۲۵۸۵۲۷
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

سفر به پایتخت قبرس تجربه شهری است که دوباره متولد شده است؛ شهری با تاریخچه غنی و مناظر زیبا. نیکوزیا تقریبا تمام احتیاجات گردشگران را برطرف می‌کند...

وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری‌آزاد: سفر به پایتخت قبرس تجربه شهری است که دوباره متولد شده است؛ شهری با تاریخچه غنی و مناظر زیبا. نیکوزیا تقریبا تمام احتیاجات گردشگران را برطرف می‌کند. برج و باروهای شهر توسط ونیزی‌ها در سال ۱۵۷۰ ساخته شد تا جلوی حمله ترک‌ها را بگیرد و هنوز هم بخش‌هایی از این بنا‌ها باقی است. در حقیقت این دیوار در حال حاضر بخش باستانی و مدرن نیکوزیا را از هم جدا می‌کند.

در زمان رنسانس این شهر به یک شهر مدرن تبدیل شد و ۱۱ اژدهای سه دروازه شهر، نشان همین دوران است. نیکوزیا آخرین پایتخت دو تکه جهان است و تقریبا از سال ۱۹۷۴ که ترکیه به این شهر حمله کرد این شهر به دو قسمت قبرس شمالی و جنوبی تقسیم شد و در خط تقسیم دفتر سازمان ملل متحد و پست بازرسی تعبیه شد که امروز هم پابرجاست.

گرچه دیگر توریست‌ها و مردم محلی برای عبور و مرور مشکلی ندارند اما ایست‌های بازرسی هنوز پابرجاهستند. اگر فکر می‌کنید که شهری که در آن زندگی می‌کنید گرم است باید بگوییم که گرمای واقعی را می‌توان در نیکوزیا تجربه کرد؛ البته همین گرما هم توریست‌های بسیاری را به پایتخت قبرس می‌کشاند. نیکوزیا با پروژه‌های بازسازی بلندپروازانه تلاش دارد در عرصه هنری جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

در طول ماه‌های مختلف گالری‌ها و جشنواره‌های فرهنگی مختلفی در این شهر برپاست تا پایتخت قبرس به یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری مدیترانه تبدیل شود. كنار دیوارهای باستانی شهر، رستوران‌های مدرن و کافه‌های سنتی علاوه بر توریست‌های خارجی مملو از جوانان پر جنب و جوش محلی است.

اگر به تاریخ قبرس علاقه مندید در دخمه‌های پر پیچ و خم، خیابان‌های باریک، کلیساها، مساجد و عمارت‌های قدیمی باید ردپایش را دنبال کنید ضمن اینکه بهترین موزه باستان شناسی این کشور در نیکوزیا قرار دارد. در این شهر شما می‌توانید عناصر بسیاری از امپراتوری‌ و پادشاهی‌های باستانی از عصر برنز گرفته تا قرن ۲۱ را پیدا کنید.

گردش با پای پیاده

شهر قدیمی و بخش تاریخی نیکوزیا به قدری کوچک است که به راحتی می‌توانید با پای پیاده آن را کشف کنید. خیابان‌های بخش قدیمی پیاده روهای باریکی دارند که بعضی از آنها با دستفروش‌ها پر شده‌اند اما گردش در این مکان‌ها هم لذت بخش است.

نیکوزیا یک شبکه گسترده اتوبوس دارد که تقریبا تمام نقاط مهم شهری را به هم متصل کرده است اما از آنجایی که جدول زمان بندی حرکت اتوبوس‌ها چندان منظم نیست و اکثر آنها تهویه مطبوعی ندارند استفاده از آن به توریست‌ها توصیه نمی‌شود. در نیکوزیا تا دلتان بخواهد تاکسی فراوان است. در پلاک تمام تاکسی‌ها حرف ، وجود دارد و بعضی از آنها زرد رنگ هستند. هنگام سوار شدن دقت کنید که تاکسی متر روشن باشد چون گوش بری مسافران در این شهر رایج است.

شهر محبوب شکم پرستان

نیکوزیا بین ترکیه و یونان قرار دارد و سنت آشپزی این شهر از نفوذ فرهنگی این دو همسایه تاثیر گرفته است. قبرس به عنوان یکی از کشورهای محبوب در بین شکم پرستان دنیا شهره شده؛ انواع غذاهای دریایی و سبزیجات عجیب و غریب در این کشور به شکل لذیذی سرو می‌شوند. در رستوران‌های قبرس شمالی اکثر غذاها حلال است اما در رستوران‌های قسمت جنوبی باید از آشپز در مورد حلال بودن گوشت سوال کنید.

در کوچه پس کوچه‌های پر پیچ و خم قسمت قدیمی شهر می‌توانید کافه‌ها و رستوران‌های سنتی زیبایی بیابید و علاوه بر غذاخوردن از معاشرت با مردم محلی لذت ببرید. در رستوران «لیماسول» هر شب موسیقی زنده سنتی برپاست و می‌توانید انواع کباب‌های لذیذ ترک‌ها را در این رستوران میل کنید.

در یک خانه متعلق به سال ۱۹۳۰ رستوران دریایی نیکوزیا واقع شده است. بهترین مکان برای خوردن ماهی‌های تازه همین جاست. فضای رستوران کاملا گرم و دوستانه است و منوی ۱۹ صفحه‌ای آن نشان می‌دهد که غذاهای دریایی بسیاری وجود دارد که شما تا به حال اسمشان را هم نشنیده‌اید.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

رستوران فانوس یک رستوران معاصر عربی است که آشپزی مدرن لبنانی را با عطر و طعم مدیترانه‌ای ترکیب کرده است. کوفته و کباب ترکی این رستوران را نباید به هیچ وجه از دست بدهید.

تور غذای نیکوزیا توسط دو زن جوان برای نمایش فرهنگ غنی مردم قبرس در تولید غذاهای محلی به راه افتاده است. این تور که حدود چهار ساعت طول می‌كشد شما را به پنج رستوران محلی می‌برد که بهترین غذاهای شهر را می‌پزند. قیمت این تور ۷۵ یورو است و برای کسانی که به طور گروهی در تور شرکت می‌کنند تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

بهترین مکان اقامت

برای اقامت در نیکوزیا نباید بودجه‌های هنگفتی در نظر بگیرید؛ اکثر هتل‌های این شهر ارزان قیمت هستند اما این به معنای کیفیت پایین خدمات نیست. هتل‌های لوکس پایتخت قبرس با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند اما اگر دنبال یک هتل سنتی و محلی هستید باید بگوییم در این شهر چندان موفق نخواهید بود.

هتل «هیلتون نیکوزیا» قطعا بهترین هتل شهر است و اگر دوست دارید در مرکز شهر اقامت کنید و به محل کنفرانس بین‌المللی نزدیک باشید باید این هتل را انتخاب کنید. اتاق‌های این هتل وسیع هستند و مبلمان آنها با پارچه‌هایی به رنگ‌های گرم تزیین شده‌اند. این هتل مجهز به مرکز تناسب اندام، زمین تنیس، استخر و سوناست. رستوران «ساوور» با انواع غذاهای سنتی و بوفه فونتانا با منوهای متنوع آماده پذیرایی از شماست. ۹۰۰متر از دیوار ونیزی درست در مقابل هتل قرار دارد. برای اقامت در این هتل پنج ستاره باید شبی ۱۱۰دلار بپردازید.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

هتل «سملی» درست در مرکز مالی نیکوزیا واقع شده و یک مکان عالی برای کاوش سرمایه در قبرس است. اثاث‌های زیبای این هتل با پارکت و مبلمان زیبا اقامت شما را در این شهر خاطره‌انگیز می‌کنند. این هتل پنج طبقه است و مجهز به سالن بدنسازی و سوناست. صبحانه هتل بوفه مفصل است و می‌توانید در رستوران هتل انواع غذاهای بین‌المللی و محلی را امتحان کنید. در این هتل اینترنت بی سیم رایگان در دسترس است. قیمت یک شب اقامت در این هتل برابر است با ۷۵دلار.

در قلب نیکوزیا هتل چهار ستاره «کلئوپاترا» با امکانات عالی آماده پذیرایی از مسافران است. این هتل مجهز به سالن ورزشی، استخر روباز و یک ورزشگاه کاملا مجهز است. تمامی اتاق‌ها تلویزیون ال‌سی‌دی و تهویه مناسب دارند. کافه هتل که به سبک باروک تزئین شده انواع غذاهای سبک، قهوه و چای را با موسیقی محلی سرو می‌کند. اگر دنبال غذاهای بین‌المللی یا سنتی هستید رستوران لوکولوس با بیش از ۷۰ نوع غذای مختلف را حتما امتحان کنید. قیمت اقامت در این هتل شبی ۵۰ دلار است.

اگر به دنبال یک اقامتگاه ارزان، شیک و راحت هستید سوییت‌های «کلیمونتوس» را نباید از دست بدهید. این مسافرخانه در ۶۰۰ متری ستون‌های ونیزی شهر قرار دارد و فاصله آن تا موزه باستان شناسی تنها ۱۰۰متر است. همه واحدهای این مرکز یک اتاق تلویزیون دارند و در هر طبقه آشپزخانه‌ای تعبیه شده که در آن توستر، یخچال و مایکروفر وجود دارد. رستوران این هتل هم غذاهای لذیذی را به مهمانان ارائه می‌کند. قیمت اقامت یک شب در این هتل برابر است با ۳۰دلار.

چگونه برویم؟

ویزای توریستی قبرس غالبا به صورت یک ماهه صادر می‌شود و در صورت تقاضای ویزا مصاحبه انجام می‌شود که حضور متقاضی در آن الزامی است. وقت مصاحبه هم به صورت حضوری به متقاضیان داده خواهد شد. سفارت جمهوری قبرس در خیابان تجریش، دزاشیب واقع شده است. برای درخواست ویزا پس از تكمیل فرم تقاضای روادید باید شناسنامه، گذرنامه، دو قطعه عکس، اسناد مالی، برگه رزرو هتل و بلیت رفت و برگشت همراه داشته باشید. برای رسیدن به نیکوزیا می‌توانید از خطوط هوایی پگاسوس، اطلس جت، ایر ویز و ایرلاین اکراین استفاده کنید.

شهر فستیوال‌ها

قبرس به واسطه سواحل زیبای مدیترانه‌ای و طبیعت بکرش یکی از کشورهای توریستی به شمار می‌رود و پایتخت آن یعنی نیکوزیا در اکثر ایام سال میزبان جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف است. در ادامه شما را با سه فستیوال مشهور این شهر آشنا می‌کنیم.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

روز استقلال قبرس

روز استقلال قبرس اول اکتبر است و از سال ۱۹۶۰ تاکنون در این روز جشن‌های مفصلی برگزار می‌شود. قبرس طی مبارزات طولانی و دشوار بین سال‌های ۱۹۵۹- ۱۹۵۵ توانست از استعمار بریتانیا خارج شود و رسما یک کشور مستقل به شمار بیاید. این روز تعطیلی عمومی است و برنامه‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود. رویداد اصلی این روز یک رژه بزرگ نظامی است که در مرکز پایتخت آغاز می‌شود و تا کاخ ریاست جمهوری ادامه دارد.

جشنواره آگلاندجیا

جشنواره فرهنگی آگلاندجیا یکی از محبوب‌ترین رویدادهای قبرس است. پیش از این، آگلاندجیا به مدت سه روز برگزار می‌شد اما از سال ۲۰۰۷ مردم محلی و توریست‌ها مدت این جشنواره را به دو هفته افزایش دادند. این جشنواره در فصل تابستان و اواسط ماه ژوئن آغاز می‌شود و تا شروع ماه ژوئیه ادامه دارد. از برنامه‌های این جشنواره می‌توان به رقص محلی، تئاتر و اجرای موسیقی اشاره کرد؛ شرکت در آن رایگان است و تمام این مراسم در مرکز فرهنگی اسکالی برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی موسیقی

جشنواره بین‌المللی موسیقی سالانه در ماه می برگزار می‌شود و یک هفته به طول می‌انجامد. در این جشنواره انواع قطعات موسیقی کلاسیک توسط بهترین نوازندگان جهان اجرا می‌شوند. کنسرت و تک‌نوازی هم از دیگر مراسم جشنواره است.

۷۲ ساعت در پایتخت قبرس

نیکوزیا در بخش مرکزی قبرس واقع شده است؛ شهری تجاری و فرهنگی که برای علاقه‌مندان به خرید یک مکان ایده آل به شمار می‌رود. پایتخت کشور قبرس تنها شهر غیر ساحلی این کشور است که در میان جنگ ترک‌ها و یونانی‌های قبرس به دو نیمه تقسیم شد اما این اتفاقات داخلی روی چهره اصلی شهر تاثیر چندانی نگذاشته و نیکوزیا امروز یک شهر مدرن اما اصیل است.

سفر به اعماق تاریخ

نیکوزیا یک شهر تاریخی به شمار می‎رود که به لحاظ موقعیت استراتژیکش در طول تاریخ برای بسیاری از کشورها یک شهر وسوسه انگیز به شمار می‌رفته است. آثار به جا مانده از انسان‌های اولیه ساکن در این شهر به هفت هزار سال پیش بر می‌گردد.

پیاده‌روی در کنار دیوارهای ونیزی

دیوار ۴.۵ کیلومتری در اطراف شهر نیکوزیا قرار دارد که توسط ۱۱ سنگر و سه دروازه وظیفه حفاظت از شهر را بر عهده داشته است. این دیوار در قرن ۱۶ برای حفاظت از شهر در مقابل ترک‌ها توسط ونیزی‌ها طراحی شده است. گرچه امروز دیوارهای حفاظتی شهر در اطراف جزیره قرار دارند اما در قرن ۱۵ و ۱۶ مهاجمان جسورانه تلاش داشتند تا به بخش‌های داخلی قبرس وارد شوند.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا


موزه قبرس

بزرگ‌‌ترین و بهترین موزه جزیره که نمایش تاریخ قبرس از دوران نوسنگی و هفت هزار سال قبل از میلاد است، در شهر نیکوزیا واقع شده است. این موزه بر حسب تاریخ طبقه بندی شده و شما می‌توانید انواع ظروف، مجسمه‌ها، جواهرات و سکه‌های دوران مختلف تاریخی را از نزدیک ببینید. گردآوران آثار تاریخی تلاش کرده‌اند در هر دوره شرایط زندگی را بازسازی کنند تا ارتباط بازدیدکنندگان با آثار موزه بیشتر شود. به عنوان مثال، مقبره سلطنتی سالامیس در این موزه بازسازی شده است.

مکان‌هاى دیدنى

قبرس در طول سال‌ها گرفتار جنگ‌های مذهبی بوده است و برای مدتی به عنوان پایگاه صلیبیون شناخته می‌شد. کلیساها و مساجد این شهر علاوه بر ارزش مذهبی از نظر تاریخی هم اهمیت دارند.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

موزه آیکون

مرکز فرهنگی اسقف ماکاریوس، بزرگ ترین و با ارزش‌ترین مجموعه آیکون در قبرس است. ۱۵۰ نمایشگاه این مرکز، آثار هنری ۱۲ قرن را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. شما می‌توانید در این مکان انواع نماد‌های مذهبی را ببینید که علاوه بر ارزش هنری از نظر فرهنگی هم اهمیت بسیاری دارند. همچنین می‌توانید از موزاییک‌های کلیسای پانایای قرن شش و مجسمه‌های مذهبی ارزشمند تاریخی بازدید كنید.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

کلیسای جامع سنت جان

کلیسای کوچک سنت جان با نقاشی‌های خیره کننده از صحنه‌های کتاب مقدس یکی از آثار هنری بی نظیر شهر نیکوزیاست. نقاشی‌های این کلیسا در قرن ۱۸ توسط هنرمندی به نام فیلارتوس خلق شده است. مجسمه سنگ مرمری به نشانه بزرگداشت فداکاری اسقف اعظم کیپرینوس در این کلیسا قرار دارد؛ کسی که موسس دبیرستان در قبرس بوده است.

مسجدی تاریخی

بزرگ‌ترین مسجد در جنوب قبرس مسجد عمر است. این مسجد در گذشته کلیسای سنت ماری بوده است اما با ورود ترک‌ها به رهبری مصطفی پاشا در قرن ۱۶ این مکان به مسجد تبدیل شد و هنوز هم محل عبادت مسلمانان است. در بخش داخلی مسجد می‌توانید بقایای معماری گوتیک را ببینید، همچنین مناره خیره کننده این مسجد یکی از نماهای اصلی شهر نیکوزیا به شمار می‌رود که دیدنی است.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

هیجان در شهر

نیکوزیا گرچه تنها شهر غیر ساحلی قبرس است اما به واسطه مراکز خرید و کافه‌ها و رستوران‌های هیجان انگیزش در بین توریست‌ها محبوب شده است.

خرید

منطقه لیکی گیتونیا(Laiki Geitonia) بخشی از شهر قدیمی با کوچه‌های پیچ در پیچ و باریک است که برای علاقه‌مندان به خرید و فرهنگ سنتی مردم قبرس یک مکان دوست داشتنی است. شما می‌توانید در این منطقه انواع رستوران‌های سنتی، گالری‌های هنری و بوتیک‌ها را در بین معماری‌های سنتی بیابید.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

اگر یک بعد از ظهر را در این منطقه بگذرانید گوشتان پر از صدا و چشمتان پر از مناظر مدیترانه شرقی خواهد شد.

دروازه فاماگوستا

دروازه فاماگوستا مهم‌ترین دروازه باستانی شهر نیکوزیا به شمار می‌رود. این دروازه یک تونل طولانی است که توسط ونیزی‌ها ساخته شده و در حقیقت راه ورودی به داخل شهر از بندر فاماگوستا بوده است. این مکان امروزه مرکز فرهنگی شهرداری قبرس است. بازدید از دروازه انگار سفر به دنیای معماری قرن ۱۵ است که در دهه‌۸۰ بازسازی‌های ارزشمندی روی آن صورت گرفته است. دروازه فاماگوستا دارای یک گالری هنری، سالن کنسرت و نمایشگاه است که برای علاقه‌مندان به آثار هنری و معماری جذابیت زیادی دارد.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا


دشت مسااورین

نیکوزیا در انتهای شمالی دشت مسااورین (Mesaorian) ساخته شده است؛ دشتی که از نظر زمین شناسی در شکل‌گیری قبرس نقش مهمی داشته است. بازدید از این دشت در فصل‌های مختلف سال لذت بخش است؛ در بهار این دشت سر سبز و مملو از گل‌های وحشی می‌شود اما ماه بعد یك دشت خشک و داغ می‌بینیم که شترها در آن در حال عبور هستند. در فصل تابستان بازدید از روستاهای آکروتیری و لارناکا نیز-که در اطراف دشت قرار دارند- به گردشگران توصیه می‌شود.

همه چیز درباره سفر به نیکوزیا

عبور از مرز قبرس شمالی

عبور از مرزی هم که سابقا تنها برای مقامات امکان‌پذیر بود یکی از تفریحات گردشگران است. مرز قبرس شمالی و جنوبی هنوز با ایستگاه‌های بازرسی و پلیس پابرجاست اما عبور و مرور در آن دشوار نیست. وارد بخش شمالی جزیره که می‌شوید ناگهان انگار چهره شهر تغییر می‌کند؛ خیابان‌های کثیف و مردم فقیر از تفاوت وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خبر می‌دهد. در قبرس شمالی به دیدن کاروانسرای مسجد بیوک خان و مسجد سلیمه بروید و از کافه‌ها و مغازه‌های شهر دیدن کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج