۲۴۴۰۰۵
۴ نظر
۵۰۷۳
۴ نظر
۵۰۷۳
پ

«بیتو»، حواشی و پایان غم انگیزش...

از زمان اعلام رسمی خبر بیماری مهم ترین بدنساز تاریخ ورزش کشور و انتشار نخستین تصاویر از تغییرات جسمانی شدیدش در بسمارستان تا زمانی که آن بیماری عجیب به طور کامل قهرمان را شکست دهد، کمتر از دوماه طول کشید.

«بیتو»، حواشی و پایان غم انگیزش...



هفته نامه همشهری جوان - مهران باقی: خیلی ها هنوز هم خبر رفتن «بیتو» را باور ندارند. از زمان اعلام رسمی خبر بیماری مهم ترین بدنساز تاریخ ورزش کشور و انتشار نخستین تصاویر از تغییرات جسمانی شدیدش در بسمارستان تا زمانی که آن بیماری عجیب به طور کامل قهرمان را شکست دهد، کمتر از دوماه طول کشید. طی این مدت هم اخبار امیدوارکننده ای از تاثیر درمان ها در بهبود وضعیت او به گوش می رسید.

در عین حال همدلی جامعه ورزش کشور و دوستان خارجی او و همین طور مردم ایران برای کمک به بیتو در راه غلبه بر بیماری نادرش هم باعث شده بود همه منتظر بازگشت قهرمان باشند. «واسکولیت» اما از درون به کوه زده بود و به شکل موذیانه ای جسم قوی قهرمان را ظرف مدتی کوتاه متلاشی کرد تا کوه در 36 سالگی اش به شکل غم انگیزی فرو بریزد؛ کوهی که به نظر ریزش ناپذیر می رسید.

«بیتو»، حواشی و پایان غم انگیزش...

شایعه در شهر

همه چیز از اواخر تیرماه امسال شروع شد. بعضی از سایت های خبری به نقل از همسر دومین قهرمان پرافتخار پرورش اندام کشور نقل کردند که او به علت ابتلا به یک بیماری بسیار نادر در بستر بیماری است. از همان زمان اعلام خبر، شایعات در شهر پیچید.

بیشتر مردم بدون اطلاع از ماهیت این بیماری عجیب، استفاده بی رویه از مکملهای غذایی را علت در بستر افتادن عباسپور دانستند؛ شایعه ناجوانمردانه ای که البته با توجه به رواج غیرقابل مهار مکلم های غیرقانونی میان بدنسازهای آماتوری که می خواهند یک شبه ره صدساله بروند، چندان غیرمنطقی به نظر نمی رسید، اما اهل فن می دانستند که یک ورزشکار حرفه ای در سطح بیتو که در تمام جهان شناخته شده است و به فینال معتبرترین رقابت بدنسازی جهان هم راه پیدا کرده، بدون مشورت با متخصصان مجرب این رشته از مکمل استفاده نمی کند.

انتشار این شایعه دل بیتو را شکست و باعث شد در مصاحبه ای بگوید: «بدنساز سرش هم بشکند، مردم می گویند از مکمل است» راست هم می گفت. این شایعات با انتشار اولین تصاویر از وضعیت جسمانی عباسپور در ۳۱ تیرماه، قوت بیشتری گرفت.

مشاهده جثه نحیف و رنگ و رو پریده قهرمانی که بین طرفدارانش به «کوه عضله» مشهور بود، روی تخت بیمارستان تکان دهنده به نظر می رسید. او خودش در همان مصاحبه اعلام کرد از زمان شروع علائم بیماری و بستری شدن در بیمارستان، ۶۰ کیلوگرم وزن کم کرده. این میزان کاهش وزن برای ورزشکاری که فعالیت در این رشته را از وزن ۷۰ کیلوگرم شروع کرده بود و این اواخر در دسته ۹۰ کیلوگرم مسابقه می داد، تغییری وخیم و نشانه ای از یک خطر بسیار بزرگ محسوب می شد. کمی بعد از این ماجراها علت اصلی بستری شدن او اعلام شد، بیماری نادر و مهلکی به نام واسکولیت.

آغاز امیدواری

بعد از انتشار خبر رسمی این بیماری و درددل های عباسپور و همسرش در مورد هزینه های بسیار سنگین، درمان، شوک و اندوه جای خودش را به همت و تلاش برای نجات جان قهرمان داد. آتش کمک به بیتو را دوست صمیمی آمریکایی او و دیگر پای ثابت فینال مسابقات مستر المپیا، «دنی جیمز» معروف روشن کرد. جیمز بلافاصله بعد از شنیدن خبر بیماری دوست صمیمی اش، در یک پست اینستاگرامی شرایط سخت بیتو را به هوادارانش و دیگر قهرمانان بدنسازی یادآور شد و از آنها خواست برای سلامتی او دعا کنند.

وی همچنین بعد از اطلاع از نیاز خانواده عباسپور به کمک های مالی، با پست کردن عکس دو نقره ای از خودش و بیت الله در زمان سلامتی و عکس از وضعیت فعلی او در بیمارستان نوشت: «لطفا برای نجات جان بیتو که از بیماری واسکولیت رنج می برد، کمک کنید. او و خانواده اش همین حالا به کمک ما احتیاج دارند! بیتو مجددا راهی بیمارستان شده، بدون ذره ای کمک مالی از طف احدی. هیچ کس حتی دولت به این مرد که برای تامین خرج درمان همه چیزش را به فروش گذاشته کمکی نکرده.»

«بیتو»، حواشی و پایان غم انگیزش...

جمیز خودش چراغ اول را با اعطای هزار دلار روشن کرد. تنها یک روز بعد از راه اندازی این کمپین توسط جمیز، ۱۱۴ نفر داوطلب کمک شدند و شش هزار دلار کمک برای بیتو جمع شد. این مبلغ ظرف مدت یک هفته جهش خیره کننده ای دشات و به رقم ۳۹ هزار دلار رسید. عباسور در ویدئویی کوتاه و در حالی که به زحمت قادر به تکلم بود، از جیمز و شرکت کنندگان در این کمپین تشکر کرد.

بعد از موفقیت کمپین جیمز، غیرت وزارت ورزش و نهادهای داخلی هم به جوش آمد. هیات پرورش اندام استان البرز با برگزاری یک مراسم گلریزان مبلغ قابل توجهی جمع کرد و وزیر ورزش و حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهور هم بعد از ملاقات با قهرمان اعلام کردند که از این به بعد دولت همه هزینه های درمان او را متقبل خواهدشد. در این میان روحیه بیتو روز به روز بهتر می شد و خبرهای امیدوارانه از بازگشت به ورزش در دو ماه آینده خبر می داد و به نظر می رسید پایان خوشی در انتظار اوست.

یک پایان تلخ

در زمانی که طرفداران ورزش و بدنسازی و دیگرانی که با شنیدن این اخبار، پیگیر وضعیت بیماری بیتو شده بودند، در انتظار تکمیل مراحل درمان در خارج از کشور و بهبود کامل این قهرمان خوش اخلاق و محجوب بودند، خبر رسید پیشرف بیماری باعث شده عباسپور به کما برود.

خبرنگار هفته نامه بشیر که نشریه تخصصی بدنسازی است، روز دوم شهریور خبر داد هر دو کلیه بیتو به دلیل پیشرفت بیماری از کار افتاده و او به کمک دستگاه تنفس می کشد. بعد از انتشار خبر به کما رفتن این قهرمان، جامعه ورزش یک بار دیگر در شوک فرو رفت. خانواده عباسپور از مردم خواستند برای بازگشت وضعیت بیت الله به حالت عادی فقط دعا کنند. طی این کمای دو روزه، چند بار خبر درگذشت او در فضای مجازی منتشر و هر بار تکذیب شد.

سرانجام در نیمه شب سوم شهریور، خبرگزاری ها خبر درگذشت بیت الله عباسپور را به طور رسمی مخابره کردند و به این ترتیب قهرمان محبوب و محجوب بیجاری که در کرج بزرگ شده بود، مغلوب بیماری نادر واسکولیت شد. درست در بحبوحه بیماری بیتو، این بیماری در سطح وسیعی در کشور شناخته شد و در زمره پرجست و جوترین واژه های سرچ شده توسط ایرانیان در گوگل قرار گرفت، اما واسکولیت چیست؟

«بیتو»، حواشی و پایان غم انگیزش...

واسکولیت: قاتل مرموز

واسکولیت به معنای التهاب و ورم رگ ها و عروق خونی است. این التهاب می تواند باعث تورم دیواره رگ ها و به تبع آن، کاهش جریان گردش خون و در صورت پیشرفت حتی انسداد رگ ها و عدم خون رسانی به بافت ها و اندام های مختلف بدن بشود که اصلی ترین دلیل مهلک بودن آن هم همین است.

این بیماری نادر است و سالانه ۱۰ تا ۱۵ مورد در یک میلیون نفر گرفتار آن می شوند. واسکولیت ها دو نوع هستند، واسکولیت اولیه که هیچ زمینه ای برای آن پیدا نمی شود و از نظر شیوع بسیار نادر است واسکولیت ثانویه که در اثر بیماری های روماتیسمی ایجاد می شود و احتمالا ابتلا به آن بیشتر است.

با توجه به عدم سابقه قبلی عباسپور به نظر می رسد این قهرمان بدشانس و نفر پنجم مسابقات مستر المپیا در سال ۲۰۱۴، به نوع اولیه و نادرتر آن مبتلا شده.

واسکولیت باعث اختلال شدید در سیستم ایمنی بدن نیز می شود. آسیبی که این بیماری می تواند به وجود آورد به این بستگی دارد که در کدام عضو بدن باعث التهاب شده باشد. هر قدر رگ ها و عروقی که تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته باشند، بزرگ تر باشند، آسیب بیشتری شامل حال بیمار می شود و هر قدر این رگ ها در نقاط حساس و مهم بدن و بافت های حیاتی آن قرار گرفته باشند، آسیب به وجود آمده جدی تر خواهدبود که به نظر می رسد بیتو در این زمینه هم به شدت بداقبال بوده و بیماری با نشانه گرفتن نقاط حیاتی بدن او، خیلی زود توانسته او را از بین ببرد.

علامت اصلی واسکولیت، التهاب و درد است، اما از آنجا که در بیشتر مواقع این التهاب ها در اعضای داخلی بدن رخ می دهد، نمی توان آن را مشاهده کرد. بیشتر افراد مبتلا به واسکولیت از تب، تعرق، خستگی مفرط و کاهش وزن شدید رنج می برند.

خستگی غیرطبیعی در تمرینات و درد، نخستین علائمی بود که در بیت الله عباسپور مشاهده شد. واسکولیت همچنین می تواند موجب ایجاد خونریزی های پوستی، تورم چشم و تغییرات ناگهانی در دید، درد و ضعف شدید عضلات، سرفه و تنگی نفس و سردرد در فرد مبتلا شود. علت دقیق به وجود آمدن این بیماری هنوز مشخص نیست. واسکولیت از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی شود، با این حال با وجود سابقه این بیماری در یک خانواده، احتمال ابتلا به این بیماری و پیشرفت آن افزایش پیدا می کند و یک عامل کوچک مثل عفونت یا مصرف یک دارو می تواند باعث ابتلای فردی به واسکولیت شود.

«بیتو»، حواشی و پایان غم انگیزش...

حواشی یک بیماری

غیر از شایعات مربوط به استفاده از داروهای مکمل، بیماری بیت الله عباسپور حواشی دیگری هم داشت و جالب اینکه پای این حواشی درست با ورود وزارت ورزش و مدیر روابط عمومی این وزارتخانه به قضیه باز شد و قبل از آن خبری از شایعاتی که به آن اشاره می کنیم، نبود! درست در روزهایی که خود بیتو از شایعات مربوط به استفاده از مکمل ها ناراحت بود و آن را تکذیب می کرد.

مازیار ناظمی، گوینده سابق اخبار ورزشی و مدیر فعلی روابط عمومی وزارت ورزش در اینستاگرامش مدعی شد: «دنیس جیمز بدنساز آمریکایی از کمک هایش برای بیت الله عباسپور می گوید، ولی جالب است روزی که به همراه حسین فریدون برای عیادت از بیت الله به بیمارستان رفتیم، خانواده او می گفتند تمام این گرفتاری ها از مکلمل های آمریکایی که آقای جمیز برایش فرستاد، شروع شد.»

این گفته ها در شرایطی حاشیه ساز شد که بیتو شخصا از جمیز و کمپین او تشکر کرده و پزشک معالج او هم صریحا گفته بود این بیماری هیچ ربطی به مصرف مکمل ندارد و تشخیص دقیق سرمنشا هنوز برای علم پزشکی مشخص نیست.

بعد از جنجال برانگیزشدن این گفته ها، مازیار ناظمی در پست اینستاگرامی دیگری توضیحات جدید منتشر کرد: «مدیر برنامه های مرحوم عباسپور بعد از پست قبلی از آلمان تماس گرفت و از ناراحتی طرف آمریکایی خبر دارد. ایشون گفت من از تمام برنامه های بیت الله اطلاع دارم. دنیس جیمز هیچ مکملی، حتی یک نخود هم برای او نداده و این اتفاق برای بیت الله، صرفا یک بدشانسی تمام بوده. اطلاعات دقیق را از من بخواهید که حتی از خانواده او هم بیشتر از زندگی ورزشی بیت الله خبر دارم.» به این ترتیب شعله این حاشیه هم خاموش شد.

بازخوردهای یک پایان تلخ

از همان زمان آغاز بیماری بیتو، بسیاری از بدنسازهای مشهور جهان با یادکردن از او، برایش آرزوی سلامتی کردند. در این میان سمبه شهرت «دنیس جیمز» و «دنیس ولف» از بقیه پرزورتر بود. علاوه بر ادای دین باشگاه های بدنسازی داخل کشور از طریق تعطیلی باشگاه ها در چهارم شهریور، مرگ غم انگیز این قهرمان بازخوردهای زیادی در جامعه بدنسازان جهان نیز داشت. بسیاری از مجلات معتبر بدنسازی و کمپانی های مشهور فعال در این عرصه، ضایعه فوت او را به خانواده اش و مردم ایران تسلیت گفتند.

«بیتو»، حواشی و پایان غم انگیزش...

«دنیس جیمز» علاوه بر تغییر عکس پروفایلش به یک روبان سیاه، در سوگ بیتو نوشت: «برای من روز غم انگیزی است. به اطلاعتان می رسانم دوست عزیزم بیتو که مدت زیادی با بیماری دست و پنجه نرم می کرد، مبارزه را باخت. این یک روز غم انگیز است و من توان ادای واژگان را ندارم. من به خانواده بیتو و تمام ایرانیانی که در تمام این مدت قهرمانشان را دوست داشتند و از او حمایت کردند، تسلیت می گویم. روحت شاد بیت الله عباسپور».

دنیس ولف دیگر بدنساز مشهور جهان هم که در طول دوره بیماری از هیچ کمکی به عباسپور دریغ نکرده بود، بعد از درگذشت او با منتشر کردن عکسی از بیتو در مسابقات مستر المپیا نوشت: «یک انسان و یک ورزشکار بزرگ امروز درگذشت. به خانواده و دوستان او تسلیت می گویم. روحت شاد بیتو، دل همه ما برایت تنگ می شود. در این میان اما تسلیت صفحه رسمی ای که فعالیت های ورزشی آرنولد شوارتزنگر، مشهورترین و یکی از بهترین بدنسازان تاریخ این رشته را پوشش می دهد، معتبرتر از همه بود. این صفحه هم با پست کردن عکسی از بیت الله عباسپور، برای او شادی روح و آمرزش الهی طلب کرد.

طی این مدت بسیاری از هنرمندان، سیاستمداران و ورزشکاران داخلی هم با اختصاص دادن یک پست در فضای مجازی، درگذشت بیتو را به خانواده اش و جامعه ورزش تسلیت گفتند و از وقوع این ضایعه ابراز تاسف کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحش شاد

    • مریم

      چقدر ناراحت شدم. چقدر مرگ غم انگیز و ناباورانه ای داشتند. چقدر دنیا کوچیک و بی ارزشه. من نمیدونستم ایشون به چه علت فوت کردند. گریه ام گرفت. خدا رحمتش کنه و به خانواده اش صبر بده.

    • سعید

      روحت شاد پهلوون
      و شرمتان باد مسئولین ورزش کشور

    • نسیم

      خدا بیامرزدش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج