کد خبر: ۲۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳
تعداد بازدید: ۲۵۶۳۹
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
با تولید رانا آیا بازار فروش 206 صندوق دار تحت تاثیر قرار نمی گیرد و این مساله به ضرر ایران خودرو نیست؟

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: «پیکان جدید» این لقبی بود که چند سال پیش به «رانا» داده بودند؛ محصولی که سال 87 در زمان مدیریت «منطقی» بر ایران خودرو و زمزمه های تولید آن آغاز شده بود.

در آن مقطع می گفتند قیمت آن حدود 11 میلیون تومان خواهد بود و به یک خودروی فراگیر در کشور تبدیل می شود. پس از اینکه چندبار رونمایی این خودرو به تعویق افتاد، بالاخره در 29 فروردین 88 با حضور مسوولان، رانا معرفی شد. سال 88 اعلام کرده بودند تا پایان سال رانا با تیراژ 150 هزار دستگاه در سال روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.



اما این وعده هرگز محقق نشد. بعد از رفتن منطقی و آمدن مهندس نجم الدین اعلام شد تولید انبوه رانا از شهریور 90 آغاز خواهد شد که این وعده هم عملی نشد. این ماجرا تا خردادماه امسال هم کش پیدا کرد تا اینکه گفتند از همین ماه پای سومین خودروی ملی به خیابان ها باز خواهد شد.

در همین مدت بحث افزایش قیمت رانا هم پیش آمد. خودرویی که قرار بود با قیمت 11 میلیون به دست خریداران برسد به رقم 15 میلیون تومان نزدیک شد. به این دلیل که از نظر مسوولان ایران خودرو تولید رانا با آن قیمت قبلی صرفه اقتصادی ندارد.

چند روز پیش مسوولان ایران خودرو در نتیجه این مساله گفتند «باتوجه به افزایش قیمت یک تا 1/5 میلیون تومانی محصولات مشابه رانا، این شیفت قیمت شامل رانا نیز می شود. اگر رانا با این مبلغ و تیراژ 150 هزار دستگاهی تولید می شد، به محدوده 11 میلیون تومانی می رسیدیم. اما فعلا قرار است در مرحله اول 50 هزار دستگاه از این خودرو تولید شود.»



از درون گود

برای پاسخ به این سوال که قیمت نهایی این خودرو دقیقا چقدر خواهد بود با مهندس نوروزبیگی مسوول روابط عمومی ایران خودرو تماس می گیریم که او هم روی این مساله تاکید می کند قیمت نهایی زیر 15 میلیون تومان خواهد بود، اما رقم دقیقی اعلام نمی کند. او در مورد موتور و ویژگی های فنی این خودرو می گوید در چند کلاس مختلف و موتورهای متفاوت عرضه و مصرف سوخت پایینی خواهد داشت.

مهندس تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو هم این مساله را تایید می کند که قطعا قیمت نهایی این خودرو زیر 15 میلیون تومان خواهد بود. او این نکته را هم توضیح می دهد که مدل دیگری از این خودرو با امکانات پایین تر در رده قیمتی 13 تا 14 میلیون تومان عرضه خواهد شد.



این مقام مسوول ایران خودرو در پاسخ به این سوال که آیا برای تولید این خودرو از پلتفرم 206 استفاده شده می گوید: «خیر، پلتفرم رانا متعلق به ایران و صددرصد داخلی است. فقط می شود گفت نوع ارتقایافته 206 است.»

اما سوالی که پیش می آید آیا نیت ایران خودرو از تولید رانا جایگزین کردن آن با 206 است و آیا مشکل شدن تامین قطعات 206 زمینه تولید رانا را فراهم آورده؟

تقوی نژاد در پاسخ به این سوال می گوید: «مشکل تامین قطعات 206 کاملا حل شده و ما اکنون مشکلی در این زمینه نداریم. باتوجه به اینکه برنامه داخلی سازی قطعات ایران خودرو از سه سال پیش با سرعت آغاز شده در تولید قطعات 206 هیچ مشکلی نداریم. به طوری که سال گذشته 81 درصد قطعات 206 داخل کشور تولید می شد و این رقم امسال به 92 درصد رسیده است.»

سوال دیگر این است که با تولید رانا آیا بازار فروش 206 صندوق دار تحت تاثیر قرار نمی گیرد و این مساله به ضرر ایران خودرو نیست؟ او در جواب به این سوال هم توضیح می دهد: «باتوجه به اینکه 206 صندوق دار حدود 18 میلیون تومان است، ما قیمت نهایی این خودرو را سه میلیون زیر قیمت آن در نظر گرفتیم. در عمل این دو خودرو در دو رده قیمتی متفاوت قرار خواهد گرفت، تلاش ما این است واکنش بازار به رانا را بسنجیم. اگر مردم استقبال کردند تمرکزمان را روی تولید رانا خواهیم گذاشت چون خودروی ملی محسوب می شود اما باتوجه به اینکه بعضی از مردم به برند پژو تمایل دارند تولید 206 را هم ادامه خواهیم داد.»

به گفته تقوی نژاد ابتدا 85 تا 90 درصد قطعات این خودرو تولید داخل بوده که باتوجه به برنامه وسیع ایران خودرو این رقم تا پایان امسال باید به 100 درصد برسد. او در ادامه توضیح می دهد که این خودرو باوجود اینکه هنوز در بازار داخل توزیع نشده است مشتری بین المللی پیدا کرده و همین حالا دو کشور آفریقایی به اضافه ترکیه به ایران خودرو سفارش خرید داده اند.





ظاهر رانا چطور است؟

کمپانی های داخلی ثابت کرده اند در تولید خودروهای ملی حداقل در طراحی ظاهر آن خیلی خلاقیت به خرج نمی دهند و همیشه نیم نگاهی به خودروهای دیگر دارند. در مقطعی گفته می شد طراحی سمند در قسمت جلو با نیم نگاهی به خودروی «گل» انجام شده است. سایپا هم که چند سال پیش تیبا را در حالی به عنوان دومین خودروی ملی معرفی کرد که در طراحی آن ردپای ریو و پراید مشخص بود. حالا درمورد رانا هم همین موضوع صدق می کند.

اگر تصویر 206 صندوق دار و سمند را کنار رانا قرار دهیم به وضوح مشخص می شود قسمت جلوی آن شباهت انکارناپذیری به سمند دارد و استایل خودرو از کنار کاملا شبیه 206 صندوق دار است. حالا باید دید طراحان داخلی توانایی ارایه ایده های نو برای خودروهای ملی ندارند یا محافظه کاری مدیران شرکت ها باعث می شود به سمت الگوهایی کشش داشته باشند که قبلا امتحان خود را پس داده اند و خیلی حوصله ریسک کردن در این زمینه را ندارند.
بازدید از صفحه اول
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
برچسب ها: خودرو ، رانا
نظر کاربر
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
پاسخ
0
8
206 صندوق دار رو چارورشو عوض کردنداسمشو گذاشتند رانا
نظر فاران
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
پاسخ
0
8
ترکیبی از pk - سمند ، پراید 141 و ...
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
پاسخ
0
9
ببین اینقدر خسیس بودن که در های206 رو عینا گذاشتن رو این ماشین! این در ها اصلا به خودروی صندوقدار نمیاد.
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
پاسخ
6
0
این خودرو با ترکیب پلت فرم 206 اس دی و طراحی قبلی شرکت تام ایران‌خودرو با نام رانا ساخته شد که با فسخ قرارداد و پس گرفتن خودروها توسط ایران خودرو پیگیری و با نام تجاری دنا آماده عرضه به بازار شده.در این خودرو از موتور ملی (طراحی بوش آلمان استفاده شده)
پاسخ ها
نظر کاربر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
برادر من تو که ادعات میشه اطلاعات درست بده حداقل. رانا رو پلتفرم 206 هستش. دنا فیس لیفت سمند. من هردو ماشینو از نزدیک دیدم و کلی باهم فرق دارند. خواهشا اطلاعات غلط ندید.
نظر کاربر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
داداش چي ميگي رانا تركي 206 و تندر 90 چون داشبوردش مثل اون پلاسيكيه ضمنا كليه آپشنهاي 206 رو هم برداشتن ضمنا تام طراح نيست و خط توليد ميسازه
دنا هم قرار از آخر سال بياد موتورش تورو شارژرداره و حدود 150 اسب قدرت داره و تو مايه سمنده قيافش بهتره ولي امكانتش بيشتره موتر هم ef7 توربوشارژر دار قيمت هم الاي 20 تومن ولي رانا ادامه همون پروژه x12 ايرانخودرو هست
نظر کاربر
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
پاسخ
1
2
یک جورایی کپی کاری ایران خودرو برای مردم تابلو شده فقط نمیدونم چرا مردم این محصولات عجیب غریب رو می خرن
نظر مهران د
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
GERMANY
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
پاسخ
0
4
استایل خودرو از کنار کاملا شبیه 206 صندوق دار است ...
یعنی واضح نیست این خودرو همون 206 صندوقداره که بدون ذره ای تغییر در اصل خودرو فقط در نمای جلو و عقب فیس لیفت شده ؟ یعنی فکر کردن مردم هم مثل خودشون ... هستن ؟یعنی دارن از جنازه هم پول در میارنا ... واقعا افسوس بر مردمی که برای خرید این جنازه ها سر از پا نمیشناسن و بعد از خرید هم انواع داستان ها رو میسازن که مثلا با سمند فلان تویوتا رو له کردم و لابد رانا هم از همه نظر بهتر از مثلا فلان خودروی آلمانیه !!! افسوس و صد افسوس :((
نظر کاربر
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
پاسخ
9
68
هرچی تولید کنن ما میخریم. مگه نه؟ گور پدر کیفیت و رضایت مشتری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
پاسخ
0
7
بابا کجای کارید
این ماشین دقیقا 11 سال پیش طراحی شده (البته شرکت ایتال دیزاین اونو طراحی کرده) اما چون اون زمان خیلی خوش تیپ بود و کمی هم پر هزینه مدیران وقت صلاح ندیدند از آن که به (ان پی) معروف بود - یعنی نیو پیکان - حرفی به میون بیارن و خودشون خلاقانه یه صندوق برای 206 گذاشتند و اسمشو هم اس دی گذاشتن. خدا را شکر که امسال رو سال تولید ملی نامیدند وگرنه معلوم نبود رانا کی میخواست وارد بازار بشه!!!!
توضیح مفصل این پروژه در مجله ماشین اسفند 86 آمده و حتما در شماره تیر امسال هم درموردش مطلبی خواهند نوشت...
شرکت کیای کره 20سال پیش پراید رو به ما داد. اونا حالا چی می سازن و ما چطور هنوز برای پراید (اون هم نه کره ایش)سر و دست میشکنیم!!!!!!
نظر کاربر
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
پاسخ
0
5
خودرو ملی چی شد قرار بود زیر 10میلیون بفروشن حالا باید 12 یا 14 میلیون پول بدی؟ اینا همش تبلیغه هر خودرویی با تمام امکانات ساختن رفت بالای 18 میلیون حالا میان شیشه های عقب رو دستی و جلو رو برقی تو یکی از خودروها کیسه هوا و اون یکی فاقد کیسه هوا چراقهای جلو عقب لوکس اون یکی ساده تغییرات خودرویی در کشورمون ایناست دیگه بابا وقتی یه خودرو میسازید بزارید همه چی روش نصب باشه شما خودروسازان که بلدید بزار خودم یه پیشنهاد بدم اینم مثل 206 تیپ 1و2و3 و بالاتر بزارید تا بتونید گرون تر بفروشید کی دنبال استحکامه ماشینه فقط پول ؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
پاسخ
0
1
این رانا درست زمانی داره میاد که تحریم کیفیت تمام تولیدات رو از بین برده. اینم معلومه چیه پیکان با چراغ ووبدنه جدید کیسه هوا داره اما کی گفته باز میشه شایدم بشه ترمزشم ضدقفله اگه بگیره البته باباایول به ایران خودروکپی ساز
نظر مرتضی
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
پاسخ
1
5
همینم زیاده
فقط ی چیز توی این خودرو نظر منو ب خودش جلب کرده ضبط پایونر!!!!!!!!!!!
نظر کاربر
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
پاسخ
1
0
اینا چین دیگه اه اه اه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
پاسخ
0
1
چرا داخل رانا ساعت و دماسنج نذاشتن؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
پاسخ
0
0
چرا داخل رانا ساعت و دماسنج نذاشتن؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
پاسخ
1
3
ایول حتما ایران خودرو هم به این فکر افتاده سیستم روی ماشینشون بزارن ضبط پایونر خیلی جالبه روی این ماشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
پاسخ
1
1
شبیه بوگاتیه.
نظر wbi hamedi
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
پاسخ
0
25
هر چی هست بهتر از پرایده.
نظر پوریا پارسامنش
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
پاسخ
4
0
عقبش که با 206 صندوق دار فرقی نمیکنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
پاسخ
0
1
جراانقدر گرون شدپس؟
نظر حسن قلی پور
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
پاسخ
1
2
چند روز پیش رانا خریدم.مشکل از کار افتادن قفل مرکزی داشت.هر نماینگی بردم گفتن قطعه شو نداریم.فقط گفتن ردش کن بره.و از این خودرو های من دراوردی ایران خودرو دیگه نگیر.
نظر کاربر
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
پاسخ
1
0
خود 206
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
پاسخ
0
0
دوستان اینجاایرانه همه چیزامکان پذیره اینویادتون نره.همه چیز ممکنه.زیادنخواستن طراحابه مخشون فشاربیارن.
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
پاسخ
0
13
كاش بجاي كپي كردن ,بفكرطراحي وساخت خودروهاي ديگري باشيم
نظر علی تبریز
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
پاسخ
6
0
بابا به خدا مردیم از بس ماشین های تکراری دیدم اگه این منتطه ازاد ارس نبود ما تبریزی ها میمیردیم.لااقل به جای رانا یا 206 یه محصول جدید درست کنین مردیم اخه
نظر رضا از اهواز
| درباره رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
پاسخ