۲۹۵۹۲۸
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

فهرست اصولگرایان منهای نزدیکان لاریجانی

ائتلاف اصولگرایان فهرست نهایی ۳۰ نفره خود برای انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران را منتشر کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد: ائتلاف اصولگرایان فهرست نهایی ۳۰ نفره خود برای انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران را منتشر کرد.

این فهرست در شرایطی منتشر شد که نام برخی چهره‌های شاخص از اصولگرایان سنتی در فهرست مذکور کمترین تعداد را به خود اختصاص داده است. هرچند برخی از اصولگرایان این فهرست را نشانه‌ای از جوانگرایی اصولگرایان در انتخابات آتی توصیف می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد کاهش تعداد اصولگرایان سنتی و در مقابل افزایش قابل توجه دیگر گروه‌های اصولگرا از موضوعی دیگر حکایت دارد. موضوعی که می‌تواند نشانگر فاصله شکل گرفته میان طیف‌های مختلف اصولگرایی باشد.

فاصله‌ای که در دو فرضیه خلاصه می‌شود؛ فرضیه اول، ایجاد فاصله خودخواسته برخی اصولگرایان سنتی از ائتلاف و فرضیه دوم؛ ممانعت از ورود سنتی‌ها به فهرست ائتلاف. گواه این مدعا نام‌هایی است که به‌عنوان اسامی نامزدهای نهایی ائتلاف اصولگرایان منتشر شده است؛ در فهرست مذکور، از میان ۳۰ نامزد معرفی شده، تنها ۱۰ جایگاه به اصولگرایان سنتی و معتدل اختصاص یافته و این در شرایطی است که جبهه پایداری به‌تنهایی ۱۳ نامزد در فهرست مذکور دارد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی معروف به جبهه پایداری از طیف‌های جدید اصولگرایی است که در سال ۱۳۹۰ اعلام موجودیت کرد و نمایندگان نزدیک به آن در مجلس نهم، ازجمله مخالفان و منتقدان اصلی رویکرد دولت حسن روحانی در سیاست خارجی به ویژه موضوع مذاکرات هسته‌ای بودند. مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری، فاطمه آلیا، مهرداد بذرپاش، پرویز داوودی، محمد سلیمانی، زهره طبیب‌زاده نوری، محمد جواد عامری شهرابی، حجت‌الله عبدالملکی، علی قریشی، اسماعیل کوثری، مسعود میرکاظمی، محمود نبویان و بیژن نوباوه وطن از جمله نامزدهای نزدیک به جبهه پایداری هستند که نامشان در فهرست ائتلاف اصولگرایان جای گرفته است.

نام این ۱۳ نامزد نزدیک به جبهه پایداری در کنار تنها ۱۰ تن از اصولگرایان سنتی قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به نام غلامعلی حدادعادل، یحیی آل‌اسحاق، محمد حسن ابوترابی‌فرد، لاله افتخاری، احمد توکلی، محمد نبی حبیبی، فاطمه رهبر، غلامرضا مصباحی‌مقدم، مرضیه وحید‌دستجردی و حسین مظفر اشاره کرد. از سوی دیگر، فارغ از آنکه در فهرست ائتلاف اصولگرایان نامی از طیف‌های اصولگرای نزدیک به علی لاریجانی و علی‌اکبر ولایتی ازجمله فراکسیون رهروان ولایت دیده نمی‌شود، هفت نامزد دیگر فهرست مذکور را افرادی از جمعیت رهپویان، جمعیت ایثارگران و جبهه یکتا (وزیران دولت احمدی‌نژاد) تشکیل می‌دهند.

زهره الهیان، مجتبی رحماندوست، علیرضا زاکانی، لطف‌الله فروزنده، الیاس نادران، محمد ناظمی اردکانی و مهدی وکیل پور ازجمله این افراد هستند. نگاهی دیگر به فهرست ائتلاف اصولگرایان از نکته‌ای دیگر نیز حکایت دارد؛ آنجا که از میان ۳۰ نامزد نهایی ائتلاف اصولگرایان ۹ جایگاه به وزیران و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد اختصاص یافته و همه اینها در شرایطی است که گروه‌های سنتی و معتدل اصولگرا کمترین سهم حضور در فهرست ائتلاف اصولگرایان برای مجلس دهم را به‌دست آورده‌اند.

کناره‌گیری به نفع ائتلاف

با این همه، ائتلاف اصولگرایان بر این باورند که سایر نامزدهای اصولگرا که در فهرست نهایی ائتلاف برای حوزه انتخابیه تهران جای نگرفته‌اند، از حضور در رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کنند. در این باره می‌توان به گفت‌و‌گوی ابراهیم آقامحمدی با «ایلنا» اشاره کرد که با اشاره به امضای میثاق‌نامه در اتئلاف اصولگرایان درخصوص لزوم انصراف نامزدهایی که در فهرست نهایی قرار نمی‌گیرند، از انصراف خود از شرکت در انتخابات در روزهای آینده خبر داد. به گفته این نماینده مجلس نهم، این میثاق‌نامه در جلسه‌ای با حضور بیش از ۱۸۰ نامزد اصولگرایان مجلس دهم به امضای تمامی نامزدها رسید و با این حساب در روزهای آینده باید منتظر انصراف حدود ۱۵۰ نامزد دیگری که در فهرست نهایی ائتلاف اصولگرایان قرار نگرفتند، باشیم.

در همین حال ناصر سقای بی‌ریا، سخنگوی جبهه پایداری که طیف او بیشترین تعداد نامزد در فهرست ائتلاف اصولگرایان برای تهران را دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: جبهه پایداری از تصمیم ائتلاف اصولگرایان حمایت می‌کند و از دوستانی که در لیست حضور ندارند می‌خواهیم در حمایت از لیست انصراف دهند؛ قاعدتا اعضای پایداری چنین عمل خواهند کرد. همزمان حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز از انصراف خود از کاندیداتوری انتخابات مجلس در حمایت از لیست ائتلاف اصولگرایان به خبرگزاری تسنیم خبر داد.

فهرست اصلاح‌طلبان

در سوی دیگر انتخابات مجلس دهم اصلاح‌طلبان حضور دارند که هنوز فهرست نهایی از ائتلافشان منتشر نشده است. براساس آنچه محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست نهایی منتظر آخرین وضعیت تایید صلاحیت‌ها هستند. به گفته او ممکن است این لیست با چند روز تاخیر نسبت به اصولگرایان ارائه شود. محمدرضا عارف در حاشیه همایش سراسری حزب اعتماد ملی گفت: تا چند روز آینده با توجه به اینکه اعلام شده که ممکن است تعداد تایید صلاحیت‌شدگان افزایش پیدا کند لیست خود را ارائه خواهیم کرد و چگونگی انتشار لیست و اجماع احتمالی با سایر جریان‌ها بماند برای زمانی که لیست اعلام عمومی شد. اصلاح‌طلبان که تعداد زیادی از نامزدهای خود را در جریان بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان از دست داده‌اند، کماکان مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جاوید

      بازیهای سیاسی تمامی ندره .لاریجانی از یه لحظ کار خوبی کردن چون هرچی باشن اینها از اصلاح طلبان و اعتدالیون بهتر هستند و به ظاهر خودشونو از اصولگراها جدا کردن تا بتونن رأی اصلاحات رو هم جذب کنن .این کار اصولگراها هوشمندانه هست .طوری عمل کردن که الان اصلاحات حتی راضی به ریاست لاریجانی هستند .اصلاحات بازی های سیاسی رو خوب بلد نیستن .!اصلاحات یک دوره امتحانشون رو پس دادن و تسلیم شدن در برابر آمریکا و غرب از خصوصیات اونهاست .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج