۲۲۵۷۸۳
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

چگونه دردهای رايج كمررا بدون مسكن آرام كنيم؟

كمرتان درد مي‌كند؟ شايد شما هم مثل بسياري افراد اين درد را تحمل كرده و درنهايت با مصرف مسكن با آن مدارا كنيد.

چگونه دردهای رايج كمررا بدون مسكن آرام كنيم؟
مجله سیب سبز - نيلوفر جامه بزرگي: كمرتان درد مي‌كند؟ شايد شما هم مثل بسياري افراد اين درد را تحمل كرده و درنهايت با مصرف مسكن با آن مدارا كنيد. اگر همينطور پيش برويد، خيلي زود اين دردهاي خفيف چنان غير قابل تحمل مي‌شوند كه امان‌تان را مي‌برند و به كابوس وحشتناكي براي‌تان تبديل مي‌شوند. احتمالا در چنين شرايطی هم از افزايش تعداد مسكن‌هايي كه مي‌خوريد، به‌عنوان بهترين راه براي كنترل دردتان كمك مي‌گيريد. دست نگه داريد! تحقیقات نشان مي‌دهند مصرف مسكن، نه‌تنها عوارض زيادي به شما تحميل مي‌كند بلكه نمي‌تواند از كمردرد شما چيزي كم كند. به همين دليل شايد بهتر باشد از همين امروز مسكن‌ها را كنار بگذاريد و براي از بين بردن دردتان از راهنمايي‌هاي ما استفاده كنيد.

ريشه درد را پيدا كنيد

كمتر كسي است كه حداقل يك بار در طول زندگي‌اش طعم كمر درد را نچشيده باشد. درد كمر شما ممكن است به علل مختلفي ازجمله كشيدگي بافت‌هاي نرم، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها يا مشكل در مفاصل ايجاد شده باشد. در اكثر مواقع دردها مشابه‌اند؛ درحالي‌كه منشا آنها زمين تا آسمان با هم فرق دارد.

چگونه دردهای رايج كمررا بدون مسكن آرام كنيم؟

درد عضلاني حاد يا كشيدگي مفاصل

اين درد كه يكي از شايع‌ترين دردهاست معمولا قسمت پايين كمر را درگير مي‌كند. هنگامي‌كه بدون آمادگي شیئی را يكباره بلند مي‌كنيد يا با ورزش‌هاي غيراصولي كشش نامناسبي به عضلات‌تان تحميل مي‌كنيد، گرفتار اين درد مي‌شويد. اين مشكل با علامت درد یا محدوديت در انجام فعاليت‌ها ظاهر مي‌شود. كشش يا چرخش بيش از حد ماهيچه‌ها باعث مي‌شود تاندون‌ها و رباط‌ها در منطقه‌اي براي محافظت از خودشان و جلوگيري از آسيب بيشتر سفت شوند. وجود التهاب در اين مرحله درواقع واکنش وپشتيباني بدن براي جلوگيري از آسيب بيشتر به مهره‌هاست.

چه بايد كرد؟

اگر بعد از بلند كردن شيء به اين درد دچار شديد، دست‌دست نكنيد هرچه درمان را سريع‌تر آغاز كنيد نتيجه بهتري مي‌گيريد. بسته يخ را بلافاصله از فريزر خود خارج كنيد و حداقل ۱۰ دقيقه روي منطقه قرار دهيد و چند بار تكرار كنيد تا التهاب فروكش كند.

اگر عضلات شما به‌شدت سفت شده‌اند، مي‌توانيد از كيسه يا حوله آب گرم استفاده كنيد اما دقت كنيد براي كاهش التهاب و درد، درمان را با قرار دادن كيسه يخ آغاز كنيد و در آخر هم بعد از قرار دادن كيسه آب گرم باز كيسه يخ روي عضلات قرار دهيد.

اگر چنين آسيبي ديده‌ايد، بعد از درمان، نشستن يا دراز كشيدن براي‌تان ممنوع است و با استراحت حال‌تان را بدتر مي‌كنيد؛ پس سعي كنيد بدن‌تان را در حالت تعادل قرار دهيد و به آرامي به ناحيه ملتهب كشش‌هاي مناسبي وارد كنيد. اگر هم كرم آرنيكا دم‌دست‌تان بود، آن را به ناحيه دردناك بماليد و ماساژ دهيد تا درد و آسيب‌ديدگي‌تان بهتر شود.

درد دنبالچه

اگر هنگام نشستن درد شديد و ناگهاني در قسمت پايين كمرتان احساس مي‌كنيد، احتمالا دنبالچه‌تان آسيب ديده است. اين درد ممكن است موقع اجابت مزاج يا خم شدن هم همراه‌تان باشد. فشار زايمان يا ضربه ممكن است باعث دررفتگي استخوان دنبالچه‌تان شده و اين درد را ايجاد كرده باشد.

چه بايد كرد؟

در اولين روزهاي درمان از كيسه سرد، چند بار در روز استفاده كنيد و بعد از دو يا سه روز كيسه آب گرم را در ناحيه قرار دهيد. اگر چنين دردي داريد، زياد ننشينيد و اگر هم يبوست داريد از ملين‌ها استفاده كنيد. انجام حركات ورزشي و كشش‌هاي ملايم هم براي رها شدن از اين درد سودمند است، اما اگر بهتر نشديد به پزشك مراجعه كنيد تا با دارودرماني مشكل را حل کند. مرحله آخر براي نجات از اين درد، جراحي است.

پرولاپس ديسك

پرولاپس يا افتادگي ديسك يك وضعيت جدي است و به درمان پزشكي نياز دارد.دیسک های بین مهره کمر و گردن بیشتر از دیگر جاهای ستون فقرات به این مشکل دچار می شوند. این مشکل غالبا در كيسه‌اي پر از مايع که مانند يك متكا بين استخوان‌هاي مهره شما قرار دارد اتفاق می‌افتد؛ یعنی زماني كه اين كيسه از محل اصلي‌اش خارج ‌شود پرولاپس ایجاد می‌شود. اين حالت مي‌تواند به عصب فشار وارد كند و با درد شديد يا حالتي مانند سوزن‌سوزن شدن در پا خود را نشان دهد. اين درد معمولا صبح‌ها بيشتر مي‌شود چراكه كيسه در شب مايع بيشتري جذب كرده و متورم‌تر شده است؛ درنتيجه صبح‌ها با فشار بيشتر به عصب، درد بيشتري احساس خواهید کرد.

اين حالت بيشتر زماني اتفاق مي‌افتد كه يكباره و ناشيانه وسيله سنگيني را بلند مي‌كنيد يا بدون گرم كردن بدن خود، ورزش‌هاي غيراصولي انجام مي‌دهيد. در اين مواقع مراجعه به پزشك ضروري است.

چه بايد كرد؟

دارو و فیزیوتراپی اولین مرحله درمان است. اگر دچار پرولاپس شديد، استراحت كرده و به توصيه‌هاي پزشك‌تان توجه كنيد. شما بايد به طوراصولي ناحيه آسيب‌ديده را تقويت كنيد. هنگام خواب از بالش مناسب استفاده کنید، دمر هم نخوابید. شیوه خوابیدن شما نقش مهمی در سلامت کمرتان دارد؛ پس حواس‌تان به بالش و تشک‌تان باشد.

درصورتي‌كه از اين درد رنج مي‌بريد، ورزش پيلاتس براي‌تان بسیار مفيد است چراكه عضلات مركزي پايين كمر را تقويت مي‌كند و خطر ابتلا به پرولاپس را كاهش مي‌دهد.

كمردرد سياتيكي

اين نوع كمردرد مي‌تواند شما را به تخت‌تان ميخكوب كند. سياتيك به كمردردي گفته مي‌شود كه به دليل مشكل در عصب سياتيك به وجود آمده است. اين عصب بزرگ، از قسمت پايين كمر تا پشت پاهاي‌تان كشيده شده است. درد ناشي از آسيب اين عصب ممكن است باسن و پشت ران‌‌هاي‌تان را نيز درگير كند؛ البته درد‌هاي سياتيكي معمولا بدون نياز به عمل جراحي درمان مي‌شوند. درد سياتيك معمولا بين افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله رخ مي‌دهد. درد‌هاي سياتيكي به دو صورت وخيم و مزمن رخ مي‌دهند؛ نوع وخيم آن معمولا به صورت ناگهاني خود را نشان می‌دهد و البته بعد از چند هفته بهبود پيدا مي‌كند ولی نوع مزمن آن ممكن است تا سه ماه طول بكشد. درد سياتيكي از ناحيه كمر يا لگن آغاز مي‌شود و اگر به آن دچار شده باشيد، احتمالا ساق و ران‌‌تان هم تير مي‌كشد و در پاهاي‌تان احساس كرختي و ضعف مي‌كنيد.

در اين نوع از كمر درد، عطسه و سرفه هم درد‌تان را زياد مي‌كند. مهم‌ترين علت اين درد در جوانان، ورزش نكردن و ضعف عضلات است. درواقع اين عضلات ضعيف به عصب سياتيك كه بلند‌ترين عصب است فشار وارد مي‌كنند؛ از طرفی سياتيك ممكن است به علت فشار يا ضربه شديد مثل تصادف هم ايجاد شود.

چه بايد كرد؟

معمولا سياتيك بدون هيچ درماني بهبود مي‌يابد. اگر سياتيك‌تان گرفت، براي مدتي آرام بگيريد و فعاليت‌هاي شديد ورزشي‌تان را كاهش دهيد تا كارتان به جراحي نكشد.

قبل از ورزش از كيسه آب سرد استفاده كنيد و ورزش‌هاي كششي انجام ندهيد. براي كم شدن دردتان، پياده‌روي كنيد و به استخر برويد. در اين شرايط بايد بيشتر مراقب نحوه راه رفتن و نشستن‌تان باشيد. در مواقعي كه درد زياد مانع انجام فعاليت‌هاي روزمره شده، انجام تمرينات فيزيوتراپي به بهبود شرايط كمك مي‌كند.

آسيب ناشي از تنش

اين آسيب‌ديدگي‌ها بيشتر در قسمت بالاي بدن اتفاق مي‌افتد و درصورتي‌كه حركتي اشتباه به مدت طولاني تكرار شود يا يك حركت اشتباه را در زمان ورزش كردن انجام دهيد، احتمال وارد شدن فشار به مفاصل و بافت‌هاي نرم كمرتان بيشتر مي‌شود؛ مثلا اگر هنگام كار كردن مجبور باشيد مدام به سمت چپ يا راست خم شويد، در دراز مدت مهره‌هاي كمرتان تحريك و ملتهب مي‌شوند.

چه بايد كرد؟

براي بهبود اوضاع و خلاص شدن از اين درد، سعي كنيد در طول روز حركات‌تان را متعادل كنيد و از انجام حركت تكراري و مداوم بپرهيزيد. اگر در محل كارتان مجبوريد حركتي را مدام تكرار كنيد، بهتر است بعد از آن حركت، جهت مخالف آن را هم انجام دهيد تا آسيبي به مهره‌هاي‌تان وارد نشود. ماساژ منظم توسط یک ماساژور ماهر در كاهش مشكل شما بسيار مفيد خواهد بود.

آرتروز مفصل

هرچه پيرتر مي‌شويد ديسكي كه بين مهره‌هاي پشت‌تان قرار دارد نازك‌تر مي‌شود و مفاصل فشرده‌تر مي‌شوند. فرسوده شدن مفاصل، كه يكي از دلايلش اضافه وزن است، بيماري دژنراتيو مفصل يا آرتروز ايجاد مي‌كند. در علل ايجاد آرتروز عوامل ارثي و مادرزادي و وجود ناهنجاري‌هايي مثل پاضربدري در دوزانو و كف پای صاف نيز دخيل هستند. افرادي كه به علت شغل‌هاي خاص، ضربات مكرر و خفيف به پا‌هاي‌شان وارد مي‌كنند، بيشتر دچار اين عارضه مي‌شوند. عوامل هورموني در دوران يائسگي نيز اين عارضه را تشديد مي‌كند. برخي از بيماري‌ها مانند مرض قند و بيماري‌هاي متابوليكي و التهابي نيز علل ايجاد آرتروز هستند.

چه بايد كرد؟

تا مي‌توانيد با ورزش به محكم‌تر شدن و قوي‌تر شدن مفاصل‌تان كمك كنيد و به جنگ آرتروز برويد. نداشتن فعاليت باعث سفت شدن مفاصل مي‌شود. نشستن طولاني مدت آنها را فشرده مي‌كند و آسيب بيشتري به كمر شما مي‌رساند. لازم نيست حتما ساعت‌هاي زيادي در باشگاه‌ها صرف كنيد حتي پياده‌روي منظم و آرام پنج دقيقه‌اي هم مي‌تواند معجزه كند. ورزش‌هاي سبك و منظم روزانه، مثل يوگا يا شنا مناسب‌ترين انتخاب براي شما هستند. قرار دادن كيسه آب گرم، درد كمر، عضلات و رباط‌ها را تسكين و انعطاف‌پذيري مفاصل را افزايش مي‌دهد. غذاهاي پر از اسيدهاي چرب امگا ۳ مانند ماهي‌هاي روغني كه به صورت طبيعي ضدالتهاب هستند، به بهبود اوضاع كمك مي‌كنند. براي پيشگيري از چنين مشكلي مي‌توانيد از سبزيجات با برگ‌هاي سبز، قرمز و آبي، انواع توت‌ها، آجيل و دانه‌ها، زردچوبه، زنجبيل و سير استفاده كنيد.

انجام برخي فعاليت‌ها و كشش‌هاي روزانه مهره‌هاي كمر شما را باز خواهند كرد. براي شروع مي‌توانيد اين تمرين ساده را انجام دهيد:

روي زمين دراز بكشيد. بالشي براي پشتيباني از سرتان پشت سرخود قرار دهيد و زانوهاي‌تان را بالا بياوريد. دستان‌تان را روي زانوهاي‌تان قرار داده و به آرامي به خودتان نزديك كنيد. بايد كشش ملايمي در پشت‌تان احساس كنيد. اين كار را به آرامي و با حوصله و البته حداقل دو بار در روز انجام دهيد.

آداب نشستن روي صندلي كار

اگر ساعت‌ها روي صندلي كارتان مي‌نشينيد، بايد كمرتان را صاف نگه داريد، لم ندهيد و كمرتان را به پشتي صندلي تكيه دهيد. به منظور دسترسي راحت‌تر به كيبورد كامپيوتر صندلي خود را مستقيم روبه‌روي ميز كارتان قرار دهيد تا از چرخش نامناسب و بي‌جا جلوگيري شود. بهتر است صندلي بدون دسته براي ميز كامپيوترتان استفاده كنيد. در حالت ايده‌آل بايد كف پاهاي‌تان روي زمين باشد و تنها اگر نياز شد از زيرپايي استفاده كنيد. تنظيم ارتفاع صندلي‌تان اگرچه وقت‌گير است اما نقش زيادي در سلامت استخوان‌هاي شما دارد. درنهايت بايد هنگام نشستن احساس آرامش کرده و البته از هر فرصتي براي حركات كششي استفاده كنيد.

چگونه دردهای رايج كمررا بدون مسكن آرام كنيم؟

كمردرد دوران قاعدگي

درد دوران قاعدگي ممكن است هر ماه سراغ بسياري از خانم‌ها بيايد. اگر شما هم از كساني هستيد كه قاعدگي‌هاي پردرد را با كمردردهاي چند روزه تجربه مي‌كنند، مي‌توانيد از راه‌هايي كه در ادامه مي‌گوييم براي حفظ شادابی‌تان در هفته قاعدگي كمك بگيريد.

چه بايد كرد؟

براي تسكين دردتان مي‌توانيد كيسه آب گرم را روي كمرتان قرار دهيد. وان حمام را از آب گرم پر كنيد و مدتي در آن بمانيد تا عضلات‌تان آرام شود و دردتان تسكين پيدا كند.

اگر براي خلاص شدن از شر اين درد مدام به مصرف مسكن‌ها پناه مي‌بريد، در اين دوران مصرف اسيد‌هاي چرب را افزايش دهيد تا علائم‌تان کمتر شود. اسيد‌هاي چرب در غذاهايي ازجمله ماهي و آجيل‌هایی مثل گردو و بادام وجود دارند.

اگر دردتان زياد است، لازم نيست حتما ورزش‌هاي سنگين انجام دهيد يا مثل روزهاي قبل باشگاه برويد اما نبايد تاثير حركات كششي ملايمي را كه به شل كردن عضلات‌تان كمك كرده و دردتان را كمتر مي‌كنند فراموش كنيد. در اين دوران قدم زدن، شنا، دوچرخه‌سواري و يوگا انجام دهيد و از انجام فعاليت‌هايي مانند دويدن كه با پرش سنگين، بالاتنه شما را تحت تاثير قرار مي‌دهند خودداري كنيد. پشت‌تان را به آرامي بكشيد. برخي از حركات يوگا مانند «كشش سگ» يا «ژست كودك» در كاهش دردها بسيار موثرند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد استفاده از طب سوزني براي زناني كه دردهاي شديد قاعدگي دارند بسيار مفيد است.

گذشته از اين موارد، يك رژيم غذا‌يي متعادل- كه در آن سبزيجات برگ سبز جاي زيادي دارد- براي خودتان انتخاب كنيد و از مصرف نمك زياد و كافئين بپرهيزيد. درد قاعدگي تا حدودي طبيعي است، اما اگر دردتان بسيار زياد و غيرقابل تحمل است، به پزشك مراجعه كنيد تا با بررسي دقيق‌تر ريشه مشكلات حل شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج