۲۳۶۴۳۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

خواندنی ها با برترین ها (۴۱)

در این شماره از خواندنی ها با کتابی درباره ی زندگی و آثار کلینت ایستوود، مجموعه ای از گزین گویه ها، دو نمایشنامه از ژان کلود کریر و... آشنا شوید.

خواندنی ها با برترین ها (41)




برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با کتابی درباره ی زندگی و آثار کلینت ایستوود، مجموعه ای از گزین گویه ها، دو نمایشنامه از ژان کلود کریر و... آشنا شوید.

کلینت ایستوود

  • برنار بنولی یل
  • ترجمه ی نادر تکمیل همایون
  • نشر دیبایه
  • چاپ اول:94

خواندنی ها با برترین ها (41)

سال های سال، نه کلینت ایستوود بازیگر به مذاق کسی خوش می آمد، نه کلینت ایستوود ستاره و نه کلینت ایستوود فیلم ساز. منتقدان توجهی به او نشان نمی دادند و رسانه های گروهی تحقیرش می کردند و حتی از معاشرت با وی ابا داشتند. کلینت ایستوود خونسرد، که به یمن وسترن های کفرآمیز سرجو لئونه متولد می شود. موقعیت متزلزل خود را با ایفای شخصیت نامتعارف و غیراخلاقی هری در دهه ی ۱۹۷۰ وخیم تر کرد.

با این حال اکنون، ایستوود، با پشتکار و بردباری، کماکان در صف اول قرار دارد و کارنامه ی حرفه ای او، همچون شخصیت جوزی ولزیانی، یا مشتاقان بیشتری جلب می کند، یا بر تعداد مخالفان خود می افزاید. امروزه، اگرچه همگی بر سر ایستوود اتفاق نظر دارند و آثار او، مجموعه ی فیلم هایی به وسعت قاره ی امریکا است که نیم قرن از زندگی او را در بر می گیرد. کلیه افتخارات را نصیب خود می کنند، اما باز خطری دیگر در کمین نشسته است. فیلم ها بسیار زود جای خود را به فیلم های دیگر می سپارند. بعد از مدتی، پیام فیلم ها، از نظر ناپدید می شود و بحث مجادله در مورد استعداد آشکار فیلم ساز دیگر جایز نیست. فیلم های ایستوود به اصطلاح «کلاسیک» هستند یا به زبان دیگر، شفاف، ساده و بلافاصله قابل فهم. در حقیقت خود ایستوود این بعد کلاسیک را تشدید می کند....

برخلاف ظاهر بسیار آسان و سهل الوصولی که فیلم های او دارند، ایستوود اساساً آدمی مسئله دار است و دلمشغولی هایش به یکی دو محدوده خلاصه نمی شود: یاغی و خواننده ی موسیقی کانتری که شرق امریکا را به غرب این کشور متصل می کند، پلیسی بی کاشانه، خانه به دوش دائمی، شکارچی فیل در افریقا، کابوی فضایی و حتی وقتی نقش اصلی را خودش ایفا نمی کند، یک سرهنگ ژاپنی که در جزیره ی خشک و خالی ایووجیما آرام و قرار ندارد فیلم های ایستوود به لحاظ معنایی و در تحلیلی عمودی، حکایت از باستان شناسی خستگی ناپذیر دارند که دائم با طناب خود در اعماق طبیعت انسانی فرو می رود و کنکاش می کند تا شاید روزی به سرشت بنیادی آن دست یابد.

آن وقت ها که هنوز ریش پدر قرمز بود

  • ولف دیتریش شنوره
  • ترجمه ی کتایون سلطانی
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (41)

«آن وقت ها که ریش پدر هنوز قرمز بود» رمانی ست که در قالب چند داستان کوتاه؛ خاطرات پسرکی که از ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۹، یعنی در بحبوحه ی بحران اقتصادی جمهوری وایمار و قدرت گرفتن نازی ها و شروع جنگ، با پدرش در برلین زندگی می کرده است.

پدر که با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کند همواره سعی دارد هر طور شده برای پسرکش دنیایی شاد و بی دغدغه بسازد. شنوره زبانی ساده و طنزی شیرین دارد. به همین خاطر با وجودی که برخی از داستان های کتاب به غایت غم انگیزند ، به هنگام خواندن شان با یک چشم می گریی و با آن یکی چشم ات می خندی. با خواندن این کتاب حس غریبی به خواننده دست می دهد گویی پسربچه ای کوچک؛ با مهربانی دست است را گرفته است تا تو را به برلین آن سال های پر ماجرا ببرد؛ انگار با تو از کوچه های برلین رد می شود و با زبانی کودکانه تاریخچه ی دورانی بسیار تلخ را برایت روایت می کند. تاریخچه ی دوران سیاهی که منجر به روی کارآمدن نازی ها و فاجعه ی جنگ جهانی دوم شد.

پیشرفت

  • مارگارت میک لنگی
  • ترجمه ی مژده ثامتی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (41)

حامیان فلسفی پیشرفت مدعی هستند که وضعیت بشر در طول تاریخ بهبود یافته است و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. آموزه های پیشرفت اولین بار در قرن هیجدهم در اروپا ظهور یافت و مظهر خوش بینی اروپا در آن دوره است. در قرن نوزدهم بود که اعتقاد به پیشرفت به اوج خود رسید. اگرچه کسانی که به دیده ی شک به پیشرفت می نگریستند از همان ابتدا در کنار حامیان آن حضور داشتند، در قرن بیستم بود که [بسیاری از] نظریه پردازان به طور دسته جمعی از این اندیشه روی گرداندند.

بسیاری از متفکران قرن بیستم بعد از وقایع فجیعی مانند دو جنگ جهانی، هولوکاست وکاربرد سلاح های اتمی منکر اندیشه ی پیشرفت شدند. به طور کلی نوشته های راجع به پیشرفت رابطه ی نزدیکی دارند با محیطی که در آن نوشته شده اند. از آن جا که پیوند محکمی بین آموزه های پیشرفت و رویدادهای تاریخی وجود دارد، این مقاله به حسب زمان و مکان ترتیب یافته است. اما این قاعده ی ترتیب به این معنا نیست که هر آموزه ای را نباید با توجه به محاسن [ومعایب] خودش ارزیابی کرد.

گفته ها و نکته ها از میان خوانده ها

  • محمد شریفی و بارانه عمادیان
  • فرهنگ نشر نو
  • چاپ اول: زمستان ۹۳

خواندنی ها با برترین ها (41)

این کتاب چکیده ی اندیشه ها و گفته های بزرگان درباره ی بسیاری از موضوع ها را پیش روی خواننده قرار می دهد بدیهی است که مطالعه ی دیدگاه های مختلف درباره ی یک مضمون می تواند تلقی خواننده را از آن گسترده تر و جدی تر کند و با ژرفای افق دید نویسندگان و سخنوران آشنا سازد.

این کتاب به صورت موضوعی تدوین شده است و در مورد معدود جملاتی که به وضوح به یک یا چند موضوع مربوط بوده اند ناگزیر از تکرار شده ایم..

گزیده ای از جملاتی از این کتاب درباره ی تنهایی

عافیت در تنهایی است و سلامت در خاموشی (احمد غزالی)

انزوا، سرنوشت همه ی مغزهای بزرگ است؛ سرنوشتی که گاه تأسف بار است اما با این حال همواره میان دو امکان شرانگیز، به عنوان آن که کم ضررتر است، انتخاب می شود. (شوپنهاور)

تمام ناکامی ها و بدبیاری های انسان ها از این واقعیت ناشی می شود که نمی توانند هر کدام به تنهایی در یک اتاق بنشینند (بلز پاسکال)

تراس/ روال عادی (دو نمایشنامه)

  • ژان کلود کریر
  • ترجمه ی اصغر نوری
  • نشر بیدگل
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (41)

طنز گزنده، توجه به پوچی های زندگی و نوعی سوءظن به اشخاص صاحب قدرت از جمله ویژگی های آثار ژان کلود کریر هستند. تراژدی موجود در فضاهای بورژوازی، موضوع مورد علاقه ی کریر است، اما او این تراژدی را طنزآمیز، سورئال و غیرمنتظره نمایان می کند. او در آثارش عطش سیری ناپذیری برای کشف دارد.

«تراس» قصه ی جدایی یک زوج جوان امروزی است. کری یر در این نمایشنامه به مضمونی جهان شمول و معاصر می پردازد: عدم امکان تفاهم واقعی بین انسان ها؛ این که هیچ کس درست نمی داند دنبال چیست و همه در حال فرار از وضعیتی شکست خورده و رسیدن به وضعیتی تازه اند، بی آن که بدانند در این وضعیت تازه چه باید بکنند.

«روال عادی» ماجرای ملاقات خبرچین یک حکومت دیکتاتوری با کمیسر همان حکومت است. کمیسر، خبرچین را احضار کرده چون خود او را لود داده اند. کری یر در این نمایشنامه به خوبی نشان می دهد که در جامعه هایی از این دست، گاهی عجیب ترین و ترسناک ترین چیزها به امری عادی و روزمره تبدیل می شود.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج