سنتی (اصیل) باشید و چه نه، احتمالا هر کدام از شما در سلکشن آهنگ های موبایل، کامپیوتر یا تبلت های تان تک آهنگ ها یا آلبوم هایی از این شاخه موسیقی را دارید و با آنها خاطره بازی می کنید. خیلی از این آهنگ ها و آوازها به واسطه آنکه اولین بار در موقعیتی خاص شنیده شده اند یا به خاطر تکرار شنیدن شان در یک حال روحی خاص هیچ وقت از ذهن شما پاک نمی شوند.

اگر قرار باشد چشم هایتان را ببندید و نام یا شعر این آهنگ ها را در ذهن مرور کنید احتمالا برخی نام ها در ذهن تان روشن خاموش می شوند. اگر چشمان تان را بسته اید حالا نوبت باز کردن آنها و خواندن گزارش پیش روست.

به نظرتان لیست آلبوم های ماندگار موسیقی سنتی بعد از انقلاب که در این نوشته به آنها اشاره شده تا چه میزان به علایق شما از نغمه های موسیقی سنتی بعد از انقلاب شباهت دارد؟ خواندن این گزارش را از دست ندهید و بعد از مطالعه در مورد آن قضاوت کنید.

رکورد فروش ۳ میلیونی یک آلبوم سنتی

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

قسمتی از حافظه تاریخی عموم مردم در سال های دهه 60 و 70 را علیرضا افتخاری پر کرده که صدایش در آن سال ها بارها و بارها از رادیو و تلویزیون پخش می شد. او در سال 1374 آلبومی تحت عنوان «نیلوفرانه» روانه بازار کرد که با استقبال فوق العاده مردم روبرو شد.

فروش حدود 3 میلیون نسخه ای این آلبوم، رکوردی جاودانه را در تاریخ موسیقی ایران ثبت کرد. حتی محبوب ترین خوانندگان پاپ دهه 80 و 90 هم نتوانستند به به این آمار خیره کننده نزدیک شوند. این خواننده 57 ساله در آن سال موفق شد پس از اکبر گلپایگانی بار دیگر علاوه بر مخاطب خاص، توجه قشر عامه مردم را نیز به موسیقی سنتی جلب کند.

هشت آهنگ در این آلبوم وجود داشت که 3 تصنیف آن هنوز هم ورد زبان مردم کوچه و خیابان است. سراینده تمامی اشعار مرحوم قیصر امین پور بود که دکتر عباس خوشدل، آهنگساز و رهبر ارکستر بر روی آنها ملودی گذاشته بود. مرحوم جلال ذوالفنون به عنوان تکنواز سه تار از دیگر چهره های شاخص حاضر در این اثر جاودانه محسوب می شد.

در هوای تو (یارا یارا)، کوی بی نشان (صحرا صحرا دویده ام)، بهشت یاد (تو با منی اما من از خودم دورم) جزو «هیت» ترین کارهای آلبوم بودند.

صیادی با تور موسیقایی

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

علیرضا افتخاری در سال 1357 در حالی که تنها 20 سال بیشتر نداشت نوید تولد یک ستاره بزرگ در موسیقی کشور را داد. زمانی که به رادیو رفت و در آزمون آواز شرکت کرد. اساتیدی مثل علی اکبرخان شهنازی، داریوش صفوت و علی تجویدی داوران آزمون بودند که افتخاری توانست در میان شرکت کنندگان، رتبه اول را کسب کند.

10 سال پس از آلبوم نوستالژیک «نیلوفرانه»، علیرضا افتخاری یک بار دیگر بازار موسیقی را به تسخیر خود درآورد. آلبوم «صیاد» را می توان یکی دیگر از آثار پرطرفدار سنتی پس از انقلاب دانست. قطعه «نسیم سحر» از محبوب ترین آثار آلبوم بود؛ آهنگی ساخته مرحوم اکبر محسنی که مخاطبان موسیقی، تصنیف ماندگار «ای ایران» او با صدای استاد بنان را به یاد دارند.

آهنگ «صیاد» دیگر کار به یادماندنی افتخاری در این آلبوم بود. پس از گذشت 9 سال، این قطعه حدود دو هزار بار در سایت «بیپ تونز» شنیده شده که با توجه به عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران، آمار خیلی خوبی محسوب می شود.

«شب های انتظار» با ترجیع بند «قسم به نگاهت... به چشم سیاهت» نیز بالای 1500 بار از همان سایت پخش شده که با توجه به پرداخت 999 تومان برای شنیدن اثر، نشان می دهد «صیاد» پس از گذشت سال ها همچنان محبوب است.
نوای عاشورایی نی

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

اگر بخواهیم 10 آهنگ بی کلام ماندگار تاریخ موسیقی ایران (در تمامی سبک ها) را انتخاب کنیم بدون شک «نی نوا» در رده های بالای این فهرست قرار می گیرد. دومین اثری که حسین علیزاده برای ارکستر ساخت، او را نه تنها در میان مردم ایران که در دنیا به شهرت رساند.

نوازنده سرشناس تار، آلبوم «نی نوا» را در سال 1362 روانه بازار کرد و به سرعت توانست جای خود را در میان توده مردم باز کند. جمشید عندلیبی، یکی از شاگردان استاد حسن کسایی، نوازندگی نی این اثر را برعهده داشته که موفق شده به زیبایی کار خود را انجام دهد.

علاقه حسین علیزاده به دستگاه نوا و الهام از نی نامه مولوی منجر به تولید این اثر ماندگار شد که البته با حال و هوای دهه محرم نیز مناسبت دارد. استقبال از این آلبوم به حدی بود که در سال 1370 بازنشر شد و ارکسترهای خارجی مثل ارکستر سمفونیک اوکراین و یک ارکستر فرانسوی، آن را روی سن بردند.
آلبومی برای عاشقان

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

کمتر عاشق شکست خورده ای را می توانید پیدا کنید که در غم فراق با یک آهنگ سنتی اشک برید اما صدای زنده یاد ایرج بسطامی در تصنیف زیبای «خانه بوی گل گرفت» چنین اتفاقی را رقم زد. «یک نفس با ما نشستی خانه بوی گل گرفت... خانه ات آباد که این ویرانه بوی گل گرفت... از پریشان گویی ام دیدی پریشان خاطرم... زلف خود را شانه کردی شانه بوی گل گرفت» این شعر زیبا و عاشقانه با آهنگسازی حسین پیرنیا را پس از انتشار در سال 1357 می توانستید از ضبط صوت ماشین های در حال حرکت بشنوید.

«واژه واژه تو را می نوئیسم» با شعری از مرحوم شیون فومنی دیگر کار پرمخاطب این آلبوم بود. این آلبوم در واقع همان «تحریر خیال» است که با اعمال کمی تغییرات و البته تعویض نام در سال 1387 منتشر شد.
از مشکاتیان تا انتظامی

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

هر چند به دو اثر ماندگار و پرفروش ایرج بسطامی اشاره شد اما نمی توان «موسم گل» را از این فهرست حذف کرد؛ آلبومی که با آهنگسازی محمدرضا درویشی و البته انبوهی از نوازندگان صاحب نام و صاحب سبک روانه بازار شد. از شاخص ترین این چهره ها می توان به استاد پرویز مشکاتیان، انتظامی و اردشیر، اردوان و ارسلان کامکار اشاره کرد.

تصنیف «گریه کن» با شعری از عارف قزوینی که به عنوان سرآلبومی نیز قرار گرفته بود را می توان محبوب ترین قطعه آلبوم دانست. «موسم گل» و «سلسله موی دوست» دیگر تصانیف این اثر بودند که همگی با استقبال عمومی مواجه شدند.
سنتور، تنبک و سه تار

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

شما برای تسخیر دل مخاطبان موسیقی لزوما به صدای خواننده نیازی ندارید. پرویز مشکاتیان در آلبوم «لحظه دیدار» با 18 ترک که سنتور، ساز اصلی آن محسوب می شد توانست نظر مثبت جامعه را جلب کند.

در این آلبوم، محسن کثیرالسفر و جمشید محبی با تنبک و بهداد بابایی با سه تار، او را همراهی کردند. سه قطعه با تک نوازی بابایی که خواهرزاده اوست نیز در آلبوم قرار دارد. این اثر در سال 1380 روانه بازار شد و جزو ماندگارترین و البته پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در ژانر سنتی لقب گرفت.
بی تو چاووش ندارد لطفی

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

نقش «چاووش» در تحولات اجتماعی و سیاسی نیم قرن اخیر ایران غیرقابل انکار است. محمدرضا لطفی که سرپرستی گروه «شیدا» را به عهده داشت پس از استعفای موسیقدانان از رادیو به همراه گروه «عارف» استارت مجموعه آلبوم های «چاووش» را زد. از این موسیقی به عنوان مهمترین عامل در پیشرفت موسیقی سنتی نام می برند.

لطفی علاوه بر تار که ساز اصلی او محسوب می شد در نواختن سه تار، کمانچه، دف و نی نیز تبحر داشت. او اولین «چاووش» را در سال 1357 تولید کرد و ساخت این آثار را تا مجموعه دوازدهم ادامه داد.
بی شجریان به سر نمی شود

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

باز هم اثری ماندگار از همکاری نوابغ موسیقی ایران؛ حسین علیزاده، کیهان کلهر و شجریان بزرگ و کوچک در سال 1381 دوباره موسیقی سنتی را که کم کم در سایه پاپ قرار می گرفت به نقل محافل تبدیل کرد.

شعر «بی همگان به سر شود» مولانا با صدای استاد آواز ایران، زمزمه مردم و حتی کسانی شد که موسیقی سنتی را دنبال نمی کردند. این تصنیف به حدی با استقبال روبرو شد که خواننده های دیگر از جمله بزرگان موسیقی پاپ نیز به سراغ آن رفتند و آن را با آهنگسازی های متفاوت اجرا کردند. «دل دیوانه ام، دیوانه تر شی» این کار را حداقل یک بار شنیده اید؛ شعری از باباطاهر که با اجرای شجریان در دستگاه بیات ترک مورد توجه مردم قرار گرفت.

نقل قول معروفی از فرانسیس فورد کوپولا، کارگردان مشهور سینما در وصف آکیرا کوروساوا وجود دارد. سازنده سه گانه «پدرخوانده» معتقد بود هر کارگردان بزرگ، تنها یک شاهکار در کارنامه خود دارد اما نابغه ژاپنی چندین شاهکار خلق حکرده است. این جمله درخصوص تیم شجریان، علیزاده و کلهر صدق می کند. «فریاد» در سال 1381 ابتدا در لندن روی سن رفت و سپس در قالب یک آلبوم روانه بازار شد. فریاد (خانه ام آتش گرفته است... آتشی جان سوز) شعری از مهدی اخوان ثالث بود که با استقبال مردم و تحسین منتقدان موسیقی مواجه شد. اشعاری از حافظ، سعدی و مولانا نیز در آلبوم وجود داشت که انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین، کاری غیرممکن است.
یاد ایام دهه ۷۰

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

بیراه نگفته ایم اگر شهرت رهی معیری را تا حد زیادی مدیون تصنیف و آواز شدن یکی از شعرهایش توسط محمدرضا شجریان بدانیم. «یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتم...» را حتی بچه های دهه 70 هم شنیده اند. یکی از ماندگارترین آثار استاد آواز که با آهنگسازی خودش نیز همراه بود. «به قربون خم زلف سیاهت» دیگر کاری بود که مورد توجه عموم قرار گرفت. بیشتر آثار شجریان با استقبال خوبی از سوی منتقدان روبرو شده است ولی «یاد ایام» که در اوایل دهه هفتاد منتشر شد مثل یک بمب صدا کرد، تا حدی که بارها تجدید چاپ شد.
آتش ناظری در نیستان
آتش در نِیِستان نام آلبومی است که بر پایهٔ هم‌نوازی سه‌تار در سال ۱۳۶۷، با صدای شهرام ناظری و سرپرستی و آهنگسازی جلال ذوالفنون اجرا شده‌است. برخورداری از ریتم صحیح، متنی قوی و لحنی سوزان در این آلبوم، باعث شده تا آتش در نیستان اثری بی‌بدیل باشد. آتش در نیستان یکی از ماندگارترین آثار شهرام ناظری است.
محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

این آلبوم شامل ۵ قطعه‌ است. سپیده: آواز در گوشه حجاز، هم‌نواز آواز جلال ذوالفنون، شعر خیام، آتش در نیستان: مقدمه و تصنیف، ساخته شهرام ناظری، شعر از محمدجعفر کبودرآهنگی قره‌گوزلو، یار مرا: قطعه ضربی حجاز، ساخته جلال ذوالفنون، شعر از مولانا، قطعه ضربی: بر مبنای ملودی محلی مازندران، ساختهٔ جلال ذوالفنون، آن کیست: بداهه‌نوازی و بداهه خوانی بر مبنای لحن محلی مازندرانی، هم‌نواز آواز: جلال ذوالفنون، ارغوان: تصنیف ساخته شهرام ناظری، شعر حافظ
زمستان است برای آواز

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

این آلبوم را نمی توان شاهکار یک نفر دانست. «زمستان است» با آهنگسازی بدیع حسین علیزاده، کمانچه نوازی بی نقص کیهان کلهر بر روی اشعاری از مهدی اخوان ثالث منتشر شد. استاد محمدرضا شجریان به زیبایی توانست آواز خود را بر روی شعر نو پیاده کند. این اثر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. آهنگ های این آلبوم در تورهای اروپایی و آمریکایی به همراه علیزاده، کلهر و البته همایون شجریان اجرا شد که بلیت تمامی کنسرت ها به فروش می رفت.
موسیقی جاری حتی در جلد

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

کیهان کلهر که به نواختن کمانچه بر روی ملودی های حسین علیزاده می پرداخت، این بار خودش آلبومی را براساس موسیقی مقامی شمال خراسان برای محمدرضا شجریان تهیه کرد. این اثر به دلیل اینکه آهنگ های ریتمیک و کم آوازتر داشت با استقبال بیشتری روبرو شد زیرا راحت تر در ذهن مخاطب ثبت می شد.

«ببار ای بارون ببار... با دلم گریه کن، خون ببار» شاه بیت این آلبوم بود. «بارون» با شعری از علی معلم دامغانی جزو معدود آهنگ های سنتی بود که به گوشی های کامپیوترهای جوانان هم راه پیدا کرد اما اتفاقی که این اثر را خاص کرد، اجرای آن در کنسرت معروف «همنوا با بم» بود. متناسب شدن این شعر با فاجعه زلزله، اشک حاضران در سالن را درآورد.

دو بیتی های باباطاهر و سرآمد آنها «هر آن باغی که نخلش پر ثمر بی» از دیگر کارهای «هیت» این آلبوم بود. نکته جالب طراحی زیبای جلد آلبوم بود که دختر شجریان انجام داده بود. سکوت کویر در شب را به وضوح می توانستید در تصویر ببینید و حس کنید.
گل پونه ای که پرپر شد

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

مخاطب موسیقی سنتی هم که نباشید؛ عشق پاپ و صدای خواننده های این ور و آن ور آب را هم که داشته باشید، اگر از شما بخواهند یک اثر از ایرج بسطامی نام ببرید قطعا اولین چیزی که به ذهن شما می آید «گل پونه ها» است. آنجایی که این خواننده «من مانده ام تنهای تنها» را در بالاترین گام ممکن می خواند از ذهن هیچ کس پاک نخواهد شد. این اثر پس از مرگ دردناک او در زلزله بم بیشتر شنیده شد.

اگر اهل کتاب خواندن و شعربازی هم نباشید و آثار نیما یوشیخ را نخوانده باشید، «تو را من چشم را راهم» و «دیدمت در حریری ز مهتاب سرد و خاموش خفته بودی» را با صدای بسطامی شنیده اید.

آهنگسازی این آلبوم را نیز حسین پیرنیا برعهده داشت. البته نام آلبوم «رقص آشفته» است که به واسطه محبوبیت مثال زدنی آهنگ «گل پونه ها» بیشتر مردم آن را به اسم این آهنگ می شناسند. حیف که زلزله بم تواناترین خواننده مرد چپ کوک بعد از انقلاب را از مردم ایران و هنر این سرزمین گرفت.
سینا سرلک و تمجیدهای خسرو آواز ایران

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

وقتی استاد مسلم آواز از کسی به عنوان یکی از شاگردان برتر خود نام می برد، تمامی توجهات به سمت او جلب شده و مردم بدون هیچ پیش زمینه ای از صدای این خواننده، انتظار اولین آلبوم او را می کشند.

این اتفاق درخصوص سینا سرلک رخ داد و آلبوم «راه و ماه» در سال 1386 باعث شد بازار موسیقی سنتی، تکانی بخورد. صدای این خواننده سابق ارکستر ملی با استقبال جوانان مواجه شد. کسی که به اعتقاد نسل جدید موسیقی سنتی را «اسپرت» می خواند و همین مسئله باعث شده تعداد زیادی از حاضران در کنسرت های او را جوانان تشکیل دهند.

محبوبیت قطعات «چو شب به راه تو باشم که ماه من باشی»، «ای که در کوی خرابات مقامی داری»، «دست کوتاه من و دامن آن سرو بلند» و «چه خوش افسانه می گویی به افسون های خاموشی» در میان مردم به منتقدان موسیقی ثابت کرد که تمجیدهای محمدرضا شجریان بی راه نبوده است.
موسیقی سنتی با طعم ساز غربی

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

بدون شک مخاطبان موسیقی، سالار عقیلی را با قطعه «وطنم» می شناسند. او در سال 1388 دست به کار جدیدی در موسیقی سنتی زد که هر چقدر ریسک محسوب می شد اما جواب داد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

این خواننده جوان و پرکار به بازخوانی آثاری قدیمی از ساخته های پرویز یاحقی، روح الله خالقی و عبدالحسین برازنده پرداخت که پیش تر با صدای خوانندگانی مثل غلامحسین بنان اجرا شده بودند اما صدای او تنها با پیانو و تنبک همنوا شد تا عقیلی با ایده ای نو، آلبومی ساده، خلوت و دلنشین را روانه بازار کند.

خوشه چین، همچو فرهاد و افسون سخن، تصنیف هایی بودند که به دلیل سادگی و البته موسیقی خاص در ذهن پدران ما نقش بسته بود و عقیلی آنها را به گوش نسل جدید هم رساند. این آلبوم جزو آلبوم های پرفروش سال محسوب می شد.
بیداد چاووش

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

نام پرویز مشکاتیان با چاووش عجین شده است. پس از جمعه سیاه شهریور ماه 1357، موسیقی دانان آن زمان به صورت دسته جمعی از سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران استعفا دادند. مشکاتیان در کنار محمدرضا لطفی و حسین علیزاده گروه «چاووش» را راه اندازی کردند که به دلیل عدم پخش موسیقی از رسانه با استقبال گسترده مردم مواجه شد اما یکی از آثار ماندگار این استاد مرحوم، بخش اول آلبوم «بیداد» شجریان بود. سنتوری که به صورت تکنوازی زیر صدای محمدرضا شجریان قرار گرفته بود باعث شد تعداد زیادی از بچه های دهه 50 و 60 سراغ این ساز بروند و کلاس های آموزش این ساز رونق بگیرد.

نوازندگان آثار نیز هر کدام قطبی در موسیقی محسوب می شدند که نام شان به تنهایی برای تضمین فروش یک آلبوم کافی بود. محمدرضا لطفی، ارسلان و اردشیر کامکار، جمشید عندلیبی و ناصر فرهنگ فر از جمله کسانی بودند که در کنار پرویز مشکاتیان قرار گرفتند و یکی از پر مخاطب ترین آلبوم های تاریخ موسیقی سنتی را تولید کردند.
فروش دوشادوش پاپ

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

سریال «کیف انگلیسی» را که به خاطر دارید. همان منصور که عاشق دختر ثروتمندی به نام مستانه شده بود. این که ساخته آقای ضیاءالدین دری، یکی از سریال های ماندگار تلویزیون محسوب می شود شکی نیست اما نمی توان تیتراز زیبای این سریال را در موفقیت آن نادیده گرفت. در آن زمان مردم صدایی جدید را می شنیدند که «گشته خزان نوبهار من» را به تکیه کلم آنها تبدیل کرده است. یک سال بعد اولین آلبوم علیرضا قربانی با نام «اشتیاق» وارد بازار شد که فروشی نزدیک به آلبوم های پاپ موجود در بازار داشت. اثری با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی که اولین محصول ارکستر موسیقی ملی ایران نیز محسوب می شد.
پرخرچ پرفروش

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

اگر به شما بگوییم با احتساب دلاری سه هزار تومن نزدیک به 600 میلیون تومان برای تهیه یک آلبوم هزینه شده است؛ چه واکنشی نشان می دهید؟ پسر محمدرضا شجریان در اسفند ماه 1392 آلبوم پر سر و صدای «نه فرشته ام، نه شیطان» را روانه بازار کرد؛ اثری که در سه کشور آمریکا، ترکیه و ایران ضبط شد و تیراژ اولیه آن 50 هزار نسخه بود.

اشعاری از سیمین بهبهانی، مولانا، حسین منزوی و محمدرضا شفیعی کدکنی با آهنگسازی و تنظیم سهراب پورناظری در آلبوم قرار داشت. «چرا رفتی چرا من بی قرارم» قطعه محبوب این آلبوم بود.

نوازندگان بزرگی مثل شجاعت حسین خان، درو استاچه، دیوید گارنر، جیمی جانسون، محمد آکاتای، جان ویک فیلد و رامون اسنگنارو در این کار حضور داشتند.
همایون و بر هم زدن یک معادله

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

یک قانون نانوشته ای در کل زندگی صادق است با این عنوان که پسر هیچ آدم بزرگی نمی تواند در حوزه مربوطه پدرش موفق شود. نمونه های اثبات این مدعا هم کم نیست. از پسران ناصر حجازی و علی پروین در فوتبال تا فرزند فرامرز قریبیان در سینما. این تصور در مورد پسر استاد بزرگ آواز ایران هم وجود داشت؛ اینکه همایون هیچ گاه نمی تواند به جایگاه پدر برسد و باید پای در مسیر دیگری بگذارد اما تنها پسر شجریان خلاف این ادعا را ثابت کرد و توانست خود را از زیر سایه پدر خارج کند.

او اولین آلبوم مستقل خود را در سال 1382 با نام «نسیم وصل» منتشر کرد. «حاصل دور زندگی صحبت آشنا بود» قطعه محبوب این آلبوم بود که بارها و بارها از تلویزیون نیز پخش شد. «نه بسته ام به کس دل... نه بسته کس به من دل» از جمله قطعات محبوب آلبوم بود که توانست همایون را به شهرت برساند.
آلبومی که پخش نشده در دل ها ماند

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

وقتی آلبومی به صورت رسمی منتشر نمی شود اما در حافظه شنیداری مردم دوره خود حک می شود یعنی شاهکاری ماندگار خلق شده است. اتفاقی که سال ها طول کشید تا یک خواننده جوان پاپ، موفق به انجام آن شوند.

«قاصدک هان چه خبر آوردی» مهدی اخوان ثالث را از روی کتاب هم بخوانید، صدای شجریان و موسیقی مشکاتیان ناخودآگاه به ذهن تان می آید. این آلبوم که آخرین همکاری این دو استاد محسوب می شد هرگز به صورت رسمی به بازار راه نیافت.

در این اثر، همایون شجریان 19 ساله به عنوان نوازنده تنبک در آلبوم حضور داشت. از نکات جالب «قاصدک» کیفیت پایین و نامناسب آن بود که البته تاثیری بر روی مخاطبان نداشت و آنها به سرعت با آن ارتباط برقرار کردند.
ساز مهیار

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

سال 1391 را می توان سال علیرضا قربانی در موسیقی دانست. انتشار آلبوم «حریق خزان» که پس از مدت کوتاهی در فهرست پرفروش ترین آلبوم های موسیقی سنتی سال قرار گرفت. این اثر در یکی از سایت های معتبر موسیقی به عنوان بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال 1392 قرار گرفت. «باز آ ای دلبرا که دلم بی قرار توست... وین جان بر لب آمده در انتظار توست» به قدری در میان مردم محبوبیت پیدا کرد که شهاب حسینی برای تیتراژ اولین فیلمش از آن استفاده کرد. آهنگسازی این آلبوم را یک هنرمند جوان به نام مهیار علیزاده برعهده داشت که توانست با این اثر موفق، نام خود را در موسیقی سنتی مطرح کند.
آلبوم سنتی پاپ فادر

محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

«شبانگاهان تا حریم فلک چون زبانه کشد سوز آوازم»؛ شاید خیلی ها حتی نام خواننده این کار را ندانند. اثر نوستالژیک دهه 70 که ورد زبان مردم در آن زمان شده بود. عبدالحسین مختاباد که بیش از 20 سال است آلبومی را روانه بازار نکرده اما آلبوم شبانگاهان او در دوره خودش به یکی از پرفروش ترین آثار سنتی تبدیل شد.

آهنگسازی این اثر را فریدون شهبازیان برعهده داشت؛ کسی که سابقه کار با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری را نیز در کارنامه دارد.

البته توده مردم او را با ملودی جاودانه «گل گلدون» سیمین غائم می شناسند. بعد از انقلاب، شهبازیان و زنده یاد بابک بیات پدر موسیقی پاپ لقب گرفتند. مختاباد آلبومی با نام «تمنای وصال» با آهنگسازی خودش در همان دوران روانه بازار کرد که این اثر نیز با استقبال مخاطبان مواجه شد. «باز آمدم باز آمدم از پیشِ آن یار آمدم» از قطعات محبوب این آلبوم بود.
رگ خواب موسیقی در دستان همایون و سهراب
«من هیچ وقت خودم را محدود به اسم ها و سبک ها نمی کنم. هر زمان که لازم باشد، از اِلمان های موسیقی در هر سبکی بهره خواهم گرفت. موسیقی و اصلا هنر، برای من چیزی بر اساس قاعده های از پیش تعیین شده نیست. خاصیت هنر رهایی است و من از این اصل تبعیت می کنم چون اصولا این رهایی را دوست دارم. من نمی دانم باید چه اسمی روی این تجربه ها گذاشت؟ موسیقی ایرانی است؟ پاپ است؟ راک؟ فرقِ چندانی هم نمی کند. هر چند این سوال همیشه برایم مطرح است که آیا اصلا نیازی به این کار هست؟ اگر خیلی ها در این باره احساس لزوم می کنند، می توانند اسمش را «سبک سهراب پورناظری» بگذارند!»

این اظهارات «سهراب پورناظری» را می توان روشن کننده بخش مهمی از آنچه در موسیقی اثر «رگ خواب» با آواز «همایون شجریان» رخ داده است، دانست. آلبوم «رگ خواب» در آخرین روزهای اسفند سال گذشته منتشر شد.
محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی
این اثر علاوه بر موسیقی متنِ فیلمی با همین نام به کارگردانی «حمید نعمت الله»، شامل چهار ترکِ با کلام از جمله «آهای خبردار»، «رگ خواب»، «ابر می بارد» و «گریه می آید مرا» با اشعاری از امیر خسرو دهلوی، حسین منزوی و مولاناست که توسط ارکستر موسیقی فیلم SIF بلغارستان اجرا شده و تهمورس پورناظری، هوشیار خیام و شِین کاراسکو به عنوان تک نواز در آن حضور دارند، ضمن آن که «نعمت الله» گویندگی متنِ این اثر را نیز به عهده داشته است. همچنین دیوید گارنر آهنگساز آمریکایی، بردیا کیارش آهنگساز و رهبر ارکستر ... و آرین کشیشی آهنگساز و نوازنده بیس به عنوان تنظیم کننده در آن ایفای نقش کرده اند.

«سهراب پورناظری» موزیسینی آوانگارد است. هنرمندی جوان که برخلاف پیشینه خانوادگیش، در هر اثری که ساخته تلاش کرده تا نگاهی نو خلق کند، البته آسیب هایش را هم دیده و مخالفت های بسیاری نیز با آثارش شده است اما همچنان بی تفاوت به دیدگاه های کاملا سنتی جامعه موسیقی، کارهایش را انجام داده و با استقبال خوب مخاطبان هم همراه شده است.

«همایون شجریان» هم از خانواده ای است که بخش مهمی از اعتبار موسیقی این سرزمین را به دوش می کشد؛ اما او هم همین نگاهِ تجربه گرا را حفظ کرده و با همین روحیه توانسته خود را به عنوان موفق ترین خواننده در میان هم نسلانش معرفی کند. مانیفستِ خودش را هم در این باره دارد؛ برای همین هم هست که می گوید: «مسئله ای که در اجرای هر پروژه ای برایم اهمیت داشته و دارد، توجه به نسل آینده کشورمان است که باید این موسیقی را بشنود و با آن زندگی کند و این موسیقی نیز بتواند نیازهای روزمره آنان را پاسخگو باشد. ما هم اکنون در جامعه ای زندگی می کنیم که پیوند دادن نسل جدید به ریشه های اصیل موسیقی کار بسیار مشکلی است.
شما برای اینکه بتوانید این پیوند را ایجاد کنید و موسیقی اصیل ایرانی را به گوش نسل جدید برسانید، باید به راه های جدیدی فکر کنید، بنابراین من به عنوان یک خواننده، تمام تلاش خود را کرده ام تا این ارزش ها به نسل آینده موسیقی انتقال داده شود.»
محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

پیوندی که «همایون شجریان» از آن سخن می گوید، به نظر می رسد در این اثر رخ داده و نشانه اش همین استقبال بی نظیری است که از آلبوم «رگ خواب» شده است. این روزها کافی است نگاهی بیندازید به شبکه های اجتماعی یا نه، به صدای ضبطِ ماشین های اطراف تان دقت کنید یا این که موسیقی که آدم ها گوش می دهند؛ «آهای خبردار» را زیاد خواهید شنید یا «ابر می بارد» و «رگِ خواب» را: «آهای غمی که/ مثل یه بختک/ رو سینه من، شده ای آوار/ از گلوی من/ دستاتو وردار/ کوچه های شهر/ پُرِ ولگرده/ دل، پُرِ درده/ شب، پر مرد و پر نامرده» اما آنچه در آوازهای رگِ خواب می شنویم، از عهده کمتر خواننده ای جز «همایون» بر می آید.
برای همین هم هست که «پورناظری» می گوید: «همایون شجریان در این پروژه نه تنها به عنوان یک خواننده، بلکه به عنوان یک همراه و همفکر حضور داشت. او در آهنگسازی فیلم «رگ خواب» همراه بسیار ارزشمند و مفیدی برای گروه آهنگسازی بود که در کنار هم سعی کردیم فضایی را به وجود آوردیم که به ادبیات نزدیک باشد، کارهایی که به هیچ عنوان سهل الوصول نیستند.»

او همچنین می گوید: «وقتی اثری را می نویسم، «همایون» عزیز همیشه اولین گزینه من برای اجرای آن است. این مسئله هم بدون شک به خاطر توانایی های ویژه و مثال زدنی او در آواز است و البته همکاری مداوم ما که باعث شده فضای ذهنی مان به هم نزدیک شود.»

به نظر می رسد این دو هنرمند بعد از این همکاری های مداوم که از «آرایش غلیظ» شروع شد و به «خداوندان اسرار» و «رگِ خواب» رسید، توانسته اند به نقاط مشترک بسیاری در فعالیت های هنری شان دست پیدا کنند، برای همین است که «همایون شجریان» در این خصوص می گوید: «آشنایی و اعتماد به سهراب باعث این همکاری ها می شود. تمام صحبت های من با سهراب این بود که اگر قرار است دست به تجربه تازه ای بزنیم، این تجربه هم از لحاظ ساختار و هم از جهت ترکیب سازبندی و شعر باید متفاوت باشد.»
محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

با وجود آنکه «پورناظری» در آثاری مثل «آرایش غلیظ» و حتی کارهای سنتی ترش، تجربه های متفاوتی انجام داده؛ اما به نظر می رسد «رگ خواب» در پرونده کاری این هنرمند، اتفاقی متفاوت است. او توانسته اثری خلق کند که کاملا تابعی از اتفاقات فیلم باشد و در اختیار منویات کارگردان، اما در عین حال موضوعیتی فرامتنی نیز پیدا کند و برای همین هم هست که این چنین به مذاق مخاطبانی که آن را شنیده اند، خوش آمده است. او در ساخت موسیقی متنِ این اثر، تلاش کرده تا تراژدی که در حال وقوع است را به نمایش بگذارد. همان داستانِ زوالِ «مینا» در فرآیند عاشقانه ای دهشتناک.

خودش می گوید: «موسیقی باید به نمایش سقوط یک زن کمک می کرد. داستان درباره یک تراژدی است از زنی که به قهقرا می رود؛ پس موسیقی که برای آن نیاز بود، جنس متفاوتی از دیگر تجربه های من در زمینه آهنگسازی فیلم را رقم زد. در «رگ خواب» از موسیقی کلاسیک - البته موسیقی کلاسیک غربی با یک تم شرقی - بهره زیادی برده شده و دو تصنیف (یکی در میانه های فیلم و دیگری در پایان آن) مورد استفاده قرار گرفته است.
من در هیچ کدام از آثارم در زمینه موسیقی فیلم، تا این اندازه از موسیقی کلاسیک استفاده نکرده بودم. این بار اما فضای موسیقی، ما را به این سمت هدایت کرد. چیزی که من همواره بر آن اصرار دارم و به خصوص در «آرایش غلیظ» تلاش کردم تا دیگران را متوجه این ماجرا کنم، این است که موسیقی که برای یک اثر سینمایی ساخته می شود، کاملا در خدمت هدف فیلم است. اثر، آدرسی به خالق موسیقی می دهد و او بر همین اساس کار می کند. درست مثل اتفاقی که در گریم یا طراحی صحنه و لباس رخ می دهد.»

او اما در «رگ خواب» توانسته از این تنگنایی که شاید گریزِ ناگزیرِ موسیقی فیلم بوده، عبور کرده و فضای موسیقایی جذابی را شکل دهد. آلبوم با همان نام فیلم منتشر شده است و اگرچه در شکل ساختاری و ارکستراسیون، هماهنگی بسیاری با فیلم دارد؛ اما موسیقی این اثر فراتر از کارکرد دراماتیکی که به عنوان یک موسیقی فیلم دارد، عمل کرده است و این نشان از موفقیت آهنگساز و خواننده اش دارد؛ اگرچه مخاطب در آثار «سهراب پورناظری» با اثری از پیش تعیین شده روبرو نیست و «رگ خواب» فراتر از هر اثر دیگری توانسته این تعلیق و کشش را ایجاد کند.
برای موفقیتش در این راه نیز از موسیقی کلاسیک بهره گرفته و از آنجا که این موسیقی را به اندازه موسیقی ایران نمی شناسد، از «دیوید گارنر»ی بهره برده است که یکی از چهره های موفق موسیقی آمریکاست و برای همین هم هست که حتی قطعات بی کلامِ اثر نیز قدرت همراهی مخاطب را به دست می آورند.
محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی

این آهنگساز درباره استفاده از تیم آهنگسازی چنین توضیح می دهد: «این کار در خارج از کشور، به خصوص در فیلم های هالیوودی بسیار مرسوم است. اتفاقا این تجربه برای من بسیار خوشایند بود و احتمالا آن را در دیگر کارهایم ادامه خواهم داد. با توجه به اینکه بخشی از کار، سنفونیک بود، فکر کردم می توانم از توانایی و تجربه های آهنگسازان دیگر برای رسیدن به فضایی که می خواهم بهره بگیرم.
برای مثال، «دیوید گارنر» در ارکستراسیون کار نقش داشت. تم اصلی کار را خودم نوشتم و در بحث هایی که با آهنگسازان دیگر (دیوید گارنر و غلام رضا صادقی) داشتیم، آن تم و همچنین فضایی که من طراحی کرده بودم، بسط و گسترش پیدا کرد و نتیجه کار، چیزی شد که در فیلم می شنوید.»

اما اگرچه «ابر می بارد» و «آهای خبردار» بیشت از دیگر قطعاتِ این اثر شنیده شد؛ اما «رو سر بنه به بالین» با غزلی از مولانا، یکی از نقاط عطف این اثر است؛ آوازِ بی نقص همایون شجریان در این اثر دشوار با آهنگسازی سهراب پورناظری، توانسته اضمحلالِ یک زن را به درستی به تصویر بکشد؛ اما انتخاب این شعر از مولانا نیز با فیلم همخوانی خوبی دارد. این قطعه جسورانه بحث های زیادی را هم برانگیخته است.

«حمید نعمت الله» فیلمسازِ پیشرویی است. این را می توان از نوآوری و سبک روایت و همچنین تاثیراتش بر فیلمسازان دیگر دید. «رگ خواب» هم از این قاعده مستثنی نیست. «نعمت الله» در تازه ترین تجربه کارگردانی اش در به تصویر کشیدنِ زیبایی شناسی زوال و ارائه تصویری شاعرانه از رنج کشیدن، موفق عمل کرده است. او اثری صادقانه، رک، تراژیک و زنانه ساخته است. همین پیشرویی را می توان دلیلی منطقی بر همکاری طولانی مدتش با «سهراب پورناظری» به عنوان آهنگساز آثارش دانست؛ اتفاقی که در ۶ فیلم اخیر این فیلمساز رخ داده است و به نظر می رسد همکاری ادامه داری باشد.
محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ذبیح

      به نظرم آلبوم آتش در نیستان استاد شهرام ناظری هم میتونست تو این لیست باشه!!

    • ترمه

      چرا از استاد ناظری ننوشتید؟ فروش کمتر دلیل بر بد بودن نیست.چه بسیار آهنگ های شش و هشتی که پرفروش هم هستند!

    • لعیا

      چرا اشاره ای به باران عشق ناصر چشم اذر نشده؟بی نظیره

    • مجید

      به نظرم آلبوم گل صد برگ استاد ناظری بسیار عالیه

    • بدون نام

      اندك اندك اندك اندك جمع مستان مي رسند !!!!!!

    • مونا

      زنده باد استاد افتخاری این صدای نظیره تکه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افتخاری صداش خیلی خوبه ولی برای کسی که تازه می خواد گوش بده اهنگ ای گل نازم رو باید گوش کنه نه صیاد

    • Aras

      تصنیف ماندگار «ای ایران» او با صدای استاد بنان را به یاد دارند.
      اشتباه نوشتین احتمالا منظورترانه الهه ناز بوده

    • عاکو

      به نظرم بی انصافیه از استاد ناظری حرف نزدی، بهتره بدونی که از گل صد برگ بعنوان انقلابی در موسیقی سنتی یاد میشه...

    • بدون نام

      استاد ناظری بزرگ

    • دانیال

      فکرکنم غرضی چیزی داری که اسمی ازناظری با اون صدا وآثارش نبردی

    • محسن

      چرا،آلبوم های ناب استاد حسام الدین سراجو نام نبردین،مخصوصا بوی بهشت،،صداش بینظیر و عرفانیه

    • بدون نام

      واقعا بی انصافیه وقتی از موسیقی سنتی حرف میزنیم اسم استاد شهرام ناظری شوالیه موسیقی رو نیاورد

    • مهدی

      ای کاش بیشتر توجه کنیم به این اساتیدی که زنده هستند
      استاد شجریان .استاد ناظری و...
      استاد ناظری چیزی نگفتین واقعا عجیبه
      آتش در نیستان . تو را من چشم در راهم. بی قرارم
      دلا نزد کسی بنشین.اندک اندک.آب حیات و...

    • بدون نام

      زنده باد استاد افتخاری نازنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همچنین ناظری

    • بدون نام

      آلبومها ی راز گل، مستانه.، مهمان تو، سرو سیمین، کاروان، قلندر وارو.... هم خیلی پر طرفدار بودند، استاد افتخاری ده ها شاهکار داره، این صدا تکرار نميشه

    • هیچکس

      بابا به چه زبونی بگیم این متن فقط برای بزرگ کردن اسم افتخاری ...نوشته شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منفی نوش جونت

    • Just music

      سلام دوستان موندم شما به کجای این البوم ها میگین خوب.البوم موسیقی ایرانی میخوای فقط البوم های اقای علی قمصری مثل البوم چه اتش ها به اواز همایون شجریان.گوش بدین بعد میفهمین موسیقی و اهنگ سازی یعنی چی.البته از اقای کلهر هم یاد شه که البوم اخریشون واقعا بیداد میکنه.هرکی اظهارنظر داره سر تا پا گوشم

    • حمیدرضا

      اسم ناظری و آلبوم گل صد برگ رو نیاوردن بسیار بسیار عجیبه!!!!!!

    • مهدی

      به نظر من خیلی از البومهای استاد افتخاری جزء پرفروشترینها بودند که نویسنده به آنها اشاره نکرده چون خیلی ها اعتراض می کردند بعضی از البومهای عنوان شده یک دهم یکی از ابومهای استاد افتخاری هم فروش نکرده است

    • حسین

      همه این البومها رو جمع کنید از لحاظ فروش با البوم نیلوفرانه مقایسه کنید می بینید اختلاف از زمین تا اسمونه

    • مهرداد

      فروش البومهای استاد افتخاری با سایر البومهای دیگر خوانندگان قابل مقایسه نیست موقعی که ایشون البوم جدیدی منتشر می کنند خیلی از مردم حتی خوانندگان سنتی و پاپ چه در ایران و چه در خارج از ایران گوش می دن چون کارهای تکراری اجرا نمی کنن

    • مجید

      علاقه به صدای یک خواننده سلیقه ای است. اما اگر بحث هنر باشه تا وقتی خسرو آواز ایران هست این نوچه ها باید دست به سینه بایستند و چو او ایستاده باشد ادب آنکه دیگرا بیفتند. شجریان کسی است که چندین شاعر معاصر از جمله فریدون مشیری، شفیعی کدکنی، اخوان و ... به نامش شعر سروده اند. شجریان کسیست که در زمان زنده بودنش حداقل چهار کتاب در موردش نوشته شده، سخنان بزرگان را در مورد او بخوانید بعد نظر بدهید. اینکه شما از ناظری یا افتخاری خوشتان می آید دلیل استادی آنها نیست. البته تمام گفته های من فقط در زمینه آوازست. اینها که شما نام بردید همگی با هم نیز گرد در آواز خاک پای شجریان هم نیستند. شجریان کسی است که بدون حرکات اضافه و حتی بدون اجرای یک تصنیف هم شنونده قابل را میخکوب می کند اگر قادر به درک تراز شجریان نیستید بایستی بیشتر گوش بدهید تا به تراز درک آواز او برسید . آنگاه خواهید دید که دیگران در کنار او جایگاهی ندارند. من هم اول با همینها که شما نام بردید با موسیقی سنتی اخت گرفتم. ولی در تخیل من نمی گنجد که همپای او دگر باره زاده شود

    • سهراب

      شجریان در مقابل افتخاری حرفی برای گفتن نداره فقط اوازهای تکراری و تصنیفهای زمان قاجاریه رو بازسازی کرده هیچ ابداع و سبک جدیدی به اواز و موسیقی اضافه نکرده به همین دایل مردم از البومهایش استقبال نمی کردند

    • جاوید

      من ابتدا با افتخاری در موسیقی سنتی شروع کردم و زیاد گوش دادم بعد سراغ شجریان رفتم و زیاد گوش دادم و بعد سراغ شهرام ناظری رفتم وزیاد گوش کردم من حدود 25 ساله دارم موسیقی سنتی گوش میدم خیلی واضح بگم استاد افتخاری.هم صدای قشنگی داره و هم کارهای قشنگ و دلنشین تری داره آدم هر چی گوش می ده خسته نمی شه

    • بدون نام

      اگر تبلیغاتی که در دست شجریان ها بود در دست افتخاری بود جهان به پای صدایش مينشست،، شجریان در نبود خوانندگان بنام ایران، زمانی که همه صدا ها خاموش شده بودند یکه تاز شد و پس ازآن هم وقتی که با ردیف خوانیهای فاقد احساس وتکراری هیچ حرفی برای گفتن نداشت والبومهای با فاصله اش هم از استقبال برخوردار نبود با حرفهای سیاسی خود وپسرش را مورد توجه دوباره قرار دادبا صدای نچسب وبی احساس،،، کمتر طرفداری دیدم که حتی نام آلبوم هايش هم بلد باشد، بقول معروف خواننده خوب آن است که آهنگهایش زمزمه مردم باشد

    • علیرضا

      آلبومهای استاد افتخاری همه تک به تک شاهکارند هیچ خواننده ای این همه آثار پرارزش در کارنامه هنری خود ندارد، صداش بسيارزيبا ودل نشينه و تنوع زیادی داره البته موضوع این بحث پرفروشترین آلبوم های سنتی هست وگرنه چند آلبوم زیبا هم در آثار استاد ناظری دیده ميشه که بسیار هم دل نشین هستند

    • رضا برازنده

      موضوع پرفروشترین ومحبوبترین آلبوم موسیقی سنتی ست نه مقایسه چند خواننده،، فروش آلبوم نیلوفرانه در تاریخ موسیقی ایران بيسابقه بوده من متوجه نشدم این دوستداران شجریان با تعريف و تمجيد بیخودی قصدشان واقعا چیست؟؟؟؟؟؟!!!!! آمار فروش یک آلبوم نشان محبوبیت اون آلبومه، در این خصوص آلبوم صیاد افتخاری وبسیاري دیگر از آلبومهای این خواننده در رده های بعد قرار دارند وهيچ خواننده ای تاکنون حتی نتوانسته به این آمار نزدیک هم بشود وجای تعجب هم نداردواز صدای زیبا، دلنشین وبا احساس افتخاری غیر از این هم انتظار نميرود.

    • ارسلان

      در جواب اقا مجید با عرض سلام شما موقعی که متنی می نویسید دچار احساسات نشوید و از به کار بردن الفاظی مثل نوچه و گرد خاک پای او ، و امثالهم، استفاده نکنید اینکه چندین شاعر در موردشجریان شعر گفته اند و چند کتاب نوشته شده چیزی نیست که مناسب عموم مردم باشد در مورد اوازه خوان فقط اوازه خوان واهنگساز نظر می دهند که در این مورد استاد ایرج عنوان کرده که تنها ستاره ای که بعد از انقلاب در آواز ظهور کرده فقط افتخاری بوده است همچنین استاد علی جعفریان در مورد ایشان گفته فکر نمی کنم تا 100 اینده هم خواننده ای مثل افتخاری بیاید شجریان هم گفته اگر من صدای افتخاری را داشتم دنیا را فتح می کردم استاد افتخاری کسی است که 12 سال شاگرد بزرگ اوازه خوان ایران استاد تاج اصفهانی بوده است و در جوانی اوازی خوانده که به قول یکی از اساتید موسیقی موقعی که شجریان این اواز را شنید تا ساعت 4 صبح مدام گوش می کرد و می گفت چقدر زیبا خوانده . افتخاری کسی است که استاد تجویدی فقط اجازه باز خوانی اهنگهای خود را به ایشان داد بهتر است شما سخنان بزرگان را در مورد ایشان بخوانید در ضمن قبل از انقلاب از استاد بنان پرسیدند کار کدام خواننده را می پسندید گفتند ایرج و ادیب خوانساری . و حرفی از شجریان نزد . استاد افتخاری کارهای اوازی بسیار زیبایی با اساتید موسیقی منجمله استاد بزرگ جلیل شهناز داشته اند که این کارها به صورت اجرای خصوصی بوده است در ضمن ایشان در حوزه ردیف موسیقی شاگرد بزرگان موسیقی یعنی استادان جلیل شهناز و حسن کسایی بوده واین نشان از تبحر ایشان در اواز است که شجریان مست و مدهوش اواز افتخاری جوان قرار گرفته بود شما فقط کافیست اجرای خصوصی (سر عشق) ایشان با همراهی استاد جلیل شهناز و همچنین اجرای خصوصی ( پیمان شکن) ایرج و افتخاری به همراه اساتید تجویدی و کسایی وشهناز را گوش دهید تا درک شما از موسیقی متحول شود اما در مورد اواز شجریان ایشان هیچ نوع نو آوری در آواز نداشته است و مدام آوازهای تکراری اجرا کرده مثلا یکبار در یک البوم اواز ابو عطا را با شعر حافظ می خوانده و در البوم بعدی اواز ابو عطا را با شعر سعدی می خوانده و در البوم بعدی اواز ابو عطا را با شعر مولانا می خوانده و همینجور اوازهای تکراری با اشعار مختلف این دقیقا مثل این می ماند که یک کارگردان یک فیلم با یک موضوع خاصی مثلا اعتیاد بسازد و در فیلم بعدی همین موضوع را مجدد تبدیل به فیلم کند ولی این دفعه بازیگران آن را عوض کند و در فیلمهای بعد همین کار را ادامه دهد هر چه قدر هم که کار زیبا باشد مردم دیگر قبول نمی کنند آواز تکراری زیاد خواندن دلیل بر استادی نیست و این در حالی است که استاد افتخاری در اواز تنوع را داشته و حتی سبک مخصوصی هم ایجاد کرده و همچنین در البومهای مختلف اوازهای تکراری شنیده نمی شود و بعضا اوازهای جدید شنیده می شود شما در البومهای اتش دل و مهرورزان و سرو سیمین و راز گل وغریبستان و ناز نگاه و نیلوفرانه و عطر سوسن و آوای عشق و پادشاه فصلها که البته به تعداد کمی من اشاره کردم تفاوت کاملا آشکار در اواز را متوجه می شوید و این موضوع باعث شد که مردم از کارهای ایشان استقبال کنند صدای فوق العاده زیبا و اجرا های بسیار شور انگیز که کمتر کسی از عهده آن بر می آید و به همین دلیل است که نوایی که از دل براید لاجرم بر دل نشیند و مورد استقبال قرار می گیرد کارهای استادافتخاری کلکسیونی از متنوع ترین کارهای موسیقی سنتی می باشد که افرادی که گوش می دهند از آن لذت می برند شما بد نیست آوازهای استاد تاج اصفهانی و ادیب خوانساری و ایرج را نیز گوش دهید تا به درک بیشتر از آواز برسید

    • محمد

      استاد علیرضا افتخاری بر خلاف بقیه خواننده ها آثارش اونقدر تنوع داره که کسی به گرد پاشم نمی رسه. از آوازهای بسیار زیباش مثل غریبستان بگم که آدمو مجذوب می کنه یا از تصنیف های به یاد ماندنیش بگم یا از آثار پاپ یا......؟خودتون قضاوت کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاشق سنتی هایش هستم ولی پاپ هایش را دوست ندارم

    • محمداسفیدانی

      عجب.افتخاری کسیه که من ازسال ۷۵گوش میدم سالی که استاد ناظریو نمیشناختم بعدها کم کم شناختم وگوش دادم.اصلا نباید استاد ناظری و استاد شجریانو با بقیه مقایسه کرد.فیلم اخراجیها هم پرفروش ترین فیلم بود ولی دلیل نمیشه فیلم درجه یکی بوده.

    • حسام

      بیست سال پرفروشترین آلبوم ها متعلق به افتخاری بود در واقع افتخاری جوانانی که به دلیل کسل کننده بودن کارهای شجریان به سمت موسیقی غرب گرایش پیدا کرده بودند را دوباره با موسیقی ایرانی آشتی داد واز این نظر افتخاری بزرگترین زحمت را برای موسیقی ایرانی کشید، بهتر است نظر اساتید ایرج وگلپایگانی را هم در مورد اوبشنوید، چون بیست سال ياراي رقابت با صدا واحساس زیبای او را نداشتند ناچار با حرفهای سیاسی رقیبان او موج جوانان فراری از موسیقی سنتی را دوباره به سمت خودکشاندند ومتاسفانه صدای زیبای افتخاری را هشت سال خاموش کردند تا آلبوم های تار عنکبوت گرفته سنتی را بفروش برسانند.

    • محمد

      تصور کنید چقدر قشنگ بود اگه اساتید موسیقی مثل آقای افتخاری و ناظری و سراج و شجریان یه اثر مشترک میخوندن.خود این اساتید تا حالا به چنین چیزی فکر کردن؟ خیلی جالب و جاودانه میشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شجریان که نوحه میخونه ناظری هم حرکات ریتمیک با دست افتخاری هم که گریه و زاری رامیندازه دیگه چی بکم خدا به خیر کنه

    • مجید

      آمار دقیق فروش البوم نیلوفرانه طبق اظهار نظر مسولین شرکت پخش کننده این البوم(شرکت مشکات) سه میلیون و ششصد هزار نسخه بوده است. نویسنده محترم نمی بایست البومهایی که پنجاه هزار نسخه یا کمتر به فروش رفته است را در این مقاله جا می داد. در ضمن اکثر البومهای استاد افتخاری فروش بالایی داشته و باعث تعجب است که چرا اسامی انها ذکر نشده است به نظر من پنجاه البوم افتخاری در این لیست باید در صدر پرفروش ترین ها قرار می گرفت

    • مرضیه

      دوستان من 30 ساله ام و 20 سال موسیقی سنتی گوش میدم .البته موسیقی ی امر سلیقه ای هست .اما خسرو اواز ایران کخه حای خود داره .اما استاد ناظری و سراج و صدیق تعریف هم جزو مشاهیر ایران هستند.

    • بدون نام

      مقایسه صدای افتخاری با بقیه واقعا مسخره است افتخاری در قله وبقيه در دامنه هستند تعداد کسانی که در دامنه هستند فراوونه از شجریان گرفته تا شاگردان بی خاصیت وی

      پاسخ ها

      • م م

        یکی از شاگرداش که می گی خود افتخاریه

      • رضا

        افتخاری 12 سال شاگرد استاد تاج اصفهانی بوده و سبک آواز خواندنش کاملا مشخصه

    • بدون نام

      يه تصنیف از شجریان نام ببرید که مردم از حفظ باشند وبخوانند وباهاش خاطره داشته باشند با حلوا حلوا دهن شیرین نميشه، آخه این خسرو چرا اصلا خاصیتی ندا ه؟؟؟

    • بدون نام

      اگر قرار باشد هفتاد آلبوم برتر موسیقی انتخاب شوند از آلبوم شماره یک تا شماره هفتاد قطعا ازشاهکارهای افتخاری خواهند بود با تشکر

    • ساسان

      (پس استاد ناظری )من با صدای استاد افتخاری موسقی سنتی شروع کردم خیلیم حال میکردم بعد ها استاد شجریان گوش کردم تا اینکه استاد ناظری شناختم الان ده سال فقط استاد ناظری گوش میده به نظر من استاد ناظری بهترینه آتش در نیستانم بهترین آلبوم موسیقی سنتی

    • بدون نام

      زنده باد استاد افتخاری که بعدها همه میفهن چه کاری برای موسیقی سنتی کردن الان اگه کسی موسیقی سنتی گوش میده مدیون استاد افتخاری والا تموم شده بود

    • بدون نام

      از افتخارات استاد شجریان دریافت نشان پیکاسو نامزد شدن البوم های فریاد و.... برای جایزه گرمی جز پنجاه صدای برتر دنیا وازافتخارات افتخاری رفتن تو بغل احمدی نژاد

    • هادی

      افتخار شجریان بامردم بودنه چه ابتدای انقلاب چه حال حاضر تصنیف های ملی میهنی که اجرا کرده کم نیست

    • بدون نام

      اقای 16.37 چند شاگرد با خاصیت افتخاری رو بگو

    • بدون نام

      یعنی اقایونی نظیر روانشاد بسطامی نوربخش رفعتی جهاندار وکرامتی بی خاصیتند

      پاسخ ها

      • مهرداد

        البته که نیستند فقط اگه کارهای همشونو روی هم بزاری به اندازه کارهای افتخاری زیبا نیست

    • زهرا

      واقعا متاسفم بجای دعا برای استاد شجریان داریم به ایشون بی احترامی میکنیم

    • بدون نام

      کیا دارند در مورداستاد شجریان نظر میدهند شما برید موسیقی بند تومونیتون گوش دید.شجریان یونسکو وبسیاری از شاعران معاصر در موردش شعر سرودند.به قول هوشنگ ابتهاج اگر حافظ زنده بود شجریان را غرق بوسه میکرد.

      پاسخ ها

      • سعید

        احتمالا شما زیاد موسیقی بند تومونتون رو گوش دادید که الان به دیگران این پیشنهاد رو می دید

    • بدون نام

      افتخاری اگه خواننده بود تو اوج خوانندگی خانه نشین نمیشد

    • سارا

      فقط هایده :)

    • هادی

      احسنت به 19:37

    • حسام

      اگر هنرمندان واقعی این سرزمین ،از جمله هایده مهستی ایرج معین، عارف، گلپا، افتخاری و....خانه نشین نشده بودند که معلوم ميشد شجریان چيکاره است اونوقت با خوندن بقیه شجریان روضه خون چطوري ميشد خسرو آواز خخخخخخخ

    • مهدی

      در نبود لطفی ومشکاتیان معلوم شد شجریان چیزی تو چته نداشته اگر کار قابل عرضی هم تو کارنامه اش داشته باشه از هنر این آهنگسازان بوده، اما افتخاری چون صدا داره با ضعیف ترین آهنگسازان هم اگر کار کنه شاهکار بیرون ميده

    • هادی

      اگه صدای افتخاری جز پنجاه صدای برتر جهان بود چی میگفتید.

      پاسخ ها

      • فریدون

        کی اومده صدای شجریانو به عنوان 50 صدای برتر جهان انتخاب کرده شما اگر می خواید صدای شجریانو با افتخاری مقایسه کنید و ببینید کدوم بهتره بی زحمت برید آهنگ( تنیده یاد تو )را گوش بدید که هردو خواننده اجرا کردند ببینید کدوم صدا بهتره وکدوم خواننده اجرای زیباتر و بهتری داشته مطمئنا افتخاری هم صدای زیباتری داره وهم قوی تر اجرا کرده ، بعد بیاید مدام بگید شجریان جزء 50 صدای برتره جهانه و بعد مدام استاد استاد کنید

    • هادی

      افتخاری هرمند واقعی وخانه نشین

    • هادی

      خوبه که افتخاری شاگرد استاد شجریان بوده

    • حسین

      افتخاری شاگرد استاد تاج اصفهانی بوده و در آواز از شیوه مکتب اصفهان استفاده می کنه که مکتب بسیار قویه و کاملا با آواز شجریان فرق می کنه .

    • بدون نام

      به جای این بحث ها بیابیم برای سلامتی استاد شجریان دعا کنیم

    • سعید

      سلام
      به نظرم مطلب اصلا دقیق نیست و آلبوم هایی که برای نویسنده محبوب بودند ذکر شده، شما نمی توانید بحث از آلبوم محبوب بکنید و شاهکار گل صد برگ را اثر شهرام ناظری را ذکر نکنید. همچنین یادگار دوست، چاووش 8 (کاروان شهید)، بی قرار، صدای سخن عشق، مهتاب رو که آواز همگی از استاد شهرام ناظری است. به علاوه دو شاهکار اساتید شجریان و مشکاتیان با نام های بیداد و دستان.
      اینها برخی از آلبوم های بسیار محبوب خصوصا در دهه های 60 و 70 بودند.

    • خالد

      استاد ناظری و استاد شجریان در قله موسیقی سنتی هستند و شاید در آینده کسی بتواند در کنار این دو نفر قرار گیرد. به نظر من در گلستانه و گل صد برگ شاهکار تمام تاریخ مسیقی سنتی هستند

    • محمدرضا

      مردم در دوران خودش گل صد برگ رو روز و شب زمزمه می کردند. اندک اندک جمع مستان می رسد

    • فاطمه

      از شهرام ناظری و محمد رضا شجریان چقدر کم انتخاب کردید.

    • کاویان

      در عجبم از دوستانی که می گویند اگر افرادی مانند ایرج و گلپا خانه نشین نمی شدند جایی برای مطرح شدن افرادی مانند شجریان و ناظری نمی ماند. دوستان خوانندگی فقط به صدای خوب و قوی داشتن نیست (که اگر فقط هم همین بود بعید می دانم استادشجریان و استاد ناظری از قبلی ها ضعیف تر باشند)؛ خوانندگی به سواد موسیقی داشتن است، به بالا بردن سطح فرهنگ مردم است: شما اشعاری را که امثال ایرج و گلپا خوانده اند را با امثال خوانندگانی چون ناظری و شجریان مقایسه بکنید و بعد بگویید کی از کی بهتره. شما این ابیات پایین را از ایرج و گلپا با ناظری و شجریان مقایسه بکنید خودتون متوجه می شید.
      ایرج: الف می گم ابروت کمونه ای کمون ابروی من، ب می گم بالا بلندی و ای بلند بالای من ...
      گلپا: مستم مستم ساقیا بگیر دستم
      ناظری: در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم/ با دست اشارتم کرد که عزم سوی ما کن/ گر اژدهاست بر ره عشق است چون زمرد/ از برق این زمرد هین دفع اژدها کن
      شجریان: تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست/ رهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

    • رضایی

      ادمین یادگار دوست از ناظری یادت رفته عزیزیم.
      بیشتر دقت کن

    • هنرجو

      در این آشفته بازار تعصب گرایی نسبت به خوانندگان پرکار، دعوتتان می کنم به آثاری از سید عبدالحسین مختاباد، خواننده ای گرچه کم کار و کم طرفدار، اما از لحاظ بافت موسیقیایی و رنگامیزی و سازبندی، خط و مشی کاملا متفاوت و قابل تحسینی دارد.

    • بدون نام

      افتخاری واقعا کم نظیره ،زیبایی ،وضوح و قدرت صدا درش موج میزنه البته از نظر اکثر اساتید برجسته موسیقی اگه کسی نمیدونه بره تحقیق کنه بعد بیاد نظر بده. حداقل توی ویکیپدیا یه سرچی بکنن بعد حرف بزنن.لعنت به کسایی که افتخاری رو خانه نشین کردند. البته افتخاری همیشه استاد کم نظیر و بزرگ موسیقی ایرانه.

    • بدون نام

      با سلام
      متاسفانه این متن مملو از اشتباهاتی است که نشان از بی اطلاعی نویسنده دارد، مثلا اینکه از «اکبر محسنی» به عنوان آهنگساز تصنیف «ای ایران» نام برده شده در حالیکه اکبر محسنی خالق تصنیف جاودانه «الهه ناز» با صدای استاد «بنان» می باشد و تصنیف «ای ایران» اثر یگانه موسیقیدان ایران زنده یاد استاد «روح ا... خالقی» می باشد و یا اینکه در جایی دیگر دو بیتی «هر آن باغی که نخلش سر به در بی» را از آلبوم «شب، سکوت، کویر»!!!!!! دانسته در حالیکه این شعر در آلبوم «بی تو به سر نمی شود» اجرا شده!!
      ضمن اینکه تصنیف های آلبوم «نیلوفرانه» تماما کپی کارهای بانو «پریسا» می باشد که فقط شعر آن تغییر یافت و با تنظیم مجدد استاد خوشدل اجرا شد و البته اگر نگاهی به آلبوم های علیرضا افتخاری بیندازیم متوجه کپی کاری های متعدد وی خواهیم شد، افتخاری از کارهای پریسا، مهستی، مرضیه، سیما بینا، دلکش، داریوش (در آلبوم صدایم کن) و ... به کرات کپی برداری کرده است.

      پاسخ ها

      • مهدی

        عزیزم کارهای پریسا همش ساخته استاد خوشدل در زمان قبل از انقلاب بوده که خود استاد خوشدل مجدد این کارها رو با شعر زنده یاد قیصر امین پور به استاد افتخاری داد وانها را اجرا کرد در ضمن موفقیت این کارها با صدای استاد افتخاری اصلا قابل مقایسه با صدای پریسا نیست و استاد خوشدل در جایی عنوان کرده بود که اقای افتخاری با قدرت ولطافت خاصی اجرا کرده اند .

      • علیرضا

        دوست عزیز کارهای استاد افتخاری بعضا بازسازی کارهای قبل از انقلاب است که توسط همان اهنگسازان قدیم مجدد اجرا شده و اجازه آنها را اهنگسازان همان آهنگها داده اند وتمایل داشته اند با صدای استاد افتخاری اجرا شود مثل استاد تجویدی که آهنگها را قبلا با صدای دلکش اجرا کرده بود و یا استاد لشگری و استاد خوشدل درضمن اهنگ صدایم کن ساخته استاد خوشدل است که در زمان قبل از انقلاب با صدای داریوش اجرا شده و بعد از انقلاب استاد افتخاری به درخواست استاد خوشدل مجدد اجرا کرده است که چون این اهنگ در دستگاههای سنتی ساخته شده است و داریوش آواز پاپ کار کرده است اجرای استاد افتخاری که یک اواز خوان سنتی است بسیار پخته و از لحاظ تکنیک و تحریر قابل مقایسه بااجرای داریوش نیست فرق آواز این دو از زمین تا کهکشان راه شیری هست در ضمن شجریان هم بسیار کارهای قبل از انقلاب را بازسازی کرده مثل آهنگهای استاد بنان وکارهای زمان قاجاریه

    • آیلین

      من واقعا متاسفم برای ملتی که خسرو آواز ایرانش رپ در برابر یک شوالیه تا این حد حقیر نشون میده....واقعا که....ای ماش کمی درباره موسیقی والبته استاد شحریان عزیز اطلاعات داشتید بعد اینگونه از پرنده ی خپش الحان و بی بال و پر. ایران حرف می زدید....منم که دارم نظر میدم دستی در موسیقی دارم.زنده باد استاد محمدرضا شجریان و البته پسر هنرمند و خلاق و عشقشون همایون جان شجریان عزیز که انید ما ایرانی ها به موسیقی مان بعد از استاد به همایون جان عزیز. دل هست...زنده باد

    • امیر

      به آهنگهای اینا بعداز انقلاب یه کیلو سیب زمینی نمیدن به صداشونم فقط صدای استاد مرحوم بسطامی البته من ترک آذربایجانم ولی صدای مرحوم بسطامی رو خدا رحمتشون کنه دوست داشتم

    • سلطان آواز ایران

      سلام دوستان عزیز، قطعا موسیقی بحث سلیقه هست و همه نظرات محترمه و درجای خودش قابل توجه..
      ولی تعجب میکنم از نابغه و سطان آواز ایران استاد "اکبر گلپایگانی" عزیز صحبتی نشده، امیدوارم حدس مغرضانه بودن این موضوع درست نباشه..
      نظرتون را جلب میکنم به یک سرچ ساده توی اینترنت باعنوان "نظر آقای افتخاری یا نظر اساتید مسلم آواز ایران در مورد استاد گلپا"..1جایی آقای افتخاری میگه 1وقتی تصمیم گرفتم یکی از آوازهای استاد گلپا را بخونم ولی واقعا نتونستم، دیدم کار من نیست..جایگاه استاد گلپا دست نیافتنی است، او برقله آواز ایران ایستاده است..
      قضیه استاد گلپا با دیگرانی که بعد از انقلاب مدعی و یکه تاز شدن مثل کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا در مقابل محصولات خودرو سازهای درجه یک دنیا هست که بخاطر انحصار مردم ایران گاری سوار شدن..
      درواقع در نبود استاد بک عده مدعی شدن و گرنه الان کسی اسم اونارو هم نمیشناخت..
      زنده باد اساتید واقعی آواز ایران و استاد عزیز اکبر گلپایگانی..
      توصیه میکنم کار اخیرشون با عنوان "راز و نیاز" را هم گوش بدین، واقعا آدم حیرت میکنه توی این سن و سال این انرژی و مهارت. در آواز.

    • جواد

      چه کاریه که مقایسه میکنین؟هرخواننده ای صدای خاص خودشو داره باسبک خودشش
      ش.درود بر همه خوانندگان سنتی ایران

    • بلوکی

      گمان نکنم در سبک اصفهان بتوان بجایی رسید! مثلا صدای گلپا خیلی دلنشین است اما فدای سبک بیخودش شده. در جایی که باید اوج بگیرد یا اوج را ادامه بدهد یهو پایین می اید. افتخاری صدای خوبی دارد اما مقایسه او با شجریان مسخره است. از باربد و انسوی باربد تا کنون و شاید تا دهه ها مثل شجریان نخواهد امد. چندین عامل در موفقیت او دخیل بوده اند. البته قبول دارم که بعد از انقلاب از چند البوم خوب گذشته بسیاری از البو مهایش نشاط لازم را نداشتند که شاید تاثیر زمانه بوده. اما اگر به برنامه گلها دقت کنید همه صداهای بقیه در برابرش تسلیم بوده اند. صدای بنان را خیلی موفق نمی بینم. بسیار بم بود. در عوض صدای استاد قوامی بعد از شجریان پخته تر و دلنشین تر و موفق تر بود. البته در مجموع هر گل بویی دارد و هر خواننده کیفیتی. فراز و فرود هم بوده. نمی گویم در موسیقی سر رشته دارم اما شجریان حرف اول را می زند . برایش از خداوند یاری و کمک می طلبم که حالش خوب شود. متا سفانه خیلی ها از سر بغض صحبت می کردند. چرا اینقدر تنفر امیز حرف می زنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که سر رشته ایی از موسیقی و آواز ندارید بی جهت نظرات خود را محکم بیان نکنید اولا احتمالا شما در زمان باربد تا الان زنده بوده اید و دیده اید که شجریان بهترین است ثانیا شما اصلا از سبک سرتان می شود که به استاد گلپایگانی این اراجیف را نسبت می دهید ثالثا عنوان کرده اید مقایسه شجریان با افتخاری مسخره است شما اصلا کارهای افتخاری را گوش کرده اید که این اراجیف را می گویید رابعا خود شجریان عنوان کرده بود که در ایران دو غول آوازی بوده اند استاد تاج اصفهانی و استاد طاهر زاده ،حالا شما می گویید از باربد تا الان شجریان بهترینه خامسا در برنامه گلها شجریان جلوی ایرج لنگ می انداخت شما خواهشا دیگه اظهار نظر نفرمایید

      • بدون نام

        شجریان فقط جیغ وفریاد عاری از هنر

    • بدون نام

      دورود
      یه حرف:شجریان کسیه که برای مردمش خونده،مردم هم اون رو دوست دارن،سبکشم که دنیا میدونه،شما درست قضاوت کنید.
      باسواد ترین آوازخوان ایرانه و کلاً رو دست نداره فقط هم قلبش استاده و بس%

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا شجریان همیشه دنبال سیاستمدارها بوده وبا مردم کاری نداشته

    • بدون نام

      شجریان بيشت کاراش بازخوانیه يه چندتاشم سرود انقلابی داره چیزی برای موسیقی نداره جز حرف مفت کجا باسواده دیپلم هم نداره

    • سلطان آواز ایران

      با سلام و احترام،
      ضمن تشکر از زحمات شما، شایسته است نظرات بنده را که با رعایت اخلاق و احترام و با ارائه مستندات بوده را نیز در مجموعه نظرات منعکس نمایید.
      باتشکر.

    • بدون نام

      پس بنان کجاست؟ پهلوان موسقیه ایرانی رو فراموش کردید؟ از بنان و استاد ظلی و قمرالملوک وزیری هم یاد بکنید که پایه گذار سبک هایی زیبا بودن

    • هادی

      بنده نظرات همه دوستانو خوندم.من از نوجوانی تا الان که ۳۴ سالمه موسیقی سنتی گوش کردم.همه خواندگان و آلبوم هانه یک بار بلکه هزاران بار گوش دادم.به نظر من کار هاو صدای استاد افتخاری به حدی دل نشین و گرمه که انسان با شنیدنشون به اوج لذت موسیقی میرسه.واقعا این صدا تکرار ناشدنی هست .بعد استاد شجریان هست که با آواز های بی نظیرش هر بشری متحیر میشه از این قدرت صدا و استاد ناظری رده سوم هست که هم تصنیف و هم اواز های فوق العاده ای دارن .ایرج .گلپا.ایرج بسطامی.و.......درود بی کران بر همه کسانی که موسیقی سنتی کار میکنن.

    • به توچه

      خیلی دروغ کار و دزدی

    • بهزاد

      واقعا بی انصافیه که از همه استاد های بزرگ یاد شده ولی از ساسی مانکن یادی نشده . چون هم استاد سخنای استمراریه هم سبک 6/9 آورده که بهتون کم آورده اصلا باعث افتخار ایرانه خخخخخ

    • رامین

      رامین هستم نوازنده تار وسه تار سنتور. از این بیان احساسات. شما آدم کمی ناراحت میشوند همه از بزرگان موسیقی هستند قله دامنه. خاک گردپا. عزیزان این زیر پیرهن تعصب بکنین بیندازید دور. هر آدمی هر کجا با هر استادی حال میکنه دمش گرم

    • محمد عبدالهی

      با سلام خدمت همه دوستان .خدمت شما عرض کنم که مقایسه در خصوص اساتید موسیقی بی انصافیه .نظر من در مورد همه این عزیزان استاد شجریان ،استاد ناظری، استاد افتخاری، استاد مختاباد، استاد تعریف ،و سایر بزرگواران موسیقی اصیل مثال تک تک اینها مثال گلهای خوشبویی هست که با رایحه و بوی تک تک عزیزان حال و احساس لذت می کنه کلیه آلبومهای همه عزیزان زیبا و تکرار ناشدنیه خدا به همه شون سلامتی و طول عمر عطا کنه.

    • ساسان سلطانی پور

      فقط داریوش خان اقبالی ، برای اولین بار میخوام شهرام ناظری گوش بدم چون تعریفشو زیاد شنیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناظری که عالیه ولی من می خواهم برای اولین بار افتخاری گوش کنم کیه انقدر تعریفشو می کنن

    • کریمی ازکرمانشاه

      باسلام خدمت هم میهنان هنردوستم ،رده بندی کردن اساتید بزرگ موسیقی کار دقیقی نیست زیرا هرکدام ازاین عزیزان در تعدادی ازاثارشان کاررابه کمال رسانده ودراوج هستندوالبته همگی دارای اثار نسبتا پایینتری نیزهستند.بنابراین اگرتعصبات راکنار بگذاریم همه اساتیدبزرگ باچنداثربرترشان دراوج قله موسیقی ایران عزیز هستند.درود بر همه انان باد.

    • هوتی چابهار

      انقدر از این خواننده و اون خواننده طرف داری نکنید هرکی خوب خونده یا نخونده خب به شما چه شماها فقط شنونده ای اهنگهاشونو گوش کنید به نظر من صدای استاد عمران کپ سر از همه اینها دل نشین تره

    • رمضانی از ساری

      آهنگهای شهرام ناظری و سراج بسیار زیبا و عارفانه هستند.یکی از آهنگهای در خور توجه آهنگ یاد تو از جمال ادین منبری هست هر که دلارام دید از دلش آرام رفت

    • مهدی

      استاد ناظری جایگاهی فراملی وجهانی داره تواین گزارش به افتخاری وسرلک و....جالبه!!!!1

    • مهیار مستوفی

      آلبوم ترجیع بند استاد رامبد صدیف
      آلبوم شور انگیز استاد شهرام ناظری
      آلبوم بشنو از نی استاد شهرام ناظری
      آلبوم لاله بهار استاد شهرام ناظری
      آلبوم نوا استاد شجریان
      آلبوم معمای هستی استاد شجریان
      آلبوم دل مجنون استاد شجریان
      آلبوم دستان استاد شجریان

    • هادی

      اینو که همه قبول دارید که استاد افتخاری موفق ترین خواننده ایران در چند دهه گذشته بوده! دلیل حرفم هم فروش آثار این عزیز در زمانی بوده که بازار موسیقی ایران در این مدت در تسخیرخواننده های پاپ و عموما اونوره آبی بوده وموسیقی سنتی در حال انقراض،و اگر این استاد بی بدیل ایرانی نبود این اتفاق در شرف وقوع بود.کارهای استاد افتخاری بی نهایت لذت بخشه و ادم و مدهوش میکنه.خداوند ایشون و تمام زحمتکشان این عرصه رو بسلامت بداره.

    • علی ریاضی

      هیچ کس در سطح مقایسه با افتخاری نیست اگر انصاف باشه

    • محمدجواد

      بزرگواران بایداهل فن وموسیقیدان نظر بدهنددرهرهنری داورانی وجوددارند باتجربه وکارشناس محمدجواد

    • مهدی

      استاد علیرضا افتخاری صداش دلنشین و بی نظیره

    • سهراب

      علیرضا قربانی سریال شب دهم ترانش فوق العاده بود

    • علیرضا

      سلام ای کاش به منبع رسمی آمارها و بازه زمانی آنها هم اشاره می شد باید گفت تمام هنرمندان اعم از خواننده و نوازنده و شاعر از ابتدا تاکنون بسان گلهای یک بوستان بوده که هر کدام رنگ و بوی مخصوص به خود را داشته و دارند بطوریکه گاهی یک تصنیف با صدای یک خواننده با وسایل ابتدایی موسیقی در گذشته از چنان گیرایی و احساس و شور سرشار است که با وجود تکرار همان آهنگ توسط خوانندگان جدیدتر و با ابزار نوین تر اما آن لطف و صفا و صداقت و جذابیت گذشته را ندارند .

    • پرهیزکار

      دوستان با احترام به تمام هنرمندان ایران زمین
      ولی استاد شجریان واقعا استاد موسیقی سنتی ماست
      وخدمت زیادی به موسیقی ایران زمین کرده امیدوارم
      سلامتی دوباره ایشان حاصل شود

    • عباس

      افتخاری برترین هنرمندتاریخ موسیقی ایران هست چه بااثارپرفروشش چه دراواز ودرترانه .اجراهای خصوصی واوازهایش در دهه شصت بی نظیره.

    • دموکراسی

      سلام.. بجای به چالش کشیدن اساتید آواز. لطف کنید آهنگ هایی که از نظر شما بهترین هستند معرفی کنید... فک میکنم نتایج بهتری داشته باشد.. ممنوو

    • خسروانی

      استاد پراوازه ایران کسی نیست و نخواهد بود جز استاد شجریان بزرگ روحش شاد و یادش همواره برتارک هستی ماندگار خواهد بود

    • بدون نام

      خسرو شوالیه هزار چهره

    • بدون نام

      برای کسی که تازه می خواهد افتخاری گوش کند اهنگ شاخ شمشاد و برای کسی که تازه میخواهد ناظری گوش کند اهنگ اتش در نیستان را توصیه می کنم من خودم با این دو تا اهنگ طرفدارشون شدم مگر نه قبلا هم صداشون را بار ها شنیده بودم ولی دنبالشان نمی کردم این دو تا خواننده عالی اند ناظری در صدا و افتخاری در احساس

    • بدون نام

      نمی دونم چرا انگار اکثر بازدید کننده های این صفحه یا طرفدار افتخاری هستن یا ناظری بقیه همه منفی خوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج