۲۲۰۹۶۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خواندنی ها با برترین ها (۳۴)

در این شماره از خواندنی ها رمانی از ایوان کلیما، کتاب مختصری درباره لودویگ ویتگنشتاین، رمانی پلیسی از دشیل همت و... آشنا شوید.

خواندنی ها با برترین ها (34)





برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها رمانی از ایوان کلیما، کتاب مختصری درباره لودویگ ویتگنشتاین، رمانی پلیسی از دشیل همت و... آشنا شوید.

نه فرشته، نه قدیس

  • ایوان کلیما
  • ترجمه ی حشمت کامرانی
  • فرهنگ نشر نو
  • چاپ اول 93

خواندنی ها با برترین ها (34)

ایوان کلیما در کتاب حاضر ما را به قلب پراگ می برد، جایی که در آن عده ای از جوانان در خرابه ها و بیغوله ها مواد مخدر مصرف می کردند. کریستینا، شخصیت اصلی داستان، زنی است که از همسرش جدا شده و در دهه ی چهل زندگی اش به سر می برد. او مادر دختری اس پانزده ساله و سرکش به نام یانا.

کریستینا کم کم به مرد جوانی دل می بندد که پانزده سال از خودش کوچکتر است، ولی نگرانی هاییی شادی اش را کدر و مخدوش کرده است: یانا مدرسه را ترک کرده و به احتمال بسیار مواد مخدر سنگین مصرف می کند. در همین روزهاست که مادر کریستینا چمدانی پر از نامه های خصوصی پدر را که فوت شده به او می دهد. پدر مردی مستبد بوده و کریستینا از رفتار زورگویانه و آرمان های استالینیستی او دل خوشی نداشته است.

نه فرشته، نه قدیس کتابی است جذاب و گیرا که نشان دهنده ی حساسیت و درک عمیق کلیما از تاریخ است، با توده ی مردم که همواره گرفتار درد و رنج اند همدردی می کند و به شکنندگی و انعطاف پذیری حیات بشری توجه و وقوف دارد. کلیما نیز مانند آنتون چخوف نویسنده ای است که نشان می دهد در همین زندگی عادی و معمولی چه شگفتی ها نهفته است.

ویتگنشتاین

  • اوروم استرول
  • ترجمه ی محسن طلایی ماهانی
  • انتشارات حکمت
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (34)

واژه «نابغه» بیشتر برای موسیقی دانان، هنرمندان، دانشمندان و ریاضی دانان به کار می رود تا برای فیلسوفان. اما، استثنای قابل توجهی وجود دارد: لودویگ ویتگنشتاین. برتراند راسل، هم صدا با بسیاری دیگر، او را این گونه توصیف می کند: «شاید کامل ترین نمونه ای از نبوغ به معنای سنتی آن است که تاکنون شناخته ام، پرشور، عمیق، جدی و مسلط». زمانی ویتگنشتاین در عبارتی به یادماندنی چنین نوشت: »بیان یک واژه، مانند نواختن نت بر صفحه کلید تخیل است» (پژوهش های فلسفی،۶) هیچ فیلسوف دیگری در قرن بیستم به اندازه واژه هایی را اظهار نکرده است که صفحه کلید تخیل را نواخته باشند. در این که او یک نابغه بود تردیدی نیست. وی به دیلیل اصالت و عمق تفکراتش، به نحوی گسترده بزرگ ترین فیلسوف مدرن دانسته شده است.

از زمان مرگش در بیست و نهم آوریل سال ۱۹۵۱ در سن شصت و دو سالگی تا اکنون، تعداد زیادی مقاله، تک نگاشت، شرح، تفسیر و کتاب به زندگی، شخصیت و آثار او اختصاص یافته است. برخی محققان تعداد این عناوین را بیش از هفت هزار تخمین می زنند. الته همه این آثار فنی نیستند. در میان آنها، چند زندگی نامه، چند نمایش نامه، یک رمان، یک فیلم داستانی تلویزیونی و ... وجود دارد.

کارآگاهِ کانتیننتال

  • داشیل همت
  • ترجمه ی سعید الیاسی بروجنی
  • انتشارات روزنه کار
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (34)

یک داستان کارآگاهی کلاسیک را - برخلاف داستان های همت- می توان نوعی بازی رسمی توصیف کرد که قواعد خاص خود را یرای تغییر و دگرگونی دارد. آنچه به طور معمول در این داستان ها اتفاق می افتد این است که کارآگاه در موقعیتی توام با اطلاعات ناکافی، اشتباه، گمراه کننده و مبهم قرار می گیرد. و داستان در کل، تمرینی برای ابهام زدایی. اما این همانی نیست که به طور معمول برای همت یا کارآگاه کانتیننتال اتفاق می افتد.

نوشته های همت پیچیده تر و کامل تر از اینهاست و به واسطه ی این پیچیدگی ها و تفاوت هاست که می می توان ادعا کرد همت توانسته است داستن جنایی را در ادبیات وارد کند. او به مدت ده سال این کار را کرد. دوران فعالیت پر از خلاقیت او زمانی پایان پذی و رفت که دیگر نتوانست از پس ابهامات، ناپایداری ها و تناقشات ادبی، اجتماعی و اخلاقی که به بهترین آثارش شخصیت و ویژگی می بخشیدند، برآید. از آن پس، زندگی اش از هم گسست و دوسویه ی متفاوت در پیش گرفت. یکی از آنها زندگی سیاسی اش بود، که سمت و سوی آن دیگری را هم تحت الشعاع قرار داد. از آنجا بود که به نویسنده ای در سایه تبدیل شد، و بعد هم دست از نوشتن کشید: که خود داستان دیگری است.

علم و شعر

  • مری میجلی
  • میثم محمد امینی
  • فرهنگ نشر نو
  • چاپ اول : ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (34)

این کتاب درباره ی هویت شخصی است، درباره ی این که ما کیستیم و چیستیم. موضوع کتاب یکپارچه بودن زندگی ماست. می کوشیم نشان دهم با مدهای دانشگاهی حال حاضر که در پی تکه تکه کردن [زندگی] ما هستند، چه گونه می توان مقابیله کرد. به جنبه های متنوع و گوناگون وجود خودمان، که با گیر شدن در علوم و هنرهای مختلف از هم تفکیک می شوند، نگاه خواهیم کرد و می پرسیم چه گونه می توان تصوراتمان از علم و شعر را درون کل واحدی به هم پیوست که برای هر یک از این دو، جایگاه درخوری دارد. این کتاب ایدئولوژی عجیب و توسعه طلبانه و جدایی طلبانه درباره ی علم را، که اکنون این پیوند را ناممکن جلوه می دهد، به دقت بررسی می کند.

ستاره ها

  • اندرو کینگ
  • ترجمه ی شادی حامدی آزاد
  • انتشارات بصیرت
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (34)

در این مقدمه ی پویا و جذاب، اخترفیزیک‌ دان دانشگاه لِیسِستر، اندرو کینگ، برای ‌مان آشکار می‌کند که قوانین فیزیک چطور ستاره‌ ها را وادار به تحول می‌کنند و آن‌ها را قدم ‌به ‌قدم در میان مراحل مختلف رشد می‌برند تا ستاره‌ ها سرانجام به مرگی ناگزیر و گاه تماشایی برسند و پس از آن، از خود بقایایی مانند سیاهچاله ‌ها برجای بگذارند. این کتاب نشان می‌دهد که ما از کجا می ‌دانیم ستاره‌ ها از چه ساخته شده‌اند، گرانش چطور ستاره‌ هایی مانند خورشید را وادار می‌کند که با تبدیل هیدروژن به هلیوم در مرکزشان نور بتابند، و چرا این مرحلة هیدروژن ‌سوزی این‌قدر طولانی و پایدار است.

سرانجام، هر ستاره زندگی‌اش را به یکی از سه روشِ ممکن به پایان می‌برد و طی مرگ پُرسروصدای خود بیشتر محتوای غنی‌ شده ی شیمیایی‌اش را در فضای اطراف پراکنده می‌ کند. این کتاب به بررسی علمی ستاره‌ها، سازوکارهای شکل‌دهندة آن‌ها، فرایند های منجر به تولید درخشندگی در آن‌ها، و نتایج مرگ‌شان می‌پردازد.

حقوق هسته‌‏ای

  • کارلتون اشتویبر، آلک‌بائر، نوربرت پلزر، وولفارم تانهوزر
  • ترجمه ی نيلوفر قديري
  • انتشارات «دنیای اقتصاد»
  • چاپ اول: ۹۳
اگر می‌خواهید از «حقوق هسته‌ای» سر در بیاورید...

كتاب «حقوق هسته‌‏ای» توسط انتشارات «دنیای اقتصاد» در روزهای پایانی خرداد93 منتشر شد. این کتاب را چهار تن از کارشناسان آژانس بین‏ المللی انرژی اتمی (کارلتون اشتویبر، آلک‌بائر، نوربرت پلزر، وولفارم تانهوزر) نوشته ‏اند. مخاطب اولیه این کتاب قرار است افرادی در کشورهایی باشند که چارچوب کمتر توسعه یافته قانون هسته‏ ای دارند و به دنبال توسعه قوانین جدید هسته‏ ای هستند.

خواندنی ها با برترین ها (34)

مخاطبان بعدی، افرادی درکشورهایی هستند که به بازبینی و تقویت قوانین موجود علاقه‌مند هستند یا افرادی که علاقه‌مند به اضافه کردن قوانین جدید به حوزه فنی هستند.

همچنین این کتاب مورد استفاده دولت‏هایی قرار می‏گیرد که خواستار سازگاری قوانین ملی‏شان با پیمان‏های بین‏ المللی در حوزه هسته‏ ای هستند. حتی کشورهايی با ساختار حقوقي کمتر توسعه یافته هم ممکن است به استفاده از این کتابچه علاقه نشان دهند. همچنین این کتاب برای تدریس حقوق هسته‏ای درنهادهای آکادمیک و برنامه های کمک فنی آژانس و دیگر نهادهای مرتبط ملی و بین ‏المللی مفید است.

اين كتاب با ترجمه نيلوفر قديري و با ويراستاري علمي عزيز‌شاه‌محمدي (كارشناس ارشد حقوق بين‌الملل ) منتشر شده‌ است.


«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج