۲۶۷۷۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد:

شرایط روزنامه‌ های ایران بحرانی است

قیمت کاغذ چاپی برای روزنامه‌ها در یک ماه اخیر از کیلویی ۱۲۰۰ تومان به کیلویی ۱۷۰۰ تومان رسیده است.

خبرگزاری ایلنا: قیمت کاغذ چاپی برای روزنامه‌ها در یک ماه اخیر از کیلویی ۱۲۰۰ تومان به کیلویی ۱۷۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که به گفته مدیران مسئول بسیاری از روزنامه‌های مستقل که مشتری اصلی این کالا هستند، کاغذ با قیمت کنونی هم به سختی و با مشکلات زیادی از بازار تهیه می‌شود.

سیف‌الله یزدانی (مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد) در مورد افزایش قیمت کاغذ و کمبود شدید این کالا در بازار گفت: تنها کارخانه کاغذسازی ایران، کارخانه چوب و کاغذ مازندران است. در تمام سال‌های حیات این کارخانه، انواع حمایت‌ها از آن به عمل آمده است.

این کارخانه در حال حاضر تولید چندانی ندارد و به حالت نیمه تعطیل در آمده است. این اتفاق باعث شده که تمام نیاز کاغذ مورد استفاده در نشریات، در حال حاضر از خارج از کشور تامین شود.

وی در ادامه به افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت: همزمان با بالا رفتن قیمت دلار، مسئولان وعده‌های زیادی برای ارائه دلار با قیمت ۱۲۰۰ تومان برای خرید کاغذ از خارج را دادند. هیچ کدام از این وعده‌ها تاکنون اجرایی نشده است و تاثیر شدید بالا رفتن قیمت ارز بر قیمت کاغذ کاملآ مشهود است.

یزدانی در مورد هدفمند ساختن یارانه‌های صنعت نشر و نقش آن در بالا رفتن قیمت‌های این صنعت گفت: با توجه به حوزه کاری و اطلاعات ما در زمینه اقتصاد، پیش از اجرای این طرح در مورد صنعت نشر، هشدارهای لازم را به تمام مسئولان و دست اندرکاران این حوزه دادیم، اما نهایتآ متهم به بدبینی شدیم. امروز شاهد این هستیم که بیشتر پیش بینی‌ها به حقیقت پیوسته است.

وی در مورد نقش جریان‌های دلالی اقتصادی در این عرصه گفت: به هر حال در فضاهای اقتصادی ناآرام، دلال‌ها هم ممکن است از این فضا استفاده کنند. این مساله هم در بی‌ثباتی بازار موثر است.

مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد در مورد تاثیر این اتفاقات بر روند کار روزنامه‌ها گفت: ‌ ظرف دو ماه اخیر قیمت کاغذ از کیلویی ۱۲۰۰ تومان به کیلویی ۱۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است، ‌ ولی حتی با این قیمت هم به سختی می‌شود در بازار آزاد کاغذ را تهیه کرد. با افزایش شدید قیمت‌ کاغذ، مسلمآ در اولین اقدام تیراژ روزنامه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اما این کاهش تیراژ هم تاثیر چندانی بر کاهش قیمت تولید روزنامه ندارد؛ بسیاری از هزینه‌های چاپ برای تیراژ‌های مختلف ثابت است. این هزینه‌ها شامل استهلاک دستگاه‌های چاپ، دستمزد کارگران، هزینه‌های ثابت چاپخانه و کاغذ‌هایی است که در حین چاپ از بین می‌روند. در ‌‌نهایت با این هزینه‌های ثابت، چاره‌ای جز تعطیلی روزنامه باقی نمی‌ماند.

یزدانی درباره عملکرد مسئولین در حمایت از مطبوعات مستقل گفت: با توجه به این‌که شخص مقام معظم رهبری، بار‌ها بر حمایت از مطبوعات تاکید کرده‌اند، توقع ما از حمایت‌های مسئولین بسیار بیشتر از این است. مدیران ارشد نظام هم همواره در مورد حمایت از مطبوعات متفق‌القول بوده‌اند.

اما در عمل شاهد این هستیم که حمایت چندانی از مطبوعات به عمل نمی‌آید. علاوه بر اين، شرایط مطبوعات مستقل مثل مطبوعات دولتی نیست. نشریات دولتی و کثیرالانتشار از سال‌های پیش دارای سازو کار‌های مناسب اقتصادی بودند.

آن‌ها از حمایت‌ نهاد‌های دولتی برخوردارند و حتی بعضی از این نشریات امکان واردات مجزای کاغذ را برای خودشان دارند. در‌آمد این نشریات از بخش آگهی‌هایشان بسیار زیاد است. به این ترتیب بالا رفتن قیمت و نوسانات شدید اقتصادی تاثیر چندانی بر ادامه فعالیت آن‌ها ندارد. ما خواستار حمایت‌های دولتی از مطبوعات مستقل و کوچک‌تر هستیم.

مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد ضمن اظهار نگرانی از ادامه این روند در آینده گفت: پیش‌بینی من این است که اگر شرایط به همین گونه پیش برود، ‌ تا اوائل پائیز شاهد تعطیلی ۱۰ تا ۱۲ روزنامه مستقل هستیم. این مساله بسیار نگران کننده است. از طرف دیگر ممکن است بعضی دیگر از روزنامه‌ها برای نجات از شرایط موجود، ‌ وارد ارتباطات غیر حرفه‌ای بشوند. این کار جریان سالم مطبوعات را تخریب می‌کند.

موقعیت مطبوعات کشور در حال حاضر بسیار نگران کننده است. هرچند که متولی اصلی این جریان وزارت ارشاد است، ‌ اما برای عبور از این شرایط بحرانی، تنها راه‌حل حمایت همه جانبه تمام مسئولین و دستگاه‌های دولتی و حکومتی از مطبوعات است. این حمایت‌ها بايد در این مقطع حساس و نگران كننده از مطبوعات انجام بشود تا بتوانند از این مرحله بحراني به سلامت عبور کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج