adexo3
۲۵۶۴۷۲
۵۹۱۲
۵۹۱۲
پ

امروز در تاریخ

۲۷ مهر - ۱۹ اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۴۸۰ پيش از ميلاد - اتحاد ایران با كارتاژ برضد یونانیان

نوزدهم اكتبر سال ۴۸۰ پيش از ميلاد (۲۷ مهرماه) را روزي نوشته اند كه خشايارشا رهبر وقت ايرانيان با دولت كارتاژ (تونس امروز و نواحي اطراف آن در شمال آفريقا كه رو به روي جزيره سيسيل و پاشنه ايتاليا در ساحل جنوبي مديترانه قرار گرفته و آثار ابنيه باستاني آن زمان باقي است) پيمان اتحاد بست.

هدف خشارياشا پسر داریوش و نوه دختری کوروش بزرگ از اين پيمان، ايجاد سد در برابر گسترش اتحاديه يونانيان در جهت جنوب و شرق و درگير نگهداشتن اين اتحاديه در جنگهاي دوردست بود تا به فكر تعرّض به ايونيِ ايران نيافتد. [شهرهاي يوناني زبان واقع در آناتوليای غربی و جزاير شرقي درياي اژه و درياي مديترانه از جمله قبرس، ايوني خوانده مي شدند. واژه يونان كه در خاور ميانه بكار مي رود برپايه كلمه ايوني ساخته شده است.]. در آن زمان، يونان در جنوب ايتاليا و از جمله در جزيره سيسيل (سيچيليا) مهاجرنشين داشت كه معروفترين آنها سيراكيوز (سيراکوز) است.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
خشايارشا

در پي همين اتحاد و كمك مالي ايران بود كه «هاميلكار» كارتاژي به سيسيل حمله نظامي برد. ولي پس از پياده شدن در ساحل پالرموي امروز چون توفيقي به دست نياورد همانجا خودكشي كرد.

اتحاد امپراتوري ايران (ابرقدرت جهان وقت) و كارتاژ تا 70 سال بعد (سال 410 پيش از ميلاد) ادامه داشت و كارتاژ از كمك مالي ايران برخوردار بود.

كارتاژي ها مهاجران فنيقي (لبناني ـ سوري) بوده اند كه نام شهر خود واقع در تونس امروز و ساحل درياچه تونيشيا را «كارت هاداشت» به معناي شهر تازه گذارده بودند كه رومي ها آن را «كارتاژ» تلفظ كردند كه چون كتب تاريخ قرون قديم عمدتا توسط رومي ها نوشته شده است به همين صورت باقي مانده است. معروفترين سردار كارتاژي، هانيبال بود كه به اسپانيا و ايتاليا لشكر كشيد و در اين لشكركشي از فيل استفاده كرده بود.

1453 - يك رشته جنگ ميان فرانسه و انگلستان كه 116 سال طول كشيد (در كتب تاريخ معروف به جنگهاي صد ساله) با امضاي يك پيمان صلح و برسميت شناخته شدن سلطه انگلستان بر منطقه «كاله» پايان يافت.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۷۸۱ - پايان حکومت انگلستان بر مهاجرنشينان

كورنواليس آخرين فرماندار انگليسي مهاجرنشينان آمريكا كه نظاميان او از نيروهاي مشترك استقلال طلبان و فرانسه در «يورك تاون» ويرجينيا شكست خورده بودند ۱۹ اکتبر ۱۷۸۱ شمشير خود را به علامت تسليم نزد جورج واشنگتن فرستاد، ولي به بهانه بيماري شخصا با وي ملاقات نكرد و سپس با نيروهاي شكست خورده اش خاك آمريكا را ترك گفت. پادشاه انگلستان براي جبران تحقير كورنواليس، وي را به سمت فرماندار هندوستان منصوب كرد و به اين شبه قاره فرستاد!.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Cornwallis

1219 - شكست و عقب‏ نشيني روس‏ها در نبرد ايروان

دولت روس كه از زمان پطر كبير در صدد اتصال به درياي آزاد از طريق جنوب بود، با هر بهانه‏اي متصرفات خود را افزايش مي‏داد. در سال 1218 ق مردم قره‏ باغ و گنجه شورش كردند كه با عكس العمل خشن دولت روس سركوب شدند. مردم آن نواحي به ايران متوسل شدند و اين امر باعث آغاز جنگ اول ايران و روسيه گرديد.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
پطر كبير

در ابتدا عباس ميرزا وليعهد و فرزند ارشد فتحعلي شاه قاجار بر سيسيانوف فرمانده‏ي روسي غلبه كرد و نيروهاي روسيه عقب نشيني كردند. بعدها سيسيانوف در اين جنگ كشته شد و زمينه‏ي جنگ اصلاندوز و امضاي معاهده‏ ي ننگين گلستان فراهم آمد.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فتحعلي شاه

1918 - مجارستان اعلام استقلال كرد. اين سرزمين قبلا ضميمه اتريش بود كه نيروهاي اين امپراتوري در جنگ جهاني اول كه در اکتبر 1918 در شرف پايان بود شكست خورده بودند. مجارستان 17 اكتبر تصميم به اعلام استقلال گرفته بود و خود، آن روز را رسمي مي داند و برگزار مي کند.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۲۰ - تبعيد رضاخان پهلوی به جزيره موريس

پس از ورود متفقين به ايران و استعفاي اجباري رضاخان از سلطنت، وي در ۲۵ شهريور ۱۳۲۰ ش به ناچار ايران را ترك كرد و به امر انگليس به جزيره موريس و سپس ژوهانسبورگ در آفريقاي جنوبي تبعيد شد تا اينكه در همان‏جا درگذشت. اگر رضاخان از ابتداي امر، به وسيله اجانب و به ويژه انگلستان روي كار نيامده بود و پايه‏هاي حكومت خود را بر روي افكار عمومي، عدالت و آزادي استوار مي‏ساخت، متفقين هرگز نمي‏توانستند به اين سهولت او را بركنار و از ايران تبعيد نمايند. او خوب مي‏دانست كه با تمام مخالفتي كه روس‏ها و انگليس‏ها با وي دارند، اما اگر قوايشان وارد تهران شود، به او و خانواده‏اش صدمه‏اي نخواهند زد و حداكثر شدت عمل آنها، بركناري از سلطنت و تبعيد وي خواهد بود. آنچه او را بيش از هرچيز نگران ساخته بود، بيم انتقام مردمي بود كه شانزده سال در زير فشار حكومت زور و استبداد قرار گرفته بودند. و اين نگراني سبب شد كه از سلطنت كناره بگيرد و از ايران خارج شود.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رضاخان در موریس

1943 - كشف آنتی بیوتیکِ درمان بيماري سِل

19 اكتبر سال 1943 كه بيماري سل به دليل درمان ناپذير بودن در سراسر جهان كشتار مي كرد، يك دانشجوي فوق ليسانس رشته بيوكميست دانشگاه راتگِرز آمريكا (واقع در ايالت نيوجرزي) موفق به كشف استرپتومايسين و ايزوله كردن آن شد كه پس از رسيدن به ساخت انبوه، جان دهها ميليون انسان را نجات داده است. اين دارو مطلقا تزريقي است.

اين دانشجو به نام آلبرت شاتس جريان كشف خود را كه در لابراتوار دانشگاه صورت گرفته بود به استاد مربوط - پروفسور «واكسمان» گزارش كرد و اين استاد آن را به نام خود اعلام داشت و به همين خاطر هم برنده جايزه نوبل سال 1952 در فيزيولوژي شد. ولي آلبرت شاتس از اعتراض دست نكشيد تا سرانجام 45 سال بعد! (سال 1994) به او هم كه 74 ساله شده بود نشان راتگرز دادند!.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلبرت شاتس

آلبرت شاتس 11 سال بعد (سال 2005) درگذشت.

1983 - سامورا ماشل رئيس جمهور موزامبيك و33 تن ديگر از مقامات اين كشور بر اثر سقوط هواپيما به دليل توفان كشته شدند.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۸۷ - گلوله باران شدن سكوهاي نفتي ايران توسط ناوگان آمريكا

۱۹ اكتبر ۱۹۸۷ ميلادي (۲۷ مهرماه ۱۳۶۶هجري خورشيدي) نيروي دريايي آمريكا سه سكوي نفتي ايران در خليج فارس را به گلوله بست كه دو سكوي آن آسيب شديد ديد.

يك روز پيش از اين حمله، رونالد ريگن رئيس جمهوري وقت آمريکا سران مقننّه اين كشور را به دفتر خود فراخوانده و به آنان گفته بود كه جمهوري اسلامي در خليج فارس براي منافع امريكا و كشتي هايي كه با پرچم آمريكا رفت وآمد مي كنند يك تهديد دائمي است و او تصميم گرفته است كه آمريكا هراقدامي را برضد آن دولت كه بتواند، انجام دهد.

زادروزها

۱۸۸۲ - زادروز اومبرتو بوچونی نقاش و پیکرتراش آینده‌گری ایتالیایی
۱۸۹۹ - زادروز میگل آنخل آستوریاس شاعر و نویسندهٔ گواتمالائی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۷

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اومبرتو بوچونی

۱۹۱۰ - زادروز سابراهمانین چاندراسکار اخترفیزیک‌دان آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۸۳به همراه ویلیام آلفرد فاولر، برادرزادۀ سی وی رامان
۱۹۲۱ - زادروز گونار نوردال فوتبالیست سوئدی

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سابراهمانین چاندراسکار

۱۹۴۰ - زادروز مایکل گامبون بازیگر بریتانیایی-ایرلندی تئاتر، تلویزیون و سینما
۱۹۴۶ - زادروز فیلیپ پولمن نویسندهٔ انگلیسی

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مایکل گامبون

۱۳۲۱ - زادروز محمود بنفشه‌خواه، بازیگر ایرانی

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمود بنفشه‌خواه

درگذشت‌ها

۱۲۱۶ - درگذشت جان از شاهان سلسله پلانتاژنت انگلستان
۱۷۴۵ - درگذشت جاناتان سوییفت هجو نویس، شاعر و نویسندهٔ ایرلندی

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جاناتان سوییفت

۱۹۰۹ - درگذشت سزار لومبروزو پزشک و جرم‌شناس ایتالیایی
۱۹۳۶ - درگذشت لو شون نویسنده، ویراستار، مترجم، منتقد، مقاله‌نویس و شاعر چینی

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لو شون

۱۹۳۷ - درگذشت ارنست رادرفورد فیزیکدان هسته‌ای اهل نیوزلند
۱۹۹۹ - درگذشت ناتالی ساروت حقوق‌دان، رمان‌نویس و نظریه‌پرداز ادبی فرانسوی

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ارنست رادرفورد

۱۳۹۲ - درگذشت محمود ذوالفنون نوازندهٔ ایرانی ویولن بود.

27 مهر - 19 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمود ذوالفنون

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج