۲۱۷۹۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

عجیب‌ ترین نتایج فوتبال از نگاه روزنامه‌ نگاران

رسیدن به پیروزی در فوتبال اهمیت فراوانی دارد. این اهمیت موجب می‌شود «چگونه بردن» اهمیتش را برای بعضی از اهالی فوتبال از دست بدهد و آن‌ها دیگر دنبال یک «مسیر سبز» برای پیروزی نباشند.

مجلات همشهری: رسیدن به پیروزی در فوتبال اهمیت فراوانی دارد. این اهمیت موجب می‌شود «چگونه بردن» اهمیتش را برای بعضی از اهالی فوتبال از دست بدهد و آن‌ها دیگر دنبال یک «مسیر سبز» برای پیروزی نباشند.

در اینگونه موارد دلار چشم‌ها را کور می‌کند، پای بنگاه‌های شرط‌بندی می‌آید وسط ، کارت زرد و قرمز ابزار خود‌فروشی می‌شود، نیرو با سرنگ به رگ‌ها تزریق می‌شود، جابه‌جایی حساب بانکی نتایج را بیرون مستطیل سبز تعیین می‌کند، توجه به خرافات جای کار تاکتیکی را می‌گیرد اما فوتبال همچنان زنده است و زنده خواهد ماند . حداقل فعلا‌!

رکوردهای بی‌وفا‌!

دو فصل پیش سرنوشت قهرمانی رقابت‌های لیگ فوتبال جزیره در شرایطی به هفته‌های پایانی کشیده شد که هواداران منچستر‌یونایتد امیدوار بودند تنها رقیبشان چلسی در مسابقه سخت با لیورپول در آنفیلد امتیاز از دست بدهد و تیم محبوبشان به صدر جدول برسد.

اوضاع در آنفیلد اما طبق انتظار شیاطین سرخ و هوادارانش پیش نرفت. در آن دیدار لیورپولی‌ها اشتیاق چندانی برای برد از خود نشان ندادند و سرانجام این دروگبا بود که روی پاس اشتباه جرارد دروازه لیورپول را فرو ریخت. چلسی در نیمه دوم به گل دوم هم رسید و با آن پیروزی به قهرمانی نزدیک شد و در نهایت جام را بالای سر برد! ‌‌اشتباه کم‌سابقه و عجیب کاپیتان بندرنشینان در آن دیدار اما از ذهن منچستری‌ها پاک نشد.

آن‌ها معتقد بودند جرارد عمدا به دروگبا پاس گل داده که منچستر نتواند با رکورد ۱۹ قهرمانی لیورپول را پشت سر بگذارد. یونایتد‌ها یک فصل بعد فاتح لیگ برتر شدند و رکورد لیورپولی‌ها را شکستند تا ثابت شود تغییر ناصحیح مسیر یک مسابقه فوتبال برای حفظ رکوردها آینده چندان روشنی ندارد! این رکوردها به هیچ کس وفا نمی‌کنند.

جنجال‌های بی‌پایان‌!

بین ۲ تیم بارسلونا و رئال مادرید و رسانه‌ها و هواداران وابسته به آن‌ها جنجال همیشه وجود داشته است. هواداران این ۲ رقیب سنتی هنوز هم بر سر آن پیروزی معروف ۱۱ بر یک مادرید مقابل بارسا اختلاف نظر دارند. بارسایی‌ها معتقدند این نتیجه مشکوک در شرایطی رقم خورده که نیمه اول یک بر صفر به سود بارسا بوده است و تهدیدهای ژنرال فرانکو بین ۲ نیمه بازی نتیجه را به این وضع درآورده است.

رئالی‌ها نیز معتقدند نیمه اول آن مسابقه با نتیجه هشت بر صفر به پایان رسیده است. جنجال‌های بین رئالی‌ها و بارسای‌ها از زمان حضور مورینیو بر روی نیمکت کهکشانی‌ها به اوج خود رسیده‌ است. سال گذشته و پس از شکست رئال در بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل بارسا مو در مصاحبه‌ای عجیب حتی نهادی مثل یونیسف را به کمک به قهرمانی بارسا متهم کرد.

سرمربی پرتغالی رئال مادرید از عبارت رسوایی استنفوردبریج برای دیدار جنجالی بارسلونا و چلسی استفاده کرد. دیداری که در آن چند پنالتی برای چلسی اعلام نشد. او با این مصاحبه هم ادبیات جدیدی را به مخالفان بارسا هدیه کرد و هم آتش دعواهای سفید و آبی و اناری را تند‌تر. در تمام هفته‌های این فصل رسانه‌های مادریدی و بارسایی تمام تلاششان را برای بی‌ارزش و مشکوک جلوه دادن پیروزی‌های حریف به کار بستند و جو ناخوشایندی را به وجود آوردند.

روزنامه مادریدی مارکا در چند نوبت با نظرسنجی‌های عجیبش برای تحقیر کردن حریف تلاش کرد و البته یک شبکه رادیویی مادریدی با زدن اتهام دوپینگ به بازیکنان بارسا بسیار خبرساز شد و در نهایت ناچار شد عذرخواهی کند. روزنامه اسپورت چاپ بارسلونا چندی پیش عبارت «دست سفید» را به عنوان تیتر اول خود برگزید و به بررسی تمام پنالتی‌های اعلام نشده در این فصل برای رقبای رئال مادرید پرداخت.

ال‌موندو نیز بارها و بارها کاریکاتورهای تند و تیزی را علیه داوران اسپانیایی منتشر کرد. آن‌ها معتقدند رابطه بد روسل با مدیران فدراسیون فوتبال اسپانیا دلیل اشتباهات داوری علیه بارسا است. اگر بخواهیم تمام این جوسازی‌های عجیب رسانه‌ای را باور کنیم باید بپذیریم رئال و بارسا هر فصل تنها تعداد کمی پیروزی سالم به دست می‌آورند‌!

حتی شما برزیل ‌عزیز!

تیم ملی غنا یکی از شگفتی‌سازان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به شمار می‌رفت. با این وجود تقریبا هیچ کس انتظار نداشت این تیم بتواند در مرحله یک هشتم نهایی از سد برزیل عبور کند. برزیل آن مسابقه را با پیروزی ۳ بر صفر به اتمام رساند اما چندی بعد اسنادی مبنی بر ارتباط بعضی از بازیکنان تیم ملی غنا پیش از آن مسابقه با بنگاه‌های شرط‌بندی به فیفا ارائه شد که این نهاد را وادار به تحقیق جدی درباره موضوع کرد. این تنها یکی از نمونه‌های ارتباط بنگاه‌های شرط‌بندی با بازیکنان فوتبال در جام جهانی ۲۰۰۶ بود.

چه کسی فوتبال را کشت‌؟

برای تیم‌هایی که تکلیفشان پیش از پایان یک تورنمنت روشن شده اما نتایج‌شان هنوز برای تیم‌های دیگر موثر است سه راه وجود دارد. راه اول این است که برای حفظ شرافت فوتبال با تمام وجود و قوا برای پیروزی بجنگند ، راه دوم انجام دادن یک بازی بدون مسئولیت و بی‌دغدغه برد است و راه سوم انجام بازی برای رسیدن به منافع مالی است. کاملا روشن است تیم ملی اندونزی در جدال با بحرین در مرحله پیش مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ راه سوم را برگزید. آن‌ها در یک مسابقه عجیب هیچ تلاشی برای توپ گیری از حریف انجام ندادند و با احداث یک اتوبان دفاعی ۱۰گل دریافت کردند. این گل‌های آلوده البته در نهایت موجب صعود بحرین به دور بعد نشد چون بازیکنان تیم ملی ایران هم تصمیم گرفتند در مقابل قطر تمام آن چیزی که می‌توانستند
باشند نباشند‌!

داستان لنزها و نقاب‌ها

امروز دوربین‌های پرتعداد مستقر در ورزشگاه‌های فوتبال تقریبا هیچ نمایی از مسابقه را از دست نمی‌دهند. از صحنه شادی گل 2 فوتبالیست ایرانی گرفته تا لحظه لبخند معنادار مهاجم لیون به مدافع دیناموزاگرب پس از به ثمر رساندن گل. دیدار اندونزی و بحرین یک نسخه مشابه در رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا دارد. در گروه چهارم این مسابقات جدال سنگین آژاکس و لیون برای صعود به عنوان تیم دوم گروه در حالی به روز پایانی کشیده شد که آژاکس 3 امتیاز بیشتر از لیون داشت و تفاضل گل تیم هلندی نیز به مراتب بیشتر بود.

آژاکس در دیدار پایانی مغلوب رئال مادرید شد اما دیناموزاگرب در دیدار عجیب همزمان 7گل از لیون دریافت کرد تا با توجه به مساوی بودن بازی‌های رو در روی لیون و آژاکس تیم فرانسوی به لطف تفاضل گل بهتر راهی دور بعد شود. بلافاصله پس از اتمام مسابقه تصاویر چشمک و لبخند گومیس مهاجم لیون به مدافع حریف در فضای مجازی پخش شد. آن شب در ورزشگاه ماکسیمیر زاگرب نقاب‌ها کمی شل شدند‌!

مشکوک‌ترین گل تاریخ

هنوز هم از گل قهرمانی انگلستان در جام جهانی 1966 به عنوان مشکوک‌ترین گل تاریخ یاد می‌شود. تصاویر ویدئویی برجای مانده از آن گل شک و شبهه گل نشدن یا نشدن توپ را برطرف نمی‌کند. انگلیسی که تنها قهرمانی‌شان در جام جهانی هم با جنجال و ابهام همراه بوده است هنوز هم از توفیق بحراموف کمک داور آذربایجانی مسابقه فینال انگلستان و آلمان که آن صحنه مشکوک را گل اعلام کرد به نیکی یاد می‌کنند. در مقابل آلمانی‌ها از این کمک داور فقید منزجرند! اگر چه در رقابت‌های جام جهانی 2010 گل آشکار فرانک لمپارد به آلمان توسط کمک داور گل اعلام نشد اما این صحنه را ابدا نمی‌توان هم‌تراز با آن گل سال 1966 دانست.

پیشنهاد 50میلیونی

در جام جهانی 1978 میزبان جام جهانی نیاز داشت برای صعود به دور بعد با تفاضل 4 گل پرو را شکست دهد. آرژانتینی‌ها در آن دیدار موفق شدند 6 گل به تیمی بزنند که پیش از این هلند و اسکاتلند را کنار زده بود. این نتیجه در کنار عملکرد فاجعه بار کیه روگا دروازه‌بان تیم ملی پرو شباهت بسیاری را به وجود آورد. کمی بعد از راز پرداخت 50 میلیون دلار از طرف حکومت آرژانتین به بازیکنان و مسئولان تیم ملی پرو پرده برداشته شد. خورشید در اکثر مواقع پشت ابر نمی‌ماند‌!

داوران مهربان ، افتخار ملی‌!

«مهم نیست که توی بازی چی می‌گذره ! بازی آخر رو که نبری فراموشت می‌کنن» . دیالوگ شخصیت اصلی فیلم مانی‌بال مصداق‌های عینی فراوانی در فوتبال دارد. به عنوان مثال می‌توان از تیم ملی کره جنوبی جام جهانی 2002 نام برد. تیمی که با حضور در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی چشم جهان را به خود معطوف کرد اما امروز کمتر کسی به یاد می‌آورد که این تیم چگونه با ناداوری محض از سد ایتالیا و اسپانیا عبور کرد. مهربانی داورها با میزبانان اتفاق رایج بسیاری از رشته‌های ورزشی است که موجب می‌شود عدالت جایش را به شک و شبهه بدهد. این اتفاق در فوتبال امروز کمتر از گذشته به چشم می خورد.

نفرین الجزایر ...

ژرمن‌ها در فینال جام جهانی 1982 با نتیجه سه بر یک مغلوب ایتالیا شدند. این نتیجه غیر از طرفداران ایتالیا الجزایری‌ها را نیز بسیار خوشحال کرد. الجزایر در مرحله گروهی رقابت‌ها با نتیجه 2 بر یک آلمان را شکست داد اما با تبانی آلمان و اتریش از صعود به مرحله بعد بازماند. در بازی آخر این گروه آلمان و اتریش به مصاف یکدیگر رفتند. پیروزی آلمان با یک و یا 2 اختلاف هر دو تیم را راهی دور بعد می‌کرد.

آلمان غربی در همان ده دقیقه ابتدایی بازی به گل دست یافت و دو تیم در سایر دقایق بازی هیچ تلاشی برای گل زدن به یکدیگر انجام ندادند! این نتیجه در نهایت به حذف ناعادلانه الجزایر منجر شد. نتیجه‌ای که امروز آلمانی‌ها از آن به عنوان شرم گیخون( محل برگزاری بازی) یاد می‌کنند.

افسانه افسونگر‌!

بر خلاف اخباری که از گوشه و کنار فوتبال خودمان می‌شنویم اهالی فوتبال در اروپا چندان با پدیده سحر و جادو آشنا نیستند. البته نمی‌توان از نقش پررنگ خرافات در کشوری مثل اسپانیا گذشت اما وقایعی به مانند پوشیدن یک پیراهن خاص برای بهره بردن از شانس و اتکا به پیشگویی‌های یک هشت پا و... اتفاقاتی نیستند که تهدیدی جدی برای سلامت فوتبال محسوب شوند. مطمئن باشید در کشورهای صاحب فوتبال در اروپا هیچ سرمربی‌ای برای پیروزی تیمش در کنار زمین میخ طویله چال نمی‌کند‌!

هنوزم میشه عاشق بود!

عزیز ایلدریم رئیس باشگاه فنرباغچه هنوز «در بند» است. مصطفی دنیزلی هیچ امیدی به آینده فوتبال ترکیه ندارد. همین امسال یک فوتبالیست کره‌ای به سبب تبانی گسترده در فوتبال این کشور خودکشی کرده است. چند فصل پیش تعدادی داور آلمانی به جرم ارتباط مالی با بنگاه‌های شرط‌بندی برای همیشه از قضاوت محروم شده‌اند. از کالچوپولی آنقدر در همین تماشاگر نوشته‌ایم که شب‌ها لوچانو موجی را در خواب می‌بینیم!

در لحظه نگارش این مطلب رسانه‌های مادریدی و کاتالان در تدارک یک حمله دیگر و زیر سوال بردن نتایج رقیب هستند اما تمام این اتفاقات زشته نوشته شده به انضمام تمام! پلشتی‌های نوشته نشده در این مطلب برای زیر سوال بردن فوتبال کافی نیستند. درست است که این روزها حال فوتبال چندان خوش نیست و هیچ سمی برای این ابرورزش خطرناک‌تر از این نیست که نتایج در طول 90 دقیقه در مستطیل سبز رقم نخورد اما فوتبال همچنان بزرگ مانده و این آدم‌ها هستند که دارند مدام کوچکتر می‌شوند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج