جاباما
۲۶۹۷۶۱
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

انتقاد از اظهارنظر جنجالی درباره زنان ایرانی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهاراتی مبنی بر لزوم ممنوعیت برخی فعالیت‌های اجتماعی زنان را برخلاف گفتمان غالب انقلاب اسلامی دانست و گفت: نمی‌توان تفکیک کرد و گفت که زنان در بعضی صحنه‌ها باشند و در بعضی صحنه‌ها نباشند؛ بلکه در همه صحنه‌هایی که شئونات آنها رعایت می‌شود، باید حضور داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهاراتی مبنی بر لزوم ممنوعیت برخی فعالیت‌های اجتماعی زنان را برخلاف گفتمان غالب انقلاب اسلامی دانست و گفت: نمی‌توان تفکیک کرد و گفت که زنان در بعضی صحنه‌ها باشند و در بعضی صحنه‌ها نباشند؛ بلکه در همه صحنه‌هایی که شئونات آنها رعایت می‌شود، باید حضور داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در گفت‌وگو با شفقنا با اشاره به برخی سخنان مبنی بر لزوم ممنوعیت اشتغال زنان در ادارات و ... اظهار کرد: فردی که بر تفکر حضرت امام(ره) و ادبیات انقلاب اسلامی اشراف دارد، از شنیدن چنین اظهاراتی بعد از گذشت سی و چند سال از انقلاب تعجب می‌کند.

وی افزود: احتمال دارد نقل قول درستی نشده باشد زیرا معمولاً بعید است که افراد تحصیلکرده چنین صحبت‌هایی داشته باشند و شاید صحبت‌های ایشان درست مفهوم نبوده است. در مجموع از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن، حضرت امام(ره) تأکید فراوانی داشتند که حضور زنان در همه صحنه‌های انقلاب و به ویژه در دوره بازسازی و دوره جنگ، بسیار مشخص و مؤثر بوده است.

حشمتی با بیان اینکه "توصیه‌های حضرت امام در انتخابات مختلف و امثال آن نیز بر حضور زنان تأکید داشت"، گفت: باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان تفکیک کرد و گفت که زنان در بعضی صحنه‌ها باشند و در بعضی صحنه‌ها نباشند؛ بلکه در همه صحنه‌هایی که شئونات آنها رعایت می‌شود، باید حضور داشته باشند. در بعضی امور از جمله برخی رشته‌های خاص پزشکی و مهندسی و تحقیق نیز واجب است که زن‌ها وارد صحنه شوند. برخی رشته‌ها نیز منحصر به آنان است و باید در آن رشته‌ها حضور داشته باشند. بانوان، نیمی از جمعیت ما را تشکیل می‌دهند و هیچ ایرادی نیست که در برخی رشته‌های دیگر نیز با حفظ شئونات خود وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه "در آیات و روایت نیز هرگاه صحبت از مؤمنان است"، خطاب‌هایی عام مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه نشده است که از باب جنسیت، کسی را بر کسی ترجیح دهند و نگاه قرآن، «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» است. بر این اساس همه این مبانی نشان می‌دهد در هر جایی که نیاز است، زن‌ها باید دوشادوش مردان حضور و فعالیت مؤثر داشته باشند.

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: در انقلاب اسلامی ایران، اتفاقاتی رخ داده است هم از جهت روشنفکری و هم از جهت نگاه‌های دقیق‌تر به اسلام که حضرت امام(ره) آن را اسلام ناب می‌خوانند. از جهت حضور زن‌ها در همه عرصه‌های علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، ورزشی و کارهای دیگر نیز تفوقی نسبت به کشورهای عربی داریم و آن نگاه‌های تقریباً تحجرآمیزی که در این کشورها مشاهده می‌شود، گویای این مطلب است که در این زمینه‌ها از ما بسیار عقب‌تر هستند و همین موضوع، نظر دنیا را به ایران جلب می‌کند. حیف است در چنین شرایطی و در ایران با مردمی روشنفکر، آزادیخواه و مستقل که به هر جهت شئونات و کرامت انسان‌ها را مدنظر قرار می‌دهند، با سخنانی از این دست، انقلاب اسلامی به گونه‌ای دیگر معرفی می‌شود. حیف است معرفی از انقلاب اسلامی به این شکل باشد که ایران، محدودیت و جنسیت قائل است و خدای ناکرده زنان، جنس درجه دو هستند و این‌گونه صحبت‌ها.

او با اعتقاد به اینکه آنچه ما از ادبیات امام(ره) سراغ داریم به این شکل نیست، گفت: در نگاه مراجع بزرگی از جمله حضرت امام(ره) واقعاً کرامت انسان مطرح است؛ بنابراین جنسیت، رنگ می‌بازد و اصلا مطرح نمی‌شود. حضرت امام نیز همیشه تکریم و زنان را به بزرگی یاد می‌کردند. گاهی ترجیحاتی به خانم‌ها می‌دادند که به آقایان نسبت نمی‌دانند. به طور مثال گاهی اوقات می‌گفتند که اگر خانم‌ها نبودند، اصلا انقلاب ما به ثمر نمی‌رسید. حضرت امام(ره) چنین تعابیری دارند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به احتمال قوی این صحبت‌ها بد بیان شده است. وگرنه نظریات روشنفکران، مسئولان اصلی نظام، خود رهبری آنقدر روشن و واضح است که چنین اظهارنظرهایی تأثیر چندانی نخواهد گذاشت. حداقل ۳۰ انتخابات در ایران پس از انقلاب برگزار شده است که زنان دوشادوش مردان به پای صندوق‌های رأی آمده‌اند و خود آنها کاندیدا شده و وارد مجلس شده‌اند. عملکرد ما نشان می‌دهد که به حرف‌های زده شده یا توصیه‌هایی که حضرت امام داشته‌اند، عمل کرده‌ایم و بعید است که خطری مانند بی‌اعتمادی نسبت به انقلاب را به دنبال داشته باشد.

او با هشدار نسبت به اینکه مسئولان باید مراقبت کنند، گفت: مسئولان نباید نظر شخصی و نظری که خود به آن رسیده‌اند را از تریبون‌های رسمی مطرح کنند؛ صحبت‌هایی که دشمنان می‌توانند از آن سوءاستفاده کنند. شاید ما در بعضی محافل و مجالس، نقطه نظراتی داشته باشیم، اما شاید کشیده شدن این موارد به برنامه‌های رسمی نظام، آثار خوبی نداشته باشد.

هفته گذشته سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان گفته بود: حق زن این نیست که کار کند بلکه این است که دولت، مردان را از نظر مالی تأمین کند. باید فعالیت زنان در مغازه‌ها و ادارات و شرکت‌ها ممنوع باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید فعالیت زنان در مغازه‌ها و ادارات و شرکت‌ها ممنوع باشد

      پاسخ ها

      • سانی

        حالا مگه به زنان چقدر حقوق میدن که سر کارکردنشون اختلافه؟؟؟؟ بیشتر به خاطر فرار از افسردگی و حس مفید بودن یا اجتماعی بودنشه که بیرون از خونه کار میگیرن.

      • بدون نام

        باشه چشم چون شما فرمودین حتما اطاعت امر میکنیم!!!!!

    • بدون نام

      بهتر است کارهای بیرون به مردها سپرده شود. خانم معاونت قرآن و عترت بهتر می دانند که در شرکت ها شئونات زن ها رعایت که نمی شود هیچ ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارهای بیرون به مردها سپرده شده که اینقدر امار اختلاس ودزدی ها زیاد شده !

    • ایرانی

      زن باید به کارهای خانه برسد و این نوعی خدمت به خانواده و جامعه است.

      متاسفانه کارکردن زنان از فرهنگ غرب به ایران وارد شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت میدونی چقدر امل و عقب مونده هستی یا نمی دونی؟ عرب های سوسمار خور از تو روشنفکر ترند.

      • بدون نام

        متاسفم برای تو و زن هایی که تو مردشونی

      • بدون نام

        تعطیل رسمی که میگن اینه ها

    • بدون نام

      زنان باید در کارخانه ها و جاهایی که دیده نشوند به کار گرفته شوند ، در جامعه فقط مردان باید در حال کارهای شیک باشند و زنان در خانه و کارگاه کارخانه کارهای خرد و کوچک انجام دهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ!جرات داری به زن خودت اینا رابگی ؟!

    • ماندانا

      آقای محترم اگر خودت هم زن بودی همین نظر را داشتی

    • بدون نام

      چه بخواین چه نخواین زنها جایگاه خودشونو پیدا کردن و کسی هم جلودارشون نیست این حرفا الکی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج