۲۲۱۱۱۳
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (۱)

۱۳ اشتباه مرسومي كه ممكن است همه ما در زمان بازسازي يا چيدمان آشپزخانه‌مان ناخواسته مرتكب شويم.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)
مجله منزل - ليدا هادي: قديم‌ترها توي هر خانه‌اي فضايي بود به نام مطبخ؛ جايي كه از حصار خانه جدا بود و معمولا يا گوشه حياط بود يا زيرپله. آن هم براي استفاده نه يك خانواده كه شايد گاهي پنج يا شش خانواده هم بايد غذاي‌شان را در همان اتاقك نمور مي‌پختند؛ اتاقي با فضاي سياه‌رنگ كه نتيجه دود زغال و هيزم بود. البته دود و دم هيزم‌ها خودش باعث جدايي آشپزخانه از اتاق‌هاي اصلي اندروني بود و شايد هم محصور كردن فضاي فعاليت خانم خانه.

در هر حال امروز داستان به كلي فرق كرده است. حالا ديگر فضاي آشپزخانه مانند سابق نه تنگ و تاريك است و نه دور از چهارديواري اصلي. همين است كه چيدمان آشپزخانه هم به اندازه باقي قسمت‌ها مهم شده؛ حالا آشپزخانه‌ها مشرف به اتاق پذيرايي هستند بدون هيچ ديوار بازدارنده‌اي، خانم‌ها در حصر نيستند و آشپزخانه‌ها يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي خانه هاست. پس بايد حسابي حواس‌تان به اين منطقه حساس باشد. كوچك‌ترين اشتباهي در چیدمان آن ممکن است كل زيبايي خانه را به خطر بيندازد.

رنگ

هر رنگي كه مناسب حال تو نيست

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

حس متفاوت بودن با استفاده از رنگ‌هاي خاص اين روزها در طراحي دكوراسيون زياد به چشم مي‌خورد. كابينت‌هايي يك‌دست سياه يا با طرح‌هاي عجيب و غريب و استيكرهاي شلوغ حتما زيبا هستند اما بايد زيبايي آنها را در محل مناسب خودشان پيدا كرد. هيچ‌وقت نمي‌توان رنگ‌ها را بدون در نظر گرفتن شرايط محيطي آشپزخانه انتخاب كرد. پس وقتي براي انتخاب كابينت‌ها قدم برمي‌داريد بي محابا مجذوب پنل‌هاي انتخاب رنگ نشويد. قبل از آن توضيحي كوتاه درباره فضاي آشپزخانه به فروشنده بدهيد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

او حتما براي‌تان توضيح مي‌دهد رنگ سياهي كه اين روزها به كابينت‌ها مي‌زنند به درد آشپزخانه‌هاي كوچك نمي‌خورد يا اينكه براي آشپزخانه‌هاي بزرگ چقدر مي‌تواند رنگ تيره مناسب باشد. اگر سقف آشپزخانه‌تان كوتاه است بايد از كابينت‌هايي با رنگ يك‌دست استفاده كنيد يا كابينت‌هاي سفيد که فضا را بزرگ‌تر و پرنورتر نشان مي‌دهند. حتي استفاده از روكش‌هاي كابينت براق مناسب با هر محيطي نيست. پس به جاي اينكه شما براي انتخاب كابينت به فروشگاه برويد كارشناس را به خانه بياوريد. او حتما بيشتر از شما مي‌داند!

حجم

چيدمان خوب است اما بجا

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

هميشه در آشپزخانه‌ها جنگ به راه است؛ جنگ بين فضا و تركيب. هر چه باشد آشپزخانه محل نگهداري وسايل زيادي است كه بايد با دقت و ظرافت كافي در جاي مناسب‌شان قرار بگيرند. اما گاهي داشتن يك آشپزخانه مدرن و امروزي با دكوراسيون خاص، خودش ممكن است فضاي زيادي را هدر دهد. اين وسط كسي برنده ميدان است كه بتواند بين فضا و دكوراسيون تعادل برقرار كند؛ اتفاقي كه اين روزها كمتر به چشم مي‌خورد. آشپزخانه‌هاي امروزي يا به خواست صاحبخانه يك اتاق جادار براي هر نوع وسيله‌اي هستند يا آن‌قدر شيك و مدرنند كه اصلا به آشپزخانه شباهتي ندارند. تقريبا تمام طراحي‌هاي آشپزخانه‌ها داراي فضاي تلف شده است اما با طرح‌ريزي كافي و درست مي‌توان اين فضا را به كمترين حد ممكن رساند.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

اگر آشپزخانه كوچك باشد، براي داشتن فضاي بيشتر، كابينت‌هاي بزرگ بالا را مي‌توانيد بلندتر كنيد با طاقچه‌هاي كناري كه با ديد خاصي كه دارند زياد بودن فضاي‌هاي ذخيره را بگيرند. بالاي يخچال هم هميشه از ياد مي‌رود. استفاده نكردن كامل از فضاي بالاي يخچال، باعث مي‌شود يك فضاي ذخيره‌سازي براي وسايل بزرگ آشپزخانه يا فصلي از دست برود. بهترين كار اين است كه در كابينت‌هاي با قفسه‌بندي‌هاي خاص جا براي وسايل باز كنيد. كابينت‌هاي ساده بدون دسته‌بندي خاص كمتر از ميزان مورد نياز جا برای چیدن وسایل دارند. يادتان باشد فضاسازي كنيد نه انبار!

نظم

خاطره‌بازي با در يخچال ممنوع

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

خاطره‌ها خوب هستند و به يادآوردن هر روزه‌شان بهتر! اما قرار نيست هر جايي كه هستيم اين خاطره‌ها را هرقدر هم که خوب باشند دنبال خودمان ببريم. ديگر زمان آن روزها گذشته كه در يخچال و فريزهاي خانه پر مي‌شد از عكس‌ها و يادگاري‌هاي قديمي. در يخچال نه آلبوم خانوادگي شماست و نه كتابخانه شخصي‌تان. نقاشي پسر چهار ساله‌تان يا دستور غذايي كه مادربزرگ با خط خودش براي‌تان نوشته ممكن است هر جايي نصب شود اما نه روي در يخچال خانه به‌خصوص اينكه اين عكس‌ها و يادگاري‌ها گاهي تا ماه‌ها و حتي سال‌ها روي در يخچال باقي مي‌مانند و آن‌قدر جلوي چشم هستند كه ديگر اثر خودشان را روي قلب و ذهن آدم از دست مي‌دهند.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

چسباندن استيكرهاي پيتزافروشي محل يا آژانس كه ديگر يك خطاي بزرگ است. اگر خيلي حواس‌پرت هستيد مي‌توانيد آنها را به كناره‌هاي يخچال كه ديد ندارند، بچسبانيد. تا جايي هم كه مي‌توانيد بي‌خيال يادگاري‌هاي خانوادگي‌تان روي در يخچال شويد. اگر هم نمي‌توانيد از آنها دل بكنيد حداقل هفته‌اي يك‌بار تصوير جلوي روي‌تان را عوض كنيد؛ اين‌طوري هم حال شما خوب مي‌شود و هم حال فضاي آشپزخانه‌تان. اين وسط فقط يك نكته باقي است؛ اينكه حتي اگر عكس‌هاي يادگاري را روي در يخچال مي‌چسبانيد ديگر از شماره پيتزافروشي محل يا آژانس و. . . صرف‌نظر كنيد.

چینش ظرف ها

ظرف‌ها را به پستو نبريد

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

درست است كه كابينت‌ها را براي قرار دادن ظرف و ظروف آشپزخانه درست كرده‌اند اما مساله اين است كه همه بار فضاسازي در آشپزخانه و زيبايي آن را نبايد اين سازه‌هاي فلزي يا چوبي برعهده بگيرند. شايد شما از بهترين جنس كابينت با زيباترين رنگ‌ها براي چيدمان آشپزخانه‌تان استفاده كرده باشيد اما كابينت‌ها زماني زيباتر مي‌شوند كه مكمل‌هايي داشته باشند؛ اجناسي از جنس لوازم مخصوص آشپزخانه. بگذاريد ساده‌تر بگوییم. چرا به اين فكر نيستيد كه ظرف‌هاي سراميكي رنگي‌تان را جوري در دسترس قرار دهيد كه هم شما از هر روز ديدن‌شان لذت ببريد و هم مهماني كه در سالن پذيرايي با كنجكاوي به در و ديوار آشپزخانه شما زل زده است.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

اين روزها ديگر كسي همه فضاي آشپزخانه را با كابينت‌هاي سرتاسري نمي‌پوشاند. طراحان دكوراسيون معمولا بالاي گاز يا ديوارهاي كناري آشپزخانه طاقچه‌هايي نصب مي‌كنند و ظرف‌ها را در ديد قرار مي‌دهند؛ البته نه به شكل يك جاظرفي يا بوفه. ظرف‌ها نباید روي هم تلنبار شده باشند و نباید خيلي كلاسيك و رسمي باشند؛ البته اين كار را زماني انجام دهيد كه از خودتان اطمينان داريد و مي‌دانيد هميشه آدم منظمي هستيد و ظرف‌ها را با دقت و ترتيب خودشان روي طاقچه‌ها قرار مي‌دهيد وگرنه با طراحی طاقچه در آشپزخانه يك انباري ديگر درست می کنید!

چینش گاز و ظرفشویی

مثلث طلايي را فراموش كرديد؟!

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

طراحان دكوراسيون داخلي زماني كه پاي‌شان به آشپزخانه مي‌رسد، حتما ياد آن قانون طلايي دوران تحصيل مي‌افتند؛ قانون مثلث طلايي. به عقيده كارشناسان طراحي هر آشپزخانه‌اي براي خودش يك مثلث طلايي دارد كه نبايد تحت هيچ شرايطي قاعده آن به هم بخورد. اين مثلث با اتصال سينك ظرفشويي، اجاق گاز و يخچال درست مي‌شود. درواقع يخچال و سينك ظرفشويي بايد در سه راس يك مثلث فرضي در آشپزخانه قرار داده شوند. البته شايد در آشپزخانه‌هاي كوچك اين قانون رعايت نشود اما معمولا در زمان ساخت آشپزخانه‌ها مهندسان معمار حواس‌شان به اين نكته هست.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

در مثلث طلايي بيشتر فعاليت‌هاي معمول در آشپزخانه انجام مي‌شود و بايد آشپزخانه طوري طراحي شود كه هيچ وسيله اضافه‌اي در آن قرار نداشته باشد. آشپزخانه هر شكلي كه داشته باشد - به شكل L، U يا جزيره‌اي- ميانگين فاصله سه ضلع مثلث طلايي نبايد كمتر از سه متر و بيش از هفت متر‌و‌نیم باشد. ارتفاع سطح پيشخوان كابينت از زمين باید حدود ۹۰ سانتي‌متر و فاصله افقي از در كابينت تا كابينت روبه‌رو يا هر چيز ديگر حداقل ۷۶ سانتي متر باشد تا فرد به‌راحتي از پيشخوان و كابينت‌ها استفاده كند. اگر به هر دليلي اين اندازه‌ها رعايت نشود در آشپزخانه يا آدم‌ها با هم برخورد مي‌كنند يا اينكه كار آشپزي خيلي سخت مي‌شود.

نور

اينجا كافي‌شاپ نيست پس نور بتابان

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

ديگر زمان مطبخ‌هاي زيرپله‌اي قديمي نمور با آن نور كم و فضاي تاريك‌شان گذشته. حالا ديگر بايد آشپزخانه‌ها حسابي پرنور باشند تا هم زيبايي رنگ كابينت‌ها بيشتر به چشم بيايد و هم حاصل دست بانوي خانه بيشتر بدرخشد. پس اولين كار در طراحي آشپزخانه اطمينان از نور آن است. هر آشپزخانه‌اي بايد تعداد زيادي چراغ سقفي داشته باشد. يك نكته اساسي در آشپزخانه‌هاي حرفه‌اي اين است كه هيچ وقت سايه آشپز روي غذايش نيفتد. سرآشپزهاي ماهر دنيا هم وقتي آشپزخانه رستوراني را تحويل مي‌گيرند اولين دقت‌شان به نور است. نداشتن نور كافي در آشپزخانه مساوي است با خطاي ديد آشپز و غذايي كه رنگ و مزه جالبي ندارد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)

پس اگر مي‌خواهيد مانند يك سرآشپز ماهر در خانه باشيد بايد اول سراغ نور آشپزخانه برويد. توجه کنید درست در قسمت بالاي هر كدام از فضاهاي اصلي كارتان در آشپزخانه بايد نور مستقيمی داشته باشيد؛ بالاي گاز، بالاي كانتر و حتي بالاي سينك ظرفشويي. پرده آشپزخانه را هم ديگر فراموش كنيد. در نهايت اگر احساس راحتي نداريد مي‌توانيد از كركره‌هاي بالارونده استفاده كنيد. بگذاريد نور به آشپزخانه‌تان بتابد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج