جاباما
۲۳۹۰۵
۳۲ نظر
۹۴۱۹
۳۲ نظر
۹۴۱۹
پ

توصیه هایی برای کم کردن وابستگی کودک

اگر کودک شما منزوی و غیر اجتماعی است توصیه های زیر می تواند کمکتان کند

روزنامه سلامت: بچه ها از نظر سرشتی و ذاتی با هم متفاوت هستند. بعضی از کودکان معاشرتی تر و اجتماعی ترند و راحت تر با دیگران ارتباط برقرار می کنند ولی از طرف دیگر کودکی را می بینیم که منزوی و گوشه گیر است و بیشتر تمایل دارد وقت خود را در کنار مادر سپری کند.

علاوه بر مساله سرشت و ذات، بسیاری از کودکان هستند که اضطراب جدایی از مادر را دارند. دسته دیگری از کودکان از اضطراب اجتماعی رنج می برند. در هر صورت این دو دسته آخر کسانی هستند که به بیماری اضطراب مبتلا هستند و مداخلات روان پزشکی به موقع می تواند برای آنها بسیار سودمند باشد. اگر کودک شما منزوی و غیر اجتماعی است توصیه های زیر می تواند کمکتان کند:

توصیه هایی برای کم کردن وابستگی کودک

۱) در صورتی که وابستگی کودک به شما خیلی زیاد است، لحظه ای از شما جدا نمی شود و اصرار دارد نزد شما بخوابد و...، حتما به یک روان پزشک اطفال مراجعه کنید.

۲) ترس و اضطراب او را درک کنید و بپذیرید اضطراب او واقعی است و او را به دلیل جمع گریزی و ارتباط برقرار نکردن با دیگران شماتت نکنید. چنانچه به طور مستقیم روی رفتارهای فوق تمرکز کنید: «چرا به دیگران سلام نمی دی، چرا به من چسبیدی و منو ول نمی کنی، مثل بچه آدم سلام بده و...» اعتماد به نفس کودک را از او سلب می کنید و موجب تشدید رفتارهای فوق می شوید.

۳) او را با بچه های دیگر که ارتباط بهتری در جمع دارند، مقایسه نکنید: «می بینی سارا چقدر قشنگ حرف می زنه، شعر می خونه و...»

۴) زمانی که کودک شما با بچه های دیگر دوست می شود و بازی می کند، در میهمانی ها از شما جدا می شود و شب را به تنهایی در اتاق خودش می خوابد، او را تشویق و از او تعریف کنید. تشویق شما می تواند کلامی باشد و هزینه ای برای شما در برنداشته باشد: «آفرین، چقدر بلند سلام دادی، مامان بزرگش! دیشب سامان تنها روی تخت خودش خوابیده و...»

توصیه هایی برای کم کردن وابستگی کودک

۵) اگر کودک مرتب از شما آویزان است و روی پاهای شما می نشیند، به او بگویید که می تواند کنار شما بنشیند نه روی زانوهایتان و اگر این کار را بکند، زمان برگشتن از میهمانی او را به پارک می برید.

۶) انتظار نداشته باشید کودک شما به طور ناگهانی و یک شبه تغییر کند. تلاش های کوچک او را ببینید و قدر بنهید.

۷) کودکان پسر را تشویق کنید که ارتباط بهتری با پدر خود برقرار کنند. مسلم است برای پسربچه ۵ ساله ای که مدام با مادر است ارتباط بیشتر با پدر باعث می شود بتواند تطابق و همانندسازی بهتری با جنسیت خود برقرار کند و برای ایفای نقش مردانه آماده شود.

۸) شما نیز باید پس از اینکه مهارت های لازم را به کودک خود آموختید، اضطراب خود را کنترل کنید. به عنوان مثال، ممکن است نگران تردد کودک خود از خیابان باشید ولی نمی توانید تا سن ۲۰ سالگی او را از خیابان رد کنید! پس باید به او این مهارت را بیاموزید، با وی آن را تمرین کنید و آرام آرام فرصت بدهید خودش به تنهایی آن را تجربه کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آزاده

      باسلام پسر پنج ساله دارم وابستگی وترس از جداشدن دارد امسال وارد پیش دبستانی باید شود اکنون کلاسهای تابستانی مدرسه ثبت نام شده که به هیچ عنوان بدون من حاضر به کلاس رفتن نیست با افرادغریبه دوست ندارد ارتباط برقرار کند .درخانه بچه تا حدودی شلوغ است ولی در محیط بیرون آروم باپدرش ارتباط خیلی خوبی دارد.خواهش می کنم من را راهنمایی کنید این ترس ووحشت را از پسرم چطورازبین ببرم منتظر راهنمایی شما هستم.

    • سوزان

      با سلام. من يك پسر ٣ ساله دارم. او خيلى اجتماعى است وبا همه خوب ارتباط برقرار مى كند ولى بايد يا من و يا باباش پيشش باشيم. مى برم مهد از من جدا نمى شه و من بايد تو كلاس پيشش باشم. ممنون مى شوم اگه راهنمايى كنيد.

    • مامان آنیتا

      باسلام دخترمن دوسال ونه ماهشه بیش از اندازه به من وابسته اس حتی باپدرش هم بیرون نمیره اگه هم با اصرار من بره تا برگرده خونه همش سراغ منو میگیره یا گریه میکنه بخداموندم چکارکنم خسته شدم بعضی وقتابه خاطراین کارش باهاش قهرمیکنم باهاش حرف نمیزنم شوهرمم همش منو مقصرمیدونه

    • فاطمه

      دخترم 2سال و5ماهشه خیلی به من وابستس چکارکنم بابچه بازی نمیکینه

    • جیران

      سلام.دخترم از 2 سالگی به مهد رفته ولی هنوز کم رو هس و در جمع باید من
      معرفش باشم و بیشتر با بچه های کوچکتر
      از خودش بازی میکنه...چیکارکنم؟؟؟؟

    • مريم

      با سلام. پس گر من چهارسال و ىک ماهه است و به شدت از سر و کول من اوىزان مىشود. مدام مى گوىد به من توجه کن. گاهى اوقات متاسفانه کتکش مىزنم چون واقعا مرا عصبى مى کند. انواع و اقسام اسباب بازىها را دارد, با او بازى هم مى کنم ولى هر روز چسبندگى و لجبازى لش بىشتر مى شود. کمکم کنىد لطف. متشکرم.

    • مریم قراخانلو

      سلام خیلی ممنونم از راهنماییهایتان در مورد بجه ها. من دختر برادرم 6 ساله هست. امسال به آمادگی میرود. از وقتی که به آنجا رفته پرتحرکتر و پررو شده. برای اینکه حرفش را به همه بفهماند داد میزند و زود عصبانی میشود. شبها با مامانش میخوابد و اصلا تمایلی به تنها خوابیدن ندارد. تا جاییکه به مامانش میگه منو بغل کن من بخوابم و من تورو دوست دارم و میخوام پیشم بخوابی.موقع نگاه کردن به کارتون به مامانش اجازه نمیده حتی به طبقه پایین خانه برود و به مادرشوهرش سر بزند. انقد داد میزنه که باید بیایی بالا پیش من بشینی من کارتون ببینم. ترسو هم نیست. لطفا راهنمایی کن ببینیم چطور میتوانیم وابستگی او را به مادرش کم کنیم. ممنونم

    • بدون نام

      من یه دختر دو سال ونیم دارم که مدام رو زانوهای من می شینه و با دستام بازی می کنه واقعا کلافه شدم اگر پیشنهادی برای بهبود این وضع دارید ممنون میشم

    • زهرا

      من یک دختر یک سال ونیم دارم توخونه خوبه وابسته نیست ولی توجمع همش بغلم میشینه کسی بیاد طرفش گریه میکنه چیکارکنم؟

    • زهرا

      سلام پسرم 6 (شش )سالشه پیش دبستانی می ره خیلی سر کلاس استرس داره مدام از مرییش سوال میکنه مامانم کی می یاد دنبالم ،صبحها اذیت میکنه تا می برمش مهد منو راهنمایی کنید.

    • عباس

      باعرض سلام وخسته نباشید پسری 11ساله ای دارم شدیدا به مادرش وابسته است به طوری که بامن که پدرش هستم بیرون میرویم مدام سراغ مادرش را میگیرد :الان کجاست چیکار میکنه؟ جایی نرفته؟ بیشتر ترجیع میده خونه باشه بیرون نمیره با بچه ها بازی نمیکنه اکثر مواقع زبانش میگیره سر یه جمله در ضمن کم بینا هم هست انحراف چشم دا رد البته عمل شده این ها میتواندتاثیری در رفتار پسرم داشته باشد لطفا راهنماییم کنید؟

    • بدون نام

      سلام دختر 6ساله ای دارم خیلی به من وابسته هست امسال امادگی هم میره نمیدونم چیکار کنم به هیچ وجع پیش کسی ایست نمیکونه کلاس نقاشی هم بردمش 30 روز هروقت سر جلسه باید کنارش مینشستم اخر مجبور شدم بیارمش بیرون شب هم باید کنار منو پدرش بخوابه نمیدونم چیکار کنم خواهش میکنم راهنماییم کنید تشکر

    • فهیمه

      سلام به همه شما دوستان عزیز اضطراب و وابستگی در کودکان، حتما بخش بسیار مهمیش به مراقب اصلی اون یعنی مادر یا پرستار برمیگرده .که اغلب خود اونا در برخورد با کودک زیادی حساسیت به خرج میدن.و به قولی خود اونها د.ر ابتدا وابسته ان وبعد در کودکانشون این حس شکل میگیره.و با این حساسیت ها کودک رو به خودشون وابسته میکنن.لطفا در کنار درمان کودک به درمان این اضطراب مادر یا مراقب اولیه توجه بشه .با آرزوی شاد کامی برای همه.

    • فاطمه زینی وند

      سلام ببخشید ی دختر 6ماهه دارم ک خیلی بهم وابسته است تمام روز باید کنارش باشم هرکاریم بخوام انجام بدم یا باید بغلم باشه یا صدای گریه اش خونه روپر میکنه ختی پیش باباش هم وای نمیسه چکار کنم

    • علی

      من یه پسر ۱۵ ساله دارم که همش پیش مادرش هست و اصلا از او جدا نمیشه وقتی هم که مادرش می خواد بره شهرستان مثلا برای ختم یا عروسی گریه میکنه و میگه منم ببر.
      لطفا کمکم کنید و به هم بگید چیکار کنم.

    • foroozan

      با سلام
      من یک خواهر6ساله دارم تازه امسال ب کلاس اول میرود.در پیش دبستانی هیچ مشکلی نداشت ولی از وقتی وارد دبستان شده مدام گریه میکند و از مادرم جدا نمیشود.و میگویید کنارم باش.لطفا من را راهنمایی کنید با تشکر

    • مریم

      دخترم 5سالشه و شدیدا به من وابسته هست الان مدت دو ماهه که اینجوری شده ازم جدا نمیشه شبها باید دستمو بگیره بخوابه قبلا پیش مادرم میموند ولی الان نه

    • الی

      با سلام.دخترم پنج سالشه و.تک فرزنده.شدیدا ب من وابسته هستش و ترس از جدایی داره.از بچگیش تا الانم همیشه پیشم بوده و هیچ وقت جدا نبوده.چه کار کنم

    • حدیث

      پسری ده ساله دارم که با من که مادرش هستم خیلی لجبازی میکند ولی درعین حال هم ازمن محبت شدید ی را میخواهد ازرفتارش میفهمم چون شبها نمیخوابد بایدانقدر بالای سرش بنشینم تاخوابش ببرد وهمش باید بوسش کنم اصلا دعوایش نکنم و..

    • بدون نام

      سلام من پسری 17ماهه دارم که خیلی به من وابسته هس تنها جایی نمیمونه باکسی من باید حتمان باشم با اسباب بازی بازی نمیکه چرا اینطوریه

    • فاطمه

      دختری چهار ساله دارم ک ازوقتی فهمیده باردارم ازمن جدا نمیشود حتی با پدرش پارک هم نمیره شبها باید کنار من بخوابه درصورتی ک قبلا اینطور نبود با پدرش بیرون میرفتب تازگی حتی خونه ی عموشم نمیره ک با بچه هاش بازی کنه میگ اگ من برم تو میری بیمارستان بنظرتون وابستگیش و حساسیتش طبیعیه بخاطر اینه ک باردارم؟

    • نوشین

      با سلام
      یک پسر 6 ساله دارم اصلاً کنارم نمی مونه همش اینور و انوره و ما نگران که بلایی سر خودش نیاره

    • م.ف

      سلام پسری سه سال و 4ماه دارم و یک دختر 1/5ساله پسرم خیلی ترسو و محتاطه و ب شدت به من که مادرشم وابسته ست سه ماه کلاس فرستادمش که با وجودی که علاقه داشت ب اون کلاس ولی وقتی میریم اونجا اصلا همکاری نمیکنه و فقط دوس داره نگاه کن یه گوشه ای!از تاریکی از تنهایی از مردا از جاهای شلوغ از صداهای بلند میترسه و هرراهی که بگید رفتم که خوب بشه دیگه نمیدونم چیکارش کنم کلاسای مادروکودکم فرستادمش بازم همکاری نکرد البته مربیش مرد بود.اگه میشه منو راهنمایی کنید چیکار کنم

    • مهسا ارمنده

      سلام دخترم شش سالشه خیلی وابسته پیش کسی نمییبون امسال پیش دبستانی میره چکاز کنم از من وابستگی کم بشه

    • نازنين مامان

      دخترم کلاس اول است بايدمن باهاش.برم مدرسه.وکل.روز.اونجا.بمونم کمک.کنىد.

    • یاسین

      یه پسر ۵ساله دارم بیش از اندازه بهم وابستس امسال بایدبره پیش دبستان ولی اصلا نمیمونه میگه مامان توهم باید بشینی کنارم الان پنج روز میبرمش ولی منم تو کلاس کنارش میشینم میگه از کنارم نرو اگه برم گریه میکنه شدید توروخدا کمکم کنید سال دیگه بایدبره کلاس اول ممنون میشم راهنمایم کنید

    • مریم

      باسلام بچه ی ۵ ساله ای دارم که نیمه اولیه امسال ثبت نامش کردم پیش دبستان خیلی به من وپدرش وابستگی داره روزای اول باهاش مینشستم مهدیک روزکه ازش فرارکردم روزبعدش راضی نشدبره خیلی ترسوهم هست همش بابچه های کوچکترازخودش بازی میکنه توروخدابگین چیکارکنم تاترسش ازبین بره؟

    • سمیه

      بچم۹ماهشه خیلی بهم وابستس تا از پیشش بلند شم گریه میکنه نمیتونم ب هیچ کاری برسم ب نظرتون چکار کنم

    • بدون نام

      پسرم دوسال و سه ماه داره خیلی وابسته است با بچه ها آرزوهایم بازی کنه حتی پیش مادر بزرگ هاشم اروم نمیشه حتی برم سرویس میاد همرام چکار کنم یه کم وابستگیش بهم کم بشه

    • مامان هستی و ماهان

      سلام.من یه دختر ۵ ساله و یه پسر ۲۰ ماهه دارم.دخترم خیلی آرومه و از بچگی جداش کردم و اصلا به من وابسته نیست ولی پسرم با اینکه عادت دادم بهش از اول که جدا بخوابونمش ولی طول روز همش بهم چسبیده و ازم جدا نمیشه . خیلی وقتها هم بهش محل نمیدم ولی اون گریه میکنه که نفسش بند میره مجبورم بغلش کنم . به نظرتون چیکار کنم؟ خیلی اذیت میشم

    • میترا

      ممنون از راهنمای تون

    • پرهام

      دخترسه ساله دارم تو جمع که میریم همش توبغلمه وباهیچکس صحبت نمیکنه وهمه فامیل هی میگن چرا اجتماعی نیست ازاین سوالا عصبی شدم لطفا یه راه حل خوب بهم بدین ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج