جاباما
۲۵۶۸۸۸
۳۹ نظر
۵۴۴۷
۳۹ نظر
۵۴۴۷
پ

زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

بعضی از بیماری های پوستی نهفته اند و برای همین کمتر کسی به فکر درمان آنها می افتد؛ مانند بیماری های پوستی ناحیه تناسلی.

هفته نامه سلامت - محبوبه ریاستی: بیماری های پوستی از جمله بیماری هایی هستند که افراد بسیاری از آنها رنج می برند؛ از انواع جوش های صورت گرفته تا تبخال و زگیل. اما بعضی از بیماری های پوستی نهفته اند و برای همین کمتر کسی به فکر درمان آنها می افتد؛ مانند بیماری های پوستی ناحیه تناسلی. بسیاری از خانم ها و آقایانی که زندگی زناشویی دارند، چندان با این نوع بیماری ها و درمان آنها آشنا نیستند و به همین دلیل ممکن است در درازمدت به مشکلاتی برخورد کنند. در این مطلب با دکتر مجتبی امیری، متخصص بیماری های پوست در این مورد گفت و گو کرده ایم.

زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

دلیل بروز برخی بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی چیست؟

بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی به دلیل ویژگی های آناتومیک بدن به وجود می آیند و معمولا هم به دلیل رابطه زناشویی در زن ها و مردها ایجاد می شوند. بیشتر آنها هم قابل انتقال و عفونی هستند.

مثلا کدام بیماری؟

مثلا زگیل تناسلی که منشاء آن یک ویروس است که از طریق رابطه زناشویی منتقل می شود و به صورت برجستگی ناحیه تناسلی خود را نشان می دهد. ممکن است در ابتدا این زگیل ها کوچک باشند و برای همین هم فرد در پی درمان آنها نباشد اما به مرور زمان بزرگ تر خواهندشد.

درمان آن به چه صورت است؟

این نوع زگیل ها معمولا درمان دارویی ندارند اما می توان آنها را تخریب کرد یا با ترکیب های موضعی آنها را از بین برد. البته واکسن هایی نیز وارد بازار شده است که می توان برای پیشگیری از این بیماری از آنها استفاده کرد.

این بیماری برای خانم ها خطرناک تر است یا آقایان؟

معمولا خطرش برای خانم ها بیشتر است چون ممکن است باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم شود اما هر دو جنس به هر حال باید از رفتارهای پرخطر جنسی و حفاظت نشده خودداری کنند.

آیا تبخال تناسلی هم جزو بیماری های تناسلی در خانم ها و آقایان است؟

بله، تبخال تناسلی هم یک عفونت ویروسی است و خیلی راحت منتقل می شود. این بیماری معمولا به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبود و عود مجدد موضعی تظاهر می کند. در خانم ها محل ابتدایی ظاهرشدن ضایعات، واژن و دهانه رحم است و پس از عود، زخم ها در واژن، پوست اطراف مقعد، پاها و باسن ایجاد می شود.

در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل برزو زخم های تبخال تناسلی است. تبخال تناسلی ممکن است در سایر نقاط دستگاه تناسلی، اطراف مقعد و دهان زن و مرد، با توجه به رفتار جنسی آنها ایجاد شود.

زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

از بیماری های غیرآمیزشی تناسلی چه نوع بیماری های دیگری را می توانید مثال بزنید؟

انواع بیماری های قارچی. معولا بیماری های قارچی در نواحی ای از بدن که رطوبت بالایی دارند رشد می کنند؛ مثلا در افرادی که خیلی چاق هستند، این بیماری شیوع بسیار بالایی دارد و خانم هایی که در سن باروری هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری پوستی قرار دارند.

برای درمان این بیماری ها چه باید کرد؟

باید حتما بهداشت رعایت و از لباس زیرهای تمیز و نخی استفاده شود. اگر مطمئن شدید که در ناحیه تناسلی و اطراف آن مشکلی وجود دارد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

معمولا چه نوع بیماری های قارچی ای آقایان را تهدید می کند؟

تینه آکروریس، یکی از شایع ترین عفونت های قارچی پوست است و به صورت عفونت سطحی و خارش ناحیه کشاله ران و پوست خود را نشان می دهد. این بیماری بیشتر از طریق استفاده از حوله های آلوده و مشترک و ملحفه ها ای از سایر مناطق آلوده بدن مانند ناخن دست و پا به کشاله ران منتقل می شود. چاقی و پوشیدن لباس های زیر تنگ یا خیس از عوامل مستعدکننده این نوع عفونت هستند و معمولا هم شیوع این بیماری در آقایان ۳ برابر خانم هاست.

آیا این بیماری پوستی علامت خاصی دارد؟

معمولا عفونت قارچی کشاله ران به صورت ضایعات قرمز و متقارن، درد و طرف کشاله ران و التهاب در این قسمت از بدن خودنمایی می کند. این درد می تواند به سمت پایین شکم و بخش داخلی ران گسترش پیدا کند. در موارد حاد این ضایعات خیس و همراه با ترشح هستند و در موارد مزمن خشک و تیره تر و با پوسته های کمترند.

این نوع بیماری ها با تغذیه و روش های غذایی مناسب تا چه حد قابل درمان هستند؟

متاسفانه خیلی با روش های غذایی نمی توان این نوع بیماری ها را درمان کرد. درست است که کارکرد سیستم ایمنی بدن با تغذیه خوب ارتباط دارد اما تغذیه در بهبود بعضی از بیماری های پوستی خیلی موثر نیست. فقط می توانم پیشنهاد کنم که برای پیشگیری و حتی درمان این نوع بیماری های پوستی، تا جایی که می توانید از رفتارهای پرخطر جنسی خودداری کنید.

زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

آیا سرطان بیضه را نیز می توان جزو این بیماری ها طبقه بندی کرد؟

نه، سرطان بیضه منشا عفونی ندارد و شیوع زیادی هم ندارد ولی بیماری مهمی است که یک راه تشخیص ساده دارد. همان گونه که برای تشخیص زودرس سرطان پستان به خانم ها توصیه می کنند که پستان ها را خودشان مرتب معاینه کنند، به آقایان هم توصیه می شود اگر هر تغییر و نامنظمی در بیضه شان دیدند، فورا به پزشک مراجعه کنند تا اگر مشکلی بود، سریع تحت درمان قرار بگیرند.

برای اینکه آقایان کمتر دچار بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی شوند، چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

باید نکات بهداشتی را رعایت و حتما از کاندوم استفاده کنند. سعی کنند از نظر جسمی فعال باشند چون فعالیت جسمی مناسب مانند ورزش تا حد زیادی خطر ابتلا به اختلالات نعوظ را کاهش می دهد و از کشیدن و مصرف سیگار و الکل خودداری کنند و مواظب سلامت روان خود نیز باشند.

زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

دکتر محمدرضا صفری نژاد*: معمولا زخم و التهاب پوست در ناحیه تناسلی جزو بیماری های مقاربتی است و بین زن ها و مردها مشترک است. بیماری های مقاربتی که می توانند علائم التهاب و زخم در پوست ناحیه تناسلی دهند، متعدد هستند ولی بیماری های سوزاک و تبخال ناحیه تناسلی و سیفیلیس شایع ترند. سیفیلیس از یک زخم در ناحیه تناسلی شروع می شود که به صورت برجسته روی سطح پوست خودنمایی می کند و قابل لمس است. اگر این زخم درمان نشد، سیستم عصبی را دربر می گیرد. این بیماری بین زن و مرد مشترک است و اگر درمان نشد به همسر هم منتقل می شود.

از دیگر بیماری های پوستی تناسلی می توان به تبخال های تناسلی اشاره کرد که به صورت اول ایجاد و منتشر می شوند و بسیار هم دردناک هستند. عامل آن، ویروس است. این بیماری معمولا زود به زود عود می کند و بسیاری از افراد ممکن است دچار آن باشند. به همین دلیل توصیه می شود خانم هایی که در 3 ماه آخر بارداری به سر می برند، اگر همسرشان دچار این بیماری است، از برقراری رابطه زناشویی با او خودداری کنند چون ممکن است این بیماری به جنین نیز منتقل شود.

برای درمان تبخال تناسلی داروهای خاصی وجود دارد اما چون یک بیماری ویروسی است، درمان قطعی ای ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از این نوع بیماری ها استفاده از کاندوم است که آن هم پیشگیری قطعی محسوب نمی شود.

*متخصص کلیه و مجاری ادراری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا از مد بارداری نمیزارید.لطفا مطالب بیشتر از بارداری بزارید.به خصوص در مورد فعالیت ماه های اخر بارداری.خواهش میکنم

    • شهرام

      باسلام.اگه میشه لطفا راهنماییم کنین چند ماه پیش بایه نفررابطه داشتم از اون به بعد التم زخمی میشه و خارش شدیدی داره لطفا راه حلی بگین روم نمیشه برم دکتر

      پاسخ ها

      • علی

        زودتر برو دکتر این مشکل شوخی بردار نیست برا دکترا هممعاینه الت تناسلی یک موضوع عادیه

      • Meti

        سلام لطفا جوابی که گرفتی رو به منم بگو

    • سلام رضا هسنتم

      ایا احساس زخم در داخل مجرای الت. جدیست. دارو داره. ممنون

    • سلام علی هستم

      ب دلیل استفاده از اسپری تاخیری دور آلتم زخمی شده روم نمیشه برم دکتر روش درمان راهنمایی بفرمایید ممنون

    • علی

      سلام من 5ساله ازدواج کردم ولی به خاطر شکستگی آلت دیگه باهمسرم ارتباط برقرار نمیکنم با این وجود همش آلت ام زخمه میخواستم بدانم این زخم ها ممکنه خطر ناک باشه یانه

      پاسخ ها

      • همشهری

        میخواستم بدونم تو این پنج سال چه کسی با خانمت ارتباط برقرار میکنه؟

    • عباس

      سلام شوهر من سه بار تا بحال زیر شکمش ورم کرده قرمز میشه درد داره و یک دفعه از چرک میاد بیرون دوبارهم رفته دکتر پنی سیلین مصرف کرده خوب شده اما باز هم عود کرده حالا ما چکار کنیم؟پیش چه دکتری باید بریم

    • محمد

      ناحیه تناسلی وخارش سر وجوش

    • علی

      زخم روی آلت مردان

    • رها

      سلام.بانامزدم رابطه داشتم آلت تناسلیش جوش دراورده وخارش میده میشه بگین علت چیه؟

    • کوروش

      سلام من خود ارضایی میکردم و سر آلاتم زخم شد
      الان که بهبود پیدا کرده
      جای زخم لکه سیاه بوجود امده
      میخواستم برای از بین رفتن این سیاهی ها راهنمایم کنی ممنون

    • حسن باقری

      سلام دوسال زمستان پشت سرهم الت تناسلی خارش شدید بعد ورم الت بعد زخم میشه الان همین اتفاق افتاد تو مرحله ورم هست چکار کنم به زخم شدن نرسه

    • حسین

      دورسوراخم زخم شده وخارش داره میرم دسشوی اذیت میشم

    • نسیم

      سلام برای درمان بهتر زیگل باید چکار کرد من عمل جراحی هم کردم بازم عود کرده پام پر شد

    • بدون نام

      سلام زخمی شدن پوست روی بیَضه وآلت چیه واینکه خارش هم داره با تشکر

    • علی

      روی آلتم زخم شده و هنگام ادرار سوز می دهد و چرک زخم میاید

    • زهرا

      سلام من چندروزه جایه ناحیه تناسلیم یه زخم کوچیک در اومده سربازه ازش آب خون میاد خیلی درد و سوزش داره میشه بهم بگین چیکار کنم

    • زهرا

      سلام من چندروزه جایه ناحیه تناسلیم یه زخم کوچیک در اومده سربازه ازش آب خون میاد خیلی درد و سوزش داره میشه بهم بگین چیکار کنم

      پاسخ ها

      • ناصر

        سرکه سیب خیلی خوبه بزن چرکش گرفته میشه

    • ناشناس

      ببخشیددد سوالمو جواب بدین لطفا
      من ۱۶ سالمه و خودارضایی میکردم با مواد شوینده
      الان سر التم ترک ترک شده یا همون پوسته پوسته چیکار کنم راه درمانش مثل این میمونه که گوشت بالا اورده باشه

    • محمد هستم من قبلا این مشکل را نداشتم کفسول تاخیری استفاده کردم الناتم خود به خودخارش و قرمز میشود شما به من راه کاربدهید متشکر

      درما وش چیست

    • علیرضا جنیدی

      با عرض سلام ببخشید من چند روز پیش با همسرم نزدیکی داشتم ولی الان بعد از گذشت چند روز از روی آلتم دقیقا تیکه های قرمز رنگ کمی التهاب و از نقاطی هم کمی خون میاد بیرون خواستم ببینم این چیه و چیکار باید بکنم ممنون

    • بدون نام

      با سلام
      همسرم روی آلتش حدود دو سه ساله پوسته پوسته است اوایل کوچک بود ولی الان ب اندازه دو سانت هس و زیر پوسته پوسته هام مثه زخم میمونه خواهش میکنم راهنمایی کنید

    • بدون نام

      با سلام
      من دو سه سالی میشه دور التم حالت شورهای سفید در میاره بعضی وقتها خارش داره یه مدت کوتاه خوب می شه بعد دوباره ده ر میاد لطفا راهنمایی کنید.

    • بدون نام

      با سلام
      من دو سه سالی میشه دور التم حالت شورهای سفید در میاره بعضی وقتها خارش داره یه مدت کوتاه خوب می شه بعد دوباره ده ر میاد لطفا راهنمایی کنید.

    • صالح

      سلام من روی آلتم قرمزشده یک قسمتش بعدخته گاه هم زخم شده باپمادخوب میشه ولی هربار نزدیکی دوباره زخم میشه حدودا2ماهه

    • رضا

      سلام سر آلتم ترک خورده ودور کلاهکشم ترک داره تازه اینجوری شده باید چه دکتری برم؟ لطفا راهنمایی کنید یا اگه دارویی داره محبت کنید بگید

    • مجتبی

      سلام من روی التم مدتی هست زخم شده اولش مثل تاول بود نه شبیح جوش بود نه شبیح تپخال مثل سوختگی بود بعد ک تاولش خوابید زخمم خشک شده وپوستش کنده میشه وجای زخم لکه ای سیاه شده و بعدخوب شدن دوباره زخم میشه وفقط موقع نزدیکی هم خارش داره هم درد توروخدا بگید چیشده چیکارکنم

    • صدرا

      برا درمان الت زخمی که با خون وترشح ابکی چه کنم وچه دکتری برم......

    • بدون نام

      با عرض سلام من ۴۳سالمه نزدیک به شش ماه میشه سرآلت تناسلیم پوسته پوسته شده مثل سوختگی بعداجایش سیاه میشه نه خارشی داره نه هیچی چندباردکتررفتم هیچ نتیجه ای نگرفتم لطفا راهنماییم کنید چکارکنم ممنون

    • بدون نام

      سلام من با همسرم نزدیکی کردم آ لتم زخم شد همسرم عفونت قارچی داره آیا علتش عفونت قارچی همسرم است

    • بدون نام

      سلام من با همسرم نزدیکی کردم آ لتم زخم شد همسرم عفونت قارچی داره آیا علتش عفونت قارچی همسرم است

    • بدون نام

      سلام من با همسرم نزدیکی کردم آ لتم زخم شد همسرم عفونت قارچی داره آیا علتش عفونت قارچی همسرم است

    • سید

      سلام
      من کنار آلتم زخم شده و فرو رفتگی ایجاد کرده چکار کنم؟

    • سینا

      سلام زیر الت تناسلی من مثل پوسه شده و یکم زخم سوزش کم از پماد اکبر۱دارم استفاده میکنم .علتش چیه ؟؟اولین بار این اتفاق افتاده

    • على رادمهر

      سلام.من نه9ساله که يک زخم در ناحيه ى الت ،پايه الت دارم، مذکر و مجرد هستم اين زخم بيشتر بعد از استفاده پودر موبر به وجود ميومد ولى خيلى دير خوب ميشه و دو هفته خوبه و دو هفته زخم علتشو نميدونم.شما بگيد.در انتظار جواب درخورتان هستم.

    • رقیه

      سلام من 8ساله ازدواج کردم دوتاهم زایمان طبیعی داشتم نمیدونم چرا موقعی که نزدیکی میکنیم چرا الت شوهرم زخم میشه بعد ورم میکنه خیلیم دکتر رفتم پماد داده برا واژنم اما پمادرو میزنم تمو میشه بعدش یکی دوبار نزدیکی میکنیم بازنم همین اش و همین کاسه بخدا خسته شدم میترسم این کار باعث بشه شوهرم ازم سردی بگیره بره دنبال یکی دیگه تردگو خدا اگه میدونین از چیه بگین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج