۲۳۵۵۳۰
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

رژه خودروهای چینی روی خط تولید ژاپنی

گويا هر قدر دلواپسان بيشتر بر طبل نگراني از توافق هسته‌اي بكوبند بيشتر شرايط بر وفق مراد چيني‌ها مي‌چرخد. شايد تنها تصوري كه بعد از توافق هسته‌اي مي‌شد اين بود كه اتفاق بزرگ به خروج نرم‌نرمك چيني‌ها از صنعت خودرو ايران و صنعت نفت بينجامد.

روزنامه اعتماد: گويا هر قدر دلواپسان بيشتر بر طبل نگراني از توافق هسته‌اي بكوبند بيشتر شرايط بر وفق مراد چيني‌ها مي‌چرخد. شايد تنها تصوري كه بعد از توافق هسته‌اي مي‌شد اين بود كه اتفاق بزرگ به خروج نرم‌نرمك چيني‌ها از صنعت خودرو ايران و صنعت نفت بينجامد.

حتي چشم‌بادامي‌هاي آسيايي نيز نگراني را نشان مي‌دادند و براي جلوگيري از واقعه تلاش‌هايي را آغاز كردند. حالا ورق بر وفق مراد چيني‌ها در حال برگشتن است. نتيجه نشست و برخاست‌ها آن شد كه چيني‌هاي نااميد از حضور بلندمدت در ايران، حالا جايگاه‌شان را تثبيت شده‌تر مي‌بينند. گويا ديگر رفت و آمدهايي هيات‌هاي مختلف اروپايي هم نمي‌تواند خللي به رابطه محكم ايران و چين وارد كند.

حالا خيلي‌ها از همراهي چيني‌ها در روزهاي سخت تحريم سخن مي‌گويند و از هندي‌هايي ياد مي‌كنند كه آن روزها به ياد ايران بودند. روند وقايع سبب شد نه تنها بازار ايران آغوش خود را بر كالاهاي چيني نبندد بلكه در فكر راه‌هاي جديد باشد براي همكاري‌هاي تازه. حالا در كنار تمام كمپين‌هاي «خودروي صفر كيلومتر نخريد» وارد‌كنندگان خودروي چيني در كنار خودروسازان در فكر تامين نيازهاي جديد خودرويي با برندهاي چيني هستند؛ استنباطي كه از برگزاري نمايشگاه‌هاي دوره‌اي خودرو در شهرهاي بزرگ به خوبي درك مي‌شود.

نمايشگاه شيراز، تبريز و حالا مشهد و داستان تكراري رونمايي از خودروهاي چيني.البته هنوز هم مديران خودرويي معتقدند كه اين خودروها با كيفيت‌ترين خودروهايي هستند كه در چين در حال توليدند و توليد مشترك آنها در ايران به مثابه ورود خودروي بي‌كيفيت نيست. بيژن زاهدي‌‌فر، مديرعامل سايت ايران خودروي خراسان كه سايت تحت مديريتش با رونمايي از شاسي بلند جديد خود از همكاري جديد نخستين خودروساز داخلي با چين خبرداده است در پاسخ به سوال در مورد علت همكاري با برند چيني روي خط توليد ژاپني و علت توجيه اين امر مي‌گويد: «برند «هايما» برندي است كه قبلا از اين همكار مزدا در ژاپن بوده است و چون از كيفيت بالايي برخوردار است ما اين خودرو را به عنوان خودروي جديد اين سايت انتخاب كرديم و قرار شد در سايت ايران خودرو خراسان و روي خط توليد سوزوكي توليد شود.

البته ما از ابتدا هم بارها اعلام كرديم كه تنها ٥ درصد از توليدات ايران خودرو روي خودروهاي چيني است و مابقي به ساير خودروها اختصاص دارد.»وي ادامه مي‌دهد: «چين سالانه ٢٠ ميليون خودرو توليد مي‌كند كه با دومين خودروساز جهان تنها ١٠ ميليون فاصله دارد و اگر درست نگاه كنيم مي‌بينم كه مي‌توانيم در كنار اين برندها به راحتي بازار را بگيريم.»زاهدي در مواجهه با اصرار خبرنگار «اعتماد» براي توجيه توليد خودروي چيني روي خط خودروي ژاپني و با توجه به نارضايتي مردم از خودروهاي چيني در ايران مي‌گويد: «اين يك واقعيت است كه كارهاي هماهنگي براي توليد اين خودرو در سال گذشته انجام شده است و حالا به مرحله توليد رسيده و هيات‌هاي اروپايي تازه دو هفته پيش به ايران آمدند و صحبت از همكاري مشترك كردند بنابراين تا زمان همكاري با اروپايي‌ها زمان زيادي باقي مانده است.

ما نمي‌خواهيم جايگاه خودمان براي عرضه خودروهاي جديد را در بازار ايران از دست بدهيم و ارزيابي ما اين است كه مي‌توانيم با اين خودرو بازار خوبي داشته باشيم.»وي در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه رنج قيمتي اين خودرو چقدر است كه اميد واريد بتوانيد بازاري را در اختياز داشته باشيد، خاطرنشان مي‌كند: «پروسه قيمت‌گذاري تا توليد و ورود به بازار طول مي‌كشد اما به نظر مي‌رسد اين خودروبتواند جاي خالي خودروي زير ١٠٠ ميليون را براي ما پر كند. در ايران خودرو بين قيمت ٤٧ تا ١٠٠ ميليون تومان خودرويي نداريم و اين خودرو مي‌تواند اين جاي خالي را پر كند.»زاهدي در عين حال به موضوع همراهي چيني‌ها در زمان تحريم‌ها اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «ما مجبوريم با چيني‌ها همكاري داشته باشيم.

آنها در دو سال تحريم‌هاي اقتصادي ايران همراه خوبي براي ايران بودند. صنعت خودرو مثل قالي نيست كه امروز قالي پژو توليد كنيم و فردا قالي بنز. بايد براي توليدات و ورود برند جديدي همكاري و همراهي‌هاي خاصي انجام شود.»وي همچنين در مواجهه با سوالي در مورد استراتژي تدوين شده مركز پژوهش‌ها و اصرار بر عدم همكاري با چيني‌ها گفت: «اين استراتژي دو هفته است اعلام شده و ما در دو سال گذشته براي توليد اين خودرو برنامه‌ريزي كرديم.

بگذاريم دو ماه بگذرد براي استراتژي جديد برنامه‌ريزي مي‌كنيم»البته ايران خودرو تنها خودروسازي نيست كه با چيني‌ها همكاري جديدي را آغاز كرده است، سايپا نيز همكاري خود با همكار چيني‌اش را وارد فاز جديد كرده و كار را به جايي رسانده كه نارنجي‌پوشان حاضرند پرايد را كه با نام سايپا آميخته شده است به خاطر خودروهاي توليد مشترك با چيني‌ها و البته ايرانيزاسيون شده كنار بگذارند.

پرايد از جاده مخصوص مي‌رود

رضا تقي‌زاده، مدير بازاريابي و فروش سايپا نيز بالاخره از خروج پرايد از گردونه توليد اين گروه خودروسازي خبر داده و به «اعتماد» مي‌گويد: «خودروهاي ساينا و ساندرو تا دو ماه آينده تجاري‌سازي شده و تا پايان سال جايگزين خط توليد پرايد خواهند شد. ساينا فيس‌ليفت جديد تيباست كه تمام ايرادات تيبا در آن مرتفع شده است و ساندرو در مدل هاچ بك تندر ٩٠ است كه با نظر مردم ساخته شده و اتومات است.»وي در پاسخ به سوالی در مورد قيمت‌گذاري اين خودرو براي جذب بازار گفت: «قيمت‌گذاري توسط شوراي رقابت انجام مي‌شود و ما تابع نظر آنها هستيم، ان‌شاءالله تا يكي دو ماه آينده نظر مي‌دهند و قيمت اين خودروها هم معلوم خواهد شد.

البته خودروي ساينا به قيمت ٢٨ ميليون ٥٠٠ هزار تومان تعيين قيمت شده است.»وي در خصوص ميزان توليد و فروش محصولات سايپا طي ٤ ماه گذشته هم گفت: «در اين مدت ١٤٥ هزار دستگاه توليد و ١٢٥ هزار دستگاه به فروش رسيده است. قيمت خودرو متاثر از دو فاكتور تورم‌بخشي و نمره كيفي است، در سال گذشته ميزان تورم‌بخشي بين١٤ تا ١٥ درصد بوده كه هم‌اكنون به ٦ تا ٧ درصد رسيده است كه انتظار مي‌رود با تاييد شوراي رقابت بتوانيم آن را به ٧ تا ١٠ درصد افزايش دهيم.»

نقي‌زاده يكي از دلايل كاهش كيفيت خودروهاي داخلي را اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي مي‌داند و مي‌گويد: «در تمام دنيا زماني كه شركت‌هاي خودروساز با مشكلي روبه رو مي‌شوند دولت‌ها از آنها حمايت مي‌كنند اما در ايران وضع به گونه‌اي ديگر است.» وي در پاسخ به سوالي در مورد افزايش كيفيت مورد نظر مردم در مقايسه با برندهاي خارجي براي جلب بازار مي‌گويد: «من را بايد با خودم مقايسه كنيد، شما نمي‌توانيد فوتبال من را با فوتبال علي دايي مقايسه كنيد.

اين درست است كه پرايد ظاهر عادي دارد اما پنج ميليون تومان روي آن تجهيزات ايمني نصب شده است و اينها تجهيزات اضافه‌اي هستند كه ما روي پرايد گذاشته‌ايم براي ايمني مردم اما به چشم نمي‌آيد.»نقي‌زاده با استقبال از حذف تعرفه واردات تاكيد كرد: «اتفاقا خيلي خوب است كه تعرفه خودرو برداشته شود تا ببينيم چه خودروسازي مي‌تواند در اين رنج قيمتي خودرو وارد ايران كند. شما بايد اين سوال را كنيد كه اينهايي كه كمپين خودروي داخلي نخريد را ايجاد مي‌كنند چرا كمپين سيگار نكشيد راه نمي‌اندازند؟»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اكبر

      خاك بر سر شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج