۲۱۷۶۸۴
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

کارآفرینی دیجیتالی

کارآفرینی دیجیتالی هوایی

برخی از غول‌های اینترنت در آمریکا در سال‌های اخیر، به استفاده از ظرفیت‌های صنعت هوا و فضا برای ارائه خدمات و محصولات به جامعه کاربرانشان در سراسر جهان علاقمند شدند که این قضیه، کارآفرینی دیجیتالی هوایی را پدید آورده است.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی

برترین شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان که اکثر آن‌ها در سیلیکون ولی کالیفرنیا ساکن هستند، در سال‌های اخیر به استفاده از ظرفیت‌های صنعت هوا و فضا در ارائه خدمات گسترده و خلاقانه به جامعه مخاطبان خود روی آورده‌اند. یکی از این موارد، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، بالون‌ها و تجهیزات ماهواره ای و ارتباطی می‌باشد که برای توسعه خدمات و ظرفیت‌های کسب و کار این شرکت‌ها، استفاده خواهد شد. موضوع کارآفرینی دیجیتالی که در واقع استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در راه اندازی کسب و کار می‌باشد، در دو دهه اخیر، باعث خلق شدن شرکت‌هایی شده است که ظرف کم تر از 20 سال، برخی از آن‌ها به صدر برترین شرکت‌های دنیا و کارآفرینان آن‌ها، در فهرست میلیاردرهای فوربس 500 رسیده‌اند. همه این‌ها، نشان از معجزه کارآفرینی دیجیتالی دارد، معجزه ای که سبب می‌شود، با کم‌ترین هزینه، بیش تری بازدهی و ارزش افزوده کسب شود. این بازدهی، در دنیایی صورت می‌گیرد که اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد آنلاین در آن حکم فرماست و کارگران، در واقع کارگران دانش هستند. مقاله ای که در ادامه می‌آید، نخستین مقاله فارسی درباره موضوع کارآفرینی دیجیتالی هوایی می‌باشد که به نظر می‌رسد، آینده کسب و کار آنلاین را تحت شعاع قرار داده و افق‌های جدیدی را در اختیار این صنعت نوظهور قرار داده است.

داستان کارآفرینی دیجیتالی

کارآفرینی دیجیتالی Digital Entrepreneurship همان طور که از نامش پیداست، کارآفرینی با ابزارهای دیجیتالی است. درباره این موضوع در بخش باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها، مطالب بسیاری ارائه شده است که بد نیست به آن توجه کنید.

کارآفرینی با ابزارهای دیجیتالی یعنی آن که در توسعه کسب و کار و راه اندازی آن، ابزارهای دیجیتالی و صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT، به عنوان هسته مرکزی راه اندازی کسب و کار باشد. یک شرکت خودروسازی، حتماً از ابزارهای آی تی در کسب و کار خود استفاده می‌کند، اما کارآفرینی خودروساز، هیچ وقت یک کارآفرینی دیجیتالی نامیده نمی‌شود، چرا که نه محصول نهایی و نه فرآیند تولید، هیچ کدام به طور مستقیم به مسائل دیجیتالی و آنلاین ارتباطی ندارد. اما کارآفرینی دیجیتالی، در واقع، فرآیند و محصول نهایی، تمام دیجیتال است. نمونه کارآفرینی دیجیتالی را می‌توان سایت حراجی ebay.com یا سایت خرده فروشی amazon.com یا پرتال تجاری alibaba.com دانست.

ای بی، بزرگ‌ترین حراجی تاریخ را راه اندازی کرد. حراجی کریستی، که زمانی در حراجی‌ها، نامبر وان بود، الان برای عرضه اندام در برابر قدرت ای بی، حرفی برای گفتن ندارد. پیر امید یار، ایرانی بنیان‌گذار این سایت است. جف بزوس ف خالق آمازون داتم کام است که خرده فروشی که وی در دهه نود میلادی با کمک همسرش راه اندازی کرد، الان بیش از 200 میلیارد دلار قیمت بازاری دارد. آمازون، یکی از خلاقانه‌ترین کسب و کارهای دیجیتالی وب است. صدها سایت، از مدل و الگوهای خلاقانه آن در راه اندازی کسب و کار استفاده کرده‌اند. علی بابا دات کام، شاید برای شما کمی ناآشنا باشد. علی بابا دات کام، برترین سایت تجاری کشور چین در زمینه B2B می‌باشد.

همه این‌ها، مقال‌هایی از کارآفرینی دیجیتالی هستند. همه این کسب و کارها، در فضای آنلاین شکل می‌گیرد. عین توییتر، عین فیس بوک، عین گوگل و اینستاگرام. اما در کنار این سبک کسب و کار، دنیا به سمت خلق بسترهای جدیدی در تجارت و فعالیت‌های اقتصادی و فناوری در حال پیش روی می‌باشد. به نظر می‌رسد افقی که آینده کارآفرینی دیجیتالی را شکل می‌دهد، در کنار توسعه بی حد و مرزان در شبکه‌های اجتماعی متنی و ویدئویی، خلق مفهومی به نام کارآفرینی دیجیتالی هوایی هست.

مایکل میلر millerwriter.com، در کتاب جدیدش با عنوان " اینترنت چیزها" The Internet of Things، که هفته گذشته توسط انتشارات Que Publishing منتشر شد، به سؤالات جالبی درباره آینده اینترنت، کسب و کار آنلاین و سبک زندگی دیجیتالی پاسخ می‌دهد. در این کتاب، به این موضوع پرداخته شده است که چطور، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، شهرهای هوشمند و خودروهای هوشمند، زنگی نسل آینده را با انقلابی اساسی تغییر خواهند داد.

این کتاب 336 صفحه ای، توسط یکی از طراز اول‌ترین نویسندگان جهان در حوزه فناوری‌های آنلاین تألیف شده است که دیدگاه‌ها و نظرات قابل توجهی در حوزه وب دارد و بیش از 150 جلد کتاب در زمینه کسب و کار نوشته است که بیش از 1 میلیون نسخه از آن‌ها فروش رفته است. در فصل هفتم این کتاب، به موضوع حمل و نقل با استفاده از ظرفیت پهپادها اشاره شده است که بزودی انقلابی را در عرصه کارآفرینی آی تی محور، ایجاد خواهد نمود. این کتاب و ده‌ها کتاب مشابه، تأییدی است بر اهمیت و ارزش و جایگاه رفیع زندگی هوشمند آینده انسان‌ها و نقش کارآفرینی دیجیتالی در آینده کسب و کار جهان.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(جدیدترین کتاب مایکل میلر با عنوان "اینترنت چیزها" که اشاره ای به آینده کسب و کار و سبک زندگی دیجیتالی دارد)

کارآفرینی دیجیتالی هوایی

کارآفرینی دیجیتالی هوایی air digital Entrepreneurship، نامی است که نویسنده این گفتار درباره آینده کارآفرینی دیجیتالی دنیا، ابداع کرده است و انتظار نداشته باشید که در گوگل، میلیون‌ها مقاله و خبر درباره آن مشاهده کنید. این موضوع، مانند خود موضوع کارآفرینی دیجیتالی، بسیار جدید است و سابقه ای کم تر از 4 سال دارد. کارآفرینی دیجیتالی هوایی در واقع به آن دسته از کارآفرینی دیجیتالی اشاره می‌کند که با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات و محصولاتش با استفاده از توانمندی‌هایی فضایی، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. شاید بپرسید که چگونه؟ خوب این گفتار برای پیدا کردن پاسخ‌هایی برای این سؤال طرح شده است و قصد داریم در ادامه مطلب، شما را با نمونه‌هایی جدید از کارآفرینی دیجیتالی هوایی که اخیراً باب شده است، آشنا کنیم.

amazon.com و کارآفرینی دیجیتالی هوایی

اخیراً در خبرها آمده بود که شرکت خرده فروشی آمازون دات کام، از سال 2014 میلادی، برنامه ای برای ارائه خدماتش با استفاده از قابلیت‌های هوا فضا در دستور کار دارد. در واقع amazon.com تلاش می‌کند تا با راه اندازی دپارتمانی مربوط به برنامه‌هایی توسعه خدماتش در حوزه هوایی، کارآفرینی دیجیتالی موفق خود را، در این عرصه نیز توسعه بدهد. آمازون سال گذشته میلادی طی نامه ای به فرمانده نیروی هوایی آمریکا، از ایشان خواست تا فرصت‌هایی برای استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین جهت ارائه خدمات گسترده آمازون به خریداران محصولات آمازون در امریکا ارائه کند. در این نامه ذکر شده بود که آمازون قصد دارد تحت سرویس پرایم ایر Amazon Prime Air خود، ظرف نیم ساعت، بسته‌های پستی را از طریق پهپاد، در اختیار خریداران قرار بدهد. با وجود آینده پر ابهام استفاده از پهپادهای تجاری در حمل و نقل مرسولات خرده فروشی آمازون، این شرکت سال گذشته میلادی، بخش هوایی خود موسوم به Amazon Prime Air راه اندازی کرد که می‌کوشد تا برنامه‌ها و بسترهای لازم برای استفاده از ارسال مرسولات با سیستم‌های هوایی سریع را در دستور کار قرار بدهد. به همین منظور، دفاتر توسعه ای در بریتانیا، آمریکا و سرزمین‌های اشغالی ایجاد شده است.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(تصویر سرویس پرایم ایر آمازون)

پهپادهای آمازون می‌توانند مرسولاتی که زیر 500 گرم وزن داشته باشند، از طریق پهپادهای هدایت شونده، از نقطه به نقطه دیگر ارسال کنند. اگر چه این برنامه جاه‌طلبانه آمازون، هنوز اجرایی نشده است و محدودیت‌های قوانین هوایی آمریکا، مشکلاتی در این حوزه ایجاد کرده است، اما می‌شود انتظار داشت که روزی، این آرزوی آمازون به حقیقت خواهد رسید. توسعه ظرفیت‌های تولید پهپادهای تجاری و هم چنین، توسعه زیر ساخت‌های آن توسط آمازون در کشورهای مختلف دنیا، مقوله ای است که این شرکت به طور جدی دنبالان می‌باشد. کارآفرینی دیجیتالی هوای آمازون در واقع کوششی است تا از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات زمینی، قابلیت‌های مکان یابی ماهواره ای و هم چنین، نرم افزارها و سخت افزارها استفاده کرده و خدمات خلاقانه بهتری را به جامعه مخاطبانش ارائه دهد. در این مسیر، نرم افزارها، سخت افزارها، بسترهای مختلف حتی سیستم عامل‌های رایانش ابری، هوش مصنوعی و سامانه‌های تعاملی دقیق چند هدفه، برای توسعه کسب و کار دیجیتالی هوایی باید به کار گرفته شود تا نتیجه مورد نظر کسب و کار آمازون فراهم شود. کارآفرینی دیجیتالی هوایی، به نسبت کارآفرینی دیجیتالی کمی پر خطر و با ریسک بالا همراه است که باید در مقایسه با ریسک صفر کارآفرینی دیجیتالی، بیش تر مد نظر باشد.

شبکه تلویزیونی CBNC آمریکا در میزگردی خبری که با حضور نیک هانور، رییس Second Avenue Partners ترتیب داده بود، به بررسی این برنامه جاه‌طلبانه آمازون پرداخت. آقای نیک، از سرمایه گذاران اصلی در شرکت آمازون است که تا سال 2000 میلادی نیز، در هیات مدیره این شرکت حضور داشت. ایشان در توسعه برنامه کارآفرینی دیجیتالی هوایی آمازون نقش داشته است. هر سهم آمازون در وال استریت، 426 دلار قیمت گذاری شده است.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(گفت و گوی رییس Second Avenue Partners با شبکه سیان بی سی آمریکا)


به هر حال، پهپادهای کوچک آمازون، فعلاً با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، اما آمازون می‌کوشد تا با غلبه کردن حقوقی و فناورانه بر این چالش‌ها، جای بیش تری برای خود در صنعت کارآفرینی دیجیتالی هوایی باز کند.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(تصویری از پهپادهای آمازون که بسته‌ها در ظرف زرد رنگ خود حمل می‌کنند)

اشاره کردیم که توسعه این صنعت، خرده صنعت‌های دیگری را نیز وارد بازی خواهد کرد در نهایت، بازی کارآفرینی دیجیتالی را نه تنها گسترش خواهد داد، بلکه ظرفیت‌های جدیدی را نیز برای استارت آپ های علاقمند به صنعت حمل و نقل هوایی، فراهم می‌کند. این که پهپاد شما تا ده دقیقه دیگر بر روی پشت بام خانه شما می‌نشیند و به پشت بام مراجعه کنید!!!، شاید پیام خنده داری الان باشد، اما به نظر می‌رسد مانند سیستم حمل و نقل هوشمندانه امروز گوگل، بزودی این نوع پیام‌ها هم بین جامعه اطلاعاتی آینده کره زمین عادی شود. برای کسب اطلاع از کارآفرینی دیجیتالی هوایی آمازون به بخش Amazon Prime Air در سایت آمازون مراجعه کنید.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(گفت و گوی جف بزوس، رهبر آمازون با چارلی رز، مجری مشهور آمریکایی)

آمازون در این مسیر تنها نیست، پیش از آن، سایت علی بابا نیز که یک مجموعه تجاری بزرگ است برای ارائه محصولات خود، از بسترهای پهپادهای کوچک استفاده کرده است.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(پهپاد رونمای شده سایت علی بابا برای حمل محموله‌های سایت تائوبائو چینی)

پهپادهای علی بابا، در مرحله تست هستند و فعلاً برای حمل مرسولات چای در کشور چین از آن‌ها استفاده می‌شود.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی

پروژه توسعه ظرفیت‌های حمل و نقل پهپادی سایت علی بابا، از اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۵) در دستور کار قرار گرفته است و برای مسافت‌های کم و حمل بسته‌های چای، استفاده می‌شود. پکن، شانگهای و گوانگجو، سه نقطه ای در کشور چین هستند که علی بابا، برای تست پهپادهای تحویل دهنده از راه دور خود، از آن ها استفاده می‌کند. برندی که برایان انتخاب شده است، Alibaba's Taobao brand می‌باشد. سایت تائوبائو، در فهرست ۵۰ سایت پر بیننده اینترنت قرار دارد و مانند سایت آمازون برای کشور چین است. بسته‌هایی به اندازه ۳۴۰ گرم توسط این پهپادها قابل انتقال می‌باشد. آقای جک ما، رهبر علی بابا، قصد دارد تا سال ۲۰۱۵، دو میلیارد مشتری داشته باشد و برای رسیدن به این هدف از مشاوره‌های غول‌های فناوری آمریکا استفاده می‌کند.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(خبر راه اندازی آزمایشی حمل بسته‌های چای توسط علی بابا در فوریه ۲۰۱۵)

کارآفرینی دیجیتالی هوایی آمازون را در ویدئو زیر که توسط آمازون منتشر شده است، ملاحظه کنید.



کارآفرینی دیجیتالی هوایی به سبک Google

گوگل، غول جست وجوی اینترنت نیز درحوزه کارآفرینی دیجیتالی درعرصه هوایی، برنامه‌های جاه‌طلبانه ای را در لابراتورهای مختلف و بعضاً محرمانه خود دنبال می‌کند. Google که امروزه ارزش بازاریان بیش از 200 میلیارد دلار برآورد می‌شود، تا کنون بیش از 100 سرویس در زمینه کارآفرینی دیجیتالی ارائه کرده است و در راستای سیاست کسب و ادغام Merger & Acquisition شرکت‌های بسیاری را به زیر مجموعه خود آورده است که شرکت یوتیوب، یکی از آن ها می‌باشد. گوگل، غول کارآفرینی دیجیتالی جهان است و بسیاری، آن را مترادف با کارآفرینی دیجیتالی می‌دانند. عین مایکروسافت! در خبرها آمده بود که گوگل، در عرصه بالون‌ها فعال شده است. لری پیج، از مؤسسات گوگل، اخیر گفته بود که شرکت گوگل در حال طراحی، ساخت و تست بالون‌های غول پیکری است که گفته می‌شود، از آن ها برای توسعه قابلیت‌های اینترنت و ایجاد فرصت‌های دسترسی گسترده به اینترنت پر سرعت در کشورهای مختلف جهان استفاده خواهد کرد.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی

این بالون‌ها که هم اکنون در سردخانه‌هایی در سیلیکون ولی کالیفرنیا قرار دارد، قطری به طول ۱۵ متر دارد که گوگل پیش از رها سازی آن ها در هوا، در حال بررسی میزان نشت هوای آن ها در فشارهای اتمسفری مختلف می‌باشد. ماهش کریش ناسوامی Mahesh Krishnaswamy، که از کارمندان آسیایی گوگل می‌باشد، از مسئولان پروژه ای موسوم به پروژه لون Project Loon است که برنامه جاه‌طلبانه گوگل در جهت ارائه اینترنت پر سرعت از طریق بالون‌های غول پیکر گوگل را هدایت می‌کند.

در حال حاضر، این بالون تحت پروژه لون Project Loon در آشیانه ای متعلق به نیروی هوایی آمریکا در حال آزمایش می‌باشد. این بالن‌های پر از هلیوم می‌توانند اینترنت ۳G را به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از مردم جهان که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند برسانند. هدف اصلی گوگل برای بالن‌های هوشمند، شامل انتقال اینترنت به مناطق دورافتاده و توسعه نیافته ای همچون آفریقاست که تنها ۱۰ درصد مردم در آن به اینترنت دسترسی دارند و برزیل که در آن بچه‌ها اغلب برای دریافت سیگنال بهتر در گوشی‌های موبایل خود از درختان بالا می‌روند.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(۹ نما از کارآفرینی دیجیتالی هوایی گوگل در عرصه بالون‌های شناور در هوا)

در کل چهار میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی ندارند و بیشتر آن‌ها حتی امکان دسترسی به آن را ندارند زیرا هیچ گونه پوشش شبکه اینترنت در مناطق آن‌ها وجود ندارد. بالون‌های گوگل تلاش می‌کند تا امکان دسترسی بیشتر اینترنت در مناطقی که دسترسی سختی به آن ها هست مانند برخی نقاط در افغانستان و پاکستان و حتی آفریقا، قابلیت اینترنت ارائه شود. یکی دیگر از اهداف جنبی این سرویس در آینده می‌تواند الحاق خدمات این سرویس بالونی، به پروژه خودروی بدون راننده گوگل باشد که از آن برای راهبری و ناوبری بهتر و اثربخش خودروهای بدون راننده می‌توان استفاده کرد.

خلاصه، کارآفرینی دیجیتالی هوایی گوگل که به حوزه بالون‌ها رسیده است، می‌تواند بستر فرصت‌های کسب و کارهای خلاقانه ای را در عرصه کارآفرینی دیجیتالی شروع کند. اگر بعدها شنیدید که گوگل، آگهی‌های تبلیغاتی مشتریان خود را نیز به صورت بالونی منتشر می‌کند و در شهرهای امریکا به نمایش در می‌آورد، تعجب کنید! گوگل از هر بستری، برای ایجاد یک انقلاب بزرگ دیجیتالی استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد، این پروژه جاه‌طلبانه گوگل، همانند پروژه پهپادهای آمازون، آینده جالبی را در انتظار می‌کشد. بخش‌هایی از کارآفرینی دیجیتالی هوایی گوگل را در نشانی www.google.com/loon/ دنبال کنید. سال گذشته بود که شبکه تد، جدیدترین مصاحبه لری پیج، رهبر گوگل را درباره آینده این شرکت منتشر کرد و با استقبال میلیونی مخاطبان مواجه شد.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(تصویر مصاحبه مدیرعامل گوگل با یکی از شبکه‌های خبری آمریکا درباره آینده گوگل)

ویدیو زیر می‌تواند در 7 دقیقه شما را با کارآفرینی دیجیتالی هوایی و بالونی گوگل آشنا کند.



بستر کارآفرینی دیجیتالی هوایی گوگل، که اخیراً توسط به پرواز درآمدن بالون‌ها در دستور کار قرار گرفته است، می‌تواند مرتبط با پروژه ساید والک نیز باشد. این شرکت اخیراً توسط گوگل راه اندازی شده است و هدفان، توسعه خدمات شهری نوین در عرصه‌های مختلف با استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته می‌باشد.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی

شرکت لابراتوارهای ساید واک Sidewalk Labs به عنوان شرکت جدید گوگل، تلاش می‌کند تا در حوزه ارائه راه حل‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های دیجیتالی روز جهان، فرصت‌های جدیدی را در اختیار مدیران امور شهری قرار دهد. این شرکت قصد دارد تا با همکاری فعالان مدیریت شهری و متخصصان فناوری‌های دیجیتالی و مهندسی، زمینه‌هایی برای کم کردن آسیب‌های زیست محیطی و کاهش مشکلات ترافیکی در کلان شهرها در کنار هوشمند کردن سیستم‌های حمل و نقل و مسائلی که به طور روزمره شهروندان با آن در گیر هستند، ایجاد کند.

بالون‌های شناور گوگل می‌تواند، این پروژه جاه‌طلبانه را نیز گسترش بدهد تا شهروندان در شهرهای مختلف دنیا بتوانند، از طریق خدماتی که از این بالون‌ها دریافت می‌کنند، راحت در شهر حرکت کنند، ارتباط داشته باشند و از فواید دیگر ارتباطات هوشمند استفاده کنند. گوگل هم اکنون برای توسعه ظرفیت‌های کارآفرینی دیجیتالی هوایی خود، شرکت‌هایی مانند Airware and Skycatch پشتیبانی مالی کرده است که استرات آپ های کوچکی هستند. شرکت چینی DJI Innovations برترین شرکت تولید کننده پهپادهای تجاری کوچک در دنیا می‌باشد.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی به سبک facebook

فیس بوک، خالق اولین شبکه اجتماعی پر مخاطب وب، قصد دارد این بار نیز در صنعت هوایی زورآزمایی کند. خرید اینستاگرام و واتس آپ توسط فیس بوک، بهترین فرصت برای گسترش خدمات کارآفرینی دیجیتالی گوگل در محیطی ماورای بستر نوت بوک و گوشی‌های هوشمند کاربرانش است. facebook اخیراً اعلام کرد که قصد دارد در برنامه ای جاه‌طلبانه، ۴ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین را تحت پوشش ارتباطات وبی بدون اینترنت قرار دهد. فیسبوک در کنفرانس موسوم به F۸ Developer Conference که اخیراً در سانفرانسیسکو برگزار شد، نمونه اولیه پهپاد خورشیدی خود را رونمایی کرد که از نظر طول و عرض، بزرگ تر از بوئینگ ۷۳۷ می‌باشد.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی

مایک شروفر، مدیر ارشد فناوری facebook در این کنفرانس اظهار داشت که طراحی نهایی پهپاد V-shaped فیس بوک، از بوئینگ ۷۳۷ بزرگ تر خواهد بود. زوکربرگ در فیس بوک خود در ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ نوشت که این پهپاد، تست‌های اولیه خود را با موفقیت در بریتانیا سپری کرده است. این پهپاد می‌تواند با انرژی خورشیدی شارژ شده و در ارتفاع ۶۰ هزار پایی از زمین قرار بگیرد و برای ماه‌ها در آسمان باشد. نام این پهپاد Aquila است. شروپفر در این کنفرانس اعلام کرد که برنامه پهپاد فیس بوک، بخشی از برنامه بلند پروازانه فیسبوک در صنعت ارتباطات هوایی می‌باشد. فیس بوک اخیراً از سخت افزار واقعیت مجازی خود به نام Oculus Rift رونمایی کرد که از این برنامه می‌توان به عنوان بخشی از برنامه جاه‌طلبانه فیسبوک در عرصه کارآفرینی دیجیتالی هوایی سه بعدی یاد کرد.

پیتر جفری، محقق در investor.com تخمین زده است که در صورت توسعه ظرفیت‌های قانونی مربوط به استفاده از پهپادهای تجاری Commercial drone، این صنعت می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ میلادی، میلیاردها دلار کار و درامد ایجاد کند. شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه ساخت پهپادهای تجاری کوچک مانند ۳D Robotics و شرکت کانادایی Aeryon Lab. از لیدرهای بازار پهپادهای تجاری در قاره آمریکا می‌باشند. فیس بوک، غول شبکه‌های اجتماعی نیز از غافله کارآفرینی دیجیتالی هوایی عقب نمانده است و شرکت انگلیسی Ascenta را خریداری کرده است. این شرکت، در تولید پهپادهای تجاری فعالیت دارد. سال گذشته نیز فیسبوک، شرکت هوایی Titan Aerospace را خریداری کرد تا ظرفیت‌های خود را برای توسعه کسب و کارهای آی تی در صنعت هوایی گسترش دهد. فیسبوک به استفاده از پهپادهای خورشیدی علاقمند است که قدرت رانش خود را از طریق انرژی خورشیدی توسط سنسورهای نصب شده بر روی پنل های خورشیدی دریافت می‌کنند.

کارآفرینی دیجیتالی هوایی
(کنفرانس مربوط به رونمایی از نسل جدی پهپادهای فیسبوک)

ویدئوی زیر درباره پهپاد فیس بوک می‌باشد



آینده کارآفرینی دیجیتالی هوایی در 10 پلان

1- فرصت‌های کسب و کار فراوانی را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوا فضا، مکانیک، نانو فناوری و حتی حمل و نقل ایجاد خواهد کرد.

2- فضای کسب و کار آینده جهان را در این حوزه، بسیار تخصصی و دانش محور خواهد کرد.

3- کارآفرینی دیجیتالی هوایی، اقتصاد مشارکتی و توسعه خرد جمعی در اشل بین المللی را تقویت خواهد کرد.

4- کارآفرینی دیجیتالی هوایی، ارتباط بین شرکت‌های کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات با صنعت هوایی تجاری، توسعه می‌دهد.

5- بکر بودن این صنعت سبب می‌شود تا استارت آپ های کوچک، که سرمایه آن ها علم و طراحی خلاقانه هست، شکل بگیرند.

6- شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی Spin off companies در حوزه فناوری را تقویت می‌کند.

7- روند بازی در فرآیند کارآفرینی دیجیتالی را به کل تغییر خواهد داد.

8- نقش زیادی در توسعه شهرهای هوشمند ایفا خواهد کرد.

9- سبک زندگی دیجیتالی جدیدی را برای شهروندان دهکده جهانی به ارمغان خواهد آورد.

10- شکاف دیجیتالی را کاهش و دسترسی اینترنت را در کل دنیا، توسعه و تسهیل خواهد کرد.

به دانشگاه‌های کشور و مراکز تحقیقاتی فعال در عرصه فناوری اطلاعات و مراکز شتاب دهنده استارت آپ در کشور توصیه می‌شود، به مقوله کارآفرینی دیجیتالی هوا پایه، توجه کرده و بسترهایی برای تقویت این عرصه در کشور ایجاد کنند. صنعت هوا و فضای ایران در دو دهه اخیر، رشد خیره کننده ای داشته است که انتظار می‌رود، حمایت دولتی و بخش خصوصی از طرح‌های کسب و کار آی تی محور هوا پایه، افق‌های جدیدی را برای فعلان و مشتاقان این عرصه فراهم کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیما

      خیلی جالب بود
      مرسی
      ویدئوهاش از کجا برداشته بودید؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج