۲۴۸۵۰۵
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (۳)

خانه‌هاي كوچك آنقدر ها هم دست آدم را در طراحی نمی بندند. مهم اشتباه‌هايي است كه ما در چيدمان اين خانه‌هاي خاص مرتكب مي‌شويم.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)
مجله منزل - ليدا هادي :

مطلب مرتبط:

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (2)

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (1)


فقط دنبال سرامیک نباشید

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

سراميك‌هاي يك‌دست سفيد و كاشي‌هايي كه تا سقف بالا رفته‌اند؛ اين نمايي است كه در فضاي حمام و دستشويي خانه‌هاي ما زياد ديده مي‌شود. این طراحی زيباست اما بدون هيچ هيجان و ايده‌اي. اين وسط شايد استفاده از كفپوش‌هاي خاص با طرح چوب در دو رنگ مختلف بتواند فضاي خسته و يكنواخت دستشويي‌ها را نجات دهد و از طرفي كوچكي و گرفتگي آنها را رفع كند به‌خصوص اگر كفپوش و ديوارپوش‌ها از دو طيف رنگ چوبي خاص باشند.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

مساله فقط اين است كه جهت قرار گرفتن پنل‌ها بايد از هم متفاوت باشد. قطعات ديوار به يك سمت و قطعات زمين به سمتي ديگر. به اين ترتيب فضا بزرگ‌تر از چيزي كه هست به نظر مي‌‌رسد.

كمد را نبایدهميشه خرید

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

موقع خريد خانه اصلا به فكر كمد نباشيد. اين روزها ديگر به سختي مي‌توان خانه‌اي را پيدا كرد كه كمدهاي بزرگ دلخواه داشته باشد. در زمان بازديد از خانه فقط به اين فكر كنيد كه روي كدام ديوار و چطور مي‌توانيد يك كمد ديواري شخصي براي خودتان ترتيب دهيد. درست است.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

مي‌توان به سادگي با نصب چند قفسه فلزي بر ديوار خالي اتاق يك كمد شخصي خوب داشت. فكر در و پيكرش را هم نكنيد. يك پرده ساده مي‌تواند داستان را به خوبي حل و فصل كند. مهم اين است كه ايده داشته باشيد و از امتحان كردن نترسيد.

صندلي‌هاي يك‌دست مناسب نيست

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

اگر زياد اهل مهماني دادن هستيد، لازم نيست در خانه به اندازه يك لشکر آدم صندلي داشته باشيد. در خيلي مواقع داشتن يك ميز غذاخوري با هشت صندلي يك‌دست در خانه‌اي كوچك فضاي بسيار دلگيري درست مي‌كند.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

پس به جاي رديف كردن صندلي‌هاي يك شكل بهتر است يك نيمكت پشت ميز بگذاريد و آن طرف هم تعداد محدودي صندلي. خوبي‌اش اين است كه در زمان مهماني‌ها مي‌توانيد ميز را كنار بگذاريد و از نيمكت به عنوان مبل پذيرايي استفاده كنيد. يادتان باشد فقط نيمكت در جهت درازاي خانه قرار داشته باشد نه عرض؛ اين‌طوري خانه بزرگ‌تر به نظر مي‌رسد.

مبل و صندلي را به ديوار نچسبانید

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

هيچ چيزي بدتر از چسباندن ميز و صندلي و مبل‌هاي خانه به ديوارها نيست. در اين حالت نه تنها خانه كوچك‌تر از معمول به نظر مي‌رسد بلكه فضاي مياني به وجود آمده كاملا غير قابل استفاده خواهد بود.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

هرقدر كه مي‌توانيد وسايل خانه را از ديوارها دور كنيد. اين نكته را بايد در محل كار هم رعايت كرد؛ ميزي كه در كنار پنجره قرار داشته باشد و در ميانه اتاق حس و حال بهتري به صاحبش دهد. اين مساله را دوستداران فنگ‌شويي خوب مي‌دانند!

از معجزه سفيد غافل نشويد

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

شايد كمي ايده عجيبي به نظر برسد اما اگر خانه كوچكي داريد و مي‌خواهيد آن را دلباز و بزرگ نشان دهيد، بهتر است به سفيد كردن در و ديوار و حتي وسايل خانه فكر كنيد.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

يك خانه تمام سفيد به دليل انعكاس نور بزرگ‌تر از آنچه كه هست به نظر مي‌رسد به‌خصوص اگر در خانه خبري از انبوه وسايل نباشد و به شيوه‌اي ساده تزيين شده باشد. يادتان باشد در خانه‌هاي كوچك سادگي حرف اول و آخر را مي‌زند.

رنگ‌ها را فراموش نكنيد

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

درست است كه خانه با رنگ و لعاب يك‌دست سفيد بزرگ‌تر به نظر مي‌رسد اما اين دليل نمي‌شود كه در خانه‌هاي كوچك ديگر دنبال رنگ‌ها نرفت. استفاده از رنگ‌هاي خاص پررنگ مي‌تواند فضاهاي كوچك را هم بزرگ نشان دهد.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

فقط مهم اين است كه چطور با دكوراسيون خانه هماهنگي داشته باشد. در اين روش بهترين كار اين است كه خانه و لوازم را به رنگي بسيار پررنگ درآوريد و بعد يكي از عناصر مهم محيط مثل ميز يا كوسن‌ها را به رنگي كاملا مخالف قرار دهيد. اين عدم تناسب به بزرگي فضا و خاص بودن آن كمك خواهد كرد.

گاهی وقت ها با انجام اشتباه‌هايي كوچك در طراحي داخلي آرامش را از فضاي زندگي‌مان مي‌گيريم! چرا هیچ چیز سرجایش نیست؟!

طراحي داخلي خانه بحثي تخصصي است؛ البته اگر شما تخصصش را نداريد، باز هم دليل نمي‌شود هر سبك طراحي را تنها به دليل اينكه باب سليقه‌تان است، استفاده کرده و هر مبلماني را خريداري كنيد. براي خلق يك طراحي اصولي به كمي نوآوري و همچنين دانستن اصول اوليه طراحي و البته رعايت آن! احتیاج دارید. با آموختن تكنيك‌هايي ساده و كاربردي ياد مي‌گيريد كه چطور فضاي اطراف‌تان را دكور كنيد.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

چه وسايلي را كجا بگذاريد يا اينكه متوجه می‌شوید هر مبلماني هرقدر هم كه زيبا باشد، مناسب خانه شما نيست. براي آشنايي با اين نكات سراغ مهندس گلپايگاني، مديريت شركت معماري و طراحي دكوراسيون داركوب رفته‌ايم. او در ادامه به شما مي‌گويد ناخواسته دچار چه اشتباه‌هايي در چيدمان فضاي زندگي‌تان شده‌ايد.

در ميان انبوه مبلمان منزل، فضايي براي تردد تعريف كرده‌ايد؟

در معماري داخلي براي چيدمان هر فضايي، سه اصل مهم را بايد بدانيد؛ بار زنده، بار مرده و فضاي تردد. بار مرده مثل ديوار، ستون، تير، شومينه و كانتر آشپزخانه است كه قابل جابه‌جايي نيستند. بار زنده در ساختمان به بارهايي گفته مي‌شود كه قابل جابه‌جايي هستند؛ مثل ميز، مبل، تخت و. . . درواقع تمام مبلماني كه قابليت جابه‌جا شدن دارند بار زنده محسوب مي‌شوند.

به فضاهاي خالي از چيدمان در يك خانه هم فضاهاي تردد گفته مي‌شود. در طراحي هر فضايي در گام اول بايد به اين سه مورد توجهي ويژه داشت. در طراحي داخلي اولويت با بارهاي مرده است چراكه نمي‌توانيم اين بارها را جابه‌جا كنيم. بعد از بار مرده فضاهاي قابل تردد بسيار ‌مهم هستند. استاندارد اين فضاها براساس تعداد نفرات و متراژ يك خانه متفاوت است.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

هرقدر تعداد نفرات ساكن در يك خانه كمتر و متراژ خانه بيشتر باشد، عرض اين فضا بزرگ‌تر در نظر گرفته مي‌شود. استاندارد عرض اين فضا بين ۶۰ تا ۱۸۰ سانتي‌متر است. فضاي تردد همان فضاي بدون چيدمان بين مبلمان و ديگر فضاهاست. بيش از اين ۱۸۰ سانتي‌متر هم در خانه‌هاي با متراژ بالا در نظر گرفته مي‌شود اما كمتر از ۶۰ سانتي‌متر فضاي تردد به هيچ عنوان استاندارد نيست.

شما هم جزو كساني هستيد كه بدون در نظر گرفتن متراژ منزل، مبل مي‌خريد؟

فضای يك خانه را بايد براساس مساحت، تعداد نفرات ساكن در آن خانه و سبك دكوراسيوني كه اهالي خانه مي‌پسندند طراحي كرد. متاسفانه در ايران به اين موضوع توجهي نمي‌شود و مردم بدون در نظر گرفتن اين موارد اقدام به خريد مي‌كنند؛ مثلا يك‌دست مبل هفت نفره مي‌پسندند، دو مجسمه هم از قبل دارند، يك كمد هم داشتند كه دل‌شان نمي‌آيد از آن استفاده نكنند. پس همه اين وسايل را در كنار هم چيدمان مي‌كنند.

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

اين كار منجر به شلوغي مي‌شود و اصطلاحا فضا را شلخته مي‌كند. اين نوع طراحي بزرگ‌ترين آسيبي است كه هركس مي‌تواند به فضاي زندگي‌اش بزند. هيجان‌زده خريد نكنيد چون وقتي بدون هدف اقدام به خريد كنيد، مجبور هستيد اين وسايل اضافه را بالاخره يك جايي در فضاي سكونت قرار دهيد و ممكن است استانداردي كه بايد براي فضاي تردد رعايت شود را ناديده بگيريد. دومين نكته هنگام خريد مبلمان اين است كه اصطلاحا بازاري مبل نخريد.

يك‌دست مبل هفت نفره موجود در بازار به يك مبل سه نفره، يك مبل دو نفره و دو مبل تك نفره تقسيم مي‌شود. اين استاندارد توليد و فروش مبل است اما در اكثر موارد براي چيدمان چنين مبلماني به مشكل برمي‌خوريد. ممكن است فضاي خانه شما جايي براي يك مبل سه نفره نداشته باشد. پس اول تصميم بگيريد و در ذهن‌تان تصويرسازي كنيد كه مي‌خواهيد مبل‌تان را چطور چيدمان كنيد و بعد اقدام به خريد كنيد. شايد در اين صورت از مدير فروشگاه بخواهيد كه يك مبل دو نفر و پنج مبل تك‌نفره به شما بفروشد.

لطفا كمي هم به ديوارها توجه كنيد!

در خانه کوچک تان این کارها را نکنید (3)

زماني كه به چيدمان منزل فكر مي‌كنيد فقط به فكر گوشه‌ها و كف اتاق نباشيد. گاهي فقط مبلمان بايد در كف زمين چيده شود و وسايلي مثل گلدان، ساعت، مجسمه بايد در ارتفاع و روي ديوار قرار بگيرند. در خانه‌هاي ايراني ۹۰ درصد چيدمان در كف انجام مي‌شود و از یک متر و نیم به بالاي ديوار خبري از هيچ الماني غير از تابلو يا ساعت نيست! تازه ساعت را هم برحسب عادت روي ديوار قرار مي‌دهيم.

هر بافتي مناسب خانه كوچك شما نيست

بافت‌هاي با ابعاد بزرگ براي فضاهاي بزرگ و بافت‌هاي ريز با ابعاد كوچك براي فضاهاي كوچك قابل استفاده است. توجه داشته باشيد استفاده از بافت به اين شكل صحيح است اما مي‌شود در خانه بزرگ هم از بافت‌هاي خيلي بزرگ استفاده نكرد اما براي خانه كوچك به هيچ‌وجه سراغ بافت‌هاي درشت نرويد؛ مثلا براي يك خانه ۹۰ متري نبايد گلداني با گل‌هاي بسيار درشت خريداري كنيد. ريز و درشت بودن بافت يك تكنيك است. به ياد داشته باشيد گل يك كاغذديواري با طرح و بافت يكسان ممكن است در اندازه‌هاي مختلفي مثل ۴۰×۴۰ يا ۱۰×۱۰ در بازار موجود باشد و شما بسته به متراژ و نوع طراحي خانه‌تان بايد انتخاب متفاوتي داشته باشيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج