adexo3
۲۲۲۸۱۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ارزان تر و با کیفیت تر

بازیکنان خارجی که بازار را کساد کرده اند

انتخاب لوکا ماریچ به جای جلال حسینی، پر سر و صداترین تصمیم برانکو در فصل نقل و انتقالات بود. سرمربی سرخپوشان ترجیح داد به جای مذاکره طولانی و چانه زنی با بازیکنانی مثل حسینی و انصاری فرد که سابقه زیادی در مذاکره با تیم های مختلف دارند، نیازش را با بازیکنان خارجی تامین کند.

بازیکنان خارجی که بازار را کساد کرده اند





هفته نامه تماشاگران امروز: انتخاب لوکا ماریچ به جای جلال حسینی، پر سر و صداترین تصمیم برانکو در فصل نقل و انتقالات بود. سرمربی سرخپوشان ترجیح داد به جای مذاکره طولانی و چانه زنی با بازیکنانی مثل حسینی و انصاری فرد که سابقه زیادی در مذاکره با تیم های مختلف دارند، نیازش را با بازیکنان خارجی تامین کند. مشابه کاری که یک سال قبل دراگان اسکوچیچ آن را انجام داد و موفق هم بود. فصل پیش، بازیکنان خارجی زیادی در لیگ برتر درخشیدند که بسیاری از آنها مثل مساریچ، نانگ، یووانویچ، پراهیچ، حمام و تانگ سال اول حضورشان در ایران را پشت سر گذاشتند. نکته جالب اینجاست که بیشتر خریدهای موفق خارجی لیگ توسط چند تیم، مربی و مدیربرنامه های خاص انجام شده اند.

جانشین های موفق

دراگان اسکوچیچ بعد از نشستن روی نیمکت فولاد، یک تیم نصفه و نیمه در اختیار داشت. 11 بازیکن اصلی و ذخیره فولاد از این تیم جدا شده بودند و سرمربی فولاد باید برای جانشینی آنها اقدام می کرد. اسکوچیچ برای بستن فولاد فقط دو خرید لیگ برتری انجام داد و بازیکنان مورد نیازش را از تیم های پایه فولاد و خارج از ایران تامین کرد. دو خرید لیگ برتری اسکوچیچ هیچ وقت در فولاد فیکس نشدند اما برخلاف آنها، خارجی ها خوب جواب دادند.

مساریچ که به جای عبدالله کرمی به فولاد رفته بود، یکی از بهترین مدافعان لیگ شد و چاگو برخلاف بازی چرخشی کلانتری و شهاب کرمی در لیگ سیزدهم، تمام فصل مطمئن برای فولاد به میدان رفت.

بعد از محرومیت آرش افشین، نیم فصل دوم آلویس نانگ سومین خارجی فولادی ها شد و توانست با 9 گل زده آقای گل نیم فصل دوم لیگ برتر شود.

کم حاشیه و کم دردسر

بازیکنان لیگ برتری در سال های اخیر، به مذاکحره با تیم های مختلف تا روز آخر نقل و انتقالات و بازارگرمی های مختلف عادت کرده اند. برخلاف آنها، بازیکنان خارجی که سابقه فوتبال در سطح حرفه ای اروپا را دارند، معمولا بدن دردسر به ایران می آیند و در صورت توافق با یک باشگاه قرارداد می بندند. در طول فصل هم در صورت بالا نرفتن مبلغ طلب شان از باشگاه، کمتر از ستاره های ایرانی حاشیه می سازند.

فصل قبل ایمان موسوی، محمد قاضی و محسن مسلمان هر کدام در مقطعی برای اسکوچیچ دردسر درست کردند اما سه بازیکن خارجی او بدون مشکل تا پایان فصل برای این تیم به میدان رفتند.

مدیربرنامه های مشترک؟

یکی از موضوعاتی که درباره بازیکنان خارجی لیگ برتر مطرح می شود، مدیربرنامه های مشترک بسیاری از آنها و سود مالی مربی باشگاه از این انتقال هاست. رابط اسکوچیچ، مساریچ، چاگو، نانگ و حتی برانکو، استیماچ و دو بازیکن کروات مد نظر پرسپولیس با ایران مشترک است.

پراهیچ و یووانویچ دو مدافع پدیده هم از کانال مشخصی به این باشگاه رفتند. هر چند در ایران توسط مدیربرنامه های متفاوتی با باشگاه ها ارتباط دارند. به طور مثال، کریستانوویچ مهاجم مورد نظر پرسپولیس برای فصل آینده، سال قبل در همان باشگاهی بازی می کرد که چند روز قبل استیماچ، یکی از کاندیداهای نیمکت استقلال را به عنوان سرمربی فصل آینده اش انتخاب کرد.

تا زمانی که بازیکنان و مربیان موفقی وارد ایران شوند، مشکلی وجود ندارد اما دردسر اصلی نمونه های ناموفق و پر حاشیه بازیکنان خارجی هستند.

نمونه های معکوس

استفاده از بازیکنان خارجی، در همه باشگاه های ایران هم بازدهی خوبی نداشته است. بیشتر بازیکنان موفق در ایران، به چند باشگاه خاص محدود می شوند؛ مساریچ و چاگو در فولاد، پراهیچ و یووانویچ در پدیده و کارلوس سانتوس و حمام در ذوب آهن نمونه این بازیکنان بودند.

موفقیت برانکو و بازیکنانی مثل ماریچ و کریستانوویچ در فصل آینده هم دور از انتظار نیست. بازیکنانی مثل پادووانی، ادینیو، کرار، پیمنتا و ویکروم هم قبلا در ایران امتحان پس داده بودند و خرید جدیدی محسوب نمی شدند. در کنار این بازیکنان؛ استقلال، رافائل؛ پرسپولیس، تادئو؛ استقلال، خوزستان دیاوارا؛ پیکان، اتروویچ و تراکتورسازی، بیکای را به ایران آوردند. خارجی هایی که بیشترشان با کارنامه ای مبهم به ایران آمدند و موفقیتی هم کسب نکردند. همه آنها توسط مربیان ایرانی انتخاب شدند و در بعضی موارد، کیفیت پایین این بازیکنان باعث شد اتهام دلالی به بعضی مدیران و سرمربی باشگاه ها وارد شود.

نکته مشخص، کارنامه قبل و بعد از ورود بازیکنان به ایران است. کمتر پیش آمده بازیکنی با کارنامه نامشخص در لیگ برتر موفق شود یا یک بازیکن با سابقه طولانی و موفق در اروپا، در لیگ برتر ایران جواب ندهد.

فصل بعد؟

از حالا به نظر می رسد نقل و انتقالات فصل بعد هم از این قاعده مجزا نخواهد بود. برانکو ایوانکوویچ، دو بازیکن خارجی برای پرسپولیس انتخاب کرده که قبل از حضور در ایران سابقه ای طولانی در لیگ کرواسی دارند. ماریچ، مدافعی که برانکو جای سید جلال انتخاب کرده؛ دو سال قبل به عنوان یکی از بازیکنان باریجکا، نایب قهرمان لیگ کرواسی شده و کریستانوویچ مهاجم مورد علاقه سرخپوشان سابقه آقای گلی لیگ کرواسی را دارد.

فولاد و اسکوچیچ قرارداد خارجی های فصل قبل را تمدید کرده اند. نفت و منصوریان مثل سال گذشته که خارجی های امتحان پس داده ای مثل پادووانی و ویکروم را خریدند، امسال سراغ کارلوس سانتوس ستاره فصل قبل ذوب آهن رفتند و بعضی مربیان ایرانی هم خارجی های عجیب و غریب می خرند.

عبدالله ویسی و رسول خطیبی که فصل قبل هم سابقه خریدهای ناموفق خارجی داشتند، دست روی ادواردو فریرا و رنان سیلوا گذشته اند؛ بازیکنانی با کارنامه ای نه چندان موفق که در سال های اخیر 7-6 سال تیم عوض کرده اند و به نظر نمی رسد چندان موفق تر از دیاوارا و بیکار باشند.

مقایسه کارنامه مساریچ در لیگ چهاردهم با کرمی در لیگ سیزدهم (فولاد)


لئونارد مساریچ

عبدالله کرمی

بازی

۲۸

۲۸

کلین شیت

۱۵

۹

گل

۱

۳

پاس گل

۱

۱


مقایسه کارنامه نانگ در نیم فصل دوم لیگ چهاردهم با افشین در نیم فصل دوم لیگ سیزدهم (فولاد)


آلویس نانگ

آرش افشین

بازی

۱۴

۱۰

گل

۹

۲

پاس گل

-

-

میانگین گل

۰.۶۴

۰.۲


مقایسه کارنامه چاگو در لیگ چهاردهم با کلانتری در لیگ سیزدهم (فولاد)


ماتیاس چاگو

ایوب کلانتری

بازی

۲۷

۲۰

ترکیب اصلی

۲۷

۸

گل

۱

-

پاس گل

۳

۲

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج