نرخ جدید عوارض آزادراهی
وزارت راه و شهرسازی نرخ جدید عوارض استفاده از آزادراههای مشارکتی با بخش خصوصی را اعلام کرد.
بر اساس اعلام این وزارتخانه نرخ جدید عوارض آزادراهی پس از یک و سال نیم به طور متوسط افزایشی ۲۰ درصدی را نشان میدهد.
امیر امینی، معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره این موضوع گفته که با توجه به اینکه آزادراهها توسط بخش خصوصی اداره میشوند٬ وزارت راه و شهرسازی مکلف است بر اساس قرارداد منعقد شده با شرکتهای احداث٬ نگهداری و بهرهبرداری آزادراههای مشارکتی٬ اصل و سود سرمایه سرمایهگذاران را در تعیین نرخ سقف عوارض مد نظر قرار دهد.
وی با یادآوری اینکه استفادهکنندگان از آزادراهها افراد محدودی هستند و برای استفاده از خدمات مناسب باید هزینه آن را هم پرداخت کنند٬ ادامه داد: درآمد حاصل از اخذ عوارض به اقتصاد ملی بازمیگردد و منفعت آن به عامه مردم میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش نرخ عوارض آزادراهها پس از یک سال و نیم ثابت نگهداشتن قیمتها ابلاغ شده است اظهار کرده است: در مجموع متوسط افزایش نرخ عوارض کمتر از ۲۰ درصد است؛ ضمن اینکه در کنار این افزایش قیمتها برای اولینبار در ضوابط تعیین نرخ عوارض، افزایش سطح خدمات نیز ابلاغ شده است و در جریان آن شرکتهای احداث٬ نگهداری و بهرهبرداری آزادراههای مشارکتی ملزم به ارتقای سطح خدمات خود هستند.
در نرخهای جدید اعلام شده از سوی وزارت راه، عوارض آزادراه تهران - شمال در قطعه چهارم نیز اعلام شده که حرف و حدیثهای موجود در این باره را پایان میدهد.
جدول نرخ جدید عوارض مهمترین آزادراههای مشارکتی به شرح زیر است:
نام آزادراه |
سواری (تومان ) |
وانت و مینیبوس (تومان ) |
کامیونت (تومان ) |
اتوبوس و کامیون دومحور (تومان ) |
زنجان- تبریز |
۵۰۰۰ |
۱۰۰۰۰ |
۱۳۵۰۰ |
۱۶۰۰۰ |
قزوین- زنجان |
۳۵۰۰ |
۶۰۰۰ |
۸۰۰۰ |
۸۵۰۰ |
تهران- ساوه |
۲۵۰۰ |
۳۵۰۰ |
۴۵۰۰ |
۵۵۰۰ |
قم- کاشان |
۱۵۰۰ |
۳۰۰۰ |
۳۵۰۰ |
۴۵۰۰ |
کاشان- نطنز- اصفهان |
۳۰۰۰ |
۴۵۰۰ |
۶۰۰۰ |
۷۰۰۰ |
قزوین- رشت |
۵۵۰۰ |
۸۵۰۰ |
۱۱۵۰۰ |
۱۳۰۰۰ |
ساوه- همدان |
۳۰۰۰ |
۴۰۰۰ |
۶۵۰۰ |
۸۰۰۰ |
تهران- پردیس |
۳۰۰۰ |
۴۵۰۰ |
۶۵۰۰ |
۷۰۰۰ |
ساوه- همدان (قطعه ۲- کربلا ) |
۴۰۰۰ |
۶۵۰۰ |
۸۰۰۰ |
۱۳۰۰۰ |
تهران- شمال (قطعه ۴ ) |
۵۰۰۰ |
۱۰۰۰۰ |
۱۲۵۰۰ |
۱۵۰۰۰ |
نظر کاربران
"ادامه داد: درآمد حاصل از اخذ عوارض به اقتصاد ملی بازمیگردد و منفعت آن به عامه مردم میرسد"
خیلی جالبه این حرفشون شاید باورتون نشه ولی تا همین الان سه دفعه اختلاس توی آزادراه تهران پردیس رخ داده که مربوط به همین اخذ عوارض هستش
لازم نیست درامد حاصله رو صرف اقتصاد ملی ! کنید
شما خرج همون بزرگراهها بکنید که ازین وضع اسفناک در بیان.
پس تهران-قزوين كو
پاسخ ها
اون یادشان رفته
20% افزایش، همین هفته پیش عوارضی تهران ساوه 100% افزایش داشت و مبلغ 1000تومان پرداخت شد،بدون هیچ تغییری در وضعیت جاده ناامن ساوه!!!!
ازاد راه شمال کلا 22 کیلومتر هست اونم از مرزن اباد تا چالوس کیفیت جاده صفر حداکثر سرعت این ازاد راه 80 کیلومتر و از 365 روز سال 300 روز به خاطر ریزش بسته بعد شما بیا 5000 تومان هم عوارض بده ممنونم از عدالت اجتماعی شما که به فکر مردم هستید.
با سلام به مردم عزیز نه مسئولینی که از جیب مردم خبر ندارن.
اولا اصلا برای چی باید افزایش پیدا بکنه؟ دوما شاید ریاضی من ضعیف باشه ولی فکر کنم وقتی عوارض از 500 تومان به 800 تومان افزایش پیدا می کنه یعنی 60 درصد بالا رفته نه 20 درصد تاکید می کنم 60 درصد بالا رفته نه 20 درصد.
متاسفانه عوارض اتوبان قم کاشان 50 درصد و کاشان نطنز 100درصد افزایش یافت. 20 درصد متوسط !!
چرا آزادراه پل زال-خرم آباد با قیمت ۱۱۰۰۰ تومن برا خودروهای سواری تو لیست نیست ؟!!!!!!
جالبه ک فرمودن : وی با یادآوری اینکه استفادهکنندگان از آزادراهها افراد محدودی هستند
نه همیشه طفلکیا خودشونو با هواپیما اینور اونور میبرن فک میکنن کسی از ازادراه استفاده نمیکنه
بخدا اگه يكم از اين پولارو خرج خود جاده ها ميكردن بهترين راه ها رو داشتيم حيف كه جيب مسولين عزيز ته نداره