۲۱۲۹۲۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

میراث تلخ دولت احمدی نژاد برای روحانی

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت روحانی هم از حوزه تحریمها و هم از میراث دولت قبل ضربه های فراوانی خورده است.

خبرگزاری ایرنا: یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت روحانی هم از حوزه تحریمها و هم از میراث دولت قبل ضربه های فراوانی خورده است.

حسین عبدو تبریزی کارشناس امور اقتصادی که به همراه احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر چهارشنبه شب شبکه خبر سیما با محوریت موضوع تحریمها و گزینه اقتصاد مقاومتی حضور داشت افزود: اگر تحریم نبودیم فشار بر روی مردم کمتر بود.

عبدو تبریزی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریمها گفت: شرایط تحریم بسیار گسترده تر از آن است که بخواهیم محدود به یکی دو مساله اش کنیم.

وی افزود: هزینه های دولت به ۱۴ درصد رسیده است و ما نمی توانیم اجناس مورد نیاز را به قیمت وارد کنیم. تحریمها شامل بخش گسترده ای شده که ما را مجبور می کند تا توسط واسطه ها اجناس خود را گرانتر وارد کنیم.

عبدو با بیان اینکه دولت در شرایط کنونی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند گفت: با رفع تحریمها مسائل بنیادی رفع نمی شود زیرا بودجه محدود و قیمت نفت بسیار پایین آمده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پایان تحریمها پایان مشکلات داخلی کشور نیست، افزود: درآمدهای نفتی پایین آمده و مشکلات اقتصادی بانکها و بازار سرمایه محرز است، با پایان تحریمها همه نیازها رفع نمی شود فقط انتظارات تغییر می کند و جو بازارهای مالی کمی اصلاح می شود.

وی گفت: دولت اصلاح نرخ تورم را شروع که با این اقدام در بازار بانکی و بازار سرمایه مشکلاتی بروز کرده است.

عبدو تبریزی با بیان اینکه بهره وری کشور نسبت به سی سال قبل کاهش یافته و دلیل آن افزایش نیروی کار و کاهش اشتغال است، گفت: اگر درآمد نفتی دولت روحانی مشابه دولت قبل بود باز هم نمی توانستیم باریکه ۴ درصدی کنونی را جبران کنیم.

وی خاطر نشان کرد: درست است که حجم تعریف شده در زیربناهای کارخانجات ما بیشتر از خیلی از کشورهای پیشرفته دنیاست اما باید بپذیریم که تحریمها مشکلات زیادی بر شانه اقتصاد کشور گذاشته است.

عبدو تبریزی در ادامه تصریح کرد: بعد از رفع تحریمها می توانیم در زمینه صادرات، منطقه را در اختیار بگیریم و بازار منطقه را تصاحب کنیم اما در حال حاضر برای صادرات به بازارهای غیرشفاف وابسته ایم و این خود زمینه ساز فساد است زیرا ما باید از طریق اشخاص نامعتبر و غیرضروری صادرات و واردات خود را صورت دهیم که برای ما گرانتر و هم پرریسک تر تمام می شود.

وی از آمادگی جذب سرمایه های خارجی در بازار داخلی خبر داد و گفت: فارغ از اینکه چه زمانی نتیجه مذاکرات هسته ای مثبت خواهد شد ما باید به سمت اصلاح ساختار اقتصادی داخل کشور برویم گرچه اگر تحریمها نبود این کار راحت تر صورت می گرفت.

وی ادامه داد: جدا شدن از اقتصاد نفتی تمرکز بر بهره وری بنگاههای کوچک معاملاتی و ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی کشور و تمرکز بر بازارهای خارجی بعنوان یک هدف از راهکارهایی است که می توان برای برون رفت از تأثیرات تحریمها بکار گرفت تا فشار تحریمها را کمتر بر شانه های اقتصادی کشور احساس کنیم.

*فقط یک سوم مشکلات اقتصادی ناشی ازتحریم هاست

در ادامه این برنامه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یک سوم شرایط اقتصادی ما متأثر از تحریمها است.

احمد توکلی افزود: در زمان تحریم هزینه انتقال و جابجایی کالاهای صادراتی و وارداتی که حجمشان بسیار محدود شده بالا رفت ، واردات گرانتر و درآمد نفتی کم شد و دولت با بودجه کمتری مواجه است.

وی افزود: با چنین وضعیتی ریسک در جامعه افزایش می یابد و بهره وری کم می شود شرایط اقتصادی ما یک سومش متأثر از تحریمهاست که اگر به آن بی تفاوت باشیم با رفع تحریمها هم همچنان مشکلاتمان باقی خواهد ماند.

توکلی در ادامه افزود: با دقت و تمرکز بر مسائل داخلی می توان از رفع تحریمها با عنوان یک وسیله و فرصت استفاده کرد تا به حل مشکلات داخلی پرداخت.

وی افزود: عواملی همچون عملکرد نامناسب مجلس و وجود شبکه های فساد هم ضد رشد است و هم ضد سرمایه گذاری و بهره وری و فرهنگ دینی که سبب کاهش اشتغال نیز می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه ۳۴ میلیارد دلار هزینه فساد می شود گفت: با فرار سرمایه از کشور هم سرمایه گذاری داخلی و خارجی کم می شود و هم زمینه های فساد و شبکه های فسادخیز گسترش می یابد و این به تحریمها ربطی ندارد فقط وجود تحریمها آنرا زیادتر می کند.

توکلی با اشاره به دومین معضل اقتصادی کشور گفت: اینکه اقتصاد داخلی دولتی است از زمینه های ایجاد فساد است، وابسته به نفت بودن اقتصاد کشور هم از دیگر مسائل ایجاد فساد به شمار می رود.

وی ادامه داد: زمانی که سیاستهای بین المللی پولی بوجود آمد شکاف طبقاتی در کشور بیشتر که در دولت احمدی نژاد این داستان پررنگتر از قبل شد.

توکلی با بیان اینکه طرح بودجه نویسی کشور نامناسب است گفت: با نگارش نادرست، بودجه کم می شود و هزینه ها بالا می رود، در کشور طرحهای عمرانی زیادی از جمله هشت طرح فولادی بدون کارشناسی پایه ریزی شده که اگر به مرحله اجرا برسد آغاز گرفتاریهاست.

احمد توکلی در ادامه این برنامه افزود: خوش بینی خوب اما خوش خیالی بد است نباید فقط چشم بدوزیم به نتایج مذاکرات و توافقات احتمالی آن ما باید اول ریشه های فساد در داخل کشور را از بین ببریم، عدم کارآیی مجلس و وجود فساد از مشکلات پایه ای دولت است که علاوه بر برخورد با آنها باید به آنها رسیدگی کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج