۲۲۶۰۹۹
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

کشور جمهوری گرجستان از جمله کشورهای تازه استقلال یافته از سوری سابق است، با وجود وضعیت اقتصادی ضعیفی که با آن رو به رو است، به دلیل هزینه‌های پایین تحصیلی و فرصت‌های تحصیلی متعدد و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی روسیه، مقصدی برای شماری از ایرانیان جهت تحصیل در رشته‌های کسب و کار و مهندسی در دو دهه اخیر به شمار می‌آید.


راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.


راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان


در سلسله گفتارهای مربوط به معرفی فرصت‌های تحصیلی در خارج از کشور، تا کنون نکته‌های زیادی درباره اصول و مبانی فراهم کردن بسترهای لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی و گرفتن بورسیه، معرفی و بررسی شد که از طریق لینک بالا، قابل دسترس می‌باشد. معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشورهای مختلف اروپا، از بلژیک، فنلاند، آلمان و فرانسه گرفته تا لهستان و سوئد و آذربایجان در قاره سبز، در چند ماه اخیر مورد نظر پرتال برترین‌ها بوده که خوشبختانه با استقبال خوب کاربران گرامی سایت نیز مواجه شده است.

هزار نکته ای که تا کنون برای معرفی فرصت‌های تحصیلی و زندگی در ده‌ها کشور مختلف اروپا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، فرصت‌های خوبی را برای ارتقای سطح آگاهی و دانش متقاضیان تحصیل در خارج از کشور فراهم می‌کند. امروز، به معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان می‌پردازیم که در سال‌های اخیر، یکی از مقاصد توریستی، تحصیلی و مهاجرتی ایرانیان شده است. گرجستان را دروازه آسیا به اروپا می‌دانند.

کشور جمهوری گرجستان از جمله کشورهای تازه استقلال یافته از سوری سابق است، با وجود وضعیت اقتصادی ضعیفی که با آن رو به رو است، به دلیل هزینه‌های پایین تحصیلی و فرصت‌های تحصیلی متعدد و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی روسیه، مقصدی برای شماری از ایرانیان جهت تحصیل در رشته‌های کسب و کار و مهندسی در دو دهه اخیر به شمار می‌آید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان
(گرجستان در ۹ فریم)

گُرجِستان (با نام بین‌المللی "Georgia") کشوری است در قفقاز که بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته است. گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی تفلیس پایتخت گرجستان، عضویت در اتحادیه اروپا است. مردم بومی گرجستان، مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان می‌باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

دانشگاه‌های گرجستان و ایران، در سال‌های اخیر در زمینه تبادل دانشجو نیز فعال بوده‌اند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

پیش از ورود به بحث، توصیه می‌کنیم از طریق ویدئوهای زیر، درباره تحصیل و زندگی در جمهوری گرجستان، اطلاعات جامعی کسب کنید.

www.youtube.com/watch?v=۴e۹hfaToioc

ویدئو زیر نیز، تلاش دارد تا شما را با دانشگاه دولتی گرجستان این کشور که از مراکز علمی برتر جمهوری آذربایجان می‌باشد، آشنا کند.

www.youtube.com/watch?v=kXufBK۲O-mw

www.youtube.com/watch?v=tNzeaGxpBA۴

نکته ۱۰۶۰: امروزه کشور گرجستان با پیشرفت‌های که در عرصه‌های علمی و صنعتی داشته، بستر مناسبی را برای دانشجویان و دانش پژوهان کشورهای در حال توسعه فراهم آورده است. کیفیت و امکانات روز دنیا به همراه شرایط ارزان زندگی در باکو و سایر شهرهای گرجستان به ویژه تفلیس، این کشور را به عنوان یک کشور ایده آل برای ادامه تحصیل و یافتن فرصت‌های شغلی مورد نظر تبدیل نموده است. اما برای تحصیل در دوره‌های دکترا، توصیه می‌کنیم دانشگاه‌های ارزان شمال اروپا مانند فنلاند و نروژ که بعضاً رایگان هست، در نظر گرفته شود. البته کشور لهستان نیز، در برخی از رشته‌ها، ارزش تحصیلی به مراتب بیش تری را به نسبت بلاروس دارد. برخی از دانشگاه‌های زیر، در این کشور مطرح می‌باشد:

Tbilisi Ivane Javakhishvili State University

Tbilisi State Medical University

Georgian Technical University (Tbilisi)

Ilia State University

International School of Economics at Tbilisi State University

Batumi Shota Rustaveli State University

Akaki Tsereteli State University (Kutaisi)

Telavi Iakob Gogebashvili State University

Gori University

Sokhumi State University

Akhaltsikhe State Education University

Shota Meskhia Zugdidi State University

Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatory

Tbilisi State Academy of Arts

Shota Rustaveli University of Theater and Cinema (Tbilisi)

Batumi Art Teaching University

Batumi State Maritime Academy

نکته ۱۰۶۱: فهرست کلیه دانشگاه‌های گرجستان در نشانی زیر در دسترس می‌باشد:

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

نکته ۱۰۶۲: برخی از دانشگاه‌های گرجستان، برای ایرانیان بیش تر مورد توجه بوده است.

دانشگاه دولتی تفلیس Tbilisi State University: تأسیس سال ۱۹۱۸ می‌باشد و در حال حاضر ۳۵ هزار دانشجو دارد. این دانشگاه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه قفقاز می‌باشد. این دانشگاه در حال حاضر بنام دانشگاه جواخشویلی Javakhishvili نیز شناخته می‌شود و علامت اختصاری آن TSU است. این دانشگاه در نشانی https://www.tsu.ge/en قرار دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

این دانشگاه بزرگ، یکی یاز دانشگاه‌های مطرح بلوک شرق می‌باشد که بیش از ۱ قرن سابقه فعالیت دارد. این دانشگاه در بیش از ۵۵ رشته، فرصت‌های تحصیلی در مقطع دکترا ارائه کرده است که فهرست کامل آن، در نشانی اینترنتی https://www.tsu.ge/en/study/doctor در دسترس می‌باشد. رشته‌های فوق لیسانس این دانشگاه از ریاضیات و فیزیک گرفته تا حقوق و مهندسی، در بیش از ۶۷ رشته در دسترس می‌باشد.

دانشگاه دولتی ایلیا Ilia State University: که نام آن اشاره به ایلیا چاوچاوادزه نویسنده گرجی دارد. این دانشگاه در نشانی اینترنتی http://iliauni.edu.ge/en قرار دارد. این دانشگاه سابقه ای کم تر از ۱۰ سال دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

دانشگاه دولتی پزشکی تفلیس Tbilisi State Medical University: این دانشگاه که در گذشته یکی از دانشکده‌های دانشگاه دولتی تفلیس محسوب می‌شد، امروزه با ۵ هزار دانشجو مهم‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در منطقه قفقاز محسوب می‌شود. این دانشگاه در نشانی http://tsmu.page.tl قرار دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

دانشگاه صنعتی گرجستان Georgian Technical University: که در سال ۱۹۲۲ تأسیس شده است. این دانشگاه در نشانی اینترنتی http://gtu.ge/Eng قرار دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

دانشگاه قفقاز Caucasus University: یک دانشگاه خصوصی است که پارتنر دانشگاه ایالتی جرجیا در شهر آتلانتای امریکا می‌باشد. سایت دانشگاه در نشانی http://www.cu.edu.ge/en قرار دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

دانشگاه آزاد تفلیس Free University of Tbilisi: این دانشگاه در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده است و شامل دانشکده مدیریت، انستیتو آفریقا و آسیا و دانشکده حقوق می‌باشد. دانشگاه آزاد تفلیس علاوه بر دوره‌های مربوط به مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دوره‌های آموزشی کوتاه مدت نیز برگزار می‌کند. این سایت در نشانی http://www.freeuni.edu.ge قرار دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

نکته ۱۰۶۳: نکته جالب توجه این است که خوابگاه به اندازه کافی برای متقاضیان وجود دارد و اجاره ماهانه آن، زیر ۲۰۰ دلار می‌باشد.

نکته ۱۰۶۴: پذیرش دانشجویان خارجی معمولاً با آیلتس ۵ تا ۶ آکادمیک مورد قبول می‌باشد و در این موضوع، سخت گیری زیادی وجود ندارد. پیش تر درباره آیلتس و نحوه اقدام برای دریافت این آزمون بین المللی، اطلاعاتی در مجموعه مطالب مبانی تحصیل رایگان در خارج از کشور، مطالبی ارائه شد.

نکته ۱۰۶۵: برخی از دانشگاه‌های گرجستان، پیش از اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی، با آن ها مصاحبه از طریق اسکایپ را ترتیب می‌دهند. حتماً به این موضوع توجه کنید.


نکته 1066: اولین موضوعی که برای تحصیل در کشور گرجستان باید به آن توجه کنید، فاکتور زبان گرجی یا روسی و زندگی در شرایط سرد می‌باشد. این دو فاکتور، تأثیر زیادی در فرآیند تحصیل و زندگی شما دراین کشور خواهد داشت. زبان گرجی و حتی روسی، جز در این کشور و برخی از کشورهای روس زبان،، مخاطب ندارد و قطعاً یادگیری این زبان، نه در کوتاه مدت و نه حتی در بلند مدت، تاثیری در دنیای اقتصادی و علمی شما نخواهد داشت.

بنابراین این زبان،، زبان مهمی در دنیای صنعت و کسب و کار و پزشکی نیست. نباید انتظاری که از زبان انگلیسی یا فرانسوی دارید، از زبان آذربایجانی یا روسی داشته باشید. تنها در صورتی که واقعاً علاقمند به زبان گرجی و تحصیل دراین کشور هستید، این زبان و این کشور را انتخاب کنید. البته همواره تلاش کنید که به زبان انگلیسی تحصیل کنید و در صورتی که خیلی علاقمند به این کشور شدید، تا حدی این زبان را فرا بگیرید.

نکته 1067: اگر علاقمند به تحصیل در گرجستان هستید، به این موضوع توجه کنید که برخی از مؤسسات و دانشگاه‌های این کشور، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، مورد تأیید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم نیست. برای اطلاع از این مورد، همواره به پرتال این وزارتخانه مراجعه کنید و اطلاعات نهایی را کسب کنید. در صورتی که علاقمند به تحصیل در مقاطع پزشکی هستید، پیش از عزیمت از صلاحیت دانشگاه‌های پزشکی این کشور طبق آخرین سیستم ارزیابی وزارت بهداشت ایران، اطلاع حاصل کنید. عدم آگاهی بر این موضوع، سال‌ها تحصیل شما را بی فایده یا با مشکلات عدیده ای جهت تأیید مدارک تحصیلی و اخذ پروانه اشتغال، مواجه خواهد کرد.

نکته 1068: متقاضیان تحصیل در کشور گرجستان، اصلاً نیازی به ارائه مدارکی مانند جی آر ای‌ای و جی مت نیستند. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره فرصت‌های تحصیلی و شیوه اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های آذربایجان، به نشانی edu.gov.az/en مراجعه کنید که با استقبال متقاضیانی ایرانی تحصیل در این کشور نیز رو به رو شده است.

نکته 1069: اکثر دانشگاه‌های گرجستان، از دانشجویان دکترا، پیش از دریافت پذیرش تحصیلی، درخواست می‌کنند تا موضوعی که قصد دارند در این کشور به عنوان موضوع پایان نامه دکترا کار کنند، به صورت خلاصه و مکتوب، به همراه مدارک مورد نیاز پذیرش ارسال کنند. حتی اگر در زمان پذیرش چنین سندی از مشاء درخواست نشود، به محض ورود و تعیین استاد راهنما، چنین موضوعی باید در دستور کار شما باشد. طریق نوشتن بیانیه هدف را قبلاً توضیح دادیم.

نکته 1070: گرجستان نیز مانند هر کشور دیگری در دنیا، برای متقاضی تحصیل در خارج از کشور که تجربه زندگی و تحصیل دران را ندارد، جای ناشناخته ای هست. برای کسب اطلاعات بیشتر و کافی، راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها، ارتباط با فارغ التحصیلان و دانشجویان شاغل به تحصیل دراین کشور است که خوشبختانه شمار زیادی از ایرانیان عزیز در دانشگاه‌های معتبر این کشور، مشغول به تحصیل هستند. روش ارتباط را، قبلاً در نکته‌های قبلی توضیح دادیم.

نکته 1071: در کشور گرجستان نیز، بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای مقاطع مختلف و رشته‌های گوناگون ارائه می‌شود. دسترسی به این منابع هم از طریق سایت دانشگاه‌ها و هم از طریق پرتال‌های بین المللی امکان پذیر است. این منابع معتبر بورسیه های تحصیلی در اروپا را همواره بررسی بفرمایید. پیش تر، بیش از 10 سایت در این حوزه معرفی شد که مناسب است سایت‌های تکمیلی را نیز بررسی کنید.

نکته 1072: دانشگاه‌های گرجستان، بر خلاف دانشگاه‌های شمال اروپا و سوییس و حتی امریکا، معدل خیلی خوب برای پذیرش نیاز دارند و به متقاضیان با حداقل نمره نیز، پذیرش می‌دهند. اما اگر واقعا از معدل پایینی رنج می‌برید، گفتاری که درباره راهکارهایی برای متقاضیان تحصیل با معدل پایین ارائه شده است را، مجدداً مطالعه کنید.

نکته 1073: اگر قصد دارید از طریق مؤسسات اعزام دانشجو، برای سفر به آذربایجان اقدام کنید، از مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم استفاده کنید و از پرتال‌های مجازی بدون مجوز، اجتناب کنید. scholarship.saorg.ir مراجعه کنید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

نکته ۱۰۷۴: اطلاع از جزییات تحصیل و اشتغال در این کشور از طریق http://www.studyingeorgia.co امکان پذیر می‌باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در کشور گرجستان

نکته ۱۰۷۵: گرجستان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، اقتصاد، مدیریت، نرم افزار، علوم سیاسی و حقوق و ارتباطات و حتی معماری با استقبال ایرانیان مواجه شده است و پیشنهاد می‌کنیم برای تحصیل دراین نوع رشته‌های علوم انسانی، کشورهای دیگر اروپا مانند لهستان یا فرانسه را نیز در نظر داشته باشید.

نکته ۱۰۷۶: در صورتی که علاقمند به تحصیل در این کشور در زمینه‌های هوا و فضا و حتی خلبانی هستید، اعتبار مدارک اخذ شده را با مراکز رسمی کشور مانند سازمان هواپیمایی کشوری چک کنید تا در صورت علاقمندی به کار در نهادهای دولتی کشور، با مشکل رو به رو نشوید.

نکته ۱۰۷۷: سفارت ایران در گرجستان در http://tbilisi.mfa.ir و پرتال سفارت تفلیس در ایران iran.mfa.gov.ge قرار دارد و بهترین منابع برای کسب اطلاعات درباره زندگی، تحصیل و کار در این کشور می‌باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      بسیار استفاده بردم ار مطالب خوب و واقعا ممنومم
      ولی اگر بروزرسانی بکنبد بهتر است

    • شيرين

      واقعا عالي بود خيلي ممنون از اين مطالب خوب و مفيدتون.فقط يك سوال پيش اومده واسم ممنون ميشم پاسخ دهيد:يكي كه ويزاي گرجستان را از طريق خريد ملك گرفته،بازم براي تحصيل نياز داره كه شرايط پذيرش از دانشگاه رو داشته باشه؟مانند ريز نمرات و يا معدل؟ اگه بله كه چه معدلي؟واقعا ممنون ميشم اگه پاسخ دهيد

    • مهشید

      عالیست
      اگر من بخواهم یازده را در گرجستان ادامه بدهم چه کار انجام دهم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج