۲۲۳۷۲۶
۵۲۳۱
۵۲۳۱
پ

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

طاقچه‌هاي متنوع اين روزها در آپارتمان‌هاي كوچك حسابي باب شده اما هر طاقچه‌اي را نمي‌شود در هر قسمتي از خانه نصب كرد.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...
مجله منزل: اين روزها ديگر آپارتمان‌ها آن‌قدر كوچك شده كه نمي‌شود در يك زمان هم كتابخانه بزرگي در خانه داشت، هم يك كنسول دكوري و هم كابينت‌هاي سرتاسري. مشكل شهرنشين‌هاي امروزي فضاست. اينكه در هر شرايطي بشود از در و ديوار خانه براي جا دادن لوازم استفاده كرد، شرط اول و آخر طراحي خانه‌هاي كوچك امروزي است.

اين وسط، طاقچه‌هاي چوبي رنگارنگي كه تازه در انواع شكل‌ها به بازار آمده كار را راحت كرده است؛ آن‌قدر راحت كه مي‌شود با صرف هزينه‌اي اندك چند تا از آنها را از بازار تهيه و بي‌نياز به نظر كارشناس و خبره طراحي داخلي آنها را در هر گوشه‌اي از خانه نصب كرد. فقط مسئله اينجاست كه بايد طاقچه مناسب با محيط و محل صحيح نصب آن را بشناسيد؛ باقي‌اش فقط كار ميخ است و چكشي كه داستان را تمام می كند. این چند راهنمایی کوچک و ساده را بخوانید و بعد دست به کار شوید. شما می توانید با چند تغییر ساده نتیجه فوق العاده ای بگیرید.

براي خانه‌هايي كه ديوارهايی يك‌دست با رنگ‌های روشن و ساده دارند نصب كردن يك يا دو طاقچه مي‌تواند فضا را كلا عوض كند. مهم اين است كه ديواري كه بايد به صورت خاص براي نصب طاقچه‌ها استفاده شود درست و بجا باشد. معمولا طاقچه‌ها را در خانه‌هايي با ديوارهاي يك‌دست در بزرگ‌ترين فضاي ديواري و در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف نصب مي‌كنند اما مساله اينجاست كه در ديوارهايي با رنگ‌هاي روشن بايد از طاقچه‌هايي با رنگ‌هاي تيره‌تر استفاده كرد. اگر دوست داريد در خانه‌تان يك ديوار خاص داشته باشيد چند طاقچه حسابي تهیه کنید.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

اگر در حمام خانه از سقف‌هاي كاذب استفاده نشده باشد، آن وقت سقف بیش از حد بلند است و حمام و دستشويي يك فضاي عمودي طولاني. در اين مواقع فقط با استفاده از طاقچه‌هاي متعدد امكان فضا بخشيدن به حمام وجود دارد. اما استفاده از طاقچه بايد تابع قانون خاصي باشد. قابي كه براي آينه استفاده شده و همين‌طور شكل كمد زير سينك دستشويي تعيين‌كننده شكل خاص طاقچه‌هاست. در مواردی كه لوازم چوبي ديگري در حمام وجود دارد شكل طاقچه‌ها بايد تابعي از شكل خاص آنها باشد.


طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

در زمان استفاده از طاقچه‌ها در اتاق نشيمن بايد به نكته مهمي دقت كنيد؛ اينكه اگر طاقچه‌ها را براي قرار دادن دكوري‌هاي خاص استفاده مي‌كنيد بهتر است رنگ‌شان با رنگ باقي لوازم چوبي محيط همخواني داشته و حتي بهتر است از يك جنس و بافت هم باشند. به اين ترتيب طاقچه‌ها نه تنها اشيايي اضافه در فضا به حساب نمي‌آيند بلكه هماهنگي‌شان با اجزاي ساختمان هارموني خوبي به كل فضاي خانه مي‌بخشد؛ انگار كه در زمان طراحي خانه از ابتدا به اين طاقچه‌ها فكر شده و آنها ملزومات اضافه شده‌اي نيستند.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

شايد عجيب به نظر برسد اما تا جايي كه مي‌توانيد از هر فضاي خالي دستشویی براي نصب طاقچه‌هاي بزرگ و كوچك استفاده كنيد. اين طاقچه‌ها هرقدر به سينك دستشويي نزديك‌تر باشند، بهتر است. معمولا در فضاي دستشويي و حمام كنج‌هاي بی‌استفاده زيادي هست كه فقط با نصب طاقچه‌هاي كوچك قابل استفاده مي‌شوند. نصب طاقچه‌هاي زياد در دستشويي زماني به زيبايي كمك مي‌كند كه همراه با دكوري‌هاي لازم باشد وگرنه اگر همه فضا براي قرار دادن لوازم بهداشتي به کار رود، طاقچه‌ها فضا را بيشتر خفه و تنگ نشان مي‌دهند تا باز و دلپذير.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

يكي از اصول طراحي، استفاده از نشانه‌هاي طبيعت در خانه است. به اين تصوير دقت كنيد. نصب طاقچه‌هاي چوبي در دوطرف شومينه سفيدرنگ به‌طور كلي دكوراسيون تمام فضاي اطراف را تحت تاثير قرار داده است. رنگ چوب طبيعي طاقچه‌ها روي ديوار كرم‌رنگ و شومينه‌اي با رنگ سفيد يك طرف و گل‌هاي طبیعي روي آن هم خودش يك طرف. استفاده از فرش گلدار و صندلي چوبي هم نشانه‌هاي طبيعت را بيشتر جلوه داده است. مي‌بينيد اگر طاقچه‌اي در ميان نبود و گلداني روي آن، هيچ‌وقت نمي‌شد به اين شكل طبيعت را در خانه به تصوير كشيد. پس لازم است هميشه به استفاده بهينه از فضاي طاقچه‌ها فكر کنید چون گاهي آنها فقط به درد تزئين مي‌خورند.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

زمانی كه كاناپه‌ها به ديوارهاي خانه چسبيده‌اند مي‌شود با استفاده از طاقچه‌ها فضا را كمي تغيير داد. در خانه‌هاي كوچكي كه گريزي از چسبيدن كاناپه‌ها به ديوارها نيست، مناسب‌ترين كار اين است كه با دو طاقچه در اندازه‌هاي متفاوت نمايي تازه به نشيمن داد. به اين ترتيب فضاي كافي براي به نمايش گذاشتن تزئيني‌هاي دوست‌داشتني‌تان هم خواهيد داشت و ديوار خانه ديگر خالي و بي‌روح باقي نمي‌ماند. نصب طاقچه و قرار دادن عكس يا شمع روي آن گاهي حتي به نصب يك تابلوي هنري ارجحيت دارد.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

خيلي‌ها هنگام طراحي كابينت‌هاي آشپزخانه به طراح توصيه مي‌كنند تا جايي كه امكان دارد از این فضا استفاده کرده و ديوارها و زمين را بيخ تا بيخ از كمد‌ها و قفسه‌هاي كابينت پر كند. به اين ترتيب آنها فقط به يك خواسته‌شان مي‌رسند؛ جا و فضاي كافي، اما در این صورت ديگر كسي نمي‌تواند تضمينی دهد كه آشپزخانه‌شان مدرن و امروزي هم به نظر برسد. چيدن گوش تا گوش كابينت‌ روشي قديمي است. در طراحي‌هاي تازه اگر فضا اجازه دهد، از چند طاقچه بلند و باريك در آشپزخانه‌ها استفاده مي‌كنند. طاقچه‌ها فضاي آشپزخانه را قابل دسترس نشان مي‌دهند.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

لازم نيست اتاق نشيمن‌تان را حتما با اسباب گران‌قيمت تزئين كنيد. اگر شومينه ساده خانه روي اعصاب‌تان رفته فقط كافي است روي آن را يك طاقچه بلند بدهيد؛ طاقچه‌اي سرتاسري كه فضاي بين شومينه و ديوار بالاي آن را از هم جدا ‌كند. ديوارهاي كناري را هم مي‌توان با كمدي همرنگ و طاقچه‌هايي رديف تزئين كرد. درواقع همين تكه چوب‌هاي ساده‌اي كه مي‌بينيد با كمترين هزينه دكوري زيبا درست كرده‌اند به‌خصوص همان طاقچه بلندي كه بالاي شومينه مسطح آمده كار را تمام كرده است.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

گاهي لازم است كه طاقچه‌ها كامل‌كننده طراحي خاص دكوري باشند. بهتر است در بالاي كتابخانه‌هاي كوتاه اتاق‌ها يا دكوري‌هايي كه در كنج شومينه‌ها ساخته مي‌شوند، طاقچه‌هايي با همان رنگ و بافت چوب به ترتيب و توالي خاصي نصب شوند؛ طوري‌كه تا نيمه‌هاي ديوار بالا بروند؛ انگار كه طاقچه‌ها در حال پيشروي به سوي بالا هستند. زيبايي كار وقتي دوچندان مي‌شود كه رنگ طاقچه‌ها و دكوری با ديوار پشت كار متضاد با هم باشند. نصب طاقچه‌هايي همرنگ با ديوار حس صعود به بالا را القا نمي‌كند.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

اگر آشپزخانه‌تان كاشي‌هاي رنگي خاصي دارد يا اگر در فضاي دستشويي و حمام از كاشي‌هاي قهوه‌اي استفاده شده - كاشي‌هايي كه ديگر كاري براي رنگ‌شان نمي‌شود كرد! - بهتر است فضا را با نصب طاقچه‌هايي هم‌رنگ كمي به‌روزتر كنيد. اين مساله درباره هر رنگي صدق مي‌كند فقط كافي است طاقچه‌هايي با ضخامت چوب بيشتر انتخاب كنيد تا رنگ خاص‌شان بيشتر به چشم بيايد. يادتان باشد در اين مورد بايد تا جايي كه مي‌توانيد لوازم تزئيني كمتري روی طاقچه قرار دهيد. طاقچه‌ها در اين شرايط رنگ غيردلخواه‌تان را كمي چشم‌نوازتر مي‌كنند.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

فرقي ندارد در قسمت دستشويي و حمام خانه چقدر فضا داشته باشيد. به هر حال يك ديوار خالي كه پيدا مي‌شود تا چند تا از اين طاقچه‌هاي باريك را روی آن بچسبانيد و كمي حال و هواي این فضای ساده و فراموش‌شده خانه‌تان را تغيير دهيد. فضاي سرويس‌هاي بهداشتي با استفاده از این طاقچه‌ها از حالت سردي درمي‌آيد به‌خصوص اينكه طاقچه باريك سفيدرنگ محیط را بزرگ‌تر از معمول نشان مي‌دهد. استفاده از لوازم مخصوص حمام و دستشويي متناسب با رنگ ديوارها خودش داستان را كامل مي‌كند. طاقچه در فضاي دستشويي راحت‌ترين راه براي شاداب كردن فضاست به‌خصوص اگر امكان استفاده از گلدان‌هاي طبيعي را هم داشته باشيد.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

شايد مهم‌ترين كاركرد طاقچه‌ها در حمام و دستشويي براي قرار دادن حوله‌هاي اضافي و گذاشتن باقي لوازم بهداشتي باشد اما طاقچه‌ها زماني زيبايي‌شان دوچندان مي‌شود كه در كنار وان حمام قرار بگيرند و صرفا براي گذاشتن شمع‌هاي رنگارنگ به کار روند. در اين حالت كه حمام را شبيه به محيط يك اسپا مي‌كند بايد طاقچه‌ها در ارتفاعي پايين و نزديك به وان حمام قرار بگيرند. حتي اگر دسترسي خاصي به آنها وجود نداشته باشد بايد طاقچه باز در ارتفاع پايين باشد تا شمع‌ها كاملا دیده شوند.


طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...

در معماري خانه‌هاي ايراني هميشه فضاي بين دو پنجره بی‌استفاده باقي مي‌ماند. پيش از اين فضاي بين دو پنجره را هم با پرده‌هاي ضخيم مي‌پوشاندند به اين بهانه كه فضاي خانه را بزرگ‌تر نشان دهند اما حالا ديگر اين روش‌ها قديمي شده است. اين روزها بهترين راهكار براي استفاده از فضاي خالي بين دو پنجره قدي خانه به کار بردن طاقچه‌هاست. طاقچه‌ها با دكوري‌هاي روي‌شان حتي به استفاده از قفسه‌هاي باريك و كتابخانه‌هاي قدي هم ارجحيت دارند؛ ضمن اينكه اگر فضا براي كتاب‌ها انتخاب شده باشد باز هم استفاده از طاقچه‌ها براي چيدن كتاب‌ها بهتر است تا آوردن كتابخانه‌اي بزرگ در فضاي اتاق نشيمن.

طاقچه هایی که با دل تان بازی می کنند...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج