۲۳۴۹۲۲
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

امروز در تاریخ

۲۷ مرداد - ۱۸ آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۷ مرداد برابر با ۱۸ آگوست تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۲۷ مرداد برابر با ۱۸ آگوست تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۵۱۷ - آغاز قيام تاريخي "مارتين لوتر" عليه مسيحيت كاتوليك

مارتين لوتر، مؤسس فرقه پروتستان در ۱۳ مه ۱۴۸۳م در آلمان به دنيا آمد. وي پس از فراگيري فلسفه، حقوق، ادبيات و موسيقي، با تاثير از زمان، استاد علوم مذهبي گرديد. وي در سال‏هاي جواني به دليل اختلافات بين مقامات كليسا آشفته خاطر شد و پس از چندي بر برخي از اعمال ارباب كليسا ايراد گرفت. با اين حال، آغاز قيام لوتر بر ضد كليساي كاتوليك و استبداد مذهبي بر سر مسئله آمرزش گناهان از طرف كشيشان و پاپ بود. در آن زمان، رؤساي كليسا به دل‏خواه، اشخاص را از كليسا اخراج يا تكفير مي‏كردند و سپس براي آمرزش گناهان و ورود مجدد به كليسا، گناهان آنان را با پول مي‏خريدند. اما آن‏چه لوتر را بر ضد اين اوضاع برانگيخت، اقدام مسئولين كليسا به فروش رسمي آمرزش‏نامه بود.

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارتین لوتر

با قيام لوتر، طلسم تعصب مذهبي و استيلاطلبي صاحبان كليسا و استبداد كاتوليكي قرون وسطي درهم شكست و مذهبي نو با نام پروتستان شكل گرفت. پروتستان كه معني معترض داشت در ابتدا با انگيزه اصلاح كليساي كاتوليك آغاز شد و با مقاومت كليساي كاتوليك در برابر هرگونه اصلاح، اين جنبش به طور مستقل داراي اصول و مباني خاص خود گرديد. لوتر معتقد بود كه يگانه چيزي كه در مسيحيت معتبر است كتاب مقدس مي‏باشد، از اين رو، هيچ‏گونه حجيّتي براي مقام پاپ، شوراهاي كليسايى يا آراي ارباب كليسا و قدّيسان قائل نبود. از ديدگاه پروتستان، هر مسيحي مي‏تواند پيام كتاب مقدس را به وجدان شخصي خود دريابد و نجات و رستگاري شخصْ تنها از طريق فيض الهي و در ضمنِ ايمان پديد مي‏آيد. از جمله ويژگي‏هاي اخلاق و تفكر پروتستاني، خردگرايي، تاكيد بر آزادي فردي، تساهل و مدارا، تكيه بر توليد و گسترش ثروت، عبادت دانستن كار، موهبت الهي دانستن ثروت و پسنديده دانستن آن را مي‏توان برشمرد.

1609 - ساخت اولين تلسكوپ جهان توسط "گاليله" در ونيز

گاليلو گاليله، منجم و دانشمند معروف ايتاليايى در طول حيات علمي خود، علاوه بر رياضيات به نجوم و اخترشناسي علاقه‏مند بود. هنگامي كه گاليله در دانشگاه ونيز مشغول تدريس بود، خبر اختراع تلسكوپ را شنيد و پس از چندي يك هلندي، نمونه‏اي از اين تلسكوپ را به ونيز آورد. با اطلاع گاليله از اين موضوع، علاقه به اخترشناسي او باعث شد تا شروع به ساختن تلسكوپ كند. وي بيشتر قطعات تلسكوپ را به تنهايى ساخت، حتي عدسي‏هاي آن را با سنگ، صيقل داد و براي بهره برداري آماده نمود.

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

با اتمام كارساخت تلسكوپ در ۱۸ اوت ۱۶۰۹م گاليله آن را متوجهِ آسمان كرد و با ديدگان دقيق و كنجكاوش، در پهنه آسمان فرو رفت. او ستارگان زيادي را ديد كه تا آن زمان از نظر پنهان مانده بودند. گاليله در طول تحقيقات خود به اين واقعيت پي برد كه كره ماه سطح كاملاً ناصافي دارد و مانند زمين پوشيده از كوه‏ها و دره‏هاي عظيم است. اين دانشمند ايتاليايى به وسيله تلسكوپ توانست چهار قمر سياره مشتري و حلقه دور سياره زحل را نيز كشف نمايد و بر دانش بشري اضافه كند. امروزه بشر با تلسكوپ‏هاي بسيار نيرومند قادر است اجرام آسماني دور دست را در فضاي بيكران رصد كند كه اين پيشرفت مرهون زحمات دانشمنداني نظير گاليله است.

۱۳۵۷ - يك سينما در مشهد آتش زده شد و سه نفر مردند

۲۷ امرداد ۱۳۵۷ در يك سينما در شهر مشهد يك حريق عمدي روي داد و سه تن در ميان شعله هاي آتش جان دادند. با اين كه اعلام شده بود و روزنامه هاي تهران هم نوشته بودند كه حريق با پاشيدن بنزين انجام شده و يك خرابكاري بوده است، مقامات پليس و امنيت دولت وقت زنگ خطر را نشنيديد(يا نشنيده گرفتند) و شب بعد سينما ركس آبادان آتش زده شد كه ضمن اين حريق، طبق گزارشها صدها تن كشته شدند و .... از گزارش روزنامه هاي تهران چنين بر مي آيد که مقامات انتظامي و اطلاعاتي وقت حريق سينماي شهر مشهد را چندان جدّي نگرفته بودند.

۱۳۵۸ - وقوع حماسه خونين پاوه

پس از آن كه هزاران نفر از عناصر حزب بعث عراق و گروهك‏هاي ضدانقلاب وابسته به بيگانگان، مانند: كومله، فداييان خلق و حزب دموكرات كردستان، در مرداد ۱۳۵۸ش به شهر پاوه در منطقه كردنشين استان كرمانشاه هجوم آوردند، اين شهر را تصرف كرده و دست به جنايت‏هاي شنيعي زدند.

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

بيمارستان پاوه از جمله مراكزي بود كه به اشغال مزدوران درآمده بود. آنان در اين بيمارستان ۲۵ نفر از برادران سپاهي مجروح را روي تخت‏ها و پشت بام به طرز فجيعي به شهادت رساندند. اين فاجعه خونين با عكس‏العمل شديد امام خميني(ره) مواجه شد و با فرمان معظمٌ‏له در بيست و هفتم مرداد ۱۳۵۸ش، نيروهاي سپاهي، ارتشي و بسيجي به فرماندهي شهيد دكتر چمران به منطقه اعزام شدند. فرمان تاريخي امام براي آزادسازي پاوه چنان روحيه ‏اي به پاسداران و سربازان ژاندارمري داد كه بدون توجه به زخم ‏هاي خود تمامي سنگرهاي ضدانقلاب را از اشغال آنان خارج ساختند. در اين ميان شهيدچمران پس از يك نبرد سخت و درگيري خونين، همه شهرها، راه‏ها و مواضع استراتژيك منطقه را آزاد كرد و كردستان از اين مرحله به سلامتي گذر نمود.

۱۹۹۱ - كودتاي مسكو كه ترديد به ماهيت آن هر روز بيشتر مي شود

تانكها در ميدان سرخ و مردمي كه اين كار جدّي نگرفته بودند، بي اعتناء به رويداد در حال تماشاي آنها!. معمولا پس از وقوع هركودتا كه در ساعات بعد از نيمه شب روي مي دهد، نه روز روشن، مقررات منع رفت و آمد در معابر به اجرا در مي آيد و آثار سختگيري آشكار مي گردد كه در كودتاي ۱۸ آگوست ۱۹۹۱ نمايشي و ساختگي مسكو چنين نبود

پيش از ظهر ۱۸ آگوست ۱۹۹۱ كه اوضاع شوروي بر اثر سياست ها و يا به نظر بعضي؛ «ماموريت!» گورباچف به هم ريخته بود و امكان اصلاح وجود نداشت تانكها وارد خيابانانهاي مسكو شدند و جمعي از مقامات نظامي و سياسي شوروي در حالي كه در كنار هم نشسته بودند و اظهارات آنان مستقيما از تلويزيون پخش مي شد گفتند كه مجبور شده اند براي نجات! كشور دست به اقدام اضطراري (كودتا) بزنند و گورباچف كه براي استراحت به كريمه رفته، در آنجا تحت نظر است!. اين نخستين کودتاي تاريخ بود که در روز روشن انجام گرفته بود و لذا جدّي گرفته نشد و (به دلايلي) نظر مفسرّان بر ساختگي بودن آن بود.

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
در اين روز اقدام فوق العاده ديگري از جمله مقررات منع رفت و آمد و اجتماعات و دستگيري مخالفان احتمالي و تعليق قوانين عادي و آماده باش پادگانها و احضار افراد ذخيره و احتياط كه معمولا در پي هر كودتاي نظامي - مخصوصا در كشوري چون روسيه كه مردم عادت به مشاهده خشونت دارند روي نداد و همين امر باعث شد كه طبق انتظار، در روزهاي بعد شماري (و احتمالا ازپيش سازمان داده شده) وارد خيابانها شوند و كودتا! شكست بخورد. رهبران كودتا بعدا دستگير شدند كه هركدام پس از مدتي ماندن در زندان آزاد شدند و برخي از آنان مقام تازه يافتند!. بايد دانست كه به علت نبودن مورّخ و روزنامه نگار واقعي، شجاع و آزاد و وفادار به حرفه ژورناليسم اسرار رويدادهاي نيمه دوم دهه 1980 شوروي و تحولات روسيه و ساير اعضاي اتحاديه منحله (جماهير شوروي که برجاي امپراتوري روسيه نشسته بود تا مقدمه ايجاد يک کنفدراسيون جهاني باشد) در دهه 1990 و ادامه آن همچنان در پرده ابهام است بويژه که اقدام چشمگير براي دستاوردهاي علمي و ... اين جماهيريه هم نشده است.

2008 - پیوستن ایران به جمع ۱۰ کشور صاحب فناوری پرتاب ماهواره، با پرتاب ماهواره‌بر سفیر امید.

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۸۳۰ - زادروز فرانتس یوزف یکم امپراتور اتریش، پادشاه بوهم، مجارستان، کرواسی، گالیسی و لودومریا و همچنین گراندوک کراکوف
۱۹۳۳ - زادروز رومن پولانسکی کارگردان و بازیگر فرانسوی لهستانی، برندهٔ جایزه اسکار

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
رومن پولانسکی

۱۹۳۶ - زادروز رابرت ردفورد بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و بازرگان آمریکایی، برندهٔ جایزه اسکار بهترین کارگردانی
۱۹۵۲ - زادروز پاتریک سوویزی بازیگر، رقصنده، خواننده و ترانه
نویس آمریکایی

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت ردفورد

۱۹۶۲ - زادروز فلیپه کالدرون رئیس جمهور مکزیک
۱۹۶۹ - زادروز ادوارد نورتون بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان آمریکایی، برندهٔ جایزه اسکار

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادوارد نورتون

درگذشت‌ها

۱۲۲۷ - درگذشت چنگیزخان خان مغول و سردار جنگی
۱۶۴۸ - درگذشت ابراهیم یکم سلطان امپراتوری عثمانی از سال ۱۶۴۰ تا ۱۶۴۸

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
چنگیزخان

۱۷۶۵ - درگذشت فرانتس یکم، امپراتور مقدس رم
۱۸۵۰ - درگذشت انوره دو بالزاک نویسندهٔ فرانسوی

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
انوره دو بالزاک

۱۹۴۰ - درگذشت کمال‌الملک، نقاش ایرانی
۱۹۴۵ - درگذشت سبهاش چندر بوس انقلابی ملی‌گرای، رئیس کنگره ملی هند

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کمال‌الملک

۲۰۰۹ - درگذشت کیم دای جونگ رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی

27 مرداد - 18 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرانتس یکم

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج