۲۳۲۰۰۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

خواندنی ها با برترین ها (۳۹)

در این شماره از خواندنی ها با روایتی یک ایرانی از زندگی در امریکا، رمانی از ریچارد فورد، فیلم نامه ای از میشاییل هانکه و.... آشنا شوید.

خواندنی ها با برترین ها (39)





برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با روایتی یک ایرانی از زندگی در امریکا، رمانی از ریچارد فورد، فیلم نامه ای از میشاییل هانکه و.... آشنا شوید.

تجربه ای ایرانی- امریکایی

  • سعید قهرمانی
  • انتشارات هرمس
  • چاپ اول: ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (39)

در امریکا کتاب های زیادی در مورد زندگی در ایران دو قرن اخیر نوشته شده و می شود. بعضی خاطرات دوران زندگی خویش را در ایران می نویسند و برخی رویدادهای تاریخی و اجتماعی زمان خویش با روزگار پدر و مادر یا اجدادشان را در قالب داستان یا نوشته ای تاریخی به رشته ی تحریر در می آورند. چون بازار سیاست خاورمیانه در این مملکت داغ است و مردم کنجکاو امریکا به چنین کتاب هایی اقبال، توجه و علاقه ی زیادی دارند، غالب این کتاب ها هم با موفقیت های تجاری رو به رو می شوند و نقدها و اظهارنظر های مثبتی هم دریافت می کنند.

اما در این بازار پر رونق، کمتر کسی به زندگی ایرانی های مقیم خارج پرداخته است. بی شک در بین میلیون ها ایرانی که در خارج از ایران زندگی می کنند، برای بعضی از آنها در مهاجرت اتفاقات جالب توجهی رخ داده است و برخی نیز در خارج زندگی های نادر، غیر عادی، دشوار، عجیب و غریب، مهیج و پرشور، استثنائی، یا متفکرانه ای را تجربه کرده اند.

اما، تا آنجا که اطلاع دارم، درباره ی زندگی و تجربیات این گروه که در هجرت به سر می برد، چندان که باید و شاید، مطلبی منتشر نشده است. من از سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در امریکا زندگی می کنم و در این مدت علاوه بر تحصیل ریاضیات در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در سه دانشگاه در مقام استادیار، دانشیار، استاد، رئیس دانشکده، و رئیس کالج خدمت کرده ام و تجربیات زیادی اندوخته ام.

در این مملکت، من و همسرم همواره ایرانی باقی مانده ایم و در طرز زندگی و روال و شیوه ی معاشرت فرهنگ امریکایی را جایگزین فرهنگ ایرانی نکرده ام. بلکه سعی کرده ایم که جنبه های مثبت و فاخر آن را با فرهنگ والای ایرانی خود بیامیزیم، بدان سبب که در طی سالیان دراز، همواره با ایرانی های امریکا دمخور و محشور بوده ام و در سه ایالت زندگی کرده ام. به طور مستقیم درگیر یا شاهد اتفاقاتی بوده ام که به نظر می رسد ارزش درج و انتشار داشته باشد. با این امید که هم میهنان عزیز با خواندن داستان ها به گوشه هایی از زندگی ما ایرانیان مهاجر پی ببرند و آنها را جالب بیابند.

زندگی وحشی

  • ریچارد فورد
  • ترجمه ی کیهان بهمنی
  • انتشارات افراز
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (39)

ریچارد فورد در شانزدهم فوریه ی ۱۹۴۴ در جکسون می سی سی پی متولد شد. اولین رمان خود را با نام تکله ای از قلبم در سال ۱۹۷۶ چاپ کرد و سپس در سال ۱۹۸۱ نهایت خوش شانسی را نوشت. این دو اثر فروش بالایی نداشتند و همین موضوع باعث شد نویسنده داستان نویسی را کنار بگذارد و به سراغ خبرنویسی ورزشی برود، اما فعالیت او در این زمینه نیز فقط تا سال ۱۹۸۲ ادامه یافت. پس از آن فورد بار دیگر سراغ داستان نویسی رفت و مهم ترین اثر خود را با نام ورزشی نویس چاپ کرد.

این رمان سکوی پرتاب فورد شد و مجله ی تایم در همان سال ورزشی نویس را در فهرست پنج رمان برتر سال ۱۹۸۶ قرار داد و رمان به مرحله ی پایانی جایزه ی پن فاکنر راه یافت. سال ۱۹۹۵ سالی است که ریچارد فورد به اوج شهرت ادبی خود رسید. در این سال، انتشار رمان روز استقلال با اقبال شدید منتقدان مواجه شد و در پی آن این اثر موفق شد عنوان اولین رمانی را به دست آورد که در یک سال موفق به دریافت هر دو جایزه ی ادبی پن فاکنر و پولیتزر شده است.

اسطوره ها و زندگی ما

  • مری میجلی
  • ترجمه ی آرام قریب
  • فرهنگ نشر نو
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (39)

مری میجلی، فیلسوف اخلاق و استاد فلسفه، در اسطوره ها و زندگی ما به نقش اساسی نمادها و در متن زندگی امروز انسان و به ویژه نقش نمادها در علم جدید و جهان بینی برآمده از آن می پردازد در این میان واژه ی «اسطوره» شاید قدری گمراه کننده باشد. از نظر میجلی، اسطوره داستانی است که در آن، نمادهای بسیاری وجود دارد. تأکید میجلی بر این نکته است که ما انسان ها گونه ی خاصی از موجودات هستیم که مسائل را اساساً در قالب نمادها درک می کنیم.

«اسطوره های زندگی ما» مفاهیمی متافیزیکی هستند که پیدا و پنهان وارد تصویر علمی ما از جهان می شوند و به مرور بخشی از علم تجربی به اصطلاح دقیق و آزمون پذیر را تشکیل می دهند: مفاهیمی همچون ژن های خودخواه، ماده باوریی که ذهن را به ماده فرو می کاهد، و همین طور نگاه ملهم از حوزه ی هوش مصنوعی که انسان را ماشینی باهوش و مجهز به نرم افزاری پیشرفته می بیند. میجلی نه علم را یکسره نفی می کند و نه همچون قدرتی الهی می پرستد. او به ما یادآوری می کند که تخیل ما در قالب نمادها چه نقش مهمی در تمام دیدگاه هایمان درباره ی جهان و انسان و جایگاه انسان در جهان دارد.

روبان سفید (یک فیلم چند نگاه)

  • میشاییل هانکه
  • به کوشش حامد عزیزیان و حمید باقری
  • انتشارات بصیرت
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (39)

هانکه فیلم سازی است که به درون روح افراد رسوخ می کند و آنها را به صورت عریان شده به مخاطبین خود نشان می دهد. انسانهای از هم گسیخته، ناامید، که قربانی نوعی از بی رحمی و عداوت شده اند. اما همگی این افراد ستم دیده، قربانی چه چیزی هستند؟ خشونت. اگر مولفه خشونت را یک عنصر تکرار شونده در آثار هانکه قلمداد کنیم، این خشونت به کمک ابزار و مولفه هایی خود را به رخ مخاظبین می کشاند.

در روبان سفید همه عناصری که به نوعی در فیلم های گذشته او غایب بودند دور هم جمع شده اند تا روبان سفید به عنوان خاص ترین فیلم هانکه جلوه کند. شاید علت خاص بودن و مهم بودن این فیلم در این نیز باشد که هانکه این بار به دنبال پاسخ پرسشی است که در فیلمهای گذشته خود فقط آن را طرح کرده بود، یعنی منشاء خشونت. روبان سفید، جستجویی است در روح و روان جامعه های استعاری برای پیدا کردن ریشه های خشونت و علت پذیرفتن آن توسط انسانها.

نویسنده پشت پرده

  • فیلیپ راث
  • ترجمه ی سهیل سمی
  • انتشارات نیماژ
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (39)

نویسنده پشت پرده (نخستین حلقه از چهارگانه فیلیپ راث در مورد زندگی نیتن زوکرمن است) نویسنده جوان و عاشق آثار بزرگ ادبی در شبی که میهمان بت ادبی خویش است.با تعارض های زندگی در عرصه ادبیات و زندگی واقعی و بهایی که باید برای در پیش گرفتن هریک از آن ها بپردازد آشنا می شود سه جلد دیگر این چهارگانه به ترتیب (زوکر من رهیده از بند)(کلاس کالبد شناسی) و (عیش در پراگ) هستند.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج