۲۲۳۱۶۹
۵۱۰۹
۵۱۰۹
پ

چیدمان خانه و میز افطار در ماه رمضان

يكي از دلچسب‌ترين و خاطره‌انگيزترين وعده‌هاي غذايي براي ما ايراني‌ها افطارهاي ماه مبارك رمضان است. تدارك و چيدمان سفره افطار از زماني قبل از اذان آغاز مي‌شود و ميزبان همه تلاشش را براي اين چيدمان به‌ خرج مي‌دهد.

چیدمان خانه و میز افطار در ماه رمضان
مجله منزل - فاطمه عليزاده: يكي از دلچسب‌ترين و خاطره‌انگيزترين وعده‌هاي غذايي براي ما ايراني‌ها افطارهاي ماه مبارك رمضان است. تدارك و چيدمان سفره افطار از زماني قبل از اذان آغاز مي‌شود و ميزبان همه تلاشش را براي اين چيدمان به‌ خرج مي‌دهد. شايد افطار تنها وعده‌اي باشد كه تمام ‌مهمان‌ها درست سر وقت، پاي آن حاضر مي‌شوند.

خيلي از ايراني‌ها قبل از فرا رسيدن ماه رمضان در تدارك مواد غذايي، بسته‌بندي و برنامه‌ريزي براي وعده‌هاي افطار و سحرشان هستند. ما چند پيشنهاد ويژه براي چيدمان ميز و خانه‌تان داريم. بياييد علاوه بر داشتن يك فهرست تدارك برنامه غذايي، براي فضاي خانه و چيدمان ميز يا سفره افطار هم برنامه‌ريزي كنيم و به استقبال اين ماه برويم.

چیدمان خانه و میز افطار در ماه رمضان

فانوس‌هاي كاغذي بسازيد

براي اينكه يك دكوراسيون كم‌خرج اما هيجان‌انگيز با حال و هواي «رمضان مبارك» داشته باشيد، مي‌توانيد از پرينتر خانه‌تان استفاده كنيد. براي شروع، تبريك آمدن ماه مبارك رمضان را روي كاغذهاي رنگي پرينت بگيريد و با نوار‌هاي كنفي يا روبان‌هاي رنگي يك ريسه درست كنيد و آن را در فضايي نزديك به ميز افطار، ورودي خانه يا بالاي شومينه آويزان كنيد. چند طرح از فانوس‌هاي كاغذي را روي كاغذ بكشيد و با كمك طلق‌هاي رنگي براي آن شيشه بسازيد و آن را روي ورودي خانه‌تان نصب كنيد. مي‌توانيد با كاغذهاي‌هاي رنگي فانوس‌هاي سه‌بعدي بسازيد و آن را در جلوی اتاق كودك‌تان يا طاق آشپزخانه آويزان كنيد.

كافي است يك كاغذ A۴‌ برداريد يك مستطيل با در نظر گرفتن پنج سانت از بالا و پايين كاغذ بكشيد. با يك كاتر، خطوطي موازي هم، با فاصله دو سانت ببريد. كاغذ را لول كنيد و آن را به سمت داخل فشار دهيد تا نوارها حالتي محدب به‌ خودشان بگيرند و نقش ميله‌هاي فانوس را براي‌تان بازي كنند. بعد دوطرف كاغذ را با چسب ثابت كرده و آن را از يك نخ آويزان كنيد.

يك ايده كوچك براي دعا

ذكرهاي اين ماه، مانند دعاي افطار «اللهم لك صمنا و علي رزقك افطرنا فتقبل منا، انك انت السميع‌العليم» را به تعداد ‌مهمان‌هاي‌تان پرينت بگيريد يا از كودك‌تان بخواهيد آن را با دستخط خودش روي كاغذ بنويسد. مي‌توانيد اين نوشته را روي نوارهاي كوچكي بنويسيد و آن را به يك خلال‌دندان بچسبانيد. خلال‌ها را روي هر خرما قرار دهيد و يك ظرف با پرچم‌های خوش آب‌ورنگ بسازيد. اگر از بطري‌هاي آب يا نوشيدني روي ميز استفاده مي‌كنيد، مارك و نوشته‌هاي صنعتي را از روي آن جدا كنيد و نوشته‌هاي تبريك ماه مبارك را با كمي ذوق و سليقه شخصي‌تان روي آنها بچسبانيد.

چیدمان خانه و میز افطار در ماه رمضان

روي زمين صميمي‌تر است!

اگر مي‌خواهيد سفره افطارتان را روي زمين پهن كنيد، مي‌توانيد سراغ سفره‌هاي قلمكار اصفهان برويد. در كمتر خانه‌اي انداختن سفره گِرد مرسوم است اما بدانيد انداختن نوع گرد سفره‌هاي قلمكار، سفره افطارتان را منحصر به‌فرد و جمع خانواده‌تان را گرم‌تر مي‌كند. اگر مي‌خواهيد سفره افطار را روي ميز بچينيد و نگران نور كم يا فضاي محدود خانه‌تان هستيد، يك آينه بزرگ تهيه كرده و آن را روي نزديك‌ترين ديوار به ميزتان نصب كنيد.

وجود آينه در اتاق رسمي غذاخوري به شكوه آن اضافه مي‌كند و ايده خوبي براي تبديل شدن آن مكان به نقطه كانوني خانه است. براي ايجاد يك نور ملايم، شمع‌هاي كوچك و كوتاهي را روي ميز افطار روشن كنيد. اگر روي ميز فضاي كافي براي روشن كردن شمع نداريد، از فانوس‌هاي تزييني روي يك ميز مجزا يا فضايي خالي در كف اتاق استفاده كنيد. هر تعداد شمع يا فانوس داريد، در يك جا جمع كنيد. اگر اين فضاسازي را روي زمين انجام مي‌دهيد، پيشنهاد مي‌كنيم يكي، دو دست پشتي هم فراهم كنيد. پشتي‌هاي سنتي ايراني با رنگ‌هاي گرم‌شان در فضايي با نور شمع‌ها جلوه‌اي ويژه به ‌مهماني افطارتان مي‌دهند. به جاي پشتي از يك تشكچه و چند كوسن براي درست كردن اين فضا استفاده كنيد.

بايدها و نبايدهاي ميز افطار

اين‌بار بهتر است براي چيدن ميز افطار، آن را به‌صورت سلف‌سرويس نچينيد! يا حداقل اين چيدمان را تنها براي بخش شام يا سحري در نظر بگيريد. اگر دور ميز بيشتر از شش نفر هستند از چيدن سبزي خوردن، خرما، پنير و گردو تنها در يك ظرف اصلي خودداري كنيد.

چیدمان خانه و میز افطار در ماه رمضان

بهتر است براي هر نفر يك مجموعه از هركدام از مواد غذايي را در كنار هم، در نظر بگيريد و تنها سوپ يا غذاي اصلي را در ظرف بزرگي در مركز ميز قرار دهيد. دراز كردن دست يا دست‌به دست شدن ظرف‌ها در يك ميز بزرگ ميان افراد زياد، آرامش سفره را به هم مي‌زند. حتما به‌ غير از ليوان‌هاي سرو چاي، ليوان‌هايي را هم براي نوشيدني يا آب در نظر بگيريد. در كنار ظرف پنير و گردو از چاقوي‌هاي كوچك پنيرخوري استفاده كنيد. اگر فضاي ميز بيش از اندازه شلوغ شد، از ظرف‌هاي دو يا سه طبقه براي چيدن زولبيا و باميه و مقداري ميوه كوچك اما آبدار تابستاني در طبقه بعدي آن استفاده كنيد.

بادبزن‌ها را بيرون بكشيد

حواس‌تان به سيستم تهويه خانه باشد. روشن شدن اجاق گاز در زمان افطار و روشن شدن لامپ‌ها و مهم‌تر از همه جريان گردش خون بالا، همزمان با افطار كردن افراد، فضاي خانه را گرم مي‌كند. پس حتما سري به كولرتان بزنيد و هم‌زمان با آمدن فصل گرما آن را سرويس كنيد تا هواي مطبوعي را در محيط خانه فراهم كنيد. تهيه چند گلدان با برگ‌هاي سبز و پهن هم ايده‌ خوبي براي چيدمان خانه‌تان است؛ گلدان‌ هم فضاي خانه را شاداب‌تر مي‌كند و هم اكسيژن بيشتري را در اين فضا ايجاد مي‌كند.

چیدمان خانه و میز افطار در ماه رمضان

براي اينكه روزها از دست‌تان درنرود، تقويم بسازيد

ماه رمضان در بيشترين حالت ۲۹ روز است. پيشنهاد ما اين است كه يك تقويم دست‌ساز براي اين ماه تهيه کرده و يك تخته يا فوم انتخاب كنيد. مي‌توانيد براي رنگ‌دار بودن قاب تقويم‌تان، آن را با يك لايه رنگ آكريليك كه به‌راحتي با آب رقيق مي‌شود، بپوشانيد. براي هر روز يك بخش را در نظر بگيريد و مانند جاي نامه يا يك پاكت نامه آن را با كاغذ‌هاي رنگي روي تخته ثابت كنيد. از تسبيح‌هاي رنگي‌ كه در خانه داريد، براي تزيين قاب استفاده كنيد. مي‌توانيد از قرآن‌هايي كه در ۳۰ دفترچه- جزء چاپ شده‌اند، استفاده كنيد و هر جزء را در روز مورد نظر آن قرار دهيد. كارها و برنامه‌هايي كه قرار است در اين ماه انجام دهيد را روي آن يادداشت كنيد. اگر قرار است كسي را به افطاري دعوت كنيد يا روزهايي را كه قرار است ‌مهمان باشيد روي آن علامت بزنيد.

جوايزي ارزشمند براي روزه‌دار كوچك

اگر امسال اولين سالي است كه فرزند تازه‌ تكليف شده‌تان قرار است روزه بگيرد، براي هر روز از روزه‌داري‌اش يك هديه تهيه كنيد. بهتر است هركدام از هديه‌هايش را از قبل كادو كنيد، آنها را هم روي يك قاب بچسبانيد و روي ديوار اتاق‌تان نصب كنيد. تصور كنيد! اين هيجان‌انگيزترين ماه روزه‌داري براي او خواهد بود. مي‌توانيد دور تا دور قاب را با تصاوير نمادين مذهبي مانند مسجد و مناره كه خودتان كشيده‌ايد، تزيين كنيد.

چیدمان خانه و میز افطار در ماه رمضان

صندوقچه‌اي دكوراتيو براي سجاده نماز

قبل از سررسيدن ‌مهمان‌ها، بخشي از خانه يا بخشي از اتاق خواب را براي نماز خواندن فراهم كنيد. اين‌طوري اگر كسي خواست نماز بخواند دستپاچه نمي‌شويد و هول‌هولي توي كشوی ميزها دنبال مهر و تسبيح نمي‌گرديد. مي‌توانيد از قبل يك يا دو سجاده را كنار هم يا با فاصله و پشت سر هم پهن كنيد. از پارچه‌هاي ترمه قديمي براي سجاده استفاده كنيد. اگر مي‌خواهيد محل نماز خواندن ‌مهمان‌ها در حوالي ميز يا سفره افطارتان باشد، مي‌توانيد از يك صندوقچه قديمي يا يك سبد حصيري كمك بگيريد. سجاده‌ها را توي آن بگذاريد و به عنوان يك عنصر دكوراتيو نوع و جنس آن را با روميزي يا عناصر تزييني ميز افطارتان هماهنگ كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج