جاباما
۲۸۴۱۳۰
۶ نظر
۵۱۰۴
۶ نظر
۵۱۰۴
پ

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

یکی از گونه های گردشگری در دنیای امروز گردشگری غذا است که اتفاقا در ایران، خوزستان از جمله استان هایی است که در این زمینه از جذابیت های بیشتری برخوردار است.

هفته نامه اوقات خوش - محمد سعید رضایی، حسین زندی: بهترین فصل ها برای سفر به استان خوزستان، پاییز و زمستان است. در سفر به خوزستان با اقوام مختلفی از جمله اعراب، عمله ها، بختیاری ها، بالاگریوه ها و کولی ها آشنا می شوید و از زبان ها، گویش ها و لهجه های لری، فارسی یا لهجه های دزفولی، شوشتری، بهبهانی، آبادانی و خرمشهری (لهجه شهرنشینان) و عربی که از زبان های رایج در خوزستان است بیشتر لذت می برید.

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

اما یکی از گونه های گردشگری در دنیای امروز گردشگری غذا است که اتفاقا در ایران، خوزستان از جمله استان هایی است که در این زمینه از جذابیت های بیشتری برخوردار است.

چی بخوریم؟

استان خوزستان با تنوع غذایی بسیار بالا می تواند نماینده گردشگری غذایی در کشور باشد. به ویژه آبادان، به واسطه ورود ادویه های بسیار متنوع برای طبخ غذا با شناسایی ذائقه مردمان این آب و خاک، غذاهای زیادی را به کشور معرفی کرده و البته مکان هایی مخصوص عرضه چنین مواد غذایی را هم در خود جای داده است.

فلافل

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

فلافل نوعی غذای خشک است که مربوط به کشور لبنان بوده اما در ایران به نام آبادان شناخته شده است. عمده ماده اولیه این خوراک از نخود خیس خورده یا نیم پخته چرخ کرده است که خمیر باگت، پیاز و ادویه جات مخلوط سرخ کردنی تهیه شده و در بازار به صورت ساندویچ عرضه می شود.

سمبوسه

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

سمبوسه یکی از غذاهای هندی است که در ایران باز هم از طریق مردم آبادان به شهرت رسیده است. مواد اولیه سمبوسه شامل سیب زمینی، جعفری و تره است که این سه ماده را به همراه ادویه های مخصوص با هم مخلوط می کنند و در غلافی از نان می پیچانند و سرخ می کنند. سمبوسه از دیگر غذاهای ساده و خوشمزه این خطه است که ترکیباتی از نان، سیب زمینی، سبزی و ادویه جات است.

قلیه ماهی آبادان

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

قلیه ماهی یکی از غذاهای اصلی مردم خوزستان، بوشهر و هرمزگان است. قلیه ماهی آبادان غذای خورشتی است که از ماهی، سبزی، مخصوص سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص تشکیل می شود. این غذا را به شیوه ای شبیه قرمه سبزی طبخ می کنند. ماهی را به اندازه تکه های 4 در 4 سانتیمتر خرد کرده و می شویند. ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می کنند باید بدون استخوان باشد. به همین دلیل ماهی های شوریده، سنگسر، هامور، حلوا و سیاه برای تهیه این غذا مناسب هستند.

کبه عربی (غذای سنتی خوزستان)

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

یکی از غذاهای سنتی که در بین مردم عرب زبان خوزستان متداول است، کبه نام دارد. برای تهیه این غذا ابتدا برنج ها را با مقداری آب روی حرارت ملایم می پزند تا حدی که برنج ها مثل برنج شیر برنج شود. از طرف دیگر سیب زمینی را با رنده ریز رنده کرده و با برنج مخلوط می کنند. اگر بخواهند کبه یک دست تری داشته باشند این مواد را با هم چرخ می کنند. سپس یک تخم مرغ و کمی نمک و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و ورز می دهند.

امگشت

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

یکی دیگر از غذاهای محلی مردم خوزستان امگشت است. امگشت غذایی است که عرب های خوزستان با ماهی کباب (قباد) نمک سود شده درست می کنند.

پاکوره

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

پاکوره نیز غذای وارد شده از کشور هند است که از قدیم الایام در آبادان درست می شده. مواد اولیه و اصلی خوراک پاکوره شامل سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه جات است. این غذا به دلیل استفاده از ادویه های مختلف مثل ادویه مرغ و ادویه خورشتی دارای طعم های متفاوتی است. پاکورا خوراکی لقمه ای مانند است که با خمیرمایه ای بسیار آسان طبخ می شود. این غذا با به کارگیری ادویه جات مخصوص این منطقه توانسته جایی را در ذائقه مردم آبادان برای خود پیدا کند.

خورش بامیه

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

خورش بامیه یک غذای عربی است که در فرهنگ غذایی آبادان جایگاه خاصی دارد. برای تهیه آن، دمباله بامیه را طوری قطع می کنند که مایع لزج بامیه خارج نشود. به غیر از بامیه مابقی مواد تشکیل دهنده شبیه خورشت بادمجان است که بایستی مهیا شود، سپس بامیه را که پیش تر در ماهی تابه سرخ شده را با مقداری سیر درسته به خورشت اضافه می کنند و با آتش ملایم می پزند.

رنگینک

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

رنگینک یک شیرینی خانگی است که آن را با رطب مرغوب یا خرما تهیه می کنند و این شیرینی در فروشگاه ها و قنادی های تهران عرضه نمی شود. بنابراین بهتر است به آبادان سفر کنید تا طعم واقعی آن را بچشید. آرد سفید تفت داده شده در روغن، دارچین، خاک قند و رطب مواد تشکیل دهنده رنگینک هستند. این شیرینی بسیار لذیذ و معروف است.

ماهی صبور

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

صبور از جمله ماهی های بسیار چرب و دارای تیغ ریز فراوان است که باید آن را حتما در تنور یا فر پخت. برای تهیه مواد درون شکم ماهی از کمی سبزی گشنیز و شنبلیله، سیر، پیاز، تمرهندی و فلفل قرمز که پیش تر با هم مخلوط می کنند، استفاده می شود.


کجا غذا بخوریم

فلافل سرای اکبر برزیلی

همانطور که می دانید خاستگاه فلافل ایران در آبادان است و بهترین فلافل را در آبادان می توان خود افرادی که به آبادان سفر می کنند چه پولدار باشند، چه فقیر تلاش می کنند یک وعده غذایی فلافل این شهر را آزمایش کنند.

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

یکی از قدیمی ترین ساندویچی های آبادان، «فلافل سرای اکبر برزیلی» است. اینجا از آن دسته ساندویچی های معروف در آبادان است که آدرسش را همه می دانند و اگر بپرسید کجا فلافل خوب می توان خورد می گویند فلافل اکبر برزیلی. این مغازه در خیابان شهید منتظری، خیابان هتل کیوان، فرعی اول، راسته بازار روز آبادان قرار دارد.

رستوران تاج محل

مسلما کسی که به جنوب کشور و خوزستان سفر می کند دوست دارد غذاهای محلی و دریایی این منطقه را هم بخورد. به تازگی یک رستوران هم به نام تاج محل در قسمت بازار ته لنجی ها افتتاح شده که غذاهای جنوبی خوبی عرضه می کند و تنوع زیادی هم دارد. خوراک میگوی رستوران تاج محل آبادان بسیار لذیذ است.

رستوران چینی ها (دنیا)

اگر به آبادان سفر کنید در خیابان شهرداری با یک مکان کوچک تازه تاسیس به نام «دنیا» مواجه می شوید که غذاهای دریایی تک و منحصر به فردی دارد. یک خانم چینی مدیر و آشپز آنجاست که غذاها را کاملا تازه در مقابل چشمان خودتان طبخ می کند. البته چون تهیه غذا بعد از سفارش مشتری انجام می شود، طبیعتا حاضر شدن آن به طول می انجامد.

فست فود حکیم

فست فود «پیتزا حکیم» به جز پیتزا و ساندویچ، انواع غذاهای فانتزی و متفرقه را هم عرضه می کند و از غذاخوری های شلوغ آبادان است. این فست فود در خیابان زند، کنار سینما 5 بعدی قرار دارد.

فلافل نسیم

«فلافل نسیم» حرف اول را در فلافل فروشی های آبادان می زند که در ایام عید و شب ها بسیار شلوغ است. شعبه اصلی و شلوغ آن در خیابان شهرداری است. این فلافلی شعبه دیگری در پاساژ جمهوری (کنار پاساژ کویتی ها) دارد که هم خلوت تر است و هم فضای آرامی دارد.

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

سمبوسه عباس آقا

هر چند تمام فلافل ها و سمبوسه های آبادان خوشمزه و ارزان است اما سر چهارراه امیری مقابل پاساژ کویتی ها یک سمبوسه فروشی وجود دارد به نام «سمبوسه عباس آقا» که در این شهر معروف است.

فست فود ایرانویچ آبادان

در خیابان امیری، نبش شاهپور، طبقه فوقانی بانک سامان یک رستوران زیبا قرار دارد که جزو رستوران های زنجیره ای ایرانویچ است. در این رستوران علاوه بر غذاهای روز اروپایی و فست فودی، غذاهای رسمی و اصیل ایرانی نیز عرضه می شود. این رستوران نه تنها برای آبادانی ها ناشناخته نیست بلکه بیشتر خوزستانی ها آن را می شناسند و میهمان های خود را به این رستوران دعوت می کنند.

در سفر به آبادان چی بخوریم؟

همچنین در سفر به شهر آبادان می توانید از غذاهای رستوران کاج در خیابان احمد آباد نبش فرعی اول - پاکستان مرکزی در خیابان امام خمینی - ترنج در خیابان شهرداری مرکزی (میدان انقلاب) - هزار و یک شب در خیابان امام روبروی بازار حلبی سازها - آقاجون در خیابان امام جنب بازار اصفهانی ها روبروی بانک صادرات - نسیم در خیابان شهید منتظری (شاپور) نبش خیابان گمرک - ایران زمین خیابان دبستان و استاتیرا در خیابان طالقانی آباد استفاده کنید و لذت ببرید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دلم خواست........
      خدا هیشکیو تو غربت نذاره.....

    • بیتا

      وااای دلم خواست

    • میثاق

      زمان دانشگاه آبادان بودم و بیشتر این جاها رو امتحان کردم... البته رستوران پاکستان مرکزی تو خیابون امیری و فست فود ان سی تو امیرآباد و فلافل کنجدی تو پاساژ جمهوری نزدیک همون فلافلی نسیم هم خیلی خوبن... و صد البته بعد از شام از خیابون زند نبش خیابون امام از تخمه فروشی علیرضا تخمه داغ بخرید و لذت ببرید

      پاسخ ها

      • اسماعیل

        نخیر من مخالف نظر شما هستم من از زمان جنگ تا حالا تو ابادانم خیلی خوب میدونم کدوم فست فود کیفیت دارم و کدوم نداره فقط تو کل ابادان یجا کیفیت خوب میده اون هم علی ساتدویچی فرحاباد ایستگاه دو باور نمیکنید خودتون تست کنین

    • اسماعیل

      لطف کنین علکی اسم معروف نکنین مثل فلافل اکبر برزیلی و غیره چون خداییش اینا یی که اسمشون خوب در رفته بدترین ساندویچو دارن میدن بخصوص فلافل فقط من یه جا فلافل خورم که خداییش ترد و خوش طمع بود اون هم ابادان ایستگاه دو فرحاباد ساتدویچی علی یه کیوسک کوچیک سر اصلی بخدا تو عمرم اینطور فلافل نخورده بودم همه نوع ساندویچ هم داره خیلی لایک بهش میدم

    • اسماعیل

      لطف کنین علکی اسم معروف نکنین مثل فلافل اکبر برزیلی و غیره چون خداییش اینا یی که اسمشون خوب در رفته بدترین ساندویچو دارن میدن بخصوص فلافل فقط من یه جا فلافل خورم که خداییش ترد و خوش طمع بود اون هم ابادان ایستگاه دو فرحاباد ساتدویچی علی یه کیوسک کوچیک سر اصلی بخدا تو عمرم اینطور فلافل نخورده بودم همه نوع ساندویچ هم داره خیلی لایک بهش میدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج