۲۳۵۸۳۶
۴۹ نظر
۵۰۱۰
۴۹ نظر
۵۰۱۰
پ

کاهش قیمت خودرو به زیر نرخ کارخانه

اگرچه تولید خودرو در کشور به روزهای اوج خود طی سالهای گذشته نزدیک می‌شود؛ اما ساز منفی که بازار خودرو و مردم برای خودروسازان کوک کرده‌اند، منجر به کاهش قیمت به کمتر از نرخ کارخانه رسیده است.

خبرگزاری مهر: اگرچه تولید خودرو در کشور به روزهای اوج خود طی سالهای گذشته نزدیک می‌شود؛ اما ساز منفی که بازار خودرو و مردم برای خودروسازان کوک کرده‌اند، منجر به کاهش قیمت به کمتر از نرخ کارخانه رسیده است.

با بهبود شرایط اقتصادی، کاهش تورم و سیاستگذاری‌های دولت برای تولید خودرو در کشور و نقش آفرینی این کالا در رشد اقتصادی، تولید خودروسازان کشور که طی سالهای گذشته با کاهش جدی و معناداری مواجه شده بود، بهبود یافته و اکنون خودروسازان عبور از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه را برای سال جاری در تولید خودرو هدفگذاری کرده‌اند.

به موازات همین افزایش تولید اما، همچنان رکود بر بازار خودرو حاکم است و روزهای سختی برای خودروسازان رقم خورده است و همین امر، منجر به کاهش فروش خودروهای تولیدی ظرف ماههای گذشته شده که ادامه آن، به طور قطع، کمبود نقدینگی را طی ماههای آتی برای خودروسازان رقم خواهد زد. در عین حال البته خودروسازان هم بیکار ننشسته‌اند و طرحهای زیادی را برای فروش خودرو در کشور طراحی کرده‌اند که دامنه آن از فروش‌های نقدی و تحویل فوری گرفته تا فروش اقساطی به کارمندان دولت کشیده می‌شود.

اما همین رفتار مصرف‌کنندگان در بازار منجر به این شده که هم اکنون بتوان به جرات گفت که حاشیه بازار برای هیچ خودرویی وجود ندارد و حتی بررسی‌های میدانی هم نشانگر این است که قیمت خودرو به زیر نرخ کارخانه رسیده است و بنابراین اکنون، بهترین فرصت برای کسانی است که می‌خواهند خودروی جدید بخرند و یا خودروی خود را تبدیل به احسن کنند.

در عین حال البته تداوم این وضعیت چندان به نفع صنعت خودروی کشور نیست و به طور قطع، کمبود نقدینگی ممکن است رشد رو به اوج تولید خودرو در کشور را متوقف کرده و یا حداقل کاهش دهد، این امر علاوه بر تبعاتی که برای خودروسازان دارد، مصرف‌کنندگان را نیز متضرر می‌کند؛ چراکه کاهش تولید ممکن است باز هم خاطرات تلخ سالهای ۹۱،۹۰ و ۹۲ را رقم زده و حاشیه بازار را برای بسیاری از خودروها بوجود آورد که در نهایت، دود آن به چشم مصرف‌کنندگان خواهد رفت، از سوی دیگر، اشتغالی که هم اکنون با رونق تولید در خودروسازی‌های کشور ایجاد شده، مجدد روند رو به نزول را سپری خواهد کرد. بنابراین کاهش قیمت خودرو یک تیغ دو لبه برای مصرف‌کنندگان است و اگرچه ظاهری مثبت و به نفع مصرف کننده دارد، اما در درازمدت، ممکن است منافع مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

اما به هرحال اکنون بازار واکنشی را که نسبت به افزایش تولید خودروسازان در پیش گرفته، رکود شدید و عدم خرید خودرو از سوی مردم است که همین امر، به شدت افت قیمت در بازار را رقم زده و در شمار زیادی از خودروها، کار را به رسیدن قیمت بازار به زیر قیمت کارخانه را رقم زده است.

جزئیات قیمت انواع خودرو در بازار

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۳۱ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۳۰میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، رانا ۳۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۷ میلیون و ۵۰۰ تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

بررسی های میدانی نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۸ میلیون تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا

      کجا روزهای اوج تولید خودرو؟
      ایران خودرو امسال به غیر از تعطیلات تابستونیش یک هفته دیگه هم تعطیل کرد. تازه تعطیلات تابستونیشم آورد جلوتر تا یکم تاثیر رو بازار بذاره..
      تازه هفته قبل هم کارگرای ایران خودرو بینالود داشتن واسه خودشون دوز بازی میکردن

      پاسخ ها

      • bahram

        اینجوری قیمتا زیادپایین نمیاد باید تعرفه ظالمانه واردات خودرو برداشته بشه

      • جواد

        آقای نویسنده چند گرفتی تا مصرف کنندگان را بترسانی و ترغیب به خرید کنی ؟ تا خودرو به قیمت سال 90 برنگرده ما خودرو ایرانی نمی خریم.

    • محمد

      همچنان نمی خریم ودیگران را توصیه به نخریدن می کنیم تا این حلبی سازها که خون مردم رو نوی شیشه کرده اند به باد فنا روند و از دست ارابه های مرگشان خلاص شویم . حمایت از تولید و اشتغال به چه قیمتی ؟ جان و زندگی ورفاه مردمان این سرزمین بیشتر از بیش از سر پا ماندن این کارخانه های حلبی ساز ارزش دارد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خودرو ساز فقط فقط یک واسطه است ..برای کاهش قیمت برو نقطه حرم .اینا زیر پایی هستن .گره کار نوک قله.....زیاد خوش بین نباشین به کاهش قیمت .....

    • میثم

      نه خداوکیلی ای کجاش ارزون شده حالا خودمونیما !
      عامو دهن مردم سرویس کردن ! الان دیگه مردم چشمشونو بازکردن دیگه گول نمیخورن .

    • بدون نام

      نباید از گران فروش جنسی خریداری شود.

    • بدون نام

      والا بازم خیلی گرونه

    • بدون نام

      الکی جو ندین لطفا
      عمرا با این قیمتا ماشین بخریم

    • بدون نام

      کاش در نوشتن این مطلب ذره ای صداقت و شرف وج=ود داشت و اینقدر سنگ خودروسازان را به سینه نمیزدی.این را مطمئن باش که اگر با کتمان حقیقت و شانتاژ بازی بخواهید مردم را وادار به خرید خودرو کنید اون دنیا باید جواب خطاهای خودرو سازان و خون کسانی که بخاطر بی کیغیت بودن محصولات شان جان باخته اند را شما هم بدهید.

      پاسخ ها

      • علی

        چرته

    • amin

      ما که خوشحالیم تولید نمیکنند این اش غا لا رو

    • بدون نام

      این خبر بوی تهدید از جانب خودروسازها رو میده. نکنه شما از اونا خط میگیرید؟

    • بدون نام

      لطفا دروغ شبه راست نگویید.خجالت داره!

    • ami

      همچنان متحد باشیم و نخریم این تنها جواب بسیار بسیار کوچکی از ظلم وستمهایی است که خودروسازان داخلی بر سر ما آوردند بخدا هیچی مون نمیشه یک مدت کوتاهی همدل وهماهنگ باشم.

    • mazani

      خودروسازان که تا همین چند ماه قبل در پاسخ به هر سوالی درباره بی کیفیت بودن محصولات، بالا بردن مداوم قیمت ها و سو مدیریتشان بلافاصله تحریم را بهانه می کردند، پس از توافق هسته ای و آغاز رفع تحریم ها کارشناسانی را به میدان فرستادند که می گفتند، مشکل که فقط تحریم ها نبود، تحریم تنها یک مشکل کوچک بود و هزار علت دیگر برای بالا بردن قیمت ها وجود داشت که هنوز هم هست و باید بازهم قیمت ها بالاتر برود. اما نخریدن مردم، باعث شده این بساط فعلا جمع شود.

    • بدون نام

      تیغ دو لبه رو خوب اومدی داداش این تیغ حالا حالاها یکطرفه است و تیغشم روی گردن مصرف کننده!
      با یارانه 45 تومنی فکر کردین خیلی وضع معیشتی مردم عالی شده نه؟

    • بدون نام

      خرید خودروی صفر ممنوع
      انبارها و پارکینگ های خودروسازان دیگر جا برای انباشتن خودروهای تولید شده و فروش نرفته ندارد.

    • دلسوز

      سلام خیلی معذرت میخوام اینطور می نویسم مردم رو خر فرض کردن دور از جون . متن رو بخونید مردم برن ماشین بخرن یا ماشین رو تبدیل به احسن کنند.چون بعداً گرون میشه یا اگه نخرین دودش تو چشم خودتون میره من از مردم می پرسم الان که نخریدیم مگه چینی ها نمیان التماس میکنن قسطی میدیم بدون بهره تازه قیمت رو تا30 میلیون کاهش دادن. مردم خواهش میکنم هوشیار باشید. من خودم پیمانکار ایران خودرو هستم همین وانت رو با شاستی دو تیکه وخال جوش به هم چسبیده تو تست جواب نداده چند تا تیکه ورق بهش وصله زدن دادن دست مردم تو اولین تصادف سرش یور میره ته اش یه ور دیگه . موفق باشید مردم با اتحاد هر کاری ممکنه

    • ایرانی

      کور خوندی میخوای بازار گرمی کنی این قیمت ها همه دروغه مثال 405 اس ال ایکس 28800 تندر ای دو ایران خودرو 37500و...مردم قرار نیست دیگه خام بشن واز شما ماشین بخرن باید ورشکست بشین انشاا...

    • خودروی صفر ممنوع

      تحریم تا کاهش 70 درصدی قیمتها.
      ای مردم آزاده نخرید و تحت تاثیر تحلیل های مغرضانه عده ای مواجب بگیر در برخی روزنامه ها و صدا و سیما قرار نگیرید.

    • بنده خدا

      از بوعلي پرسيدند گوشت گران شده چيكار كنيم در جواب گفت : نخوريم و نخريم تا ارزان شود .تنها راه چاره همين است

    • همت

      داداش کارتون تمومه ...

    • فرهاد

      یه لحظه فکرکنید،ایرانی ها پولدارترن یامردم دبی.عربها بااونهمه ثروتشون خودرو خارجی سوارمیشن اونم به کمترازنصف قیمت همون خودرو درایران. مردم این همه سال پول جنسیس ومگان وکمری دادن ۴۰۵ وپارس اشغال سوارشدن که اونم موتورش بعد سه روز تعمیراساسی میخواد وگیربکسش هم وسط مسافرتت میفته کف جاده، خودروساز یه کم حیاکن جواب خداروچطور میدی؟

      پاسخ ها

      • امید

        داداش دلت خوشه اینا خدا پیغمبر میشناسن؟؟؟؟

    • بدون نام

      کجاااااااا ارزون شده,مگه یادتون نیست که قیمت همین ماشینهاطی همین دو سه سال چند برابر شدن,حداقل سه برابر,مردم همچنان نمیخرن,تا این گرانفروشها به خودشون بیان,الکی هم تولید ملی واشتغال رو بهانه نکنید.

    • بدون نام

      جالبه دارن تهدید میکنن اگرمردم نخرن دودش به چشم خود مردم میره بایدم بره چون وقتی تولید خودرو انحصاری ودیکتاتوری باشه همیشه اینطوریه وگرنه تجربه تلخ 91 92 هیچ وقت رخ نمیداد

    • بدون نام

      هرچی هم بنویسی، ما خودرو صفر نمیخریم. همین

    • محسن

      من که نمیخرم

    • عیسی جعفری

      چندین ماهه که غصدإ خریده یک خودروی ارزان قیمتی مثل پرایدو داشتم.اما از انجا که خیلی گران است پشیمان شدم.میدانم خیلی ها مثل من هستند.یک خواهش داشتم, لطفأ با الفاظ خودروی ملی بیش از این باعث ناامیدیه مردم نشوید.خودروی ملی که بدرد ملت نخورد فقط پولش توی جیب باند مافیای قدرت برود.بهتر که ورشکست شود. انشاا...

    • دشتی

      نخرید تحریم کنید تا خودرو سازا به بن بست برسن و سزای کارشان راببینند. مردم متحد باشید ونخرید

    • مجتبی

      این قیمتهایی که زدید از قبل توافق هم بیشتره ! کجا ارزانترش کردن؟ مگه فقط صرف ادعای شما ارزانتر شده باشه!
      تنها راه تنبیه گران فروش و بد فروش نخریدنه؟

    • محمد

      یه موقع خودرو گران بود میگفتیم چرا میگفتن بنزین یارانه ای میدیم.بنزین آزاد شد گفتیم ارزان کنید گفتن تحریم تحریم هم که تمام شد.الان هم دارن با احساسات مردم بر سر بیکار شدن کارگرا.بابا بس کنید تورا به خدا اینهمه ظلم بسه.

    • بدون نام

      خوشحال شعور مردمم رفته بالا خودشون همه این کلکها را می فهمند

    • مملی

      نخرییییید. نخریییییییید. نخرییییید
      جون مادراتون این اشغالارو نخرید.
      ملتو خر فرض کردن.
      تا نصف شدن قیمتا نخرین.
      بجایی میرسه که در هر خونرو بزنن یدونه قسطی بدن بدون کارمزد.
      فقط نخرید

    • بدون نام

      اقا مگه تا حالا بخارش بوده که به چشم مردم میرفته .از همون اول این دودش بود که به چشم مردم میرفته و میره اون موقع میخریدن این اشغالارو میمردن حالا نمیخرن بهتر . من خودم چند وقته میخام بخرم ولی با موتور و اژانس میرم ماشین نمیخرم

    • POUYA

      هی گرون کردین ومردم خریدند ..... بابا صبر مردم هم حدی داره

    • رضا

      ما اصلا نمیخریم. میخوایم ببینیم شما چه میخواین بکنین

    • ناشناس

      آیا میشود در گزارش ها از مقایسه قیمت وکیفیت خودروهای داخلی (بدون ایربک و با ایربک) با خودرها خارجی و مقدار حقوق کارگر ایران با دیگر کشور ها هم مقایسه ای بیاوریم.

    • مهدى

      به نظر شما که ميگى دودش ميره تو چشم مصرف کننده ها،آيا ىدتر از اينه که طرف با هزار جور بدبختى يه آهن پاره از اينا ميخره و تو جاده با خانواده ش بخاطر عدم ايمنى مناسب جونشون رو از دست ميدن،اتفاقا با اين کار جلوى مرگهاى ناخواسته گرفته ميشه و دودش ميره تو چشم خودروسازان وطنى،واقعا نميدونم چجورى به اينا بفهمونيم سوار شدن مردم در اين خودروها توهينيه به شعور ملت

    • هم وطن

      سلام خدمت دوستان فقط اتحاد داشته باشین و خودرو صفر نخرید. طی این سالها خیلی سود بردن خودرو سازان.. با اندکی صبر همه چیز درست میشه خدا بخاد.

    • محمد

      من که صبر میکنم ان شا الله مجبور میشن قیمتارو واقعی کنن
      پراید4 میلیونی 20میلیون خخخ

    • مجید

      سلام نخرین . پولشو تو بانک بزارین و با سودش ازانس هم بگیرین بازم ی چیزی اخر ماه براتون میمونه . چه خبره سود پول و بیمه و بنزین و لاستیک و افت ماشین مردم رو به خاک سیاه میشونه

    • عصر تكنولوژى

      سلام به مردم ملت عزيزم ، من كه تا بحال نخريدم و نَمُردم ،
      تا موقعى كه ماشين هاى اروپايى رو توى كشورمون هم قيمت كشورهاى حوزه خليج پارس نكنند نميخرم ، آخه مگه ما ايرانى ها از بقيه چيزى كم داريم ، تمدن و هنر و فرهنگ و .... ما از همه بيشتره اونوقت خودمونمو توى ارابه مرگ به كشتن بديم !!!!!
      الان تمامى شهرهاى جنوبى به روزترين ماشين هاى دنيا رو سوار ميشن با پلاك اروند و قيمت پايين ، يعنى ميشود سوار بشيم و ربطى به گمرك نداره ، فقط چونكه شركت هاى خودروسازى انحصارى هستند ملت رو مجبور كرده اند ، ان شاء الله كه بيشتر از اين با جان و مال مردم بازى نكنند . بنظر شماها هموطنانم آيا خودشان و خانواده شان از خودروهاى شركت شان سوار ميشن ؟؟؟؟!!!؟؟؟؟

    • رعیت پوست کلفت

      اقای نویسنده مرگ بر آدم خود فروخته . دلخور نشو با شما نویسنده نیستم با آدم های خودفروخته هستم.

    • بدون نام

      اصلا ما همچین صنعتی نمیخوایم

    • مطمئن

      با سلام من ي پيشنهاد به خودرو سازان عزيز دارم شايد بكارشون بياد و كسب و كارشون رونق بگيره اعلام بفرمايند :
      " يكي بخر دوتا ببر " البته اميدوارم راه گشا باشه به امنحانش مي ارزه ....موفق باشيد

      ميدونم چاپ نميشه ولي باور كنيد ميرسيم به همين فورمول اين خط و اين نشون

    • حمید

      نویسنده محترم مقاله میگه این سازو مدم زدن نه عزیز برادر این سازو اول خودرو سازها زدن .مردم فقط از اینکه خودرو سازها با پولشون سفر خارجی برن و هزینشو مردم بدن خسته شدن .. این مردم از اینکه با پولشون خانواده خودرو سازها پورشه و مازاراتی سوار شن خسته شدن . برو جلو بذار باد بیاد...

    • گللر

      میدونین ماشین چینی هم تا حدی مثل ماشین ایرانی هست،البته آرزوناش،ولی ما دیگه از ایران خودرو وسایپا خسته شدیم. چینی حد اقل ادعا نداره و منت سر آدم نمیذاره،بذار این دو مافیای ایران ورشکست شن خیالمان راحت شه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج