adexo3
۲۱۶۴۱
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و ۱+۵

سرپرست تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ دقایقی پیش با همراهی وزیر خارجه ترکیه وارد محل مذاکرات شد.

خبرگزاری فارس: سرپرست تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ دقایقی پیش با همراهی وزیر خارجه ترکیه وارد محل مذاکرات شد.

سعید جلیلی دقایقی پیش با همراهی احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه درمحل مذاکرات واقع در سالن همایش های لطفی کردار شهر استانبول حضور یافت .

گفته می شود رندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا ریاست هیئت امریکایی را بر عهده دارد.

ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز سرپرستی هیئت روس را عهده دار است.

کسانی که با جلیلی بر سر یک میز می‌نشینند

نشست نمایندگان گروه ۱+۵ ( آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان روسیه و چین) و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جلیلی نماینده ایران در مذاکرات استانبول

در این مذاکرات که از آن با عنوان نشست استانبول ۲ یاد می شود، امروز ۲۶ فروردین نمایندگان گروه ۱+۵ متشکل از ما ژائوشو معاون سیاست خارجی چین، سرگئی ریابکوف معاون سیاست خارجی روسیه،وندی شرمن‌ معاون سایت خارجی آمریکا، ژاک اودیبر معاون سیاست خارجی فرانسه، جفری آدامز سفیر سابق انگلیس در تهران، هانس دیتر لوکاس معاون سیاست خارجی آلمانبه همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر یک میز با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران در سالن لطفی کردار استانبول دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

برای حضور در این نشست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست ایران و گروه ۱+۵ صبح روز گذشته جمعه در رأس هیئتی وارد استانبول شد.

عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی جلیلی را در این سفر همراهی می کنند.

به دنبال انجام چندین دور مذاکرات فشرده بین معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، ۲طرف با برگزاری دور نخست گفت‌وگوها در روز شنبه ۲۶ فروردین ماه در استانبول و انجام دور بعدی آن در بغداد موافقت کردند.

همچنین قرار شد زمان برگزاری گفت‌وگوها در بغداد در پایان گفت‌وگوهای استانبول اعلام شود.

تا کنون سه مرحله مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و یک مرحله نیز در استانبول برگزار شده است.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول نیز در بهمن ۱۳۸۹ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود.

اشتون: ۱+۵ در این دور مذاکرات با چهره و راهبرد جدید ظاهر می‌شود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد: گروه ۱+۵ در این دور از مذاکرات با چهره و را هبرد جدیدی ظاهر می‌شود.

'کاترین اشتون 'مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته با 'سعید جلیلی ' نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سرکنسولگری ایران در استانبول دیدار و گفت وگو ‌کرد.

اشتون در این دیدار که سه ساعت به طول انجامید، تاکید کرد که گروه ۱+۵ در این دور از مذاکرات با چهره و راهبرد جدیدی ظاهر می شود.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این دیدار اظهارامیدواری کرد: گروه ۱+۵ در این دور از گفت وگو ها اعتماد ملت ایران را جلب کند.

جلیلی ادامه داد: ایران با روحیه سازنده وارد این مذاکرات می شود و بر تثبیت حقوق خود تاکید دارد.

جلیلی: مذاکرات استانبول در شان ملت ایران خواهد بود

رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست استانبول ۲ گفت: این مذاکرات در شان ملت ایران خواهد بود.

سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست ۱+۵ در استانبول پیش از ورود به جلسه در اظهاراتی گفت: این مذاکرات در شان ملت ایران خواهد بود.

در این مذاکرات که از آن با عنوان نشست استانبول ۲ یاد می شود، امروز ۲۶ فروردین نمایندگان گروه ۱+۵ متشکل از ما ژائوشو معاون وزیر خارجه چین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، وندی شرمن‌ معاون وزیر خارجه آمریکا، ژاک اودیبر معاون وزیر خارجه فرانسه، جفری آدامز سفیر سابق انگلیس در تهران، هانس دیتر لوکاس معاون وزیر خارجه آلمان به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر یک میز با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران در سالن لطفی کردار استانبول دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

مذاکرات ایران با ۱+۵ دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد

مذاکرات ایران با ۱+۵ تا ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول ادامه می یابد.

طرفین بعد از نوبت اول مذاکرات به طور جداگانه ناهار صرف می‌کنند.

پس از صرف ناهار ملاقات های دوجانبه انجام می شود.

در حال حاضر همه طرف ها برای مذاکره با ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

بعد از انجام ملاقات های دوجانبه نوبت دوم مذاکرات شروع می شود.

مذاکرات در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود

نشست نمایندگان گروه ۱+۵ ( آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان روسیه و چین) و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جلیلی نماینده ایران در استانبول امروز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است در پایان نوبت اول زمان نوبت دوم مذاکرات مشخص می شود.

پس از صرف ناهار ملاقات های دوجانبه انجام می شود. در حال حاضر همه طرف ها برای مذاکره با ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است

"مایکل مان"، سخنگوی اشتون بر مثبت بود فضای حاکم بر مذاکرات تاکید کرد.

"مایکل مان"، سخنگوی اشتون گفت: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است.

وی از پاسخ دادن به سوالی درباره کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی امتناع کرد.

مذاکرات ایران با ۱+۵ لحظاتی پیش آغاز شده و تا ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول ادامه می یابد.

طرفین بعد از نوبت اول مذاکرات به طور جداگانه ناهار صرف می‌کنند.

نشست خبری پس از پایان مذاکرات ۱+۵ با ایران

نشست خبری پس از پایان مذاکرات ۱+۵ با ایران با حضور خبرنگاران حاضر در محل اجلاس برگزار خواهد شد.

نشست استانبول۲، ساعتی پیش در سالن لطفی کردار استانبول با حضور نمایندگاه گروه ۱+۵ و ایران با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در پایان این نشست با حضور اصحاب رسانه‌های حاضر در محل مذاکرات ، کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد شد.

تصاویری از محل برگزاری مذاکرات استانبول

دور اول مذاکرات هیئت ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با نمایندگان گروه ۱+۵ هم اکنون در سالن بین المللی «لطفی کردار» استانبول در حال برگزاری است.

مذاکرات ایران با ۱+۵ هم اکنون در سالن "لطفی کردار" استانبول برگزار می‌شود. تعدادی تصاویر از این محل که در ادامه می‌‌آید.

گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5

گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5

گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5

مذاکرات نوبت صبح ۱+۵ با ایران پایان یافت

نشست نوبت صبح گروه ۱+۵ با ایران که در محل سالن لطفی ‌کردار استانبول در حال برگزاری بود به پایان رسید.

نوبت صبح این مذاکرات که با حضور نمایندگان گروه 1+5 و هیئت ایرانی و با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 11 به وقت استانبول (12:30 به وقت تهران) در سالن لطفی کردار آغاز شده بود، ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول به پایان رسید.

پس از صرف ناهار ملاقات‌های دوجانبه انجام می‌شود و پس از پایان ملاقات های دوجانبه نوبت دوم مذاکرات شروع خواهد شد.

پس از پایان نوبت دوم نشست، کنفرانسی مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه‌های حاضر در محل مذاکرات برگزار خواهد شد.

"مایکل مان"، سخنگوی اشتون به هنگام برگزاری نشست، گفت: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است.

سخنگوی اشتون نتیجه مذاکرات را منوط به روند نشست دانست و در عین حال افزود: اگر نتیجه موفقیت‌آمیز باشد دور بعدی برگزار می‌شود.

وی گفت: هیئت ایرانی فقط درباره برنامه هسته ای صحبت نخواهد کرد. طرف ایرانی قصد دارد در خصوص بهار عربی و مسائل منطقه ای گفت وگو خواهد کرد.

سخنگوی اشتون در ادامه افزود: امیدوارم هر دو طرف مذاکرات اساسی داشته باشند و دور بعدی مذاکرات به پروسه گفت‌وگوهای امروز بستگی خواهد داشت.

این مقام اروپایی در خصوص برنامه هسته ای نظامی اسرائیل و بمب اتمی این رژیم پاسخ قانع کننده‌ای نداد و گفت: من به اینجا نیامده‌ام که بگویم اسرائیل چه چیزی دارد یا ندارد.

سخنگوی اشتون در ادامه در پاسخ به این سوال که پرسید گروه 1+5 چه گامهای مثبتی در این مذاکرات برداشته است نیز طفره رفت و پاسخی بی ربط داد و گفت: هنوز مسایلی از دور گذشته مذاکرات باقی مانده است. مسایلی وجود دارد که از سوی ایران باید شفاف سازی شود.

در حالیکه ایران به تمام بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مراکز هسته ای خود را داده است و این روند هنوز ادامه دارد وی مدعی شد که ایران با بازرسی از مراکز تحقیقاتی موافق نیست.

پس از ۱۵ ماه توفق مذاکرات هسته‌ای ایران پیگیری شد

برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران در استانبول و قطع صادرات مواد غذایی توسط آمریکا به کره شمالی مهمترین عناوین امروز اخبار خارجی نشریات آلمانی زبان بودند.

مهمترین عناوین اخبار خارجی امروز نشریات آلمانی، زبان درج شده در پایگاه‌های اینترنتی آنها به شرح زیر است:

روزنامه آلمانی "فرانکفورترآلگماینه:

-پس از ۱۵ ماه توقف مذاکرات هسته‌ای ایران پیگیری شد

-اختلاف نظر درباره ناظران سوریه

روزنامه اتریشی "دراشتاندارد":

-دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در استانبول آغاز شد

-آمریکا صادرات مواد غذایی را به کره‌شمالی متوقف کرد

نشریه آلمانی "فوکوس:

-رامنی تنها رقیب اوباما

-اوباما برنامه‌های مالیاتی خود را اعلام کرد

روزنامه آلمانی "ولفزبورگرآلگماینه":

-ابراز نگرانی مقام آلمانی در زمینه توزع رایگان قرآن در این کشور

-حزب سوم آلمان خواستار اجرای سیاست اقتصادی جدید شد

روزنامه آلمانی "تسایت":

-آلمان چه پاسخی در برابر اسرائیل دارد؟

-لوفت هانزا بلیت های حامیان فلسطین را لغو کرد

-برگزاری مذاکرات هسته ای با ایران

لس‌آنجلس تایمز: 6 قدرت بزرگ هیچ امتیاز و درخواست ویژه‌ای از ایران نداشتند

روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا با اشاره به مذاکرات امروز گروه ۱+۵ و ایران گفت: 6 قدرت بزرگ جهان هیچ درخواست و امتیاز ویژه‌ای از ایران نداشتند و مذاکرات ماه آینده در بغداد بدون پیش شرط خواهد بود.

قدرت‌های بزرگ جهان مذاکرات خود را با ایران در مورد برنامه هسته‌ای جنجالی این کشور با رویکردی جدید آغاز کردند اما هیچ درخواست و امتیاز فوری نداشتند.

چهارده ماه بعد از شکست مذاکرات، نمایندگان شش قدرت بزرگ به منظور یک نشست یک روزه در استانبول با "سعید جلیلی" نماینده ارشد مذاکره کننده ایران جمع شدند.

پیش از آغاز مذاکرات "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اروپا در ضیافت شام سعید جلیلی شرکت کرد تا برای مذاکرات و یافتن راه حلی میانه آماده شوند.

دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات گفتند که آنها فقط از جلیلی درخواست کردند که مذاکرات ادامه یابد و هیچ درخواست و امتیاز ویژه‌ای به عنوان پیش شرط برای مذاکرات ماه آینده در بغداد نخواستند.

مقامات مذاکره کننده همچنین گفتند که اگر تهران موافقت کند آنها می‌توانند در مورد جزئیات هم صحبت کنند اما ایران را تحت فشار قرار ندادند.

امیدوارم 1+5 در این دور از گفت‌وگوها اعتماد ملت را جلب کند

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در محل کنسولگری ایران در استانبول با دکتر سعید جلیلی نماینده‌ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد.

در این ملاقات که سه ساعت به طول انجامید، اشتون تاکید کرد گروه 1+5 در این دور از مذاکرات با چهره و راهبرد جدیدی ظاهر خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در این دیدار گفت: امیدوارم 1+5 در این دور از گفت‌وگوها اعتماد ملت را جلب کند.

جلیلی ادامه داد، ایران با روحیه سازنده وارد این مذاکرات خواهد شد و بر تثبیت حقوق خود تاکید دارد.

اشتون: اولین مذاکره با جلیلی در استانبول سازنده بود

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک بیانیه نوشتاری تصریح کرد که اولین دیدار وی با مذاکره کننده ارشد ایران در استانبول سازنده بوده است.

"کاترین اشتون" امروز شنبه در بیانیه‌ای نوشتاری اعلام کرد که اولین دیدار وی با "سعید جلیلی" در استانبول سازنده بوده است.

وی تصریح کرد: جو شب گذشته میان من و دکتر جلیلی بسیار خوب بود. ما منتظریم ببینیم که هم‌اکنون چه رخ خواهد داد.

یکی از منابع نزدیک به اشتون اعلام کرد که ضیافت شام میان اشتون و جلیلی بسیار خوب برگزار شد و نزدیک به سه ساعت به طول انجامید.

دور دوم مذاکرات ساعت 18امروز برگزار می‌شود

دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 18 به وقت تهران برگزار خواهد شد.

معاون کاترین اشتون در پایان دور اول مذاکرات با حضور در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن گفت‌وگوهای طرفین اعلام کرد: دور دوم مذاکرات عصر امروز برگزار خواهد شد.

ادامه رایزنی‌های 2 یا چند جانبه پس از مذاکرات دور اول

با پایان دور اول مذاکرات در استانبول رایزنی‌های دو و چند جانبه ادامه خواهد داشت.

دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 18 به وقت تهران برگزار خواهد شد.

برگزاری مرحله دوم مذاکرات در بغداد منوط به نتیجه مذاکرات امروز است

سخنگوی کاترین اشتون گفت: برگزاری مرحله دوم مذاکرات در بغداد منوط به نتیجه مذاکرات امروز است.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون پس از پایان نوبت اول مذاکرات 1+5 با ایران در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن دور اول مذاکرات اعلام کرد: جلیل و اشتون نسبت به ادامه مذاکرات امیدوار هستند.

وی در خصوص مرحله دوم مذاکرات که اعلام شده در بغداد خواهد بود، گفت: برگزاری مرحله دوم مذاکرات در بغداد منوط به نتیجه مذاکرات امروز است.

مان با اشاره به فضای مثبت مذاکرات، میل به موفقیت مذاکرات را قابل مشاهده خواند.

نماینده آمریکا در مذاکرات استانبول

نماینده کنونی آمریکا در مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در استانبول معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی است که پیشتر بعنوان مشاور ویژه "بیل کلینتون" فعال بود.

"وندی شرمن" در سال ۱۹۴۹ متولد شد و یک دیپلمات آمریکایی، یک مقام دولتی و مدیر غیرانتقاعی است که بعنوان مشاور بسیاری از سیاستمداران و تجار آمریکایی است. وی هم‌اکنون به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی فعالیت می‌کند و سومین مقام عالیرتبه وزارت خارجه آمریکا محسوب می شود.

وی در دوره ریاست‌جمهوری "بیل کلینتون" بعنوان مشاور وزارت خارجه آمریکا و مشاور ویژه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا و هماهنگ‌کننده سیاست کره شمالی فعالیت می‌کرد.

شرمن در بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ در کالج "اسمیت" تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۱ مدرک خود را از دانشگاه "بوستون" دریافت کرد. شرمن در سال ۱۹۷۶ مدرک فوق‌لیسانس خود را در امور اجتماعی از دانشگاه مریلند دریافت کرد.

شرمن در اوایل اشتغال خود در موقعیت‌های شغلی متفاوتی در سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی فعالیت کرد. وی به مدت ۳ سال بعنوان رئیس دفتر کارکنان "باربارا میکولسکی" یکی از نمایندگان سابق کنگره آمریکا فعالیت می‌کرد و مدتی نیز به عنوان مدیر تبلیغات انتخاباتی وی در کمپین انتخاباتی سنا فعالیت می‌کرد. برای مدتی نیز رئیس دفتر رفاه کودکان مریلند بود.

وی کمپین انتخاباتی ۱۹۸۸ کمیته ملی دموکراتیک را رهبری می‌کرد و بر عملیات‌های سیاسی، ارتباطاتی و ارتباطات کنگره ای و عملیات‌های انتخاباتی نظارت می‌کرد.

در بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳، شرمن بعنوان یکی از اعضای شرکت مشاوره رسانه‌ای و سیاسی "شروم" هریس و شرمن، در بخش ارتباطات راهبردی فعالیت می‌کرد.

از بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶، شرمن در دوره "وارن کریستوفر" وزیر خارجه آمریکا بعنوان مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور قانونی فعالیت می‌کرد و همچنین تلاش‌های آمریکا برای کسب بودجه برای روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی سابق را رهبری می‌کرد.

نماینده کنونی آمریکا در مذاکرات ایران و ۱+۵ در استانبول پس از آن، بعنوان مشاور "مادلین آلبرایت" با رتبه سفیری به وزارت خارجه آمریکا بازگشت و توسط "بیل کلینتون" این سمت را دریافت گرفت و توسط سنای آمریکا تأیید شد. وی در خصوص مسائل اصلی سیاست خارجه آمریکا به "مادلین آلبرایت" وزیر خارجه وقت آمریکا مشاوره می‌داد.

مذاکرات دو جانبه اشتون و اوغلو

در حاشیه اجلاس استانبول، کاترین اشتون و داود اوغلو با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

ساعتی پیش از آغاز دور دوم مذاکرات ۱+۵ با ایران در استانبول، کاترین اشتون با داود اوغلو به گفت‌وگوی ۲ جانبه پرداختند.

اعلام آمادگی هیئت آمریکایی در استانبول برای دیدار با تیم ایرانی

هیئت آمریکایی حاضر در نشست استانبول برای مذاکره با تیم ایرانی اعلام آمادگی کرده است.

نوبت اول این مذاکرات که با حضور نمایندگان گروه 1+5 و هیئت ایرانی و با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 11 به وقت استانبول (12:30 به وقت تهران) در سالن لطفی کردار آغاز شده بود، ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول به پایان رسید.

طرفین بعد از نوبت اول مذاکرات به طور جداگانه ناهار صرف می‌کنند.

پس از صرف ناهار ملاقات‌های دوجانبه انجام می‌شود و پس از پایان ملاقات های دوجانبه نوبت دوم مذاکرات شروع خواهد شد.

استقبال تمامی اعضای 1+5 از گفت‌وگوی دو جانبه با ایران

تمام هیئت‌های دیپلماتیک حاضر در استانبول از دیدار 2 جانبه با تیم ایرانی استقبال کرده و خواهان گفت‌وگو هستند.

"لورا روزن"، خبرنگار آمریکایی "یاهو نیوز" به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد: تمام هیئت‌های دیپلماتیک حاضر در استانبول از دیدار 2 جانبه با تیم ایرانی استقبال کرده و خواهان گفت‌وگو هستند.

روزنامه "حریت"، هیئت آمریکایی حاضر در نشست استانبول برای مذاکره با تیم ایرانی اعلام آمادگی کرده است.

نوبت اول این مذاکرات که با حضور نمایندگان گروه 1+5 و هیئت ایرانی و با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 11 به وقت استانبول (12:30 به وقت تهران) در سالن لطفی کردار آغاز شده بود، ساعت ۱۳:۳۰ به وقت استانبول به پایان رسید.

طرفین بعد از نوبت اول مذاکرات به طور جداگانه ناهار صرف می‌کنند.

تا زمان اتمام مذاکرات نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد / آغاز گفت‌وگو های جلیلی و دواد اوغلو

یک منبع مطلع در اجلاس گروه ۱+۵ با ایران در استانبول تصریح کرد: تا زمانی که گفت‌وگوها با پایان نرسد نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

یک منبه مطلع در خصوص ادامه مذاکرات ۱+۵ با ایران گفت: باید حرف‌های طرف مقابل به طور کامل شنیده شده و تا گفت‌وگو با طور کامل انجام نگیرد نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

وی با اشاره به دیدار سعید جلیلی و داود اوغلو که دقایقی پیش آغاز شده است گفت: زمان دور دوم نشست بستگی به مذاکرات دو جانبه هیئت ایرانی با هیئت های حاضر در نشست استانبول دارد و هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

وی در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون موافقت جلیلی با دیدار و گفت و گو با طرف هیئت آمریکایی، ضمن تکذیب آن، این دروغ پردازی را ناشی از در پیش گرفتن یک جریان خبری علیه هیئت ایرانی مذاکره دانست.

دیدار دو جانبه جلیلی و ریابکوف آغاز شد

دبیر شورای عالی امنیت ایران در اجلاس استانبول ۲، پس از گفت‌وگو با داوود اوغلو پذیرای ریابکوف روس شد.

دقایقی پس از پایان ملاقات سعید جلیلی با داوود اوغلو، سرگی ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات ۱+۵ با ایران، در محل اقامت هیئت ایرانی حاضر شده و گفت‌وگوهای خو د با جلیلی را آغاز کرد.

با وجود این که دور نخست گفت‌وگو ها از سوی گروه ۱+۵ مثبت ارزیابی شده است، اما هنوز وضعیت دور دوم مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران،در استانبول مشخص نشده است.

دومین دور مذاکرات اشتون و اوغلو آغاز شد

دومین دور مذاکرات کاترین اشتون و داوود اوغلو در بعد از ظهر امروز در محل مذاکرات ۱+۵ با ایران در استانبول آغاز شد.

داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه پس از پایان گفت‌وگوی ۲ جانبه با سعید جلیلی نماینده هیئت شرکت کننده ایرانی در نشست ۱+۵ با ایران مجددا با کاترین اشتون دیدار کرد تا دور دوم گفت‌وگوهای خود را دنبال کنند.

ایران خواستار اعتمادسازی طرف‌های غربی شد

هیئت ایرانی در نوبت اول مذاکرات امروز خواستار اعتمادسازی طرف‌های غربی شده است.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون پس از پایان نوبت اول مذاکرات ۱+۵ با ایران در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن دور اول مذاکرات اعلام کرد: جلیلی و اشتون نسبت به ادامه مذاکرات امیدوار هستند.

وی در خصوص مرحله دوم مذاکرات که اعلام شده در بغداد خواهد بود، گفت: برگزاری مرحله دوم مذاکرات در بغداد منوط به نتیجه مذاکرات امروز است.

مان با اشاره به فضای مثبت مذاکرات، میل به موفقیت مذاکرات را قابل مشاهده خواند.

سخنگوی اشتون در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهادات جدیدی در مذاکرات نوبت اول از سوی هر دو طرف ارائه شده است، گفت: من اجازه ندارم وارد جزئیات شوم، باید صبر داشته باشیم. فقط می‌گویم که این مذاکرات سازنده بوده است.

کنفرانس خبری جلیلی در استانبول

پس از پایان نشست نوبت دوم مذاکرات تیم ایرانی با نمایندگان ۱+۵ و به هنگام کنفرانس خبری جلیلی، بنری با عکس شهدای هسته‌ای کشورمان نصب شود.

قرار است پس از پایان نشست نوبت دوم مذاکرات تیم ایرانی با نمایندگان ۱+۵ و به هنگام کنفرانس خبری سعید جلیلی، سرپرست تیم ایرانی بنری با عکس شهدای هسته‌ای کشورمان نصب شود.

روی این بنر جمله "انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس" به زبان انگلیسی نوشته شده است.

نقشه ایران و خلیج فارس نیز روی این بنر قابل مشاهده است.

ملاقات دوجانبه جلیلی و اشتون آغاز شد

ملاقات دوجانبه سعید جلیلی و کاترین اشتون لحظاتی پیش در استانبول آغاز شد.

لحظاتی پیش ملاقات دوجانبه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

این سومین دیدار جلیلی و اشتون در استانبول طی ۲۴ ساعت اخیر است.

اشتون شب گذشته در ضیافت شتام دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان شرکت کرد. وی همچنین در مذاکرات امرز بعداز ظهر اعضای ۱+۵ با هیات ایرانی به سرپرستی دکتر جلیلی حضور داشت.

دور دوم گفت‌وگو‌های دوجانبه اشتون و جلیلی

دور نخست مذاکرات ۱+۵ با ایران امروز ساعت۱۵:۱۸ دقیقه به پایان رسید. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دومین دور گفت‌وگو‌های دو جانبه خود با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و نماینده هیئت ایرانی شرکت کننده در اجلاس استانبول را از سر گرفت.

هنوز زمان آغاز دور دوم مذاکرات مشخص نشده است.

روابط تهران و واشنگتن نباید تیره باشد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی از مذاکرات استانبول، فضای کلی جلسه صبح مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد روند کنونی راه را برای برگزاری دور دوم مذاکرات هموار می‌کند.

مذاکرات ایران و ۱+۵ تا ظهر با فضای خوبی ادامه پیدا کرد. به گفته دیپلمات‌های غربی هیئت ایرانی با رعایت استانداردهای لازم، تعهد خود را نشان داده است. با توجه به شرایط کنونی، برگزاری دور دوم مذاکرات محتمل به نظر می‌رسد.

بنابراین آرامش نسبی تا ماه آینده و برگزاری دور بعدی مذاکرات و تا زمانی که توافقات مشخص‌تری میان طرف‌های مذاکره صورت بگیرد، برقرار خواهد بود. مذاکرات امروز در مورد دستور کارها و موضوعات کلی مذاکرات بود.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات، اشتون در جلسه امروز با سخنرانی ۱۵ دقیقه‌ای روند گذشته تا کنون مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای را مرور کرد. به گفته دیپلمات‌های حاضر در جلسه، ادبیات جلیلی در این مذاکرات دیگر مانند سابق ادبیاتی تبلیغاتی یا تهاجمی نبود. لحن صحبت‌های وی آرام و سازنده بود.

پس از جلیلی، اشتون ادامه داد که در مذاکرات قبلی نقطه‌ نظرات مشترکی نیز با ایران وجود داشته از جمله اینکه ایران تصریح کرده که هیچ تمایلی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد و تأکید کرده که ان‌پی‌تی و حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مبنای تمام توافقات خواهد بود.

پس از سخنان جلیلی و اشتون، نمایندگان دیگر کشورهای شرکت‌ کننده در مذاکرات صحبت کردند. نماینده روسیه نیز به ذکر پیشینه مذاکرات با ایران پرداخت.

نماینده فرانسه نیز بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید کرد.

نماینده چین‌ هم ضرب‌المثلی چینی با این مضمون گفت: "سفری هزار مایلی با برداشتن قدم‌های اول آغاز میِ‌شود."

نماینده آمریکا نیز اظهار داشت که روابط تهران و واشنگتن نباید تیره باشد.

نماینده آلمان نیز به ذکر مواردی کلی پرداخت و فرستاده انگلیس نیز گفت برنامه هسته‌ای ایران مسئله‌ای حل نشدنی نیست و راه‌حلی برای آن وجود دارد.

جلیلی پس از آن با ادبیاتی دیپلماتیک و نرم، مخالفت خود را با برخی نکات مطرح شده ابراز داشت. وی تصریح کرد که ملت ایران خواهان اعتمادسازی بیشتر از سوی طرف‌های مذاکره هستند و از مذاکرات نیز استقبال می‌کنند. وی صحبت‌های خود را با اعلام اینکه باید مذاکراتی برنامه‌ریزی شده انجام گیرد، به پایان رساند.

تا کنون ابتکار جدیدی در این مذاکرات مطرح نشده است اما مذاکرات برای ادامه آن در دور دوم "سازنده" اعلام شده است که احتمالا در بغداد خواهد بود.

کشورهای غربی حق غنی‌سازی ایران را پذیرفته‌اند

دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات با ابراز خرسندی از روند پیشرفت مذاکرات، فضای مذاکرات فعلی را متفاوت با مذاکرات قبلی با ایران توصیف کرده‌اند.

با وجود درخواست مقامات آمریکا از ایران برای گفتگوی دو جانبه با هیئت ایرانی، مقامات ایران از رد درخواست هیئت آمریکایی خبر دادند.

در همین راستا، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که مذاکره دوجانبه با آمریکا در دستورکار سیاست‌خارجی ایران نیست و مذاکرات ایران با آمریکا تنها در قالب مذاکرات چندجانبه برگزار خواهد شد.

پس از پایان دور اول مذاکرات و پیش از زمان صرف نهار، دیپلمات‌ها از ابراز خوش‌بینی زودهنگام در مورد مذاکرات خودداری کردند و تنها به اعلام این مطلب که زمینه برگزاری دور دوم مذاکرات در هفته‌های آتی فراهم شده است، بسنده کردند.

* چراغ سبز ایران برای آغاز مذاکرات برای ما کافی است

دیپلمات‌های غربی پیش از آغاز مذاکرات با ابراز رضایت از آمادگی ایران برای مذاکره، چراغ سبز ایران به پیشنهاد مذاکرات را کافی دانستند و آن را موفقیتی برای ادامه روند مذاکرات ارزیابی کردند.

به گفته یکی از دیپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود، ایران در این مذاکرات به سوی هدف مشخصی در حرکت است و آن استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و اجرای مفاد ان‌پی‌تی است.

این دیپلمات افزود: تیم ایرانی در مذاکرات به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن تلاش برای دستیابی و استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرده‌اند.

پس از صرف نهار، مذاکرات به صورت دو جانبه ادامه پیدا کرد و به گفته دیپلمات‌ها همه منتظر دیدار دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا بودند و تدارک گسترده‌ای برای این دیدار احتمالی دیده شده بود.

به گفته این دیپلمات‌ها مذاکره مستقیم ایران و آمریکا می‌توانست به شکستن یخ مذاکرات منجر شود.

دیپلمات‌های حاضر در جلسه از عزم ایران برای "پیش‌برد جدی" مذاکرات خبر دادند. به گفته آن‌ها ایران بارها تاکید کرد که هیچ برنامه و بلندپروازی هسته‌ای نظامی نداشته است.

کاترین اشتون نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد که این جلسه آغاز روندی پایدار در تعامل با ایران باشد. ادبیات اشتون به گونه‌ای بود که هدف اصلی طرف‌های مذاکره ایجاد فضای اعتماد برای ادامه گفتگوها ارزیابی می‌شود.

اشتون گفت: ما برای یافتن راه‌هایی برای اعتمادسازی در اینجا جمع شده‌ایم تا از عدم حرکت ایران به سمت برنامه نظامی هسته‌ای هستیم.

یکی از دیپلمات‌های ارشد شرکت کننده در مذاکرات گفت، کشورهای غربی تأثیرگذار پذیرفته‌اند که ایران باید براساس مفاد ان‌پی‌تی و استفاده صلح‌آمیز، حق غنی‌سازی اورانیوم تا حد محدودی را داشته باشند. البته تاکید کردند که زمانی با آن موافقت خواهند کرد که نگرانی‌ها از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بر طرف شود. این دیپلمات ارشد بدلیل محرمانه بودن اطلاعات داده شده خواست که نامش فاش نشود.

به گفته منابع حاضر در مذاکرات، کشورهای غربی به دنبال این هستند تا ایران را متقاعد کنند بیش از حد مورد نیازش برای تامین سوخت راکتورهای موجود، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم نکند.

هم‌چنین یکی از اعضای هیئت ایرانی نیز به اسوشیتدپرس گفت: گفتگوی سه ساعته شب گذشته اشتون و جلیلی نیز در مورد موارد هسته‌ای نبوده و زمانی که جلیلی به اشتون گفت که زمان برنامه‌ریزی شده برای شام رو به اتمام است، اشتون در پاسخ به جلیلی از وی خواست تا صحبتشان ادامه پیدا کند.

اشتون: ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را داشته باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری پس از نشست ایران با ۱+۵ به مفید و سازنده بودن گفت وگوها اشاره کرد و گفت که تهران باید حق برخوداری از برنامه هسته ای را باید داشته باشد.

اشتون گفت: ما ۲۳ می (۳ خرداد) در بغداد با هم دیدار خواهیم کرد.

وی افزود: ما اطمینان یافتیم که ایران جدی است. ما همچنین به دنبال این هستیم که ایران به الزامات بین المللی پایبند باشد. ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته ای صلح آمیز را داشته باشد.

اشتون ادامه داد: ما برای انجام اقدامات ملموس و عملی جدی هستیم.

۵+۱ بر حقوق هسته‌ای ایران بر مبنای ان پی تی تاکید کرد

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: آنچه امروز در گفت‌وگوها مطرح شد تأکید بر حقوق هسته‌ای ملت ما بر مبنای ان‌پی‌تی بود.

سعید جلیلی در ادامه نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار المنار در خصوص بنر مربوط به شهدای هسته‌ای ایران و اینکه آیا در مذاکرات با ۱+۵ از این موضوع نیز سخنی به میان آمد یا خیر، افزود: ما همواره اعلام کرده‌ایم، آنچه استفاده صلح آمیز هسته‌ای از انرژی هسته‌ای مبتنی بر ظرفیت‌های جوانان ماست، کسانیکه شورای امنیت درخواست آنها را در خصوص تحریم علیه ایران اجابت می‌کند، تروریست‌هایی که مامور ترور دانشمندان می‌شوند و تمام کسانیکه مدعی حقوق بشر هستند به این شعار که انرژی هسته‌ای حق مسلم همه است، پاسخ دهند.

وی در پاسخ به این سوال که محورهای مذاکرات در بغداد چه خواهد بود، گفت: اول خلع سلاح هسته‌ای‌، دوم تئوری رهبر جمهوری اسلامی ایران که یک نگاه روشن است و می‌تواند یک رویکرد بزرگ در راستای خلع سلاح هسته‌ای باشد، سوم جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای که از موضوعات مهم همکاری است، چهارم نیز استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای به عنوان حق مسلم اعضای ان پی تی.

جلیلی با اشاره به مذاکرات امروز با گروه ۱+۵ یادآور شد: جز گفت‌وگو با ۶ کشور در قالب گروه ۵+۱، تنها با دوستان روس خود مذاکرات دوجانبه داشتیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در ادامه نشست مطبوعاتی پس از گفت‌وگوهای استانبول گفت: آنچه امروز در گفت‌وگوها مطرح شد تأکید بر حقوق هسته‌ای ملت ما بر مبنای ان‌پی‌تی بود.

وی در خصوص جو امروز مذاکره با نشست قبلی استانبول در حدود ۱۵ ماه قبل اظهار داشت:‌ فضای گفت‌وگوها با احترام به حقوق مصوب در ان‌پی‌تی بود که این گامی مثبت است.

جلیلی گفت‌وگوهای امروز را شکلی خواند و اظهار داشت: ما وارد بحث‌های محتوایی نشدیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان یادآور شد: روند مذاکرات باید طوری باشد که اعتماد ملت ایران جلب شود.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سوریه نیز خاطرنشان کرد: دخالت خارجی در این کشور راهگشا نیست.

خبرنگار کریستن ساینس مانیتور درباره غنی سازی اورانیوم و اینکه جو مذاکرات امروز با ۱۵ ماه پیش چه تغییری یافته و چه پیشرفتی حاصل شده است؟ که وی گفت: بر طبق معاهده ان پی تی حقوقی برای اعضا تعریف شده از جمله حق غنی سازی. همواره گفته ایم آنچه که ملت ما می خواهد همان حقوقی است همچنان که ما همه تکالیفی که برای اعضا وجود دارد انجام می دهیم.خوشبختانه امروز فضای گفت وگوها با رویکرد احترام به حقوق مصرح در ان پی تی بود و این گامی مثبت بود.

اشتون: ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را داشته باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار با "سعید جلیلی"، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در استانبول گفت که طرفهای مذاکره رویکرد "گام به گام" اتخاذ خواهند کرد.

"کاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار با "سعید جلیلی"، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در استانبول گفت: ما به توافق رسیدیم که معاهده عدم انتشار تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) پایه اساسی برای آن چیزی باید باشد که به طور جدی مورد تعامل قرار بگیرد و این اطمینان حاصل شود که ایران به تعهداتش بر اساس پیمان ان پی تی عمل می‌کند و در همان حال به حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز احترام گذاشته می‌شود.

اشتون در ادامه سخنانش گفت: ما انتظار داریم که نشست آتی [نشست ۳ خرداد ماه در بغداد] به گام‌های محکمی در راستای راه‌حل ‌های مذاکره شده جامع منتهی شود که اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بازگردد.

اشتون همچنین مذاکرات امروز را مفید و سازنده توصیف کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هم اکنون خواستار آن هستیم که به سوی روند پایداری از مذاکرات حرکت کنیم جایی که ما بتوانیم گام‌های عملی و فوری برای اعتمادسازی برداریم و [در همین راستا] مذاکره کنندگان رویکرد "گام به گام" را اتخاذ خواهند کرد و نشست بعدی ۲۳ می در بغداد برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما اطمینان یافتیم که ایران جدی است. ما همچنین به دنبال این هستیم که ایران به الزامات بین المللی پایبند باشد. ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته ای صلح آمیز را داشته باشد.

اشتون ادامه داد: ما برای انجام اقدامات ملموس و عملی جدی هستیم.

فضای مذاکرات مثبت بود/صرف گفت‌وگو برای کاهش تحریم ایران کافی نیست

یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه فضای مذاکرات مثبت بود، گفت: صرف گفت‌وگو برای کاهش تحریم ایران کافی نیست.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، یک مقام ارشد دولت "باراک اوباما" که نامش فاش نشد گفت که فضای گفت‌وگوی ایران با قدرتها مثبت بوده است، اما نیاز فوری برای پیشرفت ملموس وجود دارد.

وی افزود: گفت‌وگو به خودی خود برای کاهش تحریم‌های ایران کافی نیست.

این مقام دولت آمریکا گفت: اکنون ما باید کار سخت را شروع کنیم... جامعه بین‌الملل از آنها انتظار دارد اقدام کنند.

"ویلیام هیگ"، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به برگزاری مذاکرات ایران با ۱+۵ در استانبول گفت: شش کشور مذاکره کننده با قاطعیت به این گفت‌وگوها نزدیک شدند تا یک گفت‌وگوی جدی با ایران را دنبال کنند، و به حصول یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و مورد مذاکره برای موضوع هسته‌ای [ایران] متعهد بودند.

وی افزود: گفت‌وگوهای امروز اولین گام به سوی این هدف بود، اما هنوز راه درازی پیش رو است.

ویلیام هیگ ادامه داد: ما منتظر دور بعدی گفت‌وگوها هستیم. اکنون ما نیاز به توافق درباره گامهای عملی و فوری برای اعتمادسازی در جهان داریم مبنی بر اینکه ایران به الزامات بین‌المللی خود پایبند بوده و نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای بسازد.

گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر در استانبول برگزار شد.

"کاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری پس از نشست ایران با ۱+۵ به مفید و سازنده بودن گفت وگوها اشاره کرد و گفت که تهران باید حق برخوداری از برنامه هسته ای را باید داشته باشد.

اشتون در ادامه سخنانش گفت: ما انتظار داریم که نشست آتی [نشست ۳ خرداد ماه در بغداد] به گام‌های محکمی در راستای راه‌حل ‌های مذاکره شده جامع منتهی شود که اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بازگردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هم اکنون خواستار آن هستیم که به سوی روند پایداری از مذاکرات حرکت کنیم جایی که ما بتوانیم گام‌های عملی و فوری برای اعتمادسازی برداریم و [در همین راستا] مذاکره کنندگان رویکرد "گام به گام" را اتخاذ خواهند کرد و نشست بعدی ۲۳ می در بغداد برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما اطمینان یافتیم که ایران جدی است. ما همچنین به دنبال این هستیم که ایران به الزامات بین المللی پایبند باشد. ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته ای صلح آمیز را داشته باشد.

اشتون ادامه داد: ما برای انجام اقدامات ملموس و عملی جدی هستیم.

"سعید جلیلی"، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در کنفرانسی خبری پس از نشست روز گذشته گفت: باقری و اشمیت مأموریت یافتند که برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی را برای چارچوب‌ همکاری‌ها تدوین کنند و پس از تدوین این پیش نویس، همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد.

وی گفت: مواضع جمهوری اسلامی در مذاکره با ۱+۵، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و ما این موضع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم همکاری برای خلع سلاح جهانی و عدم اشاعه شکل بگیرد.

جلیلی با بیان اینکه به آقای باقری و خانم اشمیت مأموریت داده شده که برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی را برای چارچوب‌ همکاری‌ها تدوین کنند، یادآور شد: پس از تدوین این پیش نویس، همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد و امیدواریم شاهد گام‌های مثبتی در این زمینه باشیم.

رویکرد گفت‌وگوها احترام به حقوق هسته‌ای ذکر شده در ان پی تی بود

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت:‌ خوشبختانه فضای گفت‌وگوها با رویکرد احترام به حقوق مصرح در ان پی تی بود که این گامی مثبت بود.

سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی که پس از گفت‌وگوهای استانبول برگزار شد، گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در گفت‌وگوهای ما قرار گرفت، بحث گفت‌وگو برای همکاری در موضوع هسته‌ای بود.

وی گفت: مواضع جمهوری اسلامی در مذاکره با ۱+۵، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و ما این موضع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم همکاری برای خلع سلاح جهانی و عدم اشاعه شکل بگیرد.

جلیلی با اشاره به ظرفیت‌های مهمی که جمهوری اسلامی در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یافته است، گفت: توانمندی ما با توجه به اینکه مبتنی بر ظرفیت‌های بومی ماست، می‌تواند به الگوی موفقی از شعار «سلاح هسته‌ای برای هیچکس و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه» تبدیل شود.

وی با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان گفت: خون آنها پشتوانه بزرگی برای کسب حقوق هسته‌ای ملت ماست.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته طی روز شنبه در استانبول، اظهار داشت: ما اعلام کردیم با توجه به برخی رفتارهای بی‌نتیجه غرب علیه کشورمان، رفتار آینده آنها باید مبتنی بر جلب اعتماد ملت ایران باشد. توافق کردیم گفت‌وگوها با رویکرد مثبت و سازنده ادامه یابد و در طیفی از موضوعات از جمله موضوع هسته‌ای، قرار شد برای ورود به یک فرایند سازنده و مثبت در همکاری‌های جامع و پایدار مورد علاقه طرفین این گفت‌وگوها ادامه یابد که این موضوع با رویکرد گام به گام و عمل متقابل صورت می‌گیرد.

جلیلی ادامه داد: توافق شد که هرگونه توافق هسته‌ای باید بر مبنای ان‌پی‌تی باشد.

وی با بیان اینکه به آقای باقری و خانم اشمیت مأموریت داده شده که برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی را برای چارچوب‌ همکاری‌ها تدوین کنند، یادآور شد: پس از تدوین این پیش نویس، همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد و امیدواریم شاهد گام‌های مثبتی در این زمینه باشیم.

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار المنار در خصوص بنر مربوط به شهدای هسته‌ای ایران و اینکه آیا در مذاکرات با ۱+۵ از این موضوع نیز سخنی به میان آمد یا خیر، افزود: ما همواره اعلام کرده‌ایم، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای مبتنی بر ظرفیت‌های جوانان ماست، کسانیکه شورای امنیت درخواست آنها را در خصوص تحریم علیه ایران اجابت می‌کند، تروریست‌هایی که مامور ترور دانشمندان می‌شوند و تمام کسانیکه مدعی حقوق بشر هستند، به این شعار که انرژی هسته‌ای حق مسلم همه است، پاسخ دهند.

وی در پاسخ به این سوال که محورهای مذاکرات در بغداد چه خواهد بود، گفت: اول خلع سلاح هسته‌ای‌، دوم تئوری رهبر جمهوری اسلامی ایران که یک نگاه روشن است و می‌تواند یک رویکرد بزرگ در راستای خلع سلاح هسته‌ای باشد، سوم جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای که از موضوعات مهم همکاری است، چهارم نیز استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای به عنوان حق مسلم اعضای ان پی تی.

جلیلی با اشاره به مذاکرات امروز با گروه ۱+۵ یادآور شد: جز گفت‌وگو با ۶ کشور در قالب گروه ۵+۱، تنها با دوستان روس خود مذاکرات دوجانبه داشتیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در ادامه گفت: آنچه امروز در گفت‌وگوها مطرح شد تأکید بر حقوق هسته‌ای ملت ما بر مبنای ان‌پی‌تی بود.

جلیلی گفت‌وگوهای امروز را شکلی خواند و اظهار داشت: ما وارد بحث‌های محتوایی نشدیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان یادآور شد: روند مذاکرات باید طوری باشد که اعتماد ملت ایران جلب شود.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سوریه نیز خاطرنشان کرد: دخالت خارجی در این کشور راهگشا نیست.

خبرنگار کریستن ساینس مانیتور درباره غنی سازی اورانیوم و اینکه جو مذاکرات امروز با ۱۵ ماه پیش چه تغییری یافته و چه پیشرفتی حاصل شده است؟ که وی گفت: بر طبق معاهده ان پی تی، حقوقی برای اعضا تعریف شده از جمله حق غنی سازی. همواره گفته‌ایم آنچه ملت ما می‌خواهد همان حقوقمان است. همچنان که ما همه تکالیفی که برای اعضا وجود دارد انجام می‌دهیم. خوشبختانه فضای گفت‌وگوها با رویکرد احترام به حقوق مصرح در ان پی تی بود و این گامی مثبت بود.

وی ادامه داد: بسیار اهمیت دارد که ما در همکاری‌هایی که داریم باید گام‌هایی متقابلی را به همراه داشته باشد یعنی باید در روند گفت‌و‌گوها و همکاری‌هایی که وجود دارد اعتماد ملت جلب شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: عمیقاً بر این باوریم که یکی از موضوعاتی که باید در روند گفت‌وگو برای همکاری مورد توجه قرار گیرد و خواست ملت ایران است، رفع تحریم‌هاست.

خبرنگاری از جلیلی پرسید که آیا در گفت‌وگوهای امروز درباره کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای که عضو ان پی تی نیستند و تعهدی به جامعه بین‌المللی ندارند گفت‌وگو شد؟ که وی در این باره گفت: گفت‌وگوهای امروز بیشتر شکلی بود درباره چارچوب نوع گفت‌و گوها و همکاری‌هایی که باید در آینده داشته باشیم. البته این نکته یکی از موضوعات مهمی است که در بحث همکاری‌های هسته‌ای بخصوص در بحث خلع سلاح و جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مورد توجه است.

خبرنگار آسوشیتدپرس توصیف جلیلی را از فضای مذاکرات پرسید و اینکه چه تغییری نسبت به نشست استانبول یک ایجاد شده که رئیس هیئت ایرانی در این باره اظهار داشت: آنچه امروز مشاهده کردیم و رویکردی که اعضا در صحبت‌هایشان بیان کردند رویکرد گفت‌وگو و همکاری بود و ما این را مثبت تلقی می‌کنیم. همواره گفته‌ایم که در برخورد با ملت ایران رویکرد فشار و زبان تهدید بی نتیجه است، اما رویکرد گفت‌وگو همکاری می‌تواند یک رویکرد مثبت باشد.

سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار العالم مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات امروز در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد صحبت شد و اینکه چرا در این دور از مذاکرات تهدیدات سابق از سوی ۱+۵ مطرح نشد؟ اظهار داشت: مذاکرات راجع به بحث‌های کلی و همکاری‌ها و شکل همکاری‌ها در آینده بود و به آن معنا وارد بحث‌های محتوایی نشدیم.

وی اینکه در حال حاضر شاهد چنین رویکردی از سوی طرف مقابل هستیم، خاطرنشان کرد: این نکته قابل تحلیل است و هر کس ممکن است نظری داشته باشد، اما همانطور که قبل از سفر به استانبول در تهران نیز بیان کردم، امروز ظرفیت‌ها و مولفه‌های اقتدار ایران به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری در همبستگی ملی در کشور شاهدیم که در انتخابات مجلس به خوبی بروز یافت، همچنین پیشرفت‌های علمی و فناوری و ظرفیت‌هایی که امروز در منطقه است و فرصت‌هایی که برای ظرفیت‌های ایران فراهم شده به نظر من فضایی را برای همکاری‌های بیشتر در سطح بین‌المللی با ایران ایجاد کرده است.

خبرنگاری از رئیس هیئت ایرانی پرسید که آیا در گفت‌وگوهای استانبول در خصوص سوریه نیز گفت‌وگو شد؟ که وی پاسخ داد: یکی از بحث‌هایی که مطرح شد و قبلاً نیز عنوان شده بود، این بود که ما این گفت‌وگوها را برای همکاری حول موضوعات مورد علاقه طرفین شکل بدهیم. یکی از این موضوعات بحث همکاری در مباحث هسته‌ای بود. موضوعات دیگر می‌تواند موضوع همکاری باشد.

جلیلی ادامه داد: البته سوریه موضوع گفت‌وگوی ما نبود ولی به این موضوع اشاره شد. راه حلی که برای سوریه می‌تواند پیشنهاد داد یک راه حل بیشتر نیست و آن دموکراسی است و اینکه مردم سوریه در یک انتخابات آزاد بتوانند درباره سرنوشتشان خودشان تصمیم بگیرند. هر نوع دخالت خارجی و دامن زدن به خشونت در سوریه راهگشا نیست باید موضوع را در فرایند انتخابات مردم سوریه برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ۱+۵ در این دور از مذاکرات از خود انعطاف نشان داد؟ گفت: رویکردی که ما مشاهده کردیم گفت‌و‌گو برای همکاری بود و آن را مثبت تلقی می‌کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگوهای امروز را نسبت به دو دوره قبل رو به جلو خواند و افزود: طرف مقابل با یک رویکرد مثبت و همکاری وارد گفت‌وگو شده‌ بود که به نظر من نقش خانم اشتون قابل توجه است.

جلیلی طرح مباحثی چون تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال رفع تحریم‌ها را ادبیاتی مربوط به گذشته خواند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره میزبانی بغداد برای دور بعدی گفت‌وگوها، عراق را یکی از کشورهای مهم در منطقه خواند که ثبات و امنیت سیاسی در آنجا حاکم شده و افزود: عراق دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که میزبان این دور از گفت‌وگوها باشد.

وی در خصوص توقف غنی سازی ۲۰ درصد با اشاره به حق جمهوری اسلامی در ان پی تی گفت: ما در چارچوب ان پی تی و بر مبنای حقوقمان برای تامین نیازهایمان اقدام می‌کنیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در استانبول بر جایگزین شدن رویکرد گفت‌وگو و همکاری به جای دیگر رویکردها در قبال ایران تاکید کرد.

جلیلی در پایان از میزبانی ترکیه برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.

ایران و ۱+۵ درباره دور جدید مذاکرات توافق کردند / بغداد میزبان بعدی گفتگوها

منابع خبری از دستیابی ایران و گروه ۱+۵ برای برگزاری دور جدید مذاکرات در پایتخت عراق خبر دادند.

شبکه العالم در خبری فوری گزارش داد ایران و گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات استانبول توافق کردند دور جدید گفتگوهای هسته ای را در بغداد برگزار کنند.

مذاکرات نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ از صبح امروز در استانبول ترکیه آغاز شد که طرفهای غربی دور اول آن را مثبت ارزیابی کردند.

خبرنگار العالم همچنین گزارش داد دور جدید مذاکرات شامل طرح کاری میان ایران ۱+۵ خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • bahram

      بابا اون که حل شد. 6= 1+5

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج