۲۹۱۶۵۷
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

جنجال‌ آفرینی عضو منشعب ستاد روحانی

اخیراً یک عضو جداشده از دولت یازدهم که پیش‌تر در ستاد حسن روحانی فعالیت می‌کرد، با طرح ادعاهایی درباره برنامه‌ریزی سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا جنجال آفریده است. این ادعاها با واکنش محققان حوزه تاریخ و همچنین پاسخ صریح رضا رشیدپور مواجه شده است.

خبرگزاری ایسنا: اخیراً یک عضو جداشده از دولت یازدهم که پیش‌تر در ستاد حسن روحانی فعالیت می‌کرد، با طرح ادعاهایی درباره برنامه‌ریزی سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا جنجال آفریده است. این ادعاها با واکنش محققان حوزه تاریخ و همچنین پاسخ صریح رضا رشیدپور مواجه شده است.

کانال تلگرامی روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «وقتی حقایق تاریخ دستمایه تسویه حساب های سیاسی قرار می‌گیرد»، نوشت: سایت‌ها و رسانه‌های مخالف دولت به صورت همزمان ادعای یک فعال سیاسی و هنری (حسین دهباشی) را منتشر کردند که در آن گفته شده روحانی زیر مجسمه فاتح ایتالیایی جنگ با سپاه ایران ایستاده است.

تبلیغات مخالفان دولت حول این تصویر تا آنجا ادامه یافت که یک عضو سرشناس رسانه‌های تندرو در مطلبی با عنوان «مذاکره زیر سم اسب فاتح ایران» مدعی شد که روحانی زیر سایه مجسمه فاتح جنگ ایتالیا با ایران با نخست‌وزیر ایتالیا به گفت‌وگو نشسته است.

اما این ادعا بلافاصله با پاسخ محققان حوزه تاریخ مواجه شد. این پژوهشگران اسنادی از دوران جنگ امپراتور رم با ایرانی‌ها ارائه کردند که دلالت بر این دارد که منتقدان سفر روحانی واقعیت‌های آن دوره تاریخ را به تحریف سپرده‌اند.

در همین رابطه مصطفی مسجدی آرانی، مدیر گروه مدیالوژی در تلگرام با ارائه پاره‌ای از مستندات تاریخ، ادعاهای دهباشی را زیر سوال برد. دهباشی قبلا به عنوان مستندساز قبلا در ستاد روحانی فیلم انتخابات او را تهیه کرد و سمت‌هایی در منطقه آزاد کیش و مرکز اسناد و مشاورت برخی وزرا گرفت اما از چندی پیش انشعاب پیدا کرده و به جمع مخالفان دولت پیوسته است.

مسجدی آرانی خطاب به دهباشی می‌نویسد: در نوشته شما حرف‌هایی است که آدمی نمی‌تواند باور کند از نهاد یک محقق تاریخ برآمده باشد. مثلا آنجا که فرمودید مارکوس آئورلیوس آنتونیوس، «فاتح» ایران است.

مدیر مدیالوژی تأکید می‌کند: جنگ روم با امپراطوری اشکانیان در عصر پارتیان، از ۱۶۱ میلادی آغاز شد و تا ۱۶۶ میلادی ادامه داشت. در سه سال ابتدای آن جنگ، پیروزی از آن ایرانیان بود و در نیمه دوم آن شش سال بود که ایران، شکست خورد ولی نه آنچنان که «فتح» شود. بلکه ارمنستان و یکی دو منطقه کوچک دیگر را از دست داد. ایران بزرگ کجا و این یکی دو منطقه؟!

وی می‌افزاید: حتی پس از آن پیروزی مختصر ارتش روم بر اشکانیان هم، از کار خدا یا آه مردم مظلوم، طاعون از طریق لشگر فاتح به اروپا رفت و خانمان‌سوز شد.

به گفته مسجدی آرانی، حتی همان موزه کپیتولاین رم هم در توضیحات این مجسمه نوشته که هیچ اشاره‌ای در منابع باستانی به اینکه این مجسمه، واقعا مجسمه آئورلیوس باشد نشده و آنچه هم که از منابع متأخر فهم می‌شود این است که این مجسمه اوست پس از آنکه در سال ۱۷۶ بر ژرمن‌ها یعنی اروپاییان پیروز شده است.

مدیر مدیالوژی برخلاف تصور دهباشی تاکید می‌کند: چه خوب که رئیس‌جمهورمان پیش مجسمه‌ای کنفرانس خبری برگزار کرده که نشان پیروزی اروپاییان بر خودشان است؛ پیروزی غرب بر غرب.

او در پایان خاطرنشان می‌کند: درآئورلیوس، امپراطوری بود که مثل رئیس‌جمهور حقوق‌دان ما، به امر قضاوت و دادگاه توجه داشت و می‌گفت که یک قاضی خوب بهتر از سرباز مسلح می‌تواند نظم جامعه را حفظ کند.

مسجدی انتقادهایش به دهباشی را با این عبارت به پایان می‌برد: خدا عاقبت ما را به خیر گرداند.

به گزارش ایسنا، کانال روزنامه ایران در ادامه نوشته است: دهباشی در نوشته خود برنامه‌ریزی مشاوران رئیس‌جمهور در سفر ایتالیا را زیر سوال برده بود. دهباشی از فعالان ستاد انتخابات روحانی در خرداد ۹۲ بود و کار ساخت فیلم انتخاباتی وی را انجام می‌داد. او به همین دلیل در دو سال اول دولت یازدهم سمت‌هایی مثل مشاور رئیس مرکز اسناد، عضو هیات مدیره منطقه آزاد کیش و مشاورت برخی مدیران ارشد روحانی را در اختیار گرفت اما چندی بعد از حوزه دولت جدا شد و علیه تیم مدیران ارشد روحانی در فضای مجازی مطلب نوشت.

او در تازه‌ترین مطلب خود مدعی برنامه‌ریزی غلط همراهان روحانی شد و آنها را بی‌سواد خطاب کرد. اما این ادعای او با واکنش افشاگرانه رضا رشیدپور مجری برنامه‌های روحانی مواجه شد. رشیدپور با استناد به کارنامه دهباشی از مستندسازی در سفر نیویورک احمدی‌نژاد تا تهیه مصاحبه‌های کتاب تاریخ از وی خواسته است به بازی مخالفت با دولت پایان دهد.

در همین راستا رشیدپور فهرستی از امتیازاتی که دهباشی از دولت روحانی را بدست آورده را با زبانی پُرکنایه فاش کرده است. در نوشته دهباشی علیه تیم برنامه‌ریزان سفر ایتالیا آمده است: «اطمینان دارم که رئیس‌جُمهورِ میهن‌دوستی چون آقای دکتر روحانی بعدا بسیار رنجیده، امّا یعنی مُشاورانِ فرهنگی و رسانه‌ای ایشان نیز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ که لحظه‌ای تردید کُنند در انتخابِ بی‌سابقه محل موزه Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسه رسمیِ روسای دو کشور و امضاء انبوهی از پیمان‌های تفاهم؟ آن‌هم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسله اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته.»

رضا رشیدپور نیز در برابر این ادعاها، پاسخ صریحی داده و آنطور که در کانال روزنامه ایران آمده، نوشته است:

«در نوشته جناب مستطاب دهباشی چند نکته نهفته است؛ یکم حس تحقیر دیگران از روی غرض‌ورزی حرفه‌ای. کنایه بدترکیب ایشان به مشاوران بی‌سواد بیش از آنکه دلیل سواد ایشان باشد، برهان قاطع بی‌ادبی یا حداقل نمک‌ناشناسی است. چگونه ایشان تمام مهارت خودش در فیلمسازی را فدای کسی کرده که مشتی بی‌سواد اطرافش هستند؟!

دوم اینکه این مرض - خود رئیس‌جمهور انتخاب کن پنداری (!!!) - هم بد دردی است. چون انصافا فیلم‌های تبلیغاتی جناب روحانی اگر از تعداد رأی‌دهندگانش نکاسته باشد، حتماً نیفزوده است! حالا آن نوسفر زیرزمینی کپی برابر اصل عموسام هم بماند که خود ضربه دردناکی به حیثیت رئیس‌جمهور در افکار بخشی از جامعه بود.

سوم اینکه کاردینال‌های استقبال‌کننده از روحانی هم شال قرمز داشته‌اند و متأسفانه مشاوران بی‌سواد اصلاً دقت نکرده‌اند که در جنگ چالدران دوم، لشکر عثمانی هنگام حمله به لشکر ایرانی بیرق سرخ داشته‌اند! کجا ببریم و بشوییم این ننگ را؟! جناب دهباشی شما که بردتان را کردید و معروف شدید و بابت فیلم‌های تاریخ شفاهی کل دستمزد هم از همه‌جا گرفتید و حالا هم که می‌خواهید نماینده مردم بدبختی مثل من در مجلس بشوید، هنوز بس نیست؟ کیش را مات کردید، هنوز بس نیست؟ دشمن شاد کردید، هنوز بس نیست؟ بس است اخوی؛ انصافاً بس است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      چي بوديم !؟ حساب نيست ، نگاه كنيد كه الان جي هستيم و كجاي دنيا قرار داريم !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج