۲۹۵۹۴۰
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

خون‌ بس قاتل دانشجو را نجات داد

زن و شوهر داغدیده در مراسم خون صلح در یکی از مساجد شهرستان خرم‌آباد قاتل فرزندشان را پس از ٨سال بخشیدند.

روزنامه شهروند: زن و شوهر داغدیده در مراسم خون صلح در یکی از مساجد شهرستان خرم‌آباد قاتل فرزندشان را پس از ٨سال بخشیدند.

٢٥ مرداد‌ سال ٨٦ مردی به‌ خاطر اختلاف دیرینه‌ای که با یکی از اقوامش داشت، تصمیم گرفت با حمله مسلحانه به اعضای این خانواده از آنها انتقام بگیرد.

قاتل همراه همدستانش عازم روستای نخود از توابع شهرستان سلسله شدند، آنها پس از تیراندازی هوایی به در خانه یکی از اهالی روستا رفتند و به سمت آنان شلیک کردند.

درهمین موقع پسر یکی از همسایه‌ها که جوانی دانشجو بود، قصد میانجیگری و پایان دادن به این درگیری را داشت که هدف گلوله قرار گرفت و به قتل رسید. قاتل پس از دستگیری توسط ماموران انتظامی در یکی از شبعه‌های دادگاه کیفری استان به قصاص محکوم شد. خانواده قاتل همچنان با پادرمیانی بزرگان، ریش‌سفیدان و مسئولان انتظامی استان در تلاش برای جلب رضایت بودند تا این‌که خانواده مقتول برای رضای خدا از خونخواهی گذشتند و قاتل را در مراسم آیین خون صلح که در مسجد فاطمه زهرا(س) شهرستان خرم‌آباد برگزار شد، بخشیدند.

خون‌بس یا خون صلح، فرهنگی بومی در بین مردم لرستان است، که دراین فرهنگ خانواده مقتول با گذشت از حق قصاص خود، قاتل را می‌بخشد. این آیین قدیمی، کماکان در مناطق غربی به‌ویژه در استان لرستان با وساطت ریش‌سفیدان و معتمدان موجب فراهم آمدن زمینه گذشت اولیای‌دم مقتول می‌شود.

این فرهنگ صحیح که این روزها مورد توجه شورا‌های حل اختلاف نیز قرار گرفته، موجب بازگشت انسانی به آغوش خانواده‌اش و از بین رفتن کدورت‌ها می‌‌شود.

در آیین خون‌بس پس از مذاکرات ابتدایی ریش‌سفیدان با خانواده مقتول و کسب اجازه از آنها گروهی از ریش‌سفیدان که این روزها با همراهی مسئولان برگزار می‌شود، قاتل کفن‌پوش و دست‌بسته را در سایه یک جلد کلام‌الله مجید و با یک قبضه چاقو همراهی کرده و به نزد خانواده مقتول می‌روند. مفهوم این اقدام این است که یا به عظمت قرآن کریم قاتل را ببخشید یا این‌که با چاقویی که درکنار قرآن گذاشته می‌شود، او را قصاص کنید.

مرسوم است که خانواده مقتول قرآن را بوسیده و دست قاتل را باز می‌کنند که این اقدام با ذکر صلوات افراد حاضر در مراسم همراه است. با این اقدام کینه به وجود آمده بین خانواده قاتل و مقتول که گاهی موجب بروز کینه بین اهالی دو روستا و حتی دو طایفه می‌شود، به فراموشی سپرده خواهد شد.

مراسم خون صلح یا خون‌بس خود نشانی از احترام مردم لرستان به سنت‌های دینی و اهمیت دادن به جایگاه عفو و بخشش است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نوه حضرت آدم

      متاسفانه تمام سنت ومرام ایرانی دارد از بین میرود وجای چنین کار های خداپسندانه وانسانی پول شده خون بها وزمانی هم که پول ردو بدل میشود کینه ها همچنان باقی میماند
      البته فقر عامل همه این رزیلت ها شده
      این کشور نباید با چنین امکانالتی فقیر داشته باشد

    • یک بانو

      به نظر من در چنین مواردی بخشش جایز نیست.آن جوانک بیگناه دانشجو که به قصد میانجیگری وارد نزاع شده چه گناهی داشته؟ اینطوذی رسم میانجیگری هم برپاشته میشه.
      اگر مقتول یکی از طرفین دعوا بود ،به نظر من بخشش خوب بود ولی اینجا نه

    • محمد حسین

      گناه اون جوون چی بوده که باید قربانی میشد ؟ این درگیری و تیراندازی از روی عمد و با نقشه بوده و باعث مرگ اون جوان شده است . قاتل نباید بخشیده می شد . با برگزاری اینجور مراسما هر کسی به خودش اجازه میده اسلحه برداره دیگران رو بکشه ... این جور مراسما باید برای افرادی باشه که غیر عمد باعث مرگ کسی میشن نه هر قاتلی

    • بدون نام

      در عهد بوق به سر می بریم!!!!! می فهمید؟؟! کلاً.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج