جاباما
۲۸۵۵۹۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید

از سلفی جدیدتان راضی نیستید. آن را حذف می کنید و عکس دیگری می گیرید. شاید فکر کنید تصویر حذف شده را به کلی از تلفن همراه تان حذف کرده اید اما متاسفانه کور خوانده اید.

مجله روشن - شهریار نوبهار: از سلفی جدیدتان راضی نیستید. آن را حذف می کنید و عکس دیگری می گیرید. شاید فکر کنید تصویر حذف شده را به کلی از تلفن همراه تان حذف کرده اید اما متاسفانه کور خوانده اید. عکس مزبور در بخش هایی مخفی از حافظه تلفن شما ذخیره و صرفا مسیرهای دسترسی به آن حذف شده است. حتی مبتدی ترین کاربر هم به کمک چند برنامه ساده، می تواند آن مسیرهای دوزخی را بازسازی و اطلاعات را بازیابی کند.

شرکت امنیتی Avast برای اثبات همین مسئله، 20 گوشی دست دوم را از وب سایت ebay خرید و 40 هزار عکس، 750 ایمیل و پیام متنی و 150 سند مالی افراد مختلف را بازیابی کرد؛ یعنی روش های مرسوم حذف اطلاعات در گوشی های فعلی، چندان هم امن نیست و کاربران باید جدی تر باشند و محتاطانه تر عمل کنند.

اسمارت فون ها نقش مهمی در زندگی روزمره مان دارند و بازیابی اطلاعات درون آنها می تواند تصاویر، متن پیام ها، اطلاعات مکانی، سابقه مرور اینترنت، ویدئوها و سایر داده های شخصی ما را در اختیار افراد بیگانه بگذارند؛ اتفاق ناخوشایندی که با رعایت چند نکته امنیتی ساده و موثر، می توانید از آن جلوگیری کنید.

ببند اون دروازه اندروید رو!

تلفن های اندرویدی از بازار ایران و جهان بیشترین سهم را دارند؛ پس عجیب نیست که حجم بیشتری از سرقت اطلاعات را در این گوشی ها شاهد باشیم. به خصوص که برخی مشکلات در ساختار اندروید به وقوع چنین فاجعه ای کمک می کند. با این حال، کاربران اندروید هنوز هم به ابزارها و روش های خوبی برای پاکسازی اطلاعات شان مجهزند و می توانند با خیالی آسوده تر تلفن دست دوم شان را بفروشند.

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید

به همین منظور در ابتدا باید به بخش تنظیمات تلفن همراه تان بروید و قسمت امنیتی Securkity را باز کنید و گزینه رمزگذاری تلفن Encrypt phone را فعال کنید. رمز گذاشتن بر موبایل سبب می شود داده های موجود در آن به هم ریخته شود و برای نرم افزارهای ریکاوری، آنچنان که باید و شاید قابل خواندن و بازیابی نباشد.

سپس می توانید به بخش Backup & reset در تنظیمات بروید و موبایل را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. با فعال کردن این گزینه، همه داده های شما از تلفن همراه تان پاک می شود ولی این آخرین مرحله نیست.

بهتر است لایه سوم محافظتی تان را نیز فعال کنید: تصاویر، ویدئوها و فایل های بیهوده دیگری را به تلفن همراه تان وارد کنید. بدین ترتیب، داده های اصلی تان را در زیر لایه دیگری از فایل های بی مصرف می گذارید و دسترسی و «نفوذ» به آن را دشوار می کنید.

با گذر از این سه لایه و اجرای یک Factory Reset دیگر، می توانید تا حد زیادی از ایمنی داده های اصلی تلفن همراه تان مطمئن شوید و آن را بفروشید. می توان گفت برای اغلب افراد، اجرای گام به گام همین مراحل کفایت می کند و به اپلیکیشن های جانبی دیگر هم نیازی نیست.

اپل؛ تازه اولشه!

تیم کوک به میزان بالای حفظ امنیت و حریم خصوصی در آیفون ها افتخار می کند. از نسخه پنجم iOS به بعد نیز دستگاه های اپل رمزنگاری سخت افزاری شده و کار بازیابی داده ها را به شدت دشوار کرده است؛ اما این دلیل نمی شود که شما کارهای لازم برای ایمنی بیشتر را فراموش کنید.

کاربران آیفون پیش از فروش دستگاه شان، بهتر است ابتدا از تمامی سرویس ها و خدماتی که در آنها لاگین هستند، خارج شوند. مواردی مثل آی کلاود، Find My iPhone، آی مسیج واپل آی دی که از جمله مهمترین اطلاعات هویتی اسمارت فون های اپل محسوب می شوند. موارد دیگر مثل خروج از حساب های کاربری فیس بوک، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی نیز که از جمله بدیهیات است.

حالا مسیر Settings> General> Reset> Erase All Content and Settings را دنبال کرده و گزینه نهایی را فعال کنید. بهتر است همان مسیر کاربران تلفن های اندرویدی، یک بار دیگر تلفن همراه تان را از داده های بیهوده پر کرده و دوباره عملیات بالا را تکرار کنید تا با خیالی آسوده تر تلفن همراه فعلی را به فروش برسانید. همچنین بهتر است اگر دستگاه تان را به کمک سریال نامبرش در سایت اپل ثبت کرده اید، به آدرس supportprofile.apple.com بروید؛ وارد صفحه کاربری تان بشوید و آیفون مزبور را از فهرست دستگاه های تان حذف کنید تا ارتباط این موبایل به کلی با شما قطع شود.

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید

البته باید بدانید که در نهایت ایمن ترین راه، نابودی فیزیکی تلفن همراه تان یا نگهداری آن برای همیشه نزد خودتان است؛ چرا که با وجود طی کردن مراحل فوق باز هم ممکن است نرم افزارهای حرفه ای تر یا هکرهای نابغه بتوانند از مسیر سنگلاخی شما عبور کنند و داده های تان را بازیابند زیرا امنیت کامل و صددرصدی هیچ گاه وجود ندارد و برای در امان ماندن از این مشکلات باید همواره به روز ماند.

تایم لاین

۱۵ اپلیکیشن برتر برای حفظ حریم خصوصی در اسمارت فون ها

Clean Master

(۲۰۱۱)

اپلیکیشن محبوب اندرویدی که بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد و علاوه بر پاکسازی تلفن همراه، خدمات گسترده دیگری را نیز عرضه می کند.

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید


Ccleaner

(2011)

کاربران رایانه های شخصی به خوبی با این برنامه آشنا هستند. حالا نسخه موبایلی Ccleaner هم منتشر شده و کیفیت مطلوبی هم دارد.

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید


History Eraser-Privacy Clean

(2012)

این برنامه نسخه های پولی و رایگان قدرتمندی داشته و داده هایی مثل دانلودها، پیام های متنی، فایل های کش اپلیکیشن ها و سایر موارد را به خوبی پاکسازی می کند.

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید


ESFile Explorer File Manager

(2013)

یکی از محبوب ترین جعبه ابزارهای اندرویدی که پاکسازی داده ها فقط یکی از امکاناتش بوده و در زمینه مدیریت تلفن همراه هم ویژگی های موثری در اختیار کاربران قرار می دهد.

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید


Duplicate Contacts & Utilities

(2014)

این اپلیکیشن به شما کمک می کند از شر نام ها، برنامه ها و فایل های تکراری خلاص شده و به طرز کاملی آنها را از تلفن همراه تان پاکسازی کنید.

برای آن که کابوس امیر ابراهیمی سراغ تان نیاید، بخوانید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج