جاباما
۲۵۰۸۵۰
۵۱۲۰
۵۱۲۰
پ

لباس جدید پادشاه

همه رازهای لوگوی جدید گوگل

اواسط شهریور ماه امسال در حالی که هنوز جنجال خبری تغییرات گوگل در قالب شرکت جدید «الفابت» نخوابیده بود، گوگل لوگوی آشنا و قدیمی خود را تغییر داد.

همه رازهای لوگوی جدید گوگل




مجله همشهری دانستنیها - محمد حسین جهان پناه: اواسط شهریور ماه امسال در حالی که هنوز جنجال خبری تغییرات گوگل در قالب شرکت جدید «الفابت» نخوابیده بود، گوگل لوگوی آشنا و قدیمی خود را تغییر داد؛ اتفاقی که بی تردید باید آن را در فهرست تغییرات جدید و گسترده مشهورترین شرکت اینترنتی دنیا بگنجانیم؛ تغییری که عملا زمینه را برای تحول بیشتر در زبان طراحی قدیمی گوگل فراهم می کند.

لوگوی جدید گوگل تنها رنگین کمان رنگ هایش را حفظ کرده و در مقابل به جای ظاهر جدی قدیمی، فرمی ساده تر به خود گرفته است؛ اقدامی که خیلی ها معتقدند باید مدت ها پیش رخ می داد اما چرایی اش هنوز جای بحث دارد.

گوگل به زودی زیرمجموعه جدید شرکت جدید الفابت خواهد شد و لوگوی تازه هم به همین دلیل طراحی شده. لوگوی جدید گوگل ساده است، در واقع ساده ترین فرمی است که می توانست باشد. همانقدر ساده که حروف الفبای کتاب های آموزش زبان کودکان. گوگل به همین منظور فونت جدیدی ابداع کرده که به آن «Product Sans» گفته می شود و از شکل نگارش حروف در کتاب های بچه های ابتدایی الهام گرفته شده است؛ فونتی که از این به بعد زبان نوشتاری رسمی گوگل و الفابت نیز خواهد بود. به این ترتیب لوگوی آشنا و قدیمی گوگل که با اندک تغییراتی از 1998 باقی مانده بود، برای همیشه بازنشسته شد.

همه رازهای لوگوی جدید گوگل

این تغییر لوگو، موجی از تغییرات در لوگوی سرویس های مختلف گوگل را نیز به همراه داشت. اوج این تغییرات زمانی بود که گوگل، لوگوی G چهار رنگ جدیدی معرفی کرد که جای بسیاری از لوگوهای سنتی این شرکت را گرفت، از جمله g مشهور گوگل پلاس، که از شکل g دوم کلمه گوگل در لوگوی قدیمی آمده بود.

«نت کلینتون» مدیر واحد استراتژی تولید شرکت طراحی «کوپر» می گوید: «در دنیای دیجیتال، رابطه کاربری برای بسیاری از کاربران می تواند ترسناک باشد. این روزها گوگل با چالش بزرگی روبروست تا زبان طراحی ساده و به حد کفایت آشنایی را برای مخاطبانش در سرویس ها و گجت های مختلف توسعه دهد.

به همین دلیل تغییرات جدید تلاشی است تا وقتی شما به لوگو با گرافیک های گوگل نگاه می کنید، کمتر به یاد مفهومی ماشینی بیفتید و بیشتر به عنوان تعریفی انسانی و دوستانه به گوگل فکر کنید.»

این چیزی است که بیشتر شرکت های دیجیتالی این روزها تلاش می کنند تا در ذهن مخاطبان خود جا بیندازند. شرکت ها با دوباره فکر کردن به محیط کاربری و گرافیک خود، سعی دارند به سوی سادگی کامل گام بردارند تا دوستانه تر به نظر برسند. به علاوه ساده سازی کمک می کند تا انبوه اشکال پیچیده ای را که روی مانیتورهای کوچک به سختی دیده می شوند، در همان ابعاد کوچک به سادگی بخوانیم یا ببینیم.

«جف کوک» مدیر شرکت طراحی Base design (یکی از شرکت های تابعه قدیم گوگل و حالا الفابت) می گوید: «این واقعا خیلی بیشتر از یک لوگوی ساده یا حتی محیط کاربری موتور جستجوی گوگل و امثال آن است. به این ترتیب با افتتاح الفابت، تیم قدیمی گوگل اکوسیستمی جدید را معرفی می کنند که گوگل و تمام سرویس هایش تنها بخشی از آن خواهند بود. از خیلی جهات، طرح جدید لوگوی گوگل منعکس کننده تعریف جدیدی است که الفابت قرار است معرف آن باشد.»

همه رازهای لوگوی جدید گوگل

سادگی به سبک گوگل

فوت «Sans-serif» ۰قلمی نگارشی که به پایه حروف، کشیدگی کوچکی اضافه می کند که اصطلاحا به آن «سریف» می گویند و لوگوی قدیمی گوگل هم با آن نوشته شده بود) برای سال ها فونت اصلی لوگوی بسیاری از شرکت ها شمرده می شد. با این وجود، «سن سریف» عموما متهم به «زیاد جدی بودن» است و نسبت به دیگر فونت های ساده تر، گرم و دوستانه به نظر نمی رسد.

به علاوه گوگل با کنار گذاشتن سریف در لوگوی جدید خود پیچیدگی طراحی آن را هم به مراتب کاهش می دهد. بسیاری لوگوی قدیمی گوگل را بی قید و بدو چهارچوب می خواندند اما لوگوی جدید که فقط از ترکیب دایره ها تشکیل شده از نظمی متفاوت پیروی می کند؛ شکلی که شاید همه آن را دوست نداشته باشند اما به نظر گوگل کاربردی تر است و چه موافق باشیم چه مخالف، باید به آن عادت کنیم خصوصا که با توسعه هر چه بیشتر زمینه های فعالیت گوگل الفابت، دیگر فقط سرویس های دیجیتال نیستند که به اکوسیستمی مشترک نیاز دارند. سادگی هر چه بیشتر، ترویج مفاهیم تازه را میان اعضای الفابت راحت تر می کند. به زبان ساده این تازه اول راه است.

نکته

خبررسانی با doodle

گوگل خبر رونمایی از لوگوی خود را پیش از انتشار رسمی آن، از طریق انتشار یک doodle روی صفحه اصلی موتور جستجوی خود منتشر کرد.

لوگویی با حجم کمتر از دو کیلوبایت

لوگوی جدید گوگل در مقام مقایسه با لوگوی قدیمی، به مراتب کم حجم تر است چرا؟ خیلی ساده است چون لوگوی قدیمی پر از اشکال پیچیده بود. طراحی لوگوی قبلی صد انحنای نامتوازن داشت که بر پیچیدگی اش می افزود و طبیعتا حجم آن را افزایش می داد. در مقابل لوگوی جدید تنها از مجموعه ای از دایره ها و خطوط صاف تشکیل شده. حتی نقاط قطع شدن حروف نیز تابع زوایای هندسی ساده هستند.

لوگوی جدید شامل موارد زیر است:

همه رازهای لوگوی جدید گوگل

* ۱۰ دایره (دوتا دایره بزرگ برای هر کدام از G های بزر و کوچک، دو دایره برای هر کدام از O ها و دو دایره هم برای e)

* پنج مستطیل (دوتا برای دایره G، یکی برای l و دوتا برای e)

* یک شکل غیرهندسی برای شکل دادن به انحنای پایه g (با کمک هفت نقطه انحنا)

همه مشکلات لوگوی گوگل

دردسرهای یک g

ابعادپذیری پردردسر

اولین و مهمترین مشکل لوگوی قدیمی گوگل این بود که در ابعاد و اشکال مختلف به خوبی جا نمی گرفت. به علاوه وقتی مقیاسش را کوچک می کردیم، حروف مختلف گوگل خوانایی خود را به سرعت از دست می دادند تا جایی که به راحتی می شد از فاصله دور یا حتی روی نمایشگر کوچک، Google را با «Coogie» اشتباه گرفت. برای مثال به مقایسه دو حرف G در بالا دقت کنید. G جدید که این بار از ابتدای اسم گوگل گرفته شده (به جای G قبلی که از میانه اسم می آمد)، حتی با وجودی که اندازه اش نصف لوگوی قدیمی است، بهتر از قبلی دیده می شود.

این مشکل امروز لوگوی خیلی دیگر از برندهای دنیای دیجیتال و سازندگان گوشی تلفن هم هست. به همین خاطر نیز طراحان معمولا یک حرف خاص از اسم آن شرکت را به عنوان آیکون یا لوگوی جانبی انتخاب می کنند که اختصارا به آن «فاو آیکن» (Favicon»، مخفف ترکیب دو واژه «favorites iconم) گفته می شود.

گوگل تا امروز از آیکون «جیِ» آبی رنگ مشهوری استفاده می کرد که در حقیقت جی دوم اسم گوگل بود اما این آیکون به طور جدی مشکل اندازه و گرافیک داشت.

همه رازهای لوگوی جدید گوگل

خلاصی از مشکل پهنای باند

خلاص شدن گوگل از شر سریف، مزیت دیگری هم داشت. احیانا اگر تا همین چند وقت پیش با یک ارتباط اینترنتی کُند گوگل را باز می کردید، به جای لوگوی اصلی با لوگوی ساده تری مواجه می شدید که شباهت چندانی به لوگوی استاندارد گوگل نداشت.

در واقع گوگل با تشخیص محدودیت پهنای باند شما، عکسی از یک فونت نوشتاری را جایگزین لوگوی اصلی خود می کرد تا پهنای باند کمتری اشغال شود اما حجم لوگوی جدید به مراتب کمتر از لوگوی قدیمی است و دیگر نیازی به تغییر فرم آن نیست.

به سوی سادگی

سن سریف واقعا به پایان دوران خود نرسیده اما خیلی ها سادگی را به آن ترجیح می دهند. مخصوصا گوگل، که واقعا به حرف هیچ کس گوش نمی کند. همین چند سال پیش بود که گوگل ۴۱ رنگ آبی مختلف را برای زمینه موتور جستجوی اینترنتی اش آزمایش کرد.

در نهایت هم برخلاف نظر طراحان، رنگ آبی به خصوصی را برگزید، فقط به این خاطر که نتیجه داده های موتور جستجویش ازا کلیک خورتر بودن آن رنگ حکایت داشت. داستان تغییر بزرگ لوگوی گوگل هم نمونه ای بزرگتر از همان ماجراست.

نگاه ویژه

دانستنی هایی در مورد لوگوی جدید گوگل

۱- تنها حرفی که تقریبا دست نخورده از لوگوی قدیمی به لوگوی جدید به ارث رسیده، e کج آخر گوگل است. این حرف کم و بیش شکل سابق خود را حفظ کرده، هر چند دیگر نوک تیز نیست.

۲- گوگل برای لوگوی جدید خود فونت تازه ای موسوم به «Product Sans» تولید کرده است. به این ترتیب از این پس تمام محصولات گوگل از این فونت استفاده خواهند کرد. این فونت مبتنی بر فونت مشهور Futura است که در بسیاری از فیلم ها و آگهی های تبلیغاتی و بازی ها و لوگوها استفاده شده است.

همه رازهای لوگوی جدید گوگل

۳- چهار رنگ اصلی تشکیل دهنده بافت رنگی لوگوی گوگل (آبی، قرمز، زرد و سبز) در طراحی جدید روشن تر و با طراوت تر شده اند.

۴- تغییر کنونی لوگوی گوگل، در نوع خود ششمین تغییر از زمان بازگشایی موتور جستجوی گوگل در سال ۱۹۹۸ و هفتمین تغییر از زمان تاسیس گوگل شمرده می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج