۲۸۴۸۲۶
۳۳ نظر
۵۰۲۳
۳۳ نظر
۵۰۲۳
پ

اعتراض خانواده شهید جهان آرا به «کیمیا»

خانواده شهید سیدمحمد جهان‌آرا با اعتراض به نمایش تصویر غیرواقعی و تحریف‌شده از فرمانده دلاور سپاه خرمشهر در سریال کیمیا تأکید کردند آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده بدون هماهنگی آنها بوده و مورد تأیید نیست.

خبرگزاری تسنیم: خانواده شهید سیدمحمد جهان‌آرا با اعتراض به نمایش تصویر غیرواقعی و تحریف‌شده از فرمانده دلاور سپاه خرمشهر در سریال کیمیا تأکید کردند آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده بدون هماهنگی آنها بوده و مورد تأیید نیست.

سیدمحمدحسین جهان‌آرا برادر شهید جهان‌آرا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از اعتراض خانواده فرمانده دلاور سپاه خرمشهر به تصویر ارائه شده از سردار شهید سیدمحمد جهان‌آرا در سریال کیمیا سخن گفت و آن را تصویری غیرواقعی و مشوه دانست.

او تصریح کرد: آبان‌ماه امسال جلسه‌ای با نماینده آقای سرافراز رئیس صدا و سیما و عوامل سریال کیمیا در مؤسسه صبا داشتیم و مفصل درباره بخشهای مرتبط با شهید جهان‌آرا در این سریال صحبت و با توجه به دیالوگ‌های نوشته شده، مخالفت خود را با این سکانس‌ها اعلام کردیم.

جهان‌آرا افزود: در آن جلسه عوامل سریال قول دادند سکانس‌ها و دیالوگ‌های منتسب به محمد را از سریال حذف کنند ولی ظاهراً مسئله را با حذف صرف نام شهید جهان‌آرا از متن فیلمنامه حذف کردند اما با این حال برای همگان کاملاً مشخص است که آقای حامد بهداد که از هنرپیشه‌های خوب کشور است، نقش چه‌کسی را ایفا می‌کند.

برادر شهید جهان‌آرا گفت: تصویری که از محمد در سریال کیمیا به نمایش درآمده، تصویر یک انسان بلاتکلیف و مستأصل است در حالی که دیالوگ‌هایی چون «نمی‌دانم چه‌کار کنم؟» یا «نمی‌توانیم معجزه کنیم» متعلق به او نیست و هرگز کسی از زبان محمد چنین سخنانی نشنیده است.

جهان‌آرا توضیح داد: در زمان اشغال خرمشهر توسط بعثی‌ها، شهید رجایی با محمد تماس گرفته و به او گفته بود "هیچ‌کس برای نجات شهر کمک نمی‌کند و باید خودتان هرکاری می‌توانید انجام دهید" و لذا محمد تکلیف خود را در قضیه جنگ کاملاً می‌دانست و با اقتدا به مولایش امام حسین(ع) تکلیف را در مقاومت می‌دید.

وی ادامه داد: به‌گواهی بسیاری از همرزمان شهید جهان‌آرا، محمد حتی در سخت‌ترین شرایط که رزمندگان ما در صحنه نبرد نابرابر با دشمن در حال شهادت بودند، با امیدواری می‌گفت "تا خدا و امام را داریم غصه نداریم و اگر ایمان‌مان سقوط نکند دوباره شهر را به دست می‌آوریم" و با همین روحیه هم ۴۵ روز با دست خالی مقابل یک لشکر مجهز دشمن ایستاد.

برادر شهید جهان‌آرا با بیان اینکه فرمانده دلاور سپاه خرمشهر زندگی خود را وقف نظام کرده بود، گفت: او قبل از انقلاب با رژیم شاه مبارزه می‌کرد و در مقاطعی زندگی مخفیانه داشت و در این راه حتی به زندان افتاد و بعد از انقلاب نیز با گروهک خلق عرب مقابله کرد و انسان آبدیده‌ای بود که اصول مبارزه و جنگ را می‌دانست.

جهان‌آرا افزود: در جنگ هم او در همه صحنه‌ها حضور داشت و تحرکات دشمن را رصد می‌کرد و دستورات و گزارش دقیقی می‌داد اما در سریال کیمیا فردی منفعل نشان داده شده و به حاشیه رفته است؛ به‌طوری که بسیاری از دوستان او می‌گویند نقش محمد در خرمشهر تحریف شده و حق وی ادا نشده است.

وی ادامه داد: آن زمان من دزفول بودم و یک بار که محمد آمده بود آنجا، گفتم "چگونه با دست خالی و نیروی کم می‌خواهید بجنگید و شهر را آزاد کنید؛ فکر می‌کنید می‌توانید معجزه کنید؟"، که او پاسخ داد "معجزه ما در همین مقاومت است و تاریخ و آیندگان درباره ایستادگی و پایداری ما قضاوت خواهند کرد".

برادر سردار شهید سید محمد جهان‌آرا اظهار داشت: کیمیا سریال خوبی است و برای آن زحمت زیادی کشیده شده ولی سکانس‌های مربوط به شهید جهان‌آرا هم از نظر محتوا و هم به‌لحاظ بازیگری ضعیف است و اینکه در چند سکانس سطحی به یک شخصیت محبوب پرداخته شود، چهره او را مخدوش می‌کند.

جهان‌آرا افزود: آنچه درباره شهید جهان‌آرا در این سریال به نمایش درآمده هیچ تطابقی با شخصیت او ندارد و تصویری غیرواقعی و مشوه است که بدون هماهنگی با خانواده ما ساخته شده و نسبت به آن معترض هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نمایش چهره واقعی شهید جهان‌آرا مستلزم شناخت دقیق شخصیت و افکار و اطلاع از زوایای زندگی اوست، متذکر شد: تاکنون رسم بوده برای ساخت فیلم‌های مرتبط با شهدا عوامل فیلم با خانواده‌های آنها صحبت می‌کردند تا با خصوصیت و زندگی او کاملاً آشنا شوند و حتی بازیگر این نقش را با هماهنگی خانواده انتخاب می‌کردند اما درباره محمد این مسئله رعایت نشده است.

جهان‌آرا تصریح کرد: هنگامی که آقای بهبهانی‌نیا (نویسنده سریال کیمیا) در حال نگارش فیلمنامه خاک سرخ بود به آقای حاتمی‌کیا (کارگردان سریال) پیشنهاد کرد چند سکانس درباره شهید جهان‌آرا در سریال بگنجاند ولی ایشان نپذیرفته و گفته بود نمی‌توان شخصیت بزرگی چون جهان‌آرا را در چند سکانس محدود به تصویر کشید.

برادر شهید جهان‌آرا با بیان "نظر ما این است که زندگی و نقش محمد در دوران مبارزه با رژیم شاه در ایام جوانی و همچنین حضورش در جنگ در یک فیلم مستقل به‌طور جامع نشان داده شود" گفت: تعجیل و ارائه تصویر ناقص از شهید جهان‌آرا که تاکنون فیلمی درباره او ساخته نشده باعث تخریب وجهه او و بی‌اثر شدن نمایش سیمای کامل وی در آینده می‌شود. اگرچه سید محمدحسین جهان‌آرا می‌گوید بحث او ناظر بر سریال کیمیا و فیلم‌های مرتبط با موضوع خرمشهر نیست و صرفاً درباره برادرش سخن می‌گوید ولی نمی‌تواند از یک اشکال تاریخی سریال کیمیا که آن هم مرتبط با فرمانده دلاور سپاه خرمشهر است، بگذرد.

او می‌گوید: وقتی خرمشهر در سوم خرداد سال ۶۱ آزاد شد، هنوز سرود «ممد نبودی» ساخته نشده بود و آن‌گونه که آقای عزیزی (از بچه‌های سپاه) تعریف کرده، این سرود در سالگرد شهادت محمد جهان‌آرا ساخته شد که با آقای کویتی‌پور آمدند تهران آن را اجرا کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گاگول بلا

      شاید در این سریال حق جهان آرا به درستی ادا نشده ولی تمامی مردم دلاوری های این شهید عزیز را می دونند.......

      پاسخ ها

      • roz

        یعنی واقعا با شهید جهان آرا هم مشکل دارین که منفی دادین؟! خدا

      • فاطمه

        موضوع اين سريال درباره شهيد جهان آرا نيست كه اعتراض بشه فقط چند سكانس بهشون اختصاص داده شده ، به نظرم همون چند ديالوگ هم مظلوميت و تنهاييشونو مقابل دشمن نشون داد...

      • بدون نام

        درسته موضوع سریال درمورد جهان ارا نیست ولی همون چندتا دیالوگ هم ک میارن باید معتبر باشه ودرست نه هرچی دلشون خواست بیارن

    • ایرانی

      تمام شهیدا برای ما جنگ کردن برای حفظ ناموس و کشورمون همین الان هم جنگ بشه ما حاضریم یریم واسه دفاع از کشور

      من از شخصیت محمد جهان ارا خوشم میاد و برام مقدسه

      ولی برادر اقا محمد جوری حرف میزنن ک نعوذوبالله محمد خداس

      ب نظر من کلماتی ک تو اون سکانس گفته شده تاثیرش بهتره

      بیاید با یاد شهیدامون بذاریم اسطوره بمونن
      نه اینکه خیلی چیزایی بهشون بچسبونیم ک مردم باور نکنن

      جانم فدا ایران

      پاسخ ها

      • جواد

        اینایی که منفی دادن فازشون چیه!!؟ یعنی اگه دشمن حمله کنه، شهر و نامسشون رو دو دستی تحویل میدن !!؟؟

      • بدون نام

        اتفاقا برادر ایشون نخواستن بگن ایشون خداست درواقع میخوان بگن شهیدان همشون روحیه وایمان بالایی داشتن .خاطرات شهیدان رو بخونی میبینی بعضی هاشون در بیشتر کارهاشون ائمه ب طور مشهودی یاریشون میکردن

    • امید

      ما ارتشی ها باید اعتراض کنیم که هیچوقت تو دفاع از خرمشهر از دلاوری های نیروی دریایی ،هوا نیروز و نیروی زمینی یادی نمی شود

    • user

      محمد جهان آرا اینقدر بزرگ و محبوب هستند که هرگز با چنین مواردی زیر سوال نمیروند. ما ایرانیها همواره مدیون ایشان هستیم و به او ارادت داریم. آقای بهداد هم کارنامه خود را با نام آن شهید عزیز مزین و متبرک کردند هرچند این نقش را درست و بجا ایفا نکردند. محمد جهان آرا همیشه در قلب ایران است.
      در ضمن کاملا مشخص بود که دیالوگهای نقش جهان آرا صحت ندارند کیست که نداند گفتار و کردار و پندار جهان آرا سرشار از امید و ایمان و شکیبایی بوده است؟
      درود بر روح بلند محمد جهان آرا و درود بر تمام ایرانیان حق شناس و با درایت و قدردان.
      لطفا زیاده گویی مرا ببخشید.

    • ایرج

      ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته .خداوند رحمتش کند این بزرگ مرد و دلاور ایران زمین را .ایران و ایرانی هرگز دلوار مردیهای او و همرزمانش را از یاد نخواهد مرد.افسوس که او و مثل او را از دست دادیم واکنون قحط الرجال شدیم

    • شهاب

      درود خدا بر شهید جهان آرا و همرزمان شهیدش و همچنین درود بر کویتی پور عزیزخواننده،ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته،با شنیدن این نماهنگ اشک در چشمانم جاری می شود و به روح پرفتوح همشون درود میفرستم.

    • علی

      ضمنا؛ان سکانسی که فرمانده میدان برای آوردن طلاها می رود و در همان صحنه هم زخمی و بعد به شهادت میرسد این مطلب را در ذهن تداعی می کند که آنان شهید طلاها شده اند.

    • تاراک

      اگه خود جهان آرا هم بود میگفت خون هیچ شهیدی از هیچ شهید دیگری رنگین تر نیست... اونی که بدون هیچ اسلحه ای فقط با چنگ و دندون دفاع کرد برادرشا خواهرشا مادرشا و ..... و .... را جلوی جشمهایش از دست داد اونا پس چی!!!!!! اونا را باید کجا دید... جهان آراها که همیشه همه جا توی کل تاریخ دیده شده اند....
      رشادتهای همه ارتیشان عزیز که خالصانه جنگیدند با وجود جایگاه تضعیف شده اشان در نظام جدید پا به پای مردم شهر جنگیدند و بسیار جهان آراها از دست دادند ولی هیچ جایی هم بیلبرد نشدند..... و حالا هم که در فیلم ها .... مستندها و سریالها و جشنواره ها که اسمی ازشون برده نمیشه ..... ارتش فدای ملت... و همین.

    • زهرا

      با سلام و احترام به همه خوانندگان عزیز
      به عنوان یک تاریخ دان:
      باید به اطلاع برسانم که آزادی خرمشهر به دست ارتشیان نیروی دریایی و سپاه و مردم مقاوم خرمشهر انجام شد، اگر بدون غرض و پشتیبانی از ارگانی یک با دیگر واقعیت های جنگ را بخوانید متوجه می شویم افراد شاخص امیر دریادار سیاری که هم اکنون فرمانده محترم نیروی دریایی، محمد جهان آرا و ناخدا هوشنگ صمدی که هم اکنون زنده و در خوزستان زندگی می کنند، هستند.
      برای سلامتی همه عزیزان ارتشی و سپاهی و مردم مقاوم ایران صلوات

    • عرفان

      سلام
      بنده عاشق شهدا هستم
      و با اونها زندگی میکنم و نفس میکشم
      اتفاقا بنده با تمام احترامی که به خانواده این سید عزیز قائل هستم مخالف این موضوع مطرح شده ام
      ایشون در راه خدا رفتند الان هم این مطالبات به خاطر فیلم از برادرشون زشته، محمد جهان آرا نزد خداوند بزرگ جایگاهش محفوظه
      پس نتیجه میگیریم دنیا و منیت باعث این مصاحبه شده
      همه جانهای عالم بفدای شهیدان کربلا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته جایگاهش نزد خدا محفوظه ولی ما بچه های امروز وفردا باید درمورد شهیدامون بدونیم یانه؟؟اگ هرکس بیاد نقش شهیدی رو تحریف کنه ایندگان درک درسن نخواهند داشت

    • کوکنار

      خدا رحمت کنه همه شهدا رو...اما خوب این سریال در مورد شهید جهان آرا نبوده که ....در مورد یه عده آدم عادیه توی یه شرایط غیرعادی مثل جنگ...طبیعیه که جنگ فرماندهانی داشته ولی تو این سریال نقش اونها مورد نظر کارگردان نبوده.

    • دلسوز

      فقط میخوام بگم برادر ارجمند شهید بزرگوار جهان آرا.
      همه ما فیلم را دیدیم و یاد دوران سخت جنگ افتادیم و با همان دقایق متوجه رشادت رزمندگان شدیم . چرا با این الفاظ و خودبزرگ بینی می خواهید اجر آن شهدای بزرگوار را که همیشه دوست داشتند گمنام باشند زیر سئوال ببرید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب چرا نظر بردارشو دقیق نمیخونی؟؟؟
        توفیلم با اون دیالوگ ها شهید رو ادمی بلاتکلیف ومستاصل نشون میده اگه شهیدای ما همشون فرقی نداره ادمایی مستاصل و بدون تکلیف بودن ک پیروز نمیشدیم

    • azad

      اين سريال پر اشكاله و حق هيشكي رو ادا نكرده نه از ارتش حرفي زده نه از نيروي دريايي آخه مردم عادي چجور ميتونستن 45 روز دوام بيارن.كاش كارشناسانه رو فيلمنامه كارميكردند

      پاسخ ها

      • رویا

        تاریخ رو مطالعه کن می فهمی! هیچ کس کمک نمرد تو اون زمان به مردم خرمشهر

      • azad

        ميدونم كمكي نكردن ولي اينايي كه اسم بردن تو خود خرمشهر بودن من خودم بچه اونجام و اطلاع دارم جنگ فراتر از اين حرفاست كه به تصوير كشيده بشه

    • ثمین

      سلام بزرگواران شهید جهان آرا نعوذبالله خدا نیست،اما شخصیت و رفتار شهید در سریال درست نشان داده نشده،اصلا حامد بهداد از نظر چهره و از نظر نوع اخلاق به شخصحت شهید نزدیک نیست، حرف زدن شهید جهان آرا کجا و این کجا...

    • اقدم

      باسلام بحضور کلیه دوستان و سلام و صلوات بر ارواح طیبه شهدای والا مقام، مطمئنم شهدا با خدای خودشون معامله کردند و راضی به آمدن حتی نامشون در زبانها نیستند اما نکته ای که هست در این فیلم مباحث خرمشهر و نحوه مبارزه مردم خیلی سطح پایین و بنظرم با حداقل هزینه با چندتا نیرو انجام شد!!! یعنی مشاور میگرفتن ریزه کاریها رو رعایت می کردند،کمی هم سیاهی لشکر زیاد می کردند،کلاه قرمزهای ارتش تفنگداران نیروی دریایی رو کمی اشاره می کردند کلا کمی تاکتیکی عمل می کردند بهتر بود

    • بدون نام

      ولی دیالوگ های سریال هم اینقدر بد و غیرواقعی نبودها! بالاخره تو اون دو سکانس باید هم سقوط شهر هم ایمان به آینده هم دست خالی بودن نیروها و غیره و غیره رو با چند تا دیالوگ نشون می دادن.. سخت نگیرید با همین دوسکانس هم تاثیر خوبی بجا مونده و بهداد یه بازی عالی تو کمترین فرصت ارائه داد

    • ساسان

      سلام این سریال نه فضای قبل از انقلاب ونه دیگر زمانها نتوانست به تصویر بکشد من 57سال سن دارم وتمام لحضات انقلاب وجنگ را بخوبی بیاد دارم وودر انها شرکت داشته ام .دراین سریال حق هیچ زمانی بخوبی ادانشده وفقط عده ای به پولی رسیده اند.ای کاش این سریال نمایش نمی شد

    • بدون نام

      این تب اعتراض به سریال ها انگار واگیر دار شده!!!
      در اینکه شهید جهان آرا چه شخصیت بزرگی بودن شکی نیست
      ولی توقع اینکه یه بازیگر یا فیلمنامه نویس بتونه عین یک شخصیت رو دربیاره بنظر میاد توقع خیلییی زیادیه
      یکم جنبه های مثبت رو ببینیم بد نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم

      • بدون نام

        چ ربطی ب جنبه داره.وقتی ی کارگردانی میخواد فیلمی بسازه بهتره اول بره ی خرده تحقیق کنه مث فیلم شهید بابایی باخانواده شهید هم مشورت کرده بودن

    • بدون نام

      سریال کیمیا سریال بسیار ضعیفی است که گویی فقط برای به تصویر کشیدن ومثلاهنرنمایی مهراوه شریفی نیا ومادرش ساخته شده است واین اندازه هزینه کرده اند!نمیدانیم با اینکه کتابهای بسیار فوق العاده ای نظیر "دا"،(حداقل دوسوم ابتدایی این روایت زیبا)ویا"نورالدین..."وغیره جود دارند،چگونه وبا چه ایده ای اینگونه دم دستی وآبکی داستان سرایی میکنند وبا صرف چنین هزینه هایی به فیلم هم تبدیل میکنند!گویی هدف فقط پر شدن جیب یک عده وبه نمایش گذاشتن عده ی خاص دیگریست!درکتاب دا با اینکه فقط در چند خط از شهید جهان آرا نام برده شده است وتازه موضوع حال وهوای طنزی هم تقریبا دارد اما در همین چند خط زیبایی وشکوه شخصیت چنان رزمندگانی به خوبی دیده میشود.وهیچ اثری هم از اداهای چندش آور آمریکایی در به نمایش در آوردن صحنه ها وجود ندارد.

    • شایان

      شهید جهان آرا رو ایران میشناسه..مردم میشناسن. .رشادت هاشو..مقاومت و ایثارگریاشو...قطعا این فیلم حالت گذرا بر اون صحنه ها و خاطرات داشت ولی با این حال باز مردم انسانهای فداکار و غیور و متعصبی که جونشونو فدا کردن رو یادشون نمیره...من یکی که خاک پاک تمام اون فرشته صفت های رشید کشورم هستم..درود بر رزمندگان جان بر کف ایران..درود بر شهید جهان آرا

    • بدون نام

      من یکی از اهالی قصرشیرینم وتا عمر دارم نمیتونم وقایع جنگو فراموش کنم و اونقد اون زمان تو ذهنم مونده که تحمل نداشتم حتی ده دقیقه از سریال کیمیارو نگاه کنم.امیدوارم دیگه هیچوقت شاهد جنگ تو کشورمون نباشیم.

    • الهه

      این فیلم واقعا به لحاظ کارگزدانی ضعیف عمل کرده ... به خاطر همین ضعف بازیگرا هم ضعیف نشون داده شدن
      در خیلی موارد اغراق بیش از اندازه انجلم شده و در مواردی هم سهل انگاری ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج