adexo3
۲۶۴۴۹۹
۲۹ نظر
۵۰۱۵
۲۹ نظر
۵۰۱۵
پ

آخرین جمله «مهرشاد» قبل از خودکشی

عصر هفدهم آبان امسال، مهرشاد (به معناي خورشيد شاد) دانش‌آموز كلاس نهم رستم‌كلاي مازندران، يك صندلي را زير پنكه سقفي اتاقش گذاشت، تكه‌اي پارچه سفيد دور گردن خود پيچيد، حلقه‌اي به نام «مرگ» ساخت و با آويزان شدن از پنكه براي هميشه به زندگي خود پايان داد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی در مورد خودکشی های اخیر نوشته است:«فردا همه‌تان به مراسم تشييع جنازه‌ام بياييد»؛ سه روز از اين دعوت مهرشاد مي‌گذرد و حالا او زير تلي از خاك دفن شده. او با «وصيتنامه‌اي چند خطي كه از خود بر جاي گذاشته» اين سوال را در ذهن پدر و مادرش حك كرده كه چرا ناگهان خودش را از پنكه اتاقش حلق‌آويز كرده است؟

عصر هفدهم آبان امسال، مهرشاد (به معناي خورشيد شاد) دانش‌آموز كلاس نهم رستم‌كلاي مازندران، يك صندلي را زير پنكه سقفي اتاقش گذاشت، تكه‌اي پارچه سفيد دور گردن خود پيچيد، حلقه‌اي به نام «مرگ» ساخت و با آويزان شدن از پنكه براي هميشه به زندگي خود پايان داد. پدرش نخستين كسي است كه با جنازه بي‌جان او روبه‌رو شد. آنها در شهر كوچك رستم‌كلا زندگي مي‌كنند؛ شهري كه اگر اين سويش حرف بزني، آن سويش مي‌شنود. يكي از اهالي اين شهر كه پسرش همكلاسي مهرشاد است، او گفت: «روز قبل از حادثه در مدرسه با مهرشاد واليبال بازي كرديم. او خوشحال و سرحال بود. وقتي بازي‌مان تمام شد به چند نفر از ما كه دورش جمع شده بوديم، گفت «فردا مراسم تشييع من است. در آن شركت كنيد و ناهار آن را بخوريد». ما فكر كرديم شوخي مي‌كند و بلوف مي‌زند. براي همين اهميت نداديم. روز بعد كه فهميديم خودكشي كرده باورمان نمي‌شد.»

از مهرشاد يك برگ وصيتنامه به جا مانده. نوجوان آخرين بار با دستان خود، روي يكي از برگ‌هاي دفترش گواهي داد كه «من هيچ مشكلي با كسي ندارم و كسي در اين حادثه مقصر نيست.» او روز حادثه تنها در خانه، پازل خودكشي‌اش را چيد. يكي از همسايه‌ها درباره انگيزه او به «اعتماد» گفت: «مهرشاد آخرين فرزند خانواده‌اش بود. آنها وضعيت مالي خوبي دارند. پدرش پس از بازنشستگي يك مرغداري تاسيس كرده و مادرش هم يك مغازه در شهر دارد. دو برادر متاهل او هم وضعيت‌شان خوب است. اهالي مدام در گوش هم مي‌خوانند كه چرا او اين كار را كرد. من دوشنبه در مراسم تشييع مهرشاد شركت كردم. بنده خدا پدرش آنقدر شوكه شده بود كه حتي نمي‌توانست گريه كند.»

در شبكه‌هاي اجتماعي عكسي از لحظه مرگ مهرشاد منتشر شده است كه او را به حالت آويزان از پنكه سقفي نشان مي‌دهد. همسايه با تاييد اصالت اين تصوير ادامه داد: «متاسفانه آن عكس متعلق به مهرشاد است. وقتي آن را ديدم بدنم لرزيد. من شنيده‌ام كه پليس هم از چگونگي انتشار آن تعجب كرده است.»

پليس رستم‌كلا، خانه‌اي كه مهرشاد در آنجا به زندگي خود پايان داد را براي بررسي جزييات حادثه پلمب كرده است. رضا عنايتي، مديركل انتظامــي و استـانـداري مازندران در واكنش به حادثه گفت كه بررسي‌هاي تيم پزشكي قانوني و كارآگاهان پليس براي مشخص شدن علت حادثه همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه اين روزها، خبر «خودكشي مهرشاد»، حلقه‌اي است كه حرف‌هاي روزمره اهالي رستم‌كلا را به هم وصل مي‌كند. خودكشي او تنها ١٣ روز پس از خودكشي هاوري، دانش‌آموز اهل اشنويه آذربايجان غربي رخ داده است.

هاوري (نام پسرانه كردي به معناي همراه) چهارم آبان خود را از لوله گاز خانه‌شان حلق‌آويز كرد. جنازه او ظهر همان روز از سوي پدر و مادرش پيدا شد. آنها كه براي چيدن سيب به باغ‌هاي اطراف محله تاج‌الدين‌آباد اشنويه رفته بودند پس از بازگشت به خانه با صحنه خودكشي كودك خود روبه‌رو شدند. روايت‌هاي متعددي از انگيزه هاوري براي خودكشي وجود دارد. پدر او «ديدن فيلم اعدام و كنجكاوي و الگو‌برداري از آن» را علت خودكشي پسرش مي‌داند اما تعدادي از همسايه‌ها كه معتقدند خانواده هاوري وضعيت مالي خوبي ندارند، در روز تشييع، در ناله‌هاي مادر هاوري شنيده‌اند كه گفته است صبح روز حادثه، هاوري به او و پدرش گفته بود «مدرسه براي خريد تجهيزات از همه دانش‌آموزان پول خواسته و اگر آنها اين پول را به او ندهند، خود را خواهد كشت.»

پدر هاوري يك هفته پس از حادثه بار ديگر در گفت‌وگو با تارنماي محلي «شنوپرس» - اخبار اشنويه- تاكيد كرد كه پسرش تحت تاثير فيلم اعدام خودكشي كرده و موضوع «هديه به مدرسه» در اين حادثه نقشي نداشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sara

      من دیشب عکسشو تو تلگرام دیدم.خیلی وحشتناک بود :(

    • بدون نام

      سلام. بچه ها فرق آرتیست بازی و حقیقت را نمی دانند. خیلی از فیلم ها و سریال ها در خارج تا 18 یا 26 یا ... سالگی حق نمایش ندارند برای بچه ها وگرنه آدم های مسن هم که خودکشی کرده اند، قبل از مرگ یا پس از نجات اظهار پشیمانی کردند. زندگی باید نمک دیگری داشته باشد تا بچه ها با این کارها احساس خاص بودن نکنند. هر کس لذت خاص خودش از زندگی را دارد.

    • علی جاورسیان

      خدایا چه اتفاقی داره میفته؟ چرا اینقدر خودکشی زیاد شده؟چرا بچه ها دیگه این کارو می کنند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تحت تاثیر بعضی از فیلم ها قرار میگیرن ک مناسب سنشون نیست وخودشونو میذارن جای قهرمان فیلم و..

    • بدون نام

      پدیده خودکشی نوجوانان هم به پدیده های نادر درتاریخ زندگی اضافه شد خدا بخیر برساند پدیده بعدی را.

    • بدون نام

      چند روز پیش هم درشهرستان مرند یه پسربچه اا ساله خودکشی کرده است

    • امیرحسین

      دست مریزاد این هم عاقبت دیدن فیلم های اعدام و یا بچه ها رو بردن به صحنه اعدام
      شده تفریح سالم مردم...

      پاسخ ها

      • علی بابا

        درود بر شرفت همینه که میگی و صد البته دیدن تبلت و تصاویر اینترنتی و جستجوی راحت فیلم یا تصویر در اون مزید بر علته... سخت متاثرو متاسف شدم... خدا به داد پدر و مادرش برسه و ابروشون...

    • ناشناس

      خوش به حالشون
      منم زیاد تو فکرشم
      ایشالله زودتر به همین بچه های بیگناه بپیوندم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا به ارزوت برسونه شما رو هر چه زودتر

    • علی

      بنام خدا
      خودکشی علل ژنتیکی هم دارد چنانکه دلفین ها هم گاه خودکشی می کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درسته ...علم روان شناسی اینو تایید کرده

      • بدون نام

        علت چیزی که بهش میگن خودکشی دلفین ها یا نهنگ ها، امواج صوتی هست که کشتی ها برای اندازه گرفتن عمق آب به کف دریا ارسال می کنند. دلفین ها و نهنگ ها هم برای اندازه گرفتن عمق آب و مهمتر از اون یافتن شکار از امواج صوتی استفاده می کنند. تداخلی که امواج ساطع شده از کشتی ها با امواج ارسال شده از این جانوران ایجاد می شه موجب می شه که این بیچاره ها راه و مسیرشون رو برای مدت کوتاهی گم کنند که متاسفانه در مواردی به ساحل آمده و به گل مینشینند. دادن صفت خودکشی به دلفین ها یک اصطلاح رمانتیکی است! اطلاق علت ژنتیکی، ناشی از نداشتن آگاهی و مطالعه کافی شما است. نداشتن دانش در مورد یک موضوع در بسیاری از موارد بهتر از داشتن دانش ناقص است، چون دانش ناقص به گمراهی می انجامد.

      • خاطره

        یعنی دلیل موثرتری وجود نداشت؟ژنتیکیه؟

      • بدون نام

        دوست عزیز انقدر خودت رو عالم نشون نده و الکی متن از جایی کپی نکن .البته نمیخواستم چیزی بنویسم و این صفحه ربطی به خودکشی دلفین و نهنگ نداره ولی دیدم مدعی به علم هستی و...:) اولین باری که خود کشی یک نهنگ توی تاریخ ثبت شده نزدیک به 400 سال پیش (قرن 16 میلادی) بوده(اون موقع امواجی در کار نبوده!) من حوصله تایپ کردن ندارم بخوام نظریه هاشو بنویسم فقط اینو بگم که هیچ نظریه ای برای اثباتِ دلیل خودکشیشون وجود نداره و در اکثر مواردی که دلفین ها و نهنگ هایی که خواستند خودکشی کنند رو به آب برگردوندند خودشون باز برگشتند و خودکشی کردند.
        دلیل این که کامنت گذاشتم این بود که در آخر بگم خواهشا اگه خواستی مطلبی رو جایی تایپ کنی یه جور ننویس که همه فکر کنند تو دانشمندی و بقیه چیزی حالیشون نیست!

    • ممهد

      وقتی که زندگی شده لودگی و مسخره بازی و به بهانه شادی همچه چیز شوخی گرفته میشه نتیجه اش میشه این .دوره دبیرستان ما کتاب کمک اموزشی هم اسمش ابهت داشت حالا اسم کتاب کمک اموزش دور دبیرستان شده جلبک و "اوا بخونمت قبولش شم" و اینجور اسمها و این نشانه طرز تفکر نسل جوان است و اون زمان جوان 13 ساله جانش به اندازه یک ملت ارزش داشت اما حالا جان اینقدر در تفکر 13 ساله ها بی ارزش شده که به خاطر هیچی خودکوشی میکنند و .....

    • بدون نام

      همه این حوادث از اثرات بی دینی خانواده هاست.

      پاسخ ها

      • خاطره

        میشناختیشون؟
        اخه مثلا بچه 11 ساله یا از یچیزی ناراحت بوده یا مدرسه ازش پول خواسته یا فیلمی دیده و جوگیر شده چه ربطی به اینی که تو گفتی داشت جناب

    • مهران

      منم بچه بودم وقتی املا نمرم 15 شده بود میخواستم برگشتنی از مدرسه از ترس مامانم خودمو بندازم زیر ماشین بمیرم.این خودکشی ها ریشه در رفتاره خانواده با بچه داره

    • بهنام

      ماندن در دنیا سخت شده حالا یا دنیا سخت میگیره یا ما خیلی ضعیف و زود رنج شدیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دنیا بابدی وخوبی هاش میگذره وبالاخره تموم میشه انشاالله ک خوب تمومش کنیم.زندگی شیرینه باهمه تلخی ها وبدبختیهاش
        انشاالله همتون تو زندگیتون شاد باشید

      • خاطره

        هیچکدوم.آدما به هم سخت میگیرن

    • بدون نام

      بخداقسم حقیقت داره که بخاطرپول مدرسه بوده من خودم سه فرزندمدرسه ای دارم چنان بچه ها روتحقیرمیکنندجلوی دوستانشان من خودم بخاطرپول مدرسه بچه هام که بزورازم می خواستندونداشتم بدم تصمیم به خودکشی گرفتم آدم بایدازبچه هاش خجالت بکشه هرروزبرای یه چیزتاره پول می خان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا قسم خدا رو میدی اخه تو مدرسه اجبار نیس من جزو اون دسته ا اای هستم که اصلا با کمک به مدرسه مخالفم وکمکم نمیکن بیچاره بابا م همیشه میگف اگه تو مدرسه برگه مرگه دادن پول بیارین همون جا بندازین سطل اشغال ما هم همین کار رو می کردیم ولی بابام نداش نمی داد حالا من دارم نمی دم چه خجالتی چه خود کشی مگه این همه ندادیم چیزی گفتن اخه نمی دم وسلام

      • بدون نام

        نظر user| | ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲

        تو واقعا مبدونی وقتی بقیه دارن کمک به مدرسه را تحویل معلم یا ناظم میدن بچه ات چه زجری را متحمل میشه وچه حقارتی را تحمل میکنه ؟! خیلی کم بچه ای هست که بتونه خودشو به بیخیالی بزنه با دادن پول واقعا احساس بزرگی میکنند

    • فارسی

      این چیزیست که روانپزشکان می گویند نحوه اموزش در مدارس و کتابهای درسی غلطه بعنوان مثال .بجای بابا نان داد می نویسند بابا خون داد و خیلی چیزای اشتباه در کتابها هست که در شکل گرفتن شخصیت بچه تاثیر میگذارد . فشار های عصبی ناشی از فشارهای اقتصادی روی جنین تاثیر و ان بچه عاقبت این چنین خواهد داشت منتها . در جامعه یکی بصورت اعتیاد یکی بصورت بزه کار ........... واینکه مردم ما همش در حال گریه یا غصه خوردن هستند . تو چهره های مردم اصلا خنده نیست ازتون خواهش میکنم بخاطر روح مهر شاد عزیزمان سانسور نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که واژهی خون داد ندیدیم تو کدوم کتابه؟

    • بدون نام

      ولی ی بچه چه زوری داره گره طناب دار رو درس کنه من که باورم نمی شه کار خودش باشه به هر حال خدا رحمتش کنه

    • علی

      علت هر چه باشه خدایش بیامرزد و به پدر و مادرشان صبر دهد . خدا کند که علت خودکشی فقر نباشد . اگر فقر باشد خیلی ها از جمله اختلاس کنندگان بیت المال و دستگاههائیکه برخورد مناسب را با مجرمین نمیکنند و کسانیکه با گرفتن حق السکوت لاپوشانی میکنند اگر به خدا و روز قیامت اعتقادی دارند چه پاسخی در این دنیا در مقابل این خانواده های داغدار و چه پاسخی در آن دنیا در مقابل خداوند منان دارند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج